Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»Άρθρο 20 Διαδικασία είσπραξης προστίμων από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. – Τροποποίηση άρθρου 107 και παρ. 39 άρθρου 112 του Κ.Ο.Κ.Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Α. | 27 Οκτωβρίου 2025, 14:23




Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι νομικά και θεσμικά αδικαιολόγητη. Δεν υπάρχει καμία αιτιώδης ή λειτουργική σύνδεση μεταξύ των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και των φορέων όπως ο Τομέαw Πρόνοιας Αστυνομικών (Τ.Π.ΑΣ.), o Τομέαw Πρόνοιας Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων (Τ.Π.Υ.Α.Π.) του Ταμείου Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑ.Π.Α.Σ.Α.), καθώς το Μετοχικό Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.). Οι εν λόγω φορείς δεν έχουν καμία επιχειρησιακή ή θεσμική αρμοδιότητα στον τομέα της οδικής ασφάλειας, ούτε συμμετέχουν στα έργα, στις υποδομές ή στη συντήρηση του οδικού δικτύου. Αντίθετα, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν – κατά νόμο – την κύρια ευθύνη για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη συντήρηση του οδικού δικτύου, τη σήμανση, τον φωτισμό και τις παρεμβάσεις πρόληψης ατυχημάτων. Επομένως, η απόδοση εσόδων από πρόστιμα σε ταμεία πρόνοιας των σωμάτων ασφαλείας, που δεν έχουν καμία αποστολή συναφή με τον σκοπό των προστίμων, συνιστά προνομιακή και αυθαίρετη κατανομή δημοσίων εσόδων. Μια τέτοια ρύθμιση αντίκειται στις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της ισότητας και της αναλογικότητας, όπως ορίζονται στο Σύνταγμα, καθώς τα πρόστιμα του ΚΟΚ οφείλουν να κατευθύνονται αποκλειστικά σε δράσεις που εξυπηρετούν τον σκοπό για τον οποίο επιβάλλονται — δηλαδή τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και όχι την ενίσχυση τρίτων φορέων χωρίς συνάφεια με αυτή.