• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΔΑΣΑ' | 16 Φεβρουαρίου 2013, 11:54

    Ο ΕΔΑΣΑ (Εθελοντές Δασοπυροπροστασίας Αττικής) ως σωματείο που ασχολείται από το 1987 στους τομείς της δασοπροστασίας (π.χ. πυροφυλάξεις) και δασοπυρόσβεσης, καταθέτει τις προτάσεις του για το παρόν σχέδιο νόμου μόνο σε ότι αφορά τους τομείς αυτούς. Σχόλια κατά άρθρο: Άρθρο 14Α, παρ. Β και 14Β παρ. 4 και 6 Ενώ προβλέπονται (ορθώς) τρόποι αξιολόγησης και πιστοποίησης των Εθελοντικών Οργανώσεων, δεν προβλέπονται τρόποι πιστοποίησης της εκπαίδευσης και εμπειρίας των Ειδικευμένων Εθελοντών. Άρθρο 14Α, παρ. Γ και 14Β παρ. 2 Από τη διατύπωση “ομάδα προσώπων” προκύπτει ότι ο νόμος δεν απαιτεί από τις Εθελοντικές Οργανώσεις να έχουν νομική υπόσταση, αλλά αρκείται και σε “χαλαρότερες” μορφές οργάνωσης. Κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να προσδιορίζεται ότι η Εθελοντική Ομάδα θα πρέπει να έχει μια από τις μορφές που προβλέπονται στον Αστικό Κώδικα ή άλλη συγκεκριμένη νομική μορφή που προβλέπεται από το δίκαιο. Αυτό έχει να κάνει με τα κριτήρια ένταξης, την εύρυθμη-νόμιμη λειτουργία της ομάδας και την αξιοπιστία της έναντι των αρχών. Άρθρο 14Β Τα κριτήρια ένταξης και κατηγοριοποίησης πρέπει να είναι σαφή και διακριτά. Πριν ξεκινήσει η διαδικασία εκπαίδευσης, πιστοποίησης και ένταξης στο μητρώο θα πρέπει να ερευνηθεί αν οι ομάδες υφίστανται νόμιμα με βάση τις προβλέψεις του Αστικού Κώδικα. Ενδεικτικά θεωρείται ότι υφίσταται νόμιμα ένα σωματείο αν διατηρεί: 1. Βιβλίο Πρωτοκόλλου αλληλογραφίας, 2. Βιβλίο συνεδριάσεων Δ.Σ., 3. Βιβλίο συνεδριάσεων Γ.Σ. , 4. Βιβλίο Ταμείου και Υλικών 5. Θεωρημένο μπλοκ εισπράξεων από την αρμόδια υπηρεσία, 6. Καταστατικό. Άρθρο 14Β, παρ. 5 Προβλέπεται ως προϋπόθεση για τους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας το να είναι πολίτες της Ελλάδας ή άλλου μέλους της ΕΕ. Με αυτόν τον τρόπο όμως αποκλείονται εθελοντές άλλων εθνικοτήτων που ίσως να ήθελαν να προσφέρουν. Προτείνουμε να γίνουμε δεκτοί εθελοντές κάθε εθνικότητας, εφ' όσον είναι (απαραίτητα) μόνιμοι και νόμιμοι κάτοικοι της Ελλάδας και προσκομίζουν τα ανάλογα δικαιολογητικά γλωσσομάθειας (απαραίτητα για να μπορεί να υπάρχει επικοινωνία σε επιχειρησιακό επίπεδο). Άρθρο 14Β, παρ. 5δ Στην παράγραφο αυτή εισάγονται οι έννοιες της πρόληψης και της αποκατάστασης. Πρέπει να αποσαφηνιστεί αν αυτές εντάσσονται στην οριζόμενη από το νομοσχέδιο (14Β, παρ. 3α) κατηγορία δράσης “δασοπροστασία”; Αν ναι, θεωρούμε ότι το όριο ηλικίας των 60 ετών είναι αυστηρό. Σε θέματα δασοπροστασίας (π.χ. στελέχωση πυροφυλακίων, υποστηρικτικές δράσεις όπως στελέχωση επιχειρησιακών κέντρων) δεν θα πρέπει να υπάρχει ανώτατο όριο ηλικίας ούτε θα πρέπει να απαιτούνται συγκεκριμένα προσόντα υγείας και φυσικής κατάστασης, καθώς έτσι αποκλείονται πολλοί εθελοντές που ήδη προσφέρουν σε αυτούς τους τομείς σε εθελοντικές ομάδες με τις γνώσεις και την εμπειρία τους (π.χ. συνταξιούχοι πυροσβέστες) σε ρόλους που δεν απαιτούν ιδιαίτερα φυσικά προσόντα. Όσο αφορά τα θέμα της δασοπυρόσβεσης το όριο ηλικίας θα πρέπει να επεκταθεί σύμφωνα με τα ισχύοντα στον v. 4029/2011 (60 έτη για εθελοντές και 65 έτη για εθελοντές που είναι συνταξιούχοι επαγγελματίες πυροσβέστες) για όλες τις «μάχιμες» δραστηριότητες και τις δράσεις που απαιτούν την απαραίτητη σωματική κατάσταση. Άρθρο 14Γ, παρ. 1 Παράκληση να υπάρχει μέριμνα ώστε οι εθελοντές να μπορέσουν να παρευρίσκονται στις εκπαιδεύσεις καθώς πρόκειται για εργαζόμενους ανθρώπους οι οποίοι προσφέρουν εθελοντικά στον λιγοστό ελεύθερο χρόνο τους. Επομένως ζητούμε να ληφθεί μέριμνα για ένα σφικτό, σύντομο πρόγραμμα., εκτός ωρών και ημερών εργασίας. Άρθρο 14Γ, παρ. 2 Πρέπει να διευκρινιστεί αν η ενημέρωση και η δήλωση συμμετοχής στις εκπαιδεύσεις θα γίνεται μεμονωμένα για Εθελοντές ή μέσω των Εθελοντικών οργανώσεων για τα μέλη τους Άρθρο 14Δ, παρ. 1γ Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ποιος είναι οι «αρμόδιες Υπηρεσιακές Μονάδες Πολιτικής Προστασίας». Προφανώς μιλάμε για τις Διευθύνσεις Π.Π. των Περιφερειών αλλά αυτό πρέπει να οριστεί ρητώς. Σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να είναι τα γραφεία Π.Π. των Δήμων, καθώς οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης που απαιτούν συνδρομή εθελοντών συχνά υπερβαίνουν τα όρια των δήμων, που δεν έχουν μερικές φορές ούτε τις απαιτούμενες δομές για να διαχειριστούν εθελοντικές δράσεις. Άρθρο 14Δ, παρ. 4 Η διάταξη δημιουργεί προβλήματα. Από τις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου προκύπτει ότι στις δράσεις Π.Π. θα συμμετέχουν μόνο πιστοποιημένοι εθελοντές, των οποίων η καταλληλότητα έχει ελεγχθεί με βάση τα προβλεπόμενα στο σχέδιο νόμου. Επομένως στην παρούσα παράγραφο θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η πρόθεση του νομοθέτη είναι να καλύψει άλλες περιπτώσεις (π.χ. συμπεριφορά, διαγωγή εθελοντών). Σε αντίθεση περίπτωση, η παράγραφος αυτή πρέπει να διαγραφεί. Άρθρο 14Ε Η αξιολόγηση δεν θα πρέπει να είναι μονόπλευρη και να επαφίεται μόνο σε κάποιους φορείς, γιατί αυτό μειώνει την αντικειμενικότητα του συστήματος. Θα πρέπει να υπάρχει διασταύρωση των στοιχείων και σίγουρα επιτόπιες επισκέψεις των στελεχών της ΓΓΠΠ. Επίσης είναι απαραίτητη η θέσπιση συγκεκριμένων αντικειμενικών και αξιοκρατικών κριτηρίων αξιολόγησης, ώστε το σύστημα να αποκτήσει την αποδοχή και τον σεβασμό όλων. Άρθρο 14 ΣΤ Η πρόβλεψη είναι θετική καθώς υπάρχουν πολλά φαινόμενα κατάχρησης των συμβόλων μέχρι του σημείου τέλεσης αξιόποινων πράξεων. Θα πρέπει να προβλέπεται ρητά η απαγόρευση χρήση των συμβόλων του Π.Σ., του ΕΚΑΒ ή άλλων συμβόλων από τα προβλεπόμενα στο παρόν σχέδιο νόμου. Ένα πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι ποιος θα καλύψει το κόστος που θα προκύψει για τις υφιστάμενες ομάδες και τις μετατροπές στις στολές; Επίσης προτείνουμε να αναγράφεται και ο κωδικός πιστοποίησης ή ένας μοναδικός κωδικός εθελοντή ή ομάδας Θα πρέπει με ένα κωδικό ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες για ποιον εθελοντή ή ομάδα μιλάμε. Άρθρο 14 Ζ, παρ. 1 Μια από τις θετικότερες ρυθμίσεις που θα αποτελέσει σοβαρό κίνητρο για συμμετοχή εθελοντών. Αλλά θα πρέπει να προβλέπεται η προστασία του εργαζόμενου από απόλυση λόγω συμμετοχής σε αποδεδειγμένη δράση; Η συμμετοχή σε αποδεδειγμένη δράση δεν θα δύναται να αποτελέσει σπουδαίο λόγο καταγγελίας της εργασιακής σύμβασης. Άρθρο 14Ζ, παρ. 2 Θα πρέπει να υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη για τις χαμένες ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, που είναι απόρροια του εισοδήματος που χάνουν.Στο τέλος να προστεθεί η πρόταση «Αντίστοιχα σε περιπτώσεις εθελοντών ελευθέρων επαγγελματιών καλύπτεται από το δημόσιο η ασφαλιστική εισφορά τους για τόσες ημέρες όσες είχαν επιχειρησιακή εμπλοκή». Άρθρο 14 Θ Στο παρόν άρθρο θα μπορούσαν να προβλεφθούν ως έμμεση οικονομική ενίσχυση φοροελαφρύνσεις ή εκπτώσεις αντί της απευθείας οικονομικής ενίσχυσης η οποία έχει αποδειχθεί χρονοβόρα και διάτρητη ως διαδικασία λόγω της αδυναμίας αξιολόγησης αναγκών και δυνατοτήτων. Για παράδειγμα: 1. Απαλλαγή οχημάτων (που αποδεδειγμένα και αποκλειστικά ανήκουν στην οργάνωση) από τέλη κυκλοφορίας. 2. Ατελής χρήση ραδιοσυχνοτήτων από την ΕΕΤΤ (απαραίτητη όμως η κατοχή χρήση νόμιμων συχνοτήτων). 3. Εκπτώσεις για αγορά εξοπλισμού από την οργάνωση (απαλλαγή ΦΠΑ ή χαμηλότερος συντελεστής). 4. Ειδικό τιμολόγιο από ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ για χρήση των παραπάνω υπηρεσιών στα γραφεία των οργανώσεων (που αποδεδειγμένα αποτελούν έδρα της οργάνωσης). 5. Αποκατάσταση εξοπλισμού ή επιδιόρθωση του, σε περίπτωση καταστροφής ή βλάβης του σε συμβάν. Άρθρο 14 Ι, παρ. 2 Να προστεθεί στη σχετική πρόταση η περίπτωση του θανάτου εθελοντή, δηλαδή «Για τους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας που τραυματίστηκαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους και, εξαιτίας του τραυματισμού αυτού, απαιτείται μακροχρόνια θεραπεία ή έχει προκληθεί μερική ή ολική αναπηρία ή θάνατος, ισχύουν τα προβλεπόμενα για το προσωπικό του φορέα που τους ενέταξε επιχειρησιακά». Διοικητικό Συμβούλιο ΕΔΑΣΑ.