• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Λιονής' | 1 Μαΐου 2017, 20:36

    Άρθρο 1 1.1 Πρόταση ενσωμάτωσης του νέου ορισμού για την υγεία ως «την ικανότητα [του ατόμου] προσαρμογής [στην ασθένεια] και αυτοδιαχείρισης» ως τη βάση για αλλαγές στο σύστημα υγείας και στο πλαίσιο της εστιασμένης στον ασθενή (ασθενοκεντρικής) ή, καλύτερα, εστιασμένης στο πρόσωπο και στον πολίτη φροντίδας. Huber M, Knottnerus JA, Green L, et al. How should we define health? BMJ. 2011;343:d4163. 10.1136/bmj.d4163 Παράλληλα, η ΠΦΥ πρέπει να στηριχτεί σε υφιστάμενα δεδομένα δημόσιας υγείας από πλευράς υγειονομικών προτεραιοτήτων, αξιολόγησης και προτυποποίησης για τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας, καθώς και στη δημόσια υγεία με εστίαση στους κοινωνικούς, οικονομικούς και περιβαλλοντικούς προσδιοριστές της υγείας και κύρια κατεύθυνση στην πρόληψη σε συλλογικό επίπεδο. Η ενδυνάμωση και εκπαίδευση του ασθενή στην αυτοδιαχείριση και τη λήψη απόφασης από κοινού, με εστίαση στην αλλαγή της συμπεριφοράς, μπορούν να συνεισφέρουν αποτελεσματικά και στην πρόληψη σε συλλογικό επίπεδο. Huber M, van Vliet M, Giezenberg M, et al. Towards a “patient-centred” operationalisation of the new dynamic concept of health: a mixed methods study. BMJ Open. 2016;6(1):e010091. doi:10.1136/bmjopen-2015-010091 Jambroes M, Nederland T, Kaljouw M, et al. Implications of health as ‘the ability to adapt and self-manage’ for public health policy: a qualitative study. Eur J Public Health 2016;26 (3):412-416. doi: 10.1093/eurpub/ckv206 1.2 Θα μπορούσε να προστεθούν τα χαρακτηριστικά ποιότητας των υπηρεσιών ΠΦΥ που εχουν γίνει αποδεκτά όπως αυτά περιγραφονται στη διεθνή βιβλιογραφία, δηλ. το προσβάσιμο στις υπηρεσίες, η συνέχεια στη φροντίδα, το ολοκληρωμένο φάσμα των υπηρεσιών και η διασύνδεση/συντονισμός. Kringos et al. The strength of primary care in Europe: an international comparative study Br J Gen Pract. 2013 Nov; 63(616): e742–e750. Published online 2013 Oct 28. doi: 10.3399/bjgp13X674422 PMCID: PMC3809427 Παρατηρήσεις στις επιμέρους υπηρεσίες ΠΦΥ: 1.2.α, 1.2.ε και 1.2.στ Κατ’ εξαίρεση ενδέχεται να παραστεί ανάγκη παροχής υπηρεσιών για τις οποίες θα απατείτο εισαγωγή, ιδιαιτέρως δεδομένων γεωγραφικών στοιχείων/μορφολογίας της χώρας. Η παρακολούθηση στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια φροντίδα υγείας δεν αποτελεί αντικείμενο της ΠΦΥ, ωστόσο, είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση στην διασύνδεση των επιπέδων υγείας μέσω της επικοινωνίας/συνέργειας διεπιστημονικής ομάδας με συγκεκριμένες αναφορές στο άρθρο 5, που ακολουθεί. 1.2.ι Το δεύτερο μέρος του εδαφίου «και τη διασύνδεση με τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας» χρήζει διόρθωσης, καθώς η διασύνδεση δεν αποτελεί υπηρεσία αλλά διαδικασία. 1.2.ιβ: Η «διασύνδεση με τις υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας» δεν αποτελεί υπηρεσία αλλά διαδικασία. Θα μπορούσε να προστεθούν εδάφια ως εξής: -υπηρεσίες φροντίδας και νοσηλείας στο σπίτι -υπηρεσίες σε ανοικτές και κλειστές δομές της κοινότητας σχετικές με τη φροντίδα ηλικιωμένων και ατόμων με ειδικές ανάγκες -υπηρεσίες υγείας και προαγωγής της υγείας στα σχολεία 1.3 Να προστεθεί η συνεχής αξιολόγηση και η συνεχιζόμενη ή συμπληρωματική εκπαίδευση, καθώς και η αξιολόγηση υπηρεσιών υγείας με τη συμμετοχή της κοινότητας, στον καθορισμό προτεραιοτήτων για τη συνεχιζόμενη βελτίωση ποιότητας των υπηρεσιών με συστηματικό τρόπο, ιδιαίτερα δεδομένης της έμφασης που πρέπει να δίνεται στην ΠΦΥ στο πλαίσιο επίτευξης καθολικής κάλυψης για την υγεία. UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights. General comment no. 14: the right to the highest attainable standard of health (art. 12). Aug 11, 2000. Πλήρες κείμενο στην ιστοσελίδα http://www.refworld.org/docid/4538838d0.html [Τελευταία πρόσβαση, 1η Μαΐου, 2017] Rumbold B, Baker R, Ferraz O, et al. Universal health coverage, priority setting, and the human right to health. The Lancet. April 26, 2017, ISSN 0140-6736, https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)30931-5 Για την υποβολή: Χ. Λιονής και Ε. Πιτέλου