• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΑΝΙΟΥΡΑΣ Σ. ΔΗΜΟΣ' | 15 Απριλίου 2022, 18:18

    Στην Ελλάδα είναι γνωστό ότι με πρόσφατα δεδομένα (https://ec.europa.eu/health/system/files/2017-12/chp_gr_greece_0.pdf) έχουμε ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό άμεσων πληρωμών για την υγεία(από την τσέπη του πολίτη)στην Ε.Ε.(σχ.12) Ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 15% και στην Ελλάδα έχουμε 35%!! Επίσης από την ίδια παραπάνω πηγή η Ελλάδα είναι 2η μετά την Εσθονία στην "μη ικανοποιούμενη ανάγκη ιατρικής περίθαλψης" και όχι μόνο στα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα αλλά και στα πιό εύρρωστα οικονομικά νοικοκυριά.(σχ.10) Αυτό μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τις χώρες τα συστήματα ΠΦΥ των οποίων επιχειρούμε εδώ και χρόνια να αντιγράψουμε χωρίς επιτυχία. Βασικός λόγος για αυτή την διαχρονική απουσία υγιούς κρατικής ΠΦΥ κατά την αποψή μας είναι ότι καμμία ηγεσία Υπουργείου Υγείας μέχρι σήμερα δεν μπήκε στον κόπο να αφουγκραστεί τον "σφυγμό" της Ελληνικής κοινωνίας. Στην Ελλάδα έχουμε υπερπροσφορά ιατρικού δυναμικού ακόμα κι αν μεταξύ 2010-2015 έφυγαν από την χώρα 7.500 ιατροί για το εξωτερικό(για να επανδρώσουν συστήματα υγείας που βασίζονται στο gatekeeping).Το ποσοστό δε των εξειδικευμένων(σε όλες τις ειδικότητες) ιατρών στην Ελλάδα αγγίζει το 95% επί του συνόλου του ιατρικού σώματος. Ο Έλληνας πολίτης ειδικά τα τελευταία 50 χρόνια είχε την ελευθερία επιλογής γιατρού μεταξύ πολλών καλών και ισάξιων(είτε στον ιδιωτικό είτε στον δημόσιο τομέα).Η επίσκεψη του ΕΟΠΥΥ των 10 ευρώ ίσως να είναι και η χαμηλότερη στον κόσμο.Η δε ιδιωτική τρέχουσα μέση επίσκεψη είναι στα 30-40 ευρώ.Αυτές οι τιμές απλά δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στην Ευρώπη. Η προσπάθεια που γίνεται να αποκλειστεί η ελεύθερη πρόσβαση του πολίτη στον ειδικό ιατρό της επιλογής του και αντ'αυτού να δυσκολεύεται η πρόσβαση μέσω γραφειοκρατίας τύπου "παραπομπής" από ενδιάμεσο ιατρό, το μόνο που θα καταφέρει θα είναι να αυξήσει ακόμα περισσότερο την άμεση δαπάνη υγείας(απο την τσέπη)του πολίτη. Η κυβέρνηση θα μπορούσε εκμεταλευόμενη την ΥΠΕΡΠΡΟΣΦΟΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΙΑΤΡΩΝ να διαπραγματευτεί με αυτούς(συλλογικα μέσω των ΙΣ όπως άλλωστε προβλέπεται με τον παρόντα νόμο)αμοιβές κατά πράξη και περίπτωση που θα ικανοποιούν και τον ειδικό ιατρό αλλά και τον ασθενή.Στα πιό πετυχημένα μοντέλα συστημάτων ΠΦΥ(όπως της Γαλλίας που θεωρείται το καλύτερο παγκοσμίως αλλά και της Γερμανίας)η επιλογή ειδικού ιατρού είναι ελεύθερη χωρίς παραπομπή και σε ελάχιστο χρονικό διάστημα(ακόμα και την ίδια μέρα).Η δε ποιότητα της παροχής υπηρεσίας είναι αδιαμφισβήτητη. Οι συμβεβλημένοι ειδικοί ιατροί είναι ευχαριστημένοι με τις αμοιβές τους(40 ευρώ στην Γαλλία με 30% συμμετοχή του πολίτη) και ο ασθενής επίσης με την ποιότητα της υπηρεσίας και την φορολογούμενη πληρωμή των 12 ευρώ.Οι οικονομικά ευάλωτοι φυσικά απαλλάσονται της συμμετοχής. Σημειωτέον ότι τα συστήματα των χωρών που δεν εφαρμόζουν gatekeeping θεωρούνται πιο πετυχημένα και πιό αρεστά στους ασφαλισμένους.Συστήματα με gatekeeping τύπου Μ.Βρετανίας θεωρούνται δυσλειτουργικά και ξεπερασμένα και οποιοσδήποτε έχει ζήσει σαν ασθενής για κάποιο διάστημα εκεί μπορεί να το βεβαιώσει αυτό. Η Υγεία είναι διεθνώς παραδεκτό ότι έχει ακριβύνει. Κάποιος πρέπει να πληρώσει το κόστος για μία παροχή υγείας που να σέβεται τον πολίτη. Χωρίς μία λογική και προσαρμοσμένη στην εποχή μας ΓΕΝΝΑΙΑ οικονομική συμμετοχή του ασφαλιστικού οργανισμού υγείας και του κράτους στις δαπάνες της ΠΦΥ πιστεύουμε ότι το δημόσιο σύστημα ΠΦΥ θα εξακολουθεί να "σπρώχνει" τον πολίτη σε αναζήτηση ποιοτικών δαπανών υγείας της επιλογής του με άμεση δαπάνη(από την τσέπη του) η μέσω ασφαλιστικών εταιρειών που θα καταφέρουν συμβάσεις με τους ιδιώτες ιατρούς πιο ελκυστικές για τους πελάτες τους απ ότι αυτές του ΕΟΠΥΥ.