• Άρθρο 71 Σχετ Άρθρο 14 – Γενικά Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την απαλλαγή των επιχειρησιακών οχημάτων των Ε.Ο. από τέλη χρήσης / κυκλοφορίας. Το παρόν ζήτημα αποτελεί ένα πάγιο και χρονίζον ζήτημα που επιβαρύνει σημαντικά τις Ε.Ο. Προτείνεται να προβλεφθεί η απαλλαγή της πληρωμής των τελών κυκλοφορίας / χρήσης των πυροσβεστικών, υδροφόρων και βοηθητικών οχημάτων που ανήκουν στην κυριότητα των Ε.Ο. ( βλ. λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού κ.α. ) στο υφιστάμενο Σχέδιο Νόμου. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την απαλλαγή από την καταβολή διοδίων όταν τα οχήματα των Ε.Ο. καλούνται από τον εποπτευόμενο φορέα να επεμβαίνουν σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ή όταν κινητοποιούνται για οποιοδήποτε συμβάν. Το παρόν χρίζει άμεσης επίλυσης, διότι είναι αδύνατον οι εθελοντές που προστρέχουν σε βοήθεια των αρμόδιων κρατικών φορέων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και να πληρώνουν διόδια από ίδιους πόρους. Προτείνεται η κάλυψη των δαπανών κίνησης των πυροσβεστικών οχημάτων των Ε.Ο. να γίνεται από συμβεβλημένα πρατήρια καυσίμων των Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού. Άρθρο 71 Σχετ Άρθρο 14B παρ 3. Ενώ κατανοούμε ότι υπάρχει λογική και ευκολία στην διαχείριση των εθελοντών που ανήκουν σε μια και μόνο ομάδα δεν θεωρούμε αυτόν τον περιορισμό απαραίτητο εφόσον οι ομάδες μεταξύ τους δεν υποστηρίζουν τις ίδιες ΛΕ.Ε.Α. (π.χ. 4 και 7). Ενδέχεται φοιτητές να επιθυμούν όπως ενταχθούν σε εθελοντικές ομάδες στις πόλεις που φοιτούν με στόχο την δραστηριοποίηση και εξέλιξη τους σε διαφορετικά επιχειρησιακά αντικείμενα (π.χ. ορεινή διάσωση) και όταν βρίσκονται στις πόλεις τους να είναι ενταγμένοι σε κάποια τοπική ομάδα αντίστοιχα. Θεωρούμε ότι η επιθυμία για την προσωπική εξέλιξη σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα σχετικά με την πολιτική προστασία είναι θεμιτά και θα πρέπει να υποστηρίζονται. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν αρκετοί εθελοντές που ανήκουν σε τουλάχιστον 2 ομάδες ή / και μόνιμοι πυροσβέστες που ανήκουν σε Ε.Ο. Η εφαρμογή αυτής της παραγράφου θα οδηγήσει ίσως στην αποδυνάμωση αρκετών ομάδων. Προτείνεται οι εθελοντές να δύνανται να συμμετάσχουν σε δύο εθελοντικές οργανώσεις εφόσον αυτές υποστηρίζουν διαφορετικές ΛΕ.Ε.Α. Σχετ Άρθρο 14Β παρ 5β. «Μιλούν την ελληνική γλώσσα με επάρκεια, σύμφωνα με τα ισχύοντα για την περίπτωση αυτή». Το παρόν χρειάζεται διευκρίνιση. Θα πρέπει να οριστεί πιο θα είναι το επίπεδο για το οποίο θα κρίνεται η ομιλία της ελληνικής γλώσσας από τους εθελοντές Ε.Ο. επαρκής. Προτείνουμε για τους εθελοντές που διαθέτουν βεβαιώσεις, πιστοποιητικά επάρκειας της ελληνικής γλώσσας από οποιαδήποτε σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή αλλοδαπής, εφόσον τα Ελληνικά δεν αποτελούν μητρική τους γλώσσα, όπως προσκομίσουν αυτά μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά στην αίτηση εγγραφής τους στις κατά τόπους Ε.Ο. Για τους εθελοντές που δεν διαθέτουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά και επιθυμούν να εμπλακούν επιχειρησιακά στις δράσεις των εκάστοτε Ε.Ο. θα μπορεί να διαπιστώνεται η επάρκεια ελληνικής γλώσσας μέσω τις απρόσκοπτης συμμετοχής τους στις εξετάσεις για την παροχή πιστοποιήσης που λαμβάνουν χώρα ετησίως στην Πυροσβεστική Ακαδημία. Σχετ Άρθρο 14Β παρ 5γ. «Έχουν αποδεδειγμένα καλή σωματική και ψυχική υγεία που επιτρέπει την υποστήριξη των λειτουργιών για τις οποίες εντάσσονται στο Μητρώο Ε.Ο» Προτείνεται να απαιτείται η γνωμάτευση α ) παθολόγου , β ) καρδιολόγου ιατρού και γ ) ψυχιάτρου κρατικού νοσοκομείου , Κέντρου Υγείας ή πρωτοβάθμιας μονάδας υγείας. Η παροχή της εν λόγω γνωμάτευσης να γίνεται ατελώς. Σχετ Άρθρο 14Β παρ 5δ. «Δεν έχουν την ιδιότητα του Εθελοντή Πυροσβέστη του Πυροσβεστικού Σώματος». Υπάρχουν πολλοί εθελοντές Ε.Ο. οι οποίοι έχουν και την ιδιότητα του εθελοντή του Π.Σ. Πολλοί εθελοντές προσφέρουν παράλληλα καθ’ όλο το έτος τις προβλεπόμενες υπηρεσίες τους τόσο στο Π.Σ., όσο και στην Ε.Ο. που ανήκουν. Άλλες ομάδες δραστηριοποιούνται μόνο κατά την θερινή περίοδο με αποτέλεσμα να επιθυμούν όπως συνεχίσουν την εθελοντική τους δράση προσφέροντας τις υπηρεσίες τους στο Π.Σ. τον υπόλοιπο χρόνο. Πολλές Ε.Ο. που δραστηριοποιούνται καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου αποκτούν σημαντική εμπειρία στις δράσεις στις οποίες συμμετέχουν δίπλα στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό. Επιπλέον, η συμμετοχή των εθελοντών στους πυροσβεστικούς σταθμούς βοηθάει σε πολλές περιπτώσεις στην σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ εθελοντών και μονίμων πυροσβεστών κάτι το οποίο διευκολύνει σημαντικά την επιχειρησιακή συνεργασία τους όταν εμπλέκονται ως ξεχωριστοί φορείς (Ε.Ο και Π.Σ.). Επιπροσθέτως, οι εθελοντές πυροσβέστες συμβάλλουν στην κάλυψη υφιστάμενων επιχειρησιακών κενών του Π.Σ. πανελλαδικά. Τέλος, εφόσον υπάρχουν μόνιμοι, συμβασιούχοι και πενταετείς πυροσβέστες που ανήκουν σε Ε.Ο., θεωρούμε άστοχο να απαγορευτεί η διατήρηση διπλής ιδιότητας από τους εθελοντές. Η εφαρμογή αυτής της πρόβλεψης θα δυσχεράνει ακόμα περισσότερο το υφιστάμενο πρόβλημα λειψανδρίας στο Π.Σ. και θα δημιουργήσει «στρατόπεδα» στον χώρο του εθελοντισμού διαχωρίζοντας τις ιδιότητες κατ’ αυτό τον τρόπο ενώ όλες οι ενδείξεις τα τελευταία 20 χρόνια αναδεικνύουν περισσότερα οφέλη από την συγχώνευση του εθελοντισμού κάτω από μια επιχειρησιακή ομπρέλα του Π.Σ. αντί για την διατήρηση εθελοντών δύο ταχυτήτων με ανούσιες αντιπαλότητες και σημαντικές δυσκολίες στην βέλτιστη αξιοποίηση τους στην προστασία του πολίτη. Τέλος, σύμφωνα με την §1 του Άρθρου 5 του Συντάγματος : «Καθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη». Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε να καταργηθεί η παρούσα διάταξη, καθώς θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην ομαλή διευθέτηση του υπό διαβούλευση νόμου. Σχετ Άρθρο 14Β παρ Ε1 «..Την Πυροσβεστική Ακαδημία, για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Πυρόσβεσης και διάσωσης στα αντικείμενα της Δασοπροστασίας και της Δασοπυρόσβεσης». Ζητάμε να διευκρινιστεί ή να τροποποιηθεί το παρόν άρθρο να καλύψει όλο το φάσμα των δράσεων πυρόσβεσης και διάσωσης που καλύπτουν οι εθελοντικές ομάδες, ειδικά αυτές που λειτουργούν όλο το χρόνο ή που καλύπτουν πάγιες ανάγκες Π.Π. όπου υπάρχει έλλειψη αρμόδιου κρατικού φορέα, όπως στο νησί της Αστυπάλαιας. Οι δράσεις αυτών των ομάδων θα πρέπει να καλύπτουν ένα ευρύτερο φάσμα το οποίο πρέπει να σχετίζεται με τα περιστατικά τα οποία αποδεδειγμένα αντιμετωπίζουν. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η επέμβαση σε συμβάντα παροχής βοήθειας, άντλησης υδάτων, διασώσεων από βροχοπτώσεις, χιονοπτώσεις κ.ο.κ., τα οποία εντάσσονται στις αρμοδιότητες του Π.Σ.. Συνεπώς το Π.Σ. θα πρέπει να είναι ο φορέας πιστοποίησης των παραπάνω δράσεων ή και άλλων δράσεων στα οποία συμμετέχει η Ε.Ο. εφόσον διαθέτει τον κατάλληλο ανά περίπτωση εξοπλισμό. Προτείνουμε να τροποποιηθεί αυτή η πρόβλεψη ως εξής : «…Έχουν λάβει την πιστοποιημένη εκπαίδευση που απαιτείται για την υποστήριξη των λειτουργιών για τις οποίες εντάσσονται στο Μητρώο Ε.Ο. Ως πιστοποιημένη εκπαίδευση, νοείται η εκπαίδευση που αποδεικνύεται από τα αντίστοιχα, εν ισχύ, πιστοποιητικά και παρέχεται από: ε.1. Την Πυροσβεστική Ακαδημία, για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Πυρόσβεσης και διάσωσης». Η δασοπροστασία και δασοπυρόσβεση αποτελεί ένα μόνο μέρος των δράσεων πολλών Ε.Ο. και πρέπει να αναγνωριστεί αυτό ώστε να υπάρχει επιχειρησιακή και νομική συνοχή στην εμπλοκή τους σε άλλα περιστατικά πολίτικης προστασίας όπως αυτά προσδιορίζονται από το Άρθρο 2, § 25 και την € 2Β(γ) το άρθρου 6. Σχετ Άρθρο 14Δ παρ 4 «Η επιλογή του εξοπλισμού και των μέσων των Εθελοντικών Οργανώσεων, που προορίζονται για χρήση κατά τις επιχειρήσεις, θα γίνεται από τους αρμόδιους ανά δράση και κατά τόπους φορείς, με βάση τις διαπιστωμένες επιχειρησιακές δυνατότητες». Το παρόν άρθρο χρίζει διευκρίνισης. Προτείνεται η αναδιατύπωση του συγκεκριμένου άρθρου ως εξής : «Η επιλογή του εξοπλισμού και των μέσων των Ε.Ο. να γίνεται σύμφωνα με ( και να πληροί ) τις προδιαγραφές και σχετικές πιστοποιήσεις όπως αυτές ορίζονται για τους αρμόδιους ανά δράση και κατά τόπους φορείς σε ότι αφορά την καταλληλότητα ( επάρκεια , αντοχή κτλ. ) του υφιστάμενου εξοπλισμού για την χρήση του στις συγκεκριμένες δράσεις ή / και επιχειρήσεις.» Συνεπώς, θα ορίζονται τα πρότυπα του επιχειρησιακού εξοπλισμού ώστε να βεβαιώνεται κατ’ αυτό τον τρόπο η καταλληλότητα του για την δράση για την οποία αύτη προσδιορίζεται. Σχετ άρθρο 14ΣΤ παρ 1 Στη στολή των Εθελοντών αναγράφεται συμμετρικά στο πίσω και άνω μέρος το λογότυπο «ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ» και «ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ». Προτείνεται να απαλειφθεί η υπάρχουσα πρόβλεψη για τον λόγο ότι για την εφαρμογή του μέτρου θα πρέπει να παραχωρηθούν εκατοντάδες στολές που να τροποποιούν τις ήδη υπάρχουσες επιγραφές ( πλάτης ) που φέρει η κάθε Ε.Ο. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν έχει ούτε πρακτικό, αλλά ούτε οικονομικό αντίκρισμα. Αντ’ αυτού προτείνεται να παραμείνει στην επιγραφή της πλάτης η ονομασία της Ε.Ο, στον αριστερό βραχίονα το σήμα της Ε.Ο., όπως ισχύει στις περισσότερες περιπτώσεις με τα σημερινά δεδομένα και το σήμα της Ε.Α.Π.Π. να φέρεται στην δεξιά πλευρά του χιτωνίου της στολής ( στο στήθος ). Σχετ άρθρο 14ΣΤ παρ 5 «Με απόφαση του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος δύνανται να παραχωρούνται δωρεάν κατά χρήση αποσυρθέντα οχήματα του Π.Σ. σε ενταγμένες Εθελοντικές Οργανώσεις στο Μητρώο Ε.Ο. οι οποίες υποστηρίζουν τη ΛΕ.Ε.Α. Πυρόσβεσης και Διάσωσης. Το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και ασφάλισης του εξοπλισμού που παραχωρείται, όπως και κάθε άλλο κόστος, που προκύπτει αναλαμβάνεται από τις οικείες εθελοντικές οργανώσεις. Με τη λύση για οποιονδήποτε λόγο ή διάλυση των Εθελοντικών αυτών Οργανώσεων τα ως άνω οχήματα επιστρέφουν υποχρεωτικά στο Π.Σ. με ευθύνη των οργάνων διοίκησής τους». Πολλά από τα αποσυρθέντα οχήματα του Π.Σ. χρίζουν μίας εξαιρετικά δαπανηρής συντήρησης. Επιπλέον, τα περισσότερα οχήματα που παραχωρούνται είναι πλέον τις 30ετίας – 40ετίας. Συνεπώς, ποιος φέρει την ευθύνη για την καταλληλότητα των οχημάτων αυτών; Επιπλέον οι περισσότερες ομάδες δεν διαθέτουν ιδίους πόρους ώστε να έχουν την δυνατότητα να συντηρήσουν / επισκευάσουν τα οχήματα αυτά. Υπάρχει κίνδυνος, λόγω οικονομικής στενότητας να χρησιμοποιούνται τα οχήματα, χωρίς να είναι απολύτως ασφαλή. Πιστεύουμε ότι λίγες Ε.Ο. θα έχουν την δυνατότητα να συντηρούν αυτά τα οχήματα με ίδιους πόρους. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να προβλεφθεί η ανάληψη από τους οικείους Ο.Τ.Α. της δαπάνης συντήρησης , ασφάλισης και κάλυψης των τελών κυκλοφορίας των υπ’ όψιν οχημάτων των Ε.Ο που δραστηριοποιούνται στα όρια των Δήμων , βάσει του Άρθρου 7 του Ν. 4172 και κατόπιν σχετικής διαδικασίας παραχώρησης της χρήσης των. Σχετ άρθρο 14Η παρ 2 «Η αναιτιολόγητη μη ανταπόκριση Εθελοντικής Οργάνωσης στα περιστατικά στα οποία καλείται, η πλημμελής ή αφερέγγυα εκτέλεση των καθηκόντων της, η ανάληψη κερδοσκοπικής δραστηριότητας στον τομέα της διαχείρισης εκτάκτων αναγκών, η παραμονή σε αδράνεια για περίοδο που υπερβαίνει την τριετία για λόγους ανεξάρτητους της Εθνικής Αρχής, η έλλειψη συνεργασίας με τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας ή τους επιχειρησιακούς φορείς και η παροχή ανακριβών στοιχείων στην Εθνική Αρχή συνιστούν λόγους διαγραφής της από το Μητρώο Ε.Ο.» Προτείνεται η χρονική περίοδος αδράνειας να αλλάξει από τα τρία σε δύο χρόνια. Θεωρούμε ότι δεν χρειάζεται περισσότερος χρόνος αδικαιολόγητης αδράνειας. Κατά δε τη λήξη του πρώτου έτους αδράνειας θα μπορεί να αποστέλλεται ειδοποίηση στην Ε.Ο. αναγράφοντας τις ενέργειες που θα ακολουθήσουν σε περίπτωση αδράνειας πλέον των δύο ετών. Η οποιαδήποτε δράση θα μπορούσε να συνυπογράφεται και να βεβαιώνεται από τους κατά δράση αρμόδιους φορείς. Σχετ άρθρο 14Θ – Οικονομική Ενίσχυση Πως θα υποστηρίζονται οικονομικά και πως θα αναλαμβάνουν την κάλυψη των λειτουργικών τους εξόδων οι εθελοντικές οργανώσεις που δεν διαθέτουν ιδίους πόρους ; Στις περισσότερες χώρες ανά τον κόσμο οι Ε.Ο. κάνουν ετήσιο προϋπολογισμό που αφορούν τα λειτουργικά έξοδα. Αυτά συνήθως καλύπτονται από κρατικούς φορείς, ΟΤΑ, μέσω δημοτικών τελών κ.ο.κ. Στην περίπτωση της Ελλάδας που έχουν μειωθεί δραστικά οι δωρεές προς τις Ε.Ο., πως θα μπορεί να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των ομάδων χωρίς οικονομική ενίσχυση και σταθερούς πόρους ; Προτείνεται οι Ε.Ο. να υποβάλλουν ετήσιο προϋπολογισμό τόσο στην οικεία Περιφέρεια όσο και στον οικείο Ο.Τ.Α. σχετικά με τα βασικά λειτουργικά τους έξοδα και αυτά εν συνεχεία να καλύπτονται από σχετικό κωδικό της Περιφέρειας και του Δήμου αντίστοιχα. Η όποια οικονομική ενίσχυση θα πρέπει να δίδεται, αναλόγως του αποτελέσματος της προηγηθείσας αξιολόγησης της αρμόδιας τριμελούς επιτροπής. Επιπλέον δαπάνες για λοιπές δράσεις θα μπορούν να καλύπτονται μέσω ενεργειών εξεύρεσης πόρων από τις ίδιες τις Ε.Ο. «Για τους ανασφάλιστους εθελοντές Πολιτικής Προστασίας εφαρμόζονται αναφορικά με τη νοσηλευτική και ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη τα οριζόμενα στο Άρθρο 33 του ν. 4368/2016, όπως ισχύει.» Προτείνεται οι ανασφάλιστοι εθελοντές να μην εντάσσονται στο Άρθρο 33 του Ν. 4368 / 2016 , αντ’ αυτού να ισχύουν οι διατάξεις του Ν. 4249 / 2014 πλέον της ασφάλισης έναντι ατυχήματος. Άρθρο 14 Δ , § 1 : «Η αρμοδιότητα κινητοποίησης των Εθελοντικών Οργανώσεων ανήκει στον Συντονιστή της ΛΕ.Ε.Α. στην οποία εντάσσονται».Με το υφιστάμενο καθεστώς, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι Ε.Ο. της ΛΕ.Ε.Α 4 που υποστηρίζουν επιχειρησιακά το Πυροσβεστικό Σώμα κινητοποιούνται από τα αρμόδια ΕΚΣΕ ή ΠΕΚΕ μέσω ασύρματης επικοινωνίας ή / και τηλεφώνου. Η συνδρομή / συμμετοχή των ομάδων σε επιχειρησιακές δράσεις γίνεται σύμφωνα με γεωγραφικά και άλλα κριτήρια. Πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η κινητοποίηση Ε.Ο. που υπάγονται στην ΛΕ.Ε.Α. 4 Πυρόσβεση – Διάσωση πρέπει θα γίνεται είτε μέσω του 199 ΕΣΚΕ (νομός Αττικής) είτε μέσω των ΠΕΚΕ σε ότι αφορά την υπόλοιπη Ελλάδα. Θα πρέπει επίσης η κινητοποίηση των Ε.Ο. να γίνεται για δράσης στις οποίες έχουν εκπαιδευτεί και που διαθέτουν τον απαραίτητο ανά περίπτωση εξοπλισμό. Άρθρο 14 Δ , § 3 : «Σε περίπτωση επιχειρησιακής εμπλοκής εθελοντικής οργάνωσης σε τακτικό επίπεδο ( πεδίο ) ανεξάρτητα από το είδος δράσης, την αποκλειστική ευθύνη για την καταλληλότητα των εθελοντών που συμμετέχουν φέρει η Εθελοντική Οργάνωση, στην οποία ανήκουν».Προτείνεται η μερική αναδιατύπωση της παρούσας παραγράφου, ως εξής : «Σε περίπτωση επιχειρησιακής εμπλοκής εθελοντικής οργάνωσης σε τακτικό επίπεδο ( πεδίο ) ανεξάρτητα από το είδος δράσης, την αποκλειστική ευθύνη για την καταλληλότητα των εθελοντών που συμμετέχουν φέρει η Εθελοντική Οργάνωση, στην οποία ανήκουν εφόσον αυτοί δεν είναι πιστοποιημένοι σύμφωνα με τις διατάξεις του υφιστάμενου νόμου. Για τους πιστοποιημένους εθελοντές, η Εθελοντική Οργάνωση ουδεμία ευθύνη φέρει εφόσον αυτοί καλύπτονται από τα ισχύοντα άρθρα του νόμου που ορίζει και την νόμιμη εμπλοκή τους σε περιστατικά έκτακτης ανάγκης».Άρθρο 14 Ε , § 1 : Η αξιολόγηση των Ε.Ο. πρέπει να γίνεται τουλάχιστον από τρία ( 3 ) πρόσωπα, ήτοι : α ) Τον συντονιστή ΛΕ.Ε.Α., δηλ. τον οικείο Διοικητή της Π.Υ., β ) Τον συντονιστή Ε.Α. της Περιφέρειας καθώς και γ ) Έναν υπάλληλο του Τμήματος Εθελοντισμού της Εθνικής Αρχής Πολιτικής Προστασίας.Άρθρο 14 Β , § 6 , εδάφια ε2 & ε3 : Σε ότι αφορά τους φορείς παροχής πιστοποιημένης εκπαίδευσης, αυτοί θα πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτουν τις απαραίτητες εθνικές, ευρωπαϊκές ή διεθνής πιστοποιήσεις για την κατηγορία δράσης για την οποία παρέχουν εκπαίδευση και να είναι αναγνωρισμένοι από το Κράτος στο αντικείμενο της Πολιτικής Προστασίας (μέσω του ΕΚΔΔΑ ). ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΒΑΡΗΣ