• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝ.Ε.ΕΠΙ.Θ.Ε. Ένωση Ελληνικών Επιχειρήσεων Θέρμανσης και Ενέργειας' | 18 Ιουλίου 2025, 17:57

    Η Ένωση Ελληνικών Επιχειρήσεων Θέρμανσης και Ενέργειας (ΕΝ.Ε.ΕΠΙ.Θ.Ε.) αναγνωρίζει το κοινωνικό πρόσημο του παρόντος σχεδίου και την πρόθεση καταπολέμησης της ενεργειακής φτώχιας και προώθησης ίσων ευκαιριών με έμφαση στα ευάλωτα νοικοκυριά για την ομαλή και βιώσιμη η πράσινη μετάβαση. Στην παραπάνω πρόθεση ωστόσο εξαντλείται το θετικό αποτύπωμα του συγκεκριμένου σχεδίου, το οποίο για να είναι αποτελεσματικό απαιτείται ανάλυση, εξειδίκευση με στόχευση ενεργειών και δράσεων και φυσικά χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Λόγω της δυνητικά καθοριστικής σημασίας του εν λόγω εγχειρήματος στην ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας με κοινωνικό χαρακτήρα, η Ένωση επιθυμεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στον δημόσιο διάλογο, υποβάλλοντας τις κάτωθι παρατηρήσεις, εστιάζοντας κυρίως στον 1ο πυλώνα του κτιριακού τομέα: 1.Αναφορικά με την παράγραφο Κ.1: Η Ένωση θεωρεί απαραίτητη τη διεξαγωγή μίας πιο εμπεριστατωμένης και τεχνικά εξειδικευμένης συζήτησης με τα αρμόδια στελέχη σχεδιασμού, πριν την ανακοίνωση οποιασδήποτε συγκεκριμένης δράσης ή προγράμματος. Κρίνεται σημαντικό οι προδιαγραφές των προγραμμάτων να ανταποκρίνονται στις διαθέσιμες τεχνολογικές λύσεις της αγοράς, να είναι σαφώς διατυπωμένες και να περιλαμβάνουν μετρήσιμους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν, έχουν παρατηρηθεί επαναλαμβανόμενα προβλήματα ασαφούς και ελλιπούς καθοδήγησης στους οδηγούς εφαρμογής των επιδοτούμενων δράσεων, με αποτέλεσμα τη σύγχυση της αγοράς και την καθυστέρηση στην υλοποίηση. 2.Αναφορικά με την παράγραφο Κ.1.2: Η πρόταση περί εμπλοκής φορέων από τον κατασκευαστικό και τον ευρύτερο ενεργειακό τομέα, αν και γενικά θετική, εγείρει ανησυχίες αναφορικά με τον τρόπο υλοποίησης, καθώς δεν προσδιορίζεται επακριβώς ο ρόλος και η συμμετοχή των εν λόγω φορέων. Το παρόν ΚΚΣ σε συνάρτηση με την πρόσφατη υπουργική απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/Δ ΕΠΕΑ/78489/637 (Β’ 3686/15.07.2025) έγκρισης Οδικού χάρτη για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, γεννά σοβαρό κίνδυνο υπερ-συγκέντρωσης της αγοράς σε λίγους μεγάλους παρόχους ενέργειας, νοθεύοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Οι έως σήμερα βασικοί πυλώνες των ενεργειακών αναβαθμίσεων — επιχειρήσεις θέρμανσης και κλιματισμού, μηχανικοί, ενεργειακοί επιθεωρητές, εγκαταστάτες — έχουν επιφορτιστεί με το βάρος της υλοποίησης των έργων, αντιμετωπίζοντας προβλήματα όπως έντονη γραφειοκρατία, καθυστερήσεις στις πληρωμές και περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοοικονομικά εργαλεία. Πιστεύουμε ότι θα ήταν άδικο να παραγκωνιστούν οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες, αντί να αξιοποιηθεί η αποδεδειγμένη τεχνική κατάρτισή τους στο πλαίσιο ενός αποτελεσματικότερου και πιο δίκαιου σχεδιασμού. 3.Δεδομένου ότι μιλάμε για απορρόφηση κοινοτικών και κρατικών κονδυλίων θα πρέπει να αποφευχθεί η αδιαφανής και αθέμιτη μεταβίβαση δημόσιας πολιτικής σε ιδιωτικά συμφέροντα. Ως εκ τούτου θα πρέπει να προβλεφθεί η ενίσχυση του Σχεδίου, με ρητή πρόβλεψη για τη δυνατότητα συμμετοχής όλων των επιχειρήσεων, τεχνικών εταιρειών, ενεργειακών συμβούλων, και εταιρειών ESCO που είναι ανεξάρτητες όσον αφορά την υλοποίηση παρέχοντας ισότιμες εύκαιρες με κοινώς αποδεκτές προδιαγραφές συμμετοχής. Τέλος , τόσο στο εισαγωγικό σημείωμα όσο και στο άρθρο 1.3.2. γίνεται λόγος για εκτενή διαβούλευση που έλαβε χώρα με εκπροσώπους της αγοράς Συνδέσμους και Ενώσεις Εταιρειών ενώ ως Ένωση που εκπροσωπεί το σύνολο σχεδόν της αγοράς στον τομέα HVAC (Θέρμανση, Εξαερισμός και Κλιματισμός), ουδέποτε κληθήκαμε να υποβάλουμε σχόλια. Ως εκ τούτου υπογραμμίζουμε την αναγκαιότητα για διεξαγωγή ουσιαστικής διαβούλευσης επί των μέτρων εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων, ενώ παράλληλα, εκφράζουμε τη διαθεσιμότητά μας να συμμετάσχουμε ενεργά στην επεξεργασία και βελτιστοποίηση των σχετικών προτάσεων, με στόχο την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής αποτελεσματικότητας και διαφάνειας των προγραμμάτων κρατικής στήριξης στον ενεργειακό τομέα με την ισότιμη συμμετοχή όλων των φορέων και δει αυτών που φέρουν πολύτιμη τεχνογνωσία και εμπειρία στους κόλπους τους.