• Η Εταιρεία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής, ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ, ως φορέας θεμελειώδους ειδικότητας της ΠΦΥ, δεν μπορεί παρά να επικροτεί κάθε προσπάθεια μεταρρύθμισης της ΠΦΥ. Συγχρόνως δεν μπορεί παρά να επισημάνει τυχόν αδυναμίες και σημεία που χρήζουν βελτίωσης αλλά και κινδύνους που απειλούν να καταστρέψουν ό,τι έχει απομείνει και λειτουργεί. Ετσι λοιπόν, αφού σημειώσουμε τα δυνατά σημεία του σχεδίου νόμου , υπογραμμίζουμε τις αδυναμίες και τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης και κλείνουμε με αναφορά στους κινδύνους και τις απειλές που κρύβονται. Παραμένουμε πάντα έτοιμοι να συνδράμουμε με λεπτομερείς προτάσεις και ιδέες, μόλις μας ζητηθεί. ΘΕΤΙΚΑ-ΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ • Πρόκειται για ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο και αποκεντρωμένο σύστημα ΠΦΥ o Χωρίς κατακερματισμούς ανά ταμείο, δήμο ή νοσοκομείο κλπ o Περιλαμβάνει όλες τις υπηρεσίες ΠΦΥ (περίθαλψη, πρόληψη, αγωγή-προαγωγή υγεία, αποκατάσταση, τελική φροντίδα, δημόσια υγεία) o Διασύνδεση με κοινωνικές υπηρεσίες o Ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας και οργάνωσης o Ενεργός ρόλος της ΥΠΕ • Στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού (ωράριο, λύση τοπικά, ολοκληρωμένη φροντίδα) • Θεσμοθέτηση του οικογενειακού ιατρού και της ομάδας υγείας • Θεσπίζει σύστημα παραπομπών • Θεσπίζει λίστα πολιτών-εγγεγραμμένο πληθυσμό • Θεσπίζει διασφάλιση ποιότητας • Θεσπίζει Αξιολόγηση – λογοδοσία – κοινωνικό έλεγχο • Θεσπίζει συνδιαχείριση περιστατικών με δευτερο- και τριτο- φροντίδα • Σωστό σκεπτικό για τα κριτήρια στελέχωσης • ΚΕΦ • Συμμετοχή και συνεργασία του ιδιωτικού τομέα • Προκαταβολή-POS ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ – ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ • Όχι τόσο τολμηρό όσο απαιτούν οι καιροί • Η προσπάθεια αποκέντρωσης σταματά στις ΥΠΕ και δεν προχωρά σε επίπεδο αυτοδιοίκησης • Ασαφές το διοικητικό-συντονιστικό πλαίσιο • Από τη στελέχωση λείπουν οι της πληροφορικής και οι τεχνικοί συντήρησης υποδομών καθώς και οι διαιτολόγοι • Στο ΚΥ δεν ‘φαίνεται’ να υπηρετούν οικογενειακοί γιατροί και έτσι ο πληθυσμός της κωμόπολης ή χωριού όπου εδράζεται το ΚΥ δεν είναι εγγεγραμμενος σε κάποιον οικογενειακό γιατρό • Δεν είναι σαφείς τόσο οι εργασιακές σχέσεις όσο το σύστημα πληρωμών και οι συνθήκες εργασιας των συμβεβλημένων ιατρών, εργαστηρίων, κλινικών και νοσοκομείων. ΣΗΜΕΙΑ-ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ • Θα πρέπει να διαμορωθεί ένα σαφές και ολοκληρωμένο πλαίσιο λειτουργιών δημόσιας υγείας • Απαιτείται εκπαίδευση του προσωπικού (πλήν Γενικών Ιατρών) στις έννοιες και λειτουργίες της δημόσιας υγείας • Απαιτείται εκπαίδευση των παθολόγων σε πεδία που δεν εκτίθενται κατά την ειδικότητά τους • Θα πρέπει να περιληφθούν και τηλεφωνικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες (συμβουλές, διευκρινήσεις, αποτελέσματα εξετάσεων κα) • Να μπορεί να γίνεται ενημέρωση των αποτελεσμάτων εργαστηριακών εξετάσεων απ ευθείας από το εργαστήριο στο ‘φάκελλο’ ηλεκτρονικά. • Στα Κεντρικά Διαγνωστικά Εργαστήρια δεν μπορεί να λείπει η Μέτρηση Οστικής Πυκνότητας • Θα πρέπει επιτέλους να γίνει προγραμματισμός παραγωγής ιατρών από τις Ιατρικές Σχολές καθώς και παραγωγής ειδικοτήτων που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού (αύξηση των θέσεων ειδικευομένων ΓΙ στις 1000 και αντίστοιχη μείωση υπερπλήρων ειδικτοτήτων) και χωροταξική κατανομή!! • Θα πρέπει να διαμορφωθεί ένα πολύ σαφές πλαίσιο εργασιακών σχέσεων και συστήματος αμοιβής καθώς και διασφάλισης της ποιότητας-αξιολόγησης των συμβεβλημένων ιατρών και εργαστηρίων,κλινικών,νοσοκομείων. • Θεσμοθέτηση της νοσηλεύτριας ΠΦΥ μετά από μετεκπαίδευση εν εργασία (συγχρόνως θεσμοθέτηση της ειδικότητας αυτής στις σχολές νοσηλευτικής) • Μετά την μετεκπαίδευση να δίδεται η δυνατότητα στις νοσηλεύτριες να ‘συνταγογράφουν’ π.χ. αναλώσιμα διαβητικών, εργ. Εξετάσεις (εκδοση βιβλιαριου υγείας επαγγελματιών) • Τα έσοδα να πιστώνονται στον υποκωδικό του ΚΥ και όχι στο σύνολο • Οι περιφερειακές πανεπιστημιακές εκπαιδευτικές μονάδες ΠΦΥ για τους σκοπούςπου αναφέρονται, θα μπορούσαν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με τα ΚΥ. ΑΠΕΙΛΕΣ-ΚΙΝΔΥΝΟΙ • Έλλειψη κουλτούρας (χρηστών, λειτουργών, πολιτικών) • Ασαφές το εργασιακό καθεστώς των γιατρών • Αφήνεται δίοδος διοχεύτευσης ιατρικού δυναμικού από τις δομές ΠΦΥ στο νοσοκομείο • Σε αυτή τη φάση, απαιτούνται τουλάχιστον 10-12 ΥΑ (και μάλιστα περισσοτέρων του ενός υπουργών) για να αρχίσει να λειτουργεί!! • Επιπλέον, τουλάχιστον διπλάσιες αποφάσεις του Διοικητή και των οργάνων της ΥΠΕ • Ασάφεια και έλειμμα στο πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτών (συμβεβλημένων με ΕΟΠΥΥ) με αποτέλεσμα να επηρεάζεται το όλο οικοδόμημα • Το Δίκτυο Μαιών , έτσι όπως συγκροτείται απομακρύνει τον επαγγελματία από τον πληθυσμό του τόπου και γίνεται ένα ‘ξένο’ υπερτοπικό όργανο. • Εκχωρείται ο σχεδιασμός, ο συντονισμός και η υλοποίηση παρεμβάσεων δημόσιας υγείας σε ιδιωτικό φορέα (ΠΣΕΥ) που – χωρίς νομικά κριτήρια – χαρακτηρίζεται αντιπροσωπευτικότερος. Άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου! • Με το δικαίωμα του πολίτη να ζητάει την διαγραφή των προσωπικών και ιατρικών του δεδομένων πιθανόν να χάνονται πολύτιμες πληροφορίες για την δημόσια υγεία (ηπατίτιδας, AIDS, άλλων λοιμωδών, κλπ) • Οι περιφερειακές πανεπιστημιακές εκπαιδευτικές μονάδες ΠΦΥ, δημιουργούν χωρίς λόγο ανισότητες τύπου : μονάδων δύο ταχυτήτων