Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»Άρθρο 20 Διαδικασία είσπραξης προστίμων από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. – Τροποποίηση άρθρου 107 και παρ. 39 άρθρου 112 του Κ.Ο.Κ.Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ | 31 Οκτωβρίου 2025, 10:23




ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Σχόλιο της Π.Ο.Α.Σ.Α. επί του άρθρου 20 του σχεδίου νόμου «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις» Η προτεινόμενη ρύθμιση, που αφορά τη διαδικασία είσπραξης των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Άρθρο 20 Διαδικασία είσπραξης προστίμων από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. – Τροποποίηση άρθρου 107 και παρ. 39 άρθρου 112 του Κ.Ο.Κ. ) κινείται στη σωστή κατεύθυνση, καθώς επιχειρεί τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου είσπραξης και απόδοσης των διοικητικών προστίμων, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη διαφάνεια, την ηλεκτρονική διασύνδεση και την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας. Κρίνεται απαραίτητο να επισημανθεί ότι η πρόβλεψη του εν λόγω άρθρου, σχετικά με την απόδοση μέρους των εισπραττόμενων προστίμων στους Τομείς Πρόνοιας του ΤΑ.Π.Α.Σ.Α. και στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού, δεν αποτελεί νέα ρύθμιση, αλλά ήδη θεσμοθετημένο πόρο βάσει του άρθρου 45 του ν. 4256/2014 (ΦΕΚ Α’ 92/14-4-2014). Η εν λόγω πρόβλεψη, ποσοστού 5% επί των προστίμων που βεβαιώνονται από την Ελληνική Αστυνομία, έχει νομοθετηθεί εδώ και έντεκα (11) χρόνια, αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκε λόγω μη έκδοσης της απαιτούμενης κοινής υπουργικής απόφασης. Συνεπώς, το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου ούτε αφαιρεί πόρους από άλλους φορείς ούτε δημιουργεί νέες επιβαρύνσεις, αλλά αποκαθιστά μια μακροχρόνια θεσμική εκκρεμότητα και διορθώνει την αδικία που υφίστανται μέχρι σήμερα τα ασφαλιστικά ταμεία των Σωμάτων Ασφαλείας, τα οποία δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ από τους προβλεπόμενους πόρους, παρότι η Ελληνική Αστυνομία φέρει το κύριο βάρος της εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και της επιτήρησης της οδικής κυκλοφορίας. Η ορθολογική κατανομή των πόρων του Κ.Ο.Κ., προς ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και των τοπικών υποδομών, σε συνδυασμό με την αναγνώριση του ρόλου των Σωμάτων Ασφαλείας στην εφαρμογή της νομοθεσίας, ενισχύει τη συνεργασία μεταξύ κράτους και αυτοδιοίκησης και δεν πρέπει να παρουσιάζεται με διχαστικούς ή λαϊκίστικους όρους. Τέλος, για λόγους νομοτεχνικής πληρότητας και νομικής σαφήνειας, προτείνεται να προβλεφθεί ρητά στις καταργούμενες διατάξεις η κατάργηση του άρθρου 45 του ν. 4256/2014, δεδομένου ότι οι ρυθμίσεις του ενσωματώνονται και αντικαθίστανται από τις νέες διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου, ώστε να διασφαλιστεί η συνοχή και η ορθή εφαρμογή του ισχύοντος πλαισίου. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται κάθε ασάφεια ή επικαλύψεις κατά την εφαρμογή των διατάξεων και την έκδοση των απαιτούμενων κανονιστικών πράξεων.