• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 15 Φεβρουαρίου 2013, 17:20

    Τα άρθρα 55, 56 και 57 δημιουργούν νέες δομές για τους εθελοντές και τις εθελοντικές ομάδες Πολιτικής Προστασίας και αναβαθμίζουν το καθεστώς που ισχύει με τον ν. 3013/2002. Ωστόσο, το WWF Ελλάς θεωρεί ότι η οργάνωση και λειτουργία ενός σοβαρού και αξιόπιστου συστήματος εθελοντισμού θα πρέπει να διέπεται από ένα διακριτό νόμο, λόγω της ποικιλίας και της πολυπλοκότητας των θεμάτων που καλείται να ρυθμίσει. Παραδείγματα τέτοιων νόμων είναι ο ν. 4029/2011 (νόμος για τους εθελοντές πυροσβέστες Π.Σ.) ή η ΚΔΠ 221/1997 της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ αντίστοιχοι νόμοι υπάρχουν σε πολλές ακόμη χώρες της Ε.Ε. Μία τέτοια πρωτοβουλία θα βοηθούσε τόσο την διοίκηση, όσο και τους εθελοντές να προσαρμοστούν ευκολότερα και γρηγορότερα σε ένα νέο σύστημα εθελοντισμού στην ΓΓΠΠ, καθώς θα ορίζει με σαφήνεια και την απαραίτητη λεπτομέρεια τα επιμέρους ζητήματα, και συγχρόνως θα αποτελεί ένα ολοκληρωμένο, συγκεκριμένο και συγκροτημένο κείμενο αναφοράς για όλους τους εμπλεκόμενους με την πολιτική προστασία. Παρόλα αυτά επικροτούμε την πρόθεση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη να ρυθμίσει τα θέματα εθελοντισμού και προτείνουμε- με βάση και τα παραπάνω σχόλια- το υφιστάμενο σχέδιο νόμου να γίνει πιο αναλυτικό και να ρυθμίσει σε βάθος κρίσιμα ειδικά θέματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά και κρίσιμα ζητήματα προβλέπεται να ρυθμιστούν με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα ΠΠ, όπως αντίστοιχα ο ν. 3013/2002 προέβλεπε έκδοση ΚΥΑ για τη ρύθμιση επιμέρους ζητημάτων, η οποία ωστόσο ποτέ δεν εκδόθηκε. Οι εκκρεμότητες αυτές συνέτειναν στην απαξίωση του συστήματος εθελοντισμού στην ΓΓΠΠ. Ελπίζουμε ότι μετά τη ψήφιση του σχεδίου νόμου να μην παρουσιαστούν οι καθυστερήσεις του παρελθόντος, και να προχωρήσει άμεσα η έκδοση των αποφάσεων που προβλέπονται, παρέχοντας ικανό χρόνο διαβούλευσης. Σε καμία περίπτωση οι πολιτικές σχετικά με τον εθελοντισμό δεν θα πρέπει να αλλάζουν με κάθε αλλαγή στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Στο πλαίσιο αυτό, θα προτείναμε οι επιμέρους εκκρεμότητες να αντιμετωπιστούν με μια μόνο απόφαση του Γενικού Γραμματέα η οποία να αποτελέσει και τον κορμό λειτουργίας του συστήματος εθελοντισμού. Με το νέο νομοσχέδιο εισάγονται μόνο πολύ βασικά στοιχεία για την ορθή λειτουργία ενός συστήματος εθελοντισμού, όπως η πιστοποίηση, η εκπαίδευση και τα κριτήρια ένταξης και ασφάλιση των εθελοντών. Τονίζουμε ότι η διαδικασία αξιολόγησης, ένταξης, εκπαίδευσης και πιστοποίησης των εθελοντικών ομάδων ΓΓΠΠ και των εθελοντών θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά και μόνο από τις επιχειρησιακές ή οργανωτικές κρατικές υπηρεσίες που είναι επιφορτισμένες με το κάθε αντικείμενο πολιτικής προστασίας, να είναι διαφανής, συγκεκριμένη, και βάσει ποιοτικών κριτηρίων, μερικά από τα οποία αναλύονται στις προτάσεις που ήδη έχει καταθέσει το WWF Ελλάς. Ωστόσο, στο παρόν σχέδιο νόμου δεν προσδιορίζονται τα κριτήρια συγκρότησης των εθελοντικών ομάδων αλλά ούτε και τα κριτήρια βάσει των οποίων θα πραγματοποιείται η ποσοτική και ποιοτική αξιολόγηση της δράσης τους. Το κρίσιμο ζήτημα είναι η εφαρμογή, η αξιοπιστία και η διαφάνεια του συστήματος που θα κάνει το νόμο ένα πραγματικό εργαλείο ορθής διαχείρισης του εθελοντικού δυναμικού. Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν καθίσταται σαφές αν ομάδες που βρίσκονται εκτός μητρώου θα εξακολουθήσουν να ασχολούνται με ζητήματα ΠΠ. Το ορθότερο είναι να αποκλείονται από δράσεις ΠΠ, στις οποίες θα συμμετέχουν μόνο όσες ομάδες εντάσσονται στο Μητρώο με τις διαδικασίες που προβλέπονται. Επίσης, ασάφεια δημιουργείται σε πολλά σημεία του σχεδίου σε σχέση με το ρόλο των επιχειρησιακών και οργανωτικών υπηρεσιών ΠΠ και με τον ρόλο των τοπικών φορέων στο σύστημα. Για παράδειγμα, δεν είναι σαφές ποιοι ακριβώς έχουν την αρμοδιότητα κινητοποίησης, αξιοποίησης και αξιολόγησης των εθελοντικών δυνάμεων. Η ρύθμιση εξ αρχής των οργανωτικών προβλημάτων και της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων που θα προκύψει είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που το σχέδιο νόμου δεν αποσαφηνίζει. Η άποψή μας είναι ότι η αξιολόγηση ή κινητοποίηση θα πρέπει να γίνει τουλάχιστον σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, όπου λειτουργούν και τα αντίστοιχα τμήματα ΠΠ ή Πυροσβεστικές Υπηρεσίες. Όπως έχει προκύψει από την εμπειρία του WWF Ελλάς και καταγράφεται στις σχετικές προτάσεις, οι ομάδες Πολιτικής Προστασίας στη Ελλάδα λειτουργούν με πολλές νομικές μορφές (ή καθόλου νομική μορφή) και πολλές φορές προέρχονται από διάφορους χώρους (κυνηγετικοί-ορειβατικοί σύλλογοι, άτυπες ενώσεις ατόμων, δημοτικές εθελοντικές υπηρεσίες, σωματεία κτλ.). Πιστεύουμε ότι είναι καλύτερο να υπάρχει μια συγκεκριμένη νομική μορφή ως προϋπόθεση για την ένταξη των εθελοντικών ομάδων στο μητρώο και οι σκοποί που απορρέουν από το καταστατικό τους να καλύπτουν τη συμμετοχή τους σε δράσεις ΠΠ.