• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΘΩΜΑΣ - ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ' | 5 Νοεμβρίου 2025, 14:24

    Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από το πρώτο έως το τελευταίο άρθρο, συνιστά ευθεία παραβίαση του συνταγματικά κατοχυρωμένου αυτοδιοίκητου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η πρόβλεψη ότι οι κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας θα διαχειρίζονται και θα εισπράττονται μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος, με μέρος αυτών να αποδίδεται στους Δήμους υπό προϋποθέσεις, στερεί από τους ΟΤΑ την αυτονομία τους στη διαχείριση ίδιων πόρων και εσόδων. Ταυτόχρονα, η μεταφορά του συνόλου των βεβαιωμένων κλήσεων της ΕΛ.ΑΣ. (παραβάσεις για κόκκινο σηματοδότη, υπέρβαση ταχύτητας κ.λπ.) στο σύστημα ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. αφαιρεί κάθε δυνατότητα των Δήμων να αξιοποιούν τα εργαλεία που ήδη διαθέτουν για την εύρυθμη λειτουργία της κυκλοφορίας και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στις πόλεις τους. Εάν το σχέδιο νόμου υιοθετηθεί ως έχει, θα προκληθεί άμεσο πρόβλημα ρευστότητας στους Δήμους. Δεν πρόκειται απλώς για απώλεια εσόδων· πρόκειται για στέρηση κρίσιμων χρηματορροών, μέσω των οποίων καλύπτονται σε εβδομαδιαία βάση λειτουργικές δαπάνες, μισθοδοσίες, και υποχρεώσεις προς τρίτους. Η αποστέρηση αυτής της δυνατότητας θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στη λειτουργικότητα των δημοτικών υπηρεσιών, ιδίως σε μια περίοδο που οι Δήμοι επιφορτίζονται με ολοένα περισσότερες αρμοδιότητες χωρίς ανάλογη αύξηση πόρων. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η ακόλουθη τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του ν. 3917/2011: “2. Η εγκατάσταση και λειτουργία των συστημάτων επιτήρησης σε δημόσιους χώρους γίνεται μόνο από κρατικές αρχές και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που διαθέτουν Δημοτική Αστυνομία, με τήρηση της αρχής της αναλογικότητας. Η Δημοτική Αστυνομία, ως αρμόδιο όργανο ελέγχου με αρμοδιότητα τη διαχείριση της κυκλοφορίας, δύναται να εγκαθιστά και να λειτουργεί συστήματα επιτήρησης για τους σκοπούς που προβλέπονται στην περίπτωση ε) της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου.” Αναγκαιότητα και Τεκμηρίωση της Τροποποίησης 1. Θεσμική αρμοδιότητα και επιχειρησιακή επάρκεια Η Δημοτική Αστυνομία είναι θεσμοθετημένο όργανο ελέγχου, με ρητές και σαφείς αρμοδιότητες στη διαχείριση της κυκλοφορίας, όπως προβλέπεται τόσο από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο όσο και από το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Η αφαίρεση αυτής της δυνατότητας υπονομεύει το ίδιο το έργο που το κράτος της έχει αναθέσει. 2. Νόμιμος σκοπός και λειτουργική αναγκαιότητα Η διαχείριση της κυκλοφορίας αποτελεί αναγνωρισμένο και νόμιμο σκοπό εγκατάστασης και λειτουργίας συστημάτων επιτήρησης, σύμφωνα με την περίπτωση ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν. 3917/2011. Η συμμετοχή των ΟΤΑ στη λειτουργία αυτών των συστημάτων διασφαλίζει ότι τα μέτρα ελέγχου εφαρμόζονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής, και όχι με οριζόντιες, κεντρικές αποφάσεις. 3. Διατήρηση δημοτικών εσόδων – Οικονομική βιωσιμότητα των Δήμων Οι κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας αποτελούν ίδιο πόρο των ΟΤΑ, απολύτως συνδεδεμένο με τοπικές δράσεις οδικής ασφάλειας, ρύθμισης κυκλοφορίας και ποιότητας ζωής. Η μεταφορά της διαχείρισής τους στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα θα οδηγήσει σε απώλεια της ευελιξίας των Δήμων να χρηματοδοτούν κρίσιμες τοπικές ανάγκες και παρεμβάσεις. Επί της ουσίας, θα πρόκειται για αφαίρεση ίδιου πόρου χωρίς αντιστάθμιση, κάτι που παραβιάζει τη δημοσιονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 102 του Συντάγματος. 4. Αποκέντρωση και αποτελεσματικότητα Η τοπική διαχείριση των συστημάτων επιτήρησης από τη Δημοτική Αστυνομία διασφαλίζει άμεση επέμβαση, προσαρμοσμένη εποπτεία και γρηγορότερη απόκριση στα κυκλοφοριακά ζητήματα. Η συγκέντρωση της αρμοδιότητας στο κεντρικό κράτος θα επιφέρει γραφειοκρατία, καθυστερήσεις και απομάκρυνση των υπηρεσιών από τις τοπικές ανάγκες. Συμπερασματικά Η προτεινόμενη τροποποίηση δεν αποτελεί απλώς τεχνική βελτίωση· είναι θεσμικά και λειτουργικά αναγκαία για τη διασφάλιση: • του αυτοδιοίκητου των ΟΤΑ, • της οικονομικής τους αυτοτέλειας, • της αποτελεσματικής διαχείρισης της κυκλοφορίας και της οδικής ασφάλειας, • και της αξιοποίησης των ήδη υπαρχουσών δομών και πόρων (όπως η Δημοτική Αστυνομία). Επιπλέον, προτείνεται να περιληφθεί ρητά στον σκοπό και η δυνατότητα ελέγχου γενικώς δημοσίων χώρων, πέραν των χώρων δημόσιας κυκλοφορίας, ώστε να καλύπτονται πλήρως οι επιχειρησιακές ανάγκες των Δήμων και να μην δημιουργούνται ερμηνευτικά κενά.