• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΔΟΝΤΟΤΕΧΝΙΤΩΝ' | 12 Απριλίου 2022, 11:07

    Ενόψει των ανωτέρω διατάξεων χωρούν οι ακόλουθες σκέψεις. Με τις εισηγούμενες διατάξεις επιχειρείται η αναμόρφωση του συστήματος αδειοδότησης των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων, που προσδιορίζεται στο άρθρο 4 του Νόμου 1666/1986, όπως ισχύει. Σύμφωνα, λοιπόν, με το ως άνω άρθρο 4, «Βεβαίωση λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου χορηγείται όχι μόνο σε όσους έχουν άδεια ή βεβαίωση άσκησης επαγγέλματος αλλά και σε φυσικά πρόσωπα και εταιρείες με οποιαδήποτε νομική μορφή, με την προϋπόθεση να ορίζεται επιστημονικά υπεύθυνος πτυχιούχος ΑΤΕΙ Οδοντικής Τεχνολογίας (Οδοντοτεχνίτης ΑΤΕΙ) ή κάτοχος άδειας ή βεβαίωσης άσκησης επαγγέλματος οδοντοτεχνίτη του ν.1666/1986 (Α`200). Τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια, τα οποία λειτουργούν μέχρι σήμερα με νόμιμες άδειες που είχαν ληφθεί πριν από την έναρξη ισχύος και εφαρμογής του ν. 4316/2014 (Α`270), εξακολουθούν να λειτουργούν νομίμως με τις ίδιες άδειες. Η βεβαίωση χορηγείται από τον Υπουργό Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου και αφού ελεγχθεί η καταλληλότητα του χώρου εγκατάστασης του εργαστηρίου και η πληρότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού. Η βεβαίωση λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου χορηγείται για συγκεκριμένο χώρο. Σε περίπτωση μεταστέγασης του εργαστηρίου η βεβαίωση ίδρυσης και λειτουργίας του εργαστηρίου παύει να ισχύει και ο οδοντοτεχνίτης υποχρεούται να ζητήσει νέα βεβαίωση». 1. Εν προκειμένω είναι σαφές, ότι αλλάζει ο φορέας αδειοδότησης και αρμόδιος καθίσταται πλέον ο οικείος Περιφερειάρχης. Ωστόσο, με το Νόμο 4461/2017 (ΦΕΚ Α΄ 38) συστήθηκε ο Π.Σ.Ο. υπό την μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου σωματειακής μορφής, προβλεπομένης της υποχρεωτικής εγγραφής στα μητρώα του όλων όσων ασκούν το οδοντοτεχνικό επάγγελμα στη χώρα μας. Με τον τρόπο αυτό ο ΠΣΟ, όπως και κάθε άλλο νπδδ σωματειακής μορφής (όπως π.χ. οι ιατρικοί σύλλογοι, οι δικηγορικοί σύλλογοι κλπ) αναδεικνύεται σε ρυθμιστή του επαγγέλματος, με διευρυμένες εξουσίες που φτάνουν μέχρι και στον πειθαρχικό έλεγχο των μελών του. Ενόψει, λοιπόν, της φύσεως και των σκοπών του ΠΣΟ και χάριν της απαιτούμενης ενότητας της έννομης τάξης γύρω από συναφή ζητήματα, προτείνεται η μεταβίβαση της αρμοδιότητας για την αδειοδότηση των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων στον Π.Σ.Ο.. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η συγκέντρωση των κυριότερων αρμοδιοτήτων γύρω από την άσκηση του οδοντοτεχνικού επαγγέλματος εις έναν φορέα, με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμη πιο ευχερής η διενέργεια των αναγκαίων ελέγχων και διασταυρώσεων, καθώς και ο περιορισμός της αντιποίησης ή άλλως μη νόμιμης άσκησης του επαγγέλματος. 2. Περαιτέρω θα πρέπει να αποσαφηνιστεί, εάν η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του Ν. 1666/1986 παραμένει σε ισχύ κατά το μέρος που αναφέρει, ότι η βεβαίωση χορηγείται ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου και αφού ελεγχθεί η καταλληλότητα του χώρου εγκατάστασης του εργαστηρίου και η πληρότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού. Εν προκειμένω υποστηρίζεται, ότι προφανώς θα πρέπει να εξακολουθήσει να απαιτείται η υποβολή σχετικής αιτήσεως από κάθε ενδιαφερόμενο, συνοδευόμενη από το σύνολο των δικαιολογητικών. Εν συνεχεία ο επιτόπιος έλεγχος θα πραγματοποιείται από την αρμόδια Επιτροπή, η οποία θα πρέπει να ελέγχει αφενός τον χώρο, αφετέρου τον εξοπλισμό. Με τις εισηγούμενες διατάξεις περιγράφεται το έργο της επιτροπής ως «επιτόπιος έλεγχος», χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις ως προς το είδος του ελέγχου. Επί του σημείου τούτου οι εισηγούμενες ρυθμίσεις χρήζουν συμπλήρωσης, ώστε να αποσαφηνίζεται το έργο της επιτροπής και τα μέλη της να είναι σε θέση να διενεργούν με τον πλέον συγκεκριμένο, και άρα, αποτελεσματικό τρόπο τον έλεγχό τους. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να υπάρξει εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση υπουργικής απόφασης περί του αντικειμένου, της εκτάσεως και του τρόπου διενέργειας του «επιτόπιου ελέγχου» από την εν λόγω επιτροπή. 3. Ομοίως ζητούμενο παραμένει, εάν διατηρείται η ισχύς των διατάξεων, με τις οποίες ορίζεται, ότι σε περίπτωση μεταστέγασης του εργαστηρίου η βεβαίωση ίδρυσης και λειτουργίας του εργαστηρίου παύει να ισχύει και ο οδοντοτεχνίτης υποχρεούται να ζητήσει νέα βεβαίωση. Ο Π.Σ.Ο. τάσσεται υπέρ της διατήρησης της ισχύος των εν λόγω διατάξεων. Ωστόσο τίθεται και το εξής ειδικότερο ζήτημα. Με τις εισηγούμενες ρυθμίσεις η Περιφέρεια καθίσταται αρμόδια για την ανάκληση και την ακύρωση της βεβαίωσης λειτουργίας. Άραγε, λοιπόν, στην περίπτωση μεταστέγασης ενός εργαστηρίου, η Περιφέρεια θα εκδίδει πράξη ανάκλησης ή ακύρωσης της βεβαίωσης ; Κατά την άποψή μας λόγοι ασφάλειας δικαίου συνηγορούν υπέρ της έκδοσης σχετικής πράξης περί ανάκλησης ή ακύρωσης, ώστε να μην καταλείπεται περιθώριο αμφιβολίας ως προς την διατήρηση ή μη σε ισχύ οιασδήποτε βεβαίωσης λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου. Άρα θα πρέπει να υπάρξει σχετική ρητή πρόβλεψη. 4. Περαιτέρω, οι εισηγούμενες ρυθμίσεις ομιλούν περί εποπτείας και ελέγχου των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων. Εν προκειμένω θα πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη για την δυνατότητα διενέργειας ελέγχων από την Επιτροπή της παραγράφου 2 και επί οδοντιατρείων, όπου κατά συνήθη πρακτική λειτουργούν ατύπως (και παρανόμως) οδοντοτεχνικά εργαστήρια. Με άλλα λόγια, σε περίπτωση υποβολής καταγγελίας ή ακόμη και αυτεπαγγέλτως η Επιτροπή της παραγράφου 2 θα πρέπει να έχει την εξουσία διενέργειας ελέγχου και σε οδοντιατρεία, με αποκλειστικό αντικείμενο ελέγχου την παράλληλη – άτυπη λειτουργία ή μη οδοντοτεχνικού εργαστηρίου. Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο ελέγχων και αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα, που αποτελεί επί σειρά ετών «κοινό μυστικό» στον χώρο της οδοντοτεχνικής και πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού συγκεκριμένων οδοντιάτρων σε βάρος των οδοντοτεχνιτών. 5. Με τις εισηγούμενες ρυθμίσεις χαρακτηρίζονται ως «διαπιστωτικές» οι πράξεις και αποφάσεις του Περιφερειάρχη σχετικά με χορήγηση, αναστολή, ανάκληση και ακύρωση βεβαίωσης λειτουργίας και επιβολή διοικητικών κυρώσεων και προστίμων σε οδοντοτεχνικά εργαστήρια. Κατά την άποψη του Π.Σ.Ο. διαπιστωτικού χαρακτήρα είναι μόνον η πράξη χορήγησης της βεβαίωσης. Οι πράξεις αναστολής, ανάκλησης και ακύρωσης της βεβαίωσης, πολλώ δε μάλλον οι πράξεις επιβολής προστίμου αδυνατούν, με βάση τις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου, να χαρακτηρίζονται ως διαπιστωτικές. Ο χαρακτηρισμός που τους αποδίδεται μπορεί να οδηγήσει σε παρερμηνείες εν σχέσει με την έκταση του δικαστικού ελέγχου επί τούτων, αφού ως γνωστόν οι διαπιστωτικές πράξεις δεν εκλαμβάνονται ως εκτελεστές διοικητικές πράξεις, δεκτικές δικαστικής προσβολής. Ως εκ τούτο ο χαρακτηρισμός των πράξεων αυτών ως διαπιστωτικών θα πρέπει να απαλειφθεί. 6. Στην περίπτωση α΄ της παραγράφου 3 ως έργο της επιτροπής θα πρέπει να αναφέρεται η «εκφορά γνώμης» αντί του όρου «εισήγηση», ώστε να είναι απόλυτα σαφές, ότι η παρέμβαση της Επιτροπής και η γνώμη της (που εννοείται ως απλή) αποτελεί ουσιώδη διαδικαστικό τύπο για την έκδοση των προβλεπομένων πράξεων. 7. Με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 120 του Νόμου 4600/2019 προβλέπεται ότι «1. Για την ίδρυση και τη νόμιμη λειτουργία εργαστηρίου φυσικοθεραπείας από φυσικό ή νομικό πρόσωπο είναι υποχρεωτική, εκτός από τη λήψη από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς της προβλεπόμενης άδειας/βεβαίωσης ίδρυσης και λειτουργίας εργαστηρίου φυσικοθεραπείας, και η καταχώριση του εργαστηρίου στο Μητρώο Εργαστηρίων Φυσικοθεραπείας που τηρεί ο Π.Σ.Φ. 2. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται ο τρόπος τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου, καθώς και κάθε άλλο θέμα που σχετίζεται με αυτό». Εν προκειμένω υπογραμμίζεται, ότι ο ΠΣΦ αποτελεί νπδδ της ίδιας ακριβώς φύσεως με τον ΠΣΟ. Ως εκ τούτου και κατ’αναλογία των ως άνω διατάξεων εισηγούμεθα την εισαγωγή αντίστοιχων διατάξεων και για τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια, ήτοι την δημιουργία Μητρώου Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων, το οποίο θα τηρεί ο Π.Σ.Ο. και στο οποίο θα καταχωρούνται υποχρεωτικώς τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια, προκειμένου να λειτουργούν νόμιμα. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο περαιτέρω έλεγχος των εργαστηρίων και ο δραστικός περιορισμός της λειτουργίας παράνομων εργαστηρίων, που εξακολουθούν να ανθούν ακόμη και στις ημέρες μας. Κρίνεται, δε, σκόπιμο η πρόβλεψη περί της δημιουργίας του Μητρώου και η υποχρεωτική καταχώριση σε αυτό να συνοδεύεται και με διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.