• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΑΒΑΤΗΣ' | 25 Απριλίου 2017, 09:16

    1.- Η συγκρότηση δύο παράλληλων Μητρώων Τιμών (Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών και Μητρώο Παρατηρητηρίου Ανωτάτων Τιμών) δεν φαίνεται να εξυπηρετεί την ανασυγκρότηση του συστήματος προμηθειών του τομέα της Δημόσιας Υγείας ούτε να θεραπεύει τον προβληματικό και δυσλειτουργικό χαρακτήρα του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο, προφανώς για το λόγο αυτό, τυπικώς μεν καταργείται (αν και άδηλο πότε εν τοις πράγμασι θα συντελεσθεί η «αντιακτάστασή του», αφού δεν τίθεται χρονικό όριο), πλην όμως, κατά ουσιαστικά χαρακτηριστικά του, διατηρείται υπό άλλη απλώς ονομασία. Εάν, όπως εικάζεται, το Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών, στο οποίο θα καταγράφονται ενδεικτικά τιμές, κατόπιν έρευνας της αγοράς (ποιας όμως ειδικότερα, ποιά τα όρια διακύμανσής τους και με ποιά κριτήρια;) αποσκοπεί στην συγκρότηση αξιόπιστων προϋπολογισμών, η περαιτέρω εφαρμογή επί διαγωνισμών δεύτερης υποχρεωτικής οροφής (Παρατηρητήριο Ανωτάτων Τιμών), συγκροτημένης αποκλειστικά και πάλι με βάση τη χαμηλότερη τιμή ανά είδος, χωρίς καμιά χρονική περιοδικότητα όσον αφορά την επικαιροποίησή του ει μη μόνο οποτεδήποτε εντοπισθεί νέα χαμηλότερη τιμή, θα οδηγήσει σε επανάληψη των στρεβλώσεων και αδιέξοδων που είχε επιφέρει στους διαγωνισμούς το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο είχε αλλωστε εξαντλήσει προ πολλού το σκοπό του για μείωση των τιμών. Υπ΄αυτά τα δεδομένα, εφόσον συγκροτηθούν «αντικειμενικά σφικτοί προϋπολογισμοί», όπως στοχεύει το Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών, η υποχρεωτική εφαρμογή του «Παρατηρητηρίου Τιμών» θα μπορούσε να περιορισθεί στις περιπτώσεις των απευθείας αναθέσεων, η δε σκοπούμενη μείωση των τιμών να επιτυγχάνεται αποτελεσματικά με τον ανταγωνισμό μέσω των διαγωνιστικών διαδικασιών (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί κλπ), όπως ισχύει στην υπόλοιπη Ε.Ε. 2.- Καίτοι στο ν/σχέδιο προβλέπεται ότι καθένα από τα πιο πάνω Μητρώα θα λειτουργεί και θα συγκροτείται από τιμές που θα επιλέγονται με «συγκεκριμένα κριτήρια... ώστε να ορίζονται ως οι αποδεκτές σύμφωνα με τα προαναφερόμενα κρίτηρια», εν τούτοις ουδεμία γίνεται στοιχειωδώς αναφορά ποια είναι αυτά τα κριτήρια ή οι ελάχιστες προϋποθέσεις ούτε καν προσδιορίζεται το περίγραμμα έστω του νομικού πλαισίου, στο οποίο θα κινηθεί η κατ’ εξουσιοδότηση ΥΑ για τη λειτουργία του πολλώ δε μάλλον η πενταμελής επιτροπή, η οποία θα εφαρμόσει για την επιλογή και ανάρτηση τα «συγκεκριμένα» πλήν όμως μη κατονομαζόμενα κριτήρια και προϋποθέσεις. 3.- Πέραν δε τούτων όσον αφορά ειδικά το Παρατηρητήριο δεν υφίσταται πρόβλεψη (ή μεταβατική διάταξη) πως και σε ποιο βάθος χρόνου θα αντιμετωπισθούν τα κενά του δεδομένου ότι στο υφιστάμενο Παρατηρήριο δεν ενταχθεί η πλειονότητα των ιατροτεχνολογικών προϊόντων ούτε προβλέπονται διαδικασίες και χρόνικά όρια καταχώρησης των νέων προιόντων. 4.- Τα ίδια ισχύουν τόσο ως προς το Μητρώο Τενικών Προδιαγραφών (ελλείπουν τα κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις επιλογής των τεχνικών προδιαγραφών, ούτε καν γίνεται παραπομπή στους σχετικούς όρους της ενωσιακής νομοθεσίας) όσο και ως προς το Μητρώο Κωδικοποίησης προίόντων και υπηρεσιών, στο οποίο θα αναρτώνται όλα τα προιόντα «υπό συγκεκριμένη κωδικοποίηση», χωρίς ωστόσο να ορίζονται και πάλι τα κριτήρια ή βασικά γνωρίσματα, βάσει των οποίων θα οριοθετούνται οι αντίστοιχες ομάδες ή υποομάδες και θα εντάσσονται σε αυτές οι επί μέρους προϊόντα και υπηρεσίες. 5.-Δεν προβλέπεται υποχρέωση για καταχώρηση στα Μητρώα των πηγών, από τις οποίες αντλούνται οι τιμές και των προσδιοριστικών στοιχείων τους ούτε θεσπίζεται διοικητικός μηχανισμός ελέγχου των καταχωρούμενων στα πιο πάνω Μητρώα στοιχείων, όπως επιβάλλουν οι αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της χρηστής διοίκησης, ώστε να διασφαλίζεται η νομιμότητα και να αποκαθίστανται τα λάθη και το κυριότερο να αποτρέπονται φαινόμενα αυθαιρεσιών της διοίκησης με συνέπεια, σε συνδυασμό και με την πιο πάνω ασάφεια των κριτηρίων, η συγκρότηση των Μητρώων από την πενταμελή Επιτροπή να καθίσταται ανέλεγκτη.