Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η δημιουργία ενός αποτελεσματικού και σύγχρονου πλαισίου εφαρμογής των κανόνων οδικής ασφάλειαςτην αξιοποίηση και χρήση των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης για την ασφαλή καταγραφή των στοιχείων των οχημάτων και των οδηγών τους κατά την τέλεση παραβάσεων σε χώρους δημόσιας κυκλοφορίας, καθώς και η απλούστευση των διαδικασιών της καταγραφής και βεβαίωσης των παραβάσεων που πραγματοποιούνται στο οδικό δίκτυο, αλλά και της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων που προκύπτουν από τις εκδοθείσες Πράξεις Βεβαίωσης Παράβασης, καθώς και της καταγραφής των λοιπών διοικητικών κυρώσεων, με απώτερο σκοπό την αποτροπή τέτοιων παραβάσεων και την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Α’ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ- ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΚΤYΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Σκοπός
ΜΕΡΟΣ Α’ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ- ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΚΤYΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Σκοπός
- 20 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ- ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΚΤYΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Σκοπός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 3 ΟρισμοίΆρθρο 3 Ορισμοί
- 7 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ Άρθρο 4 Δημιουργία Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 5 Χρήση του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος και των Υποσυστημάτων του
- 22 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. Άρθρο 6 Συστήματα Καταγραφής Παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με κάμερες και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 7 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 8 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου από τις Περιφέρειες και τους Δήμους
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 9 Εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος οπτικών αισθητήρων ελέγχου σε ισόπεδες διαβάσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Εγκατάσταση και λειτουργία καμερών από φορείς αστικών συγκοινωνιών
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Άρθρο 11 Βεβαίωση τροχονομικών παραβάσεων μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Επίδοση Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 13 Ένσταση επί Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 14 Καταγραφή Βαθμών Ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΟΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ) Άρθρο 15 Αρμοδιότητες της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας– Τροποποίηση παρ. 1, 5 και 6 άρθρου δεύτερου ν. 4388/2016
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Πόροι και διαχείριση δαπανώνΆρθρο 16 Πόροι και διαχείριση δαπανών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 17 Οργανωτική δομή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 18 Στελέχωση της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και ΑσφάλειαςΆρθρο 18 Στελέχωση της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 19 Παρακολούθηση είσπραξης διοικητικών προστίμων από την Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας
- 67 ΣχόλιαΆρθρο 20 Διαδικασία είσπραξης προστίμων από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. – Τροποποίηση άρθρου 107 και παρ. 39 άρθρου 112 του Κ.Ο.Κ.
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α΄ Άρθρο 21 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Τελικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 Μεταβατικές διατάξειςΆρθρο 23 Μεταβατικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 24 Καταργούμενες διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΤΗΝ ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Άρθρο 25 Ζητήματα Κυβερνητικής Υπηρεσίας «Public Regulated Service» (PRS) και συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ασφαλών Δορυφορικών Κυβερνητικών Επικοινωνιών GOVSATCOM- Αρμόδιες Εθνικές Αρχές CPA (Competent PRS Authority) και CGA (Competent GOVSATCOM Authority) – Τροποποίηση άρθρου 84 ν. 4961/2022ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, ΤΗΝ ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Άρθρο 25 Ζητήματα Κυβερνητικής Υπηρεσίας «Public Regulated Service» (PRS) και συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ασφαλών Δορυφορικών Κυβερνητικών Επικοινωνιών GOVSATCOM- Αρμόδιες Εθνικές Αρχές CPA (Competent PRS Authority) και CGA (Competent GOVSATCOM Authority) – Τροποποίηση άρθρου 84 ν. 4961/2022
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 Παράταση της έναρξης ισχύος των ρυθμίσεων του ν. 4961/2022 για τις εφαρμογές τεχνολογίας διαδικτύου των πραγμάτων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 116 ν. 4961/2022 – Παράταση κάλυψης κόστους μισθοδοσίας Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 21 ν. 5086/2024Άρθρο 26 Παράταση της έναρξης ισχύος των ρυθμίσεων του ν. 4961/2022 για τις εφαρμογές τεχνολογίας διαδικτύου των πραγμάτων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 116 ν. 4961/2022 – Παράταση κάλυψης κόστους μισθοδοσίας Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 21 ν. 5086/2024
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 27 Ρυθμίσεις διαστημικής πολιτικής – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 5 ν. 4070/2012 και παρ. 9 άρθρου 119 ν. 4727/2020Άρθρο 27 Ρυθμίσεις διαστημικής πολιτικής – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 5 ν. 4070/2012 και παρ. 9 άρθρου 119 ν. 4727/2020
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Εξαίρεση Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων από το πεδίο εφαρμογής του ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 5160/2024Άρθρο 28 Εξαίρεση Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων από το πεδίο εφαρμογής του ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 5160/2024
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 Διόρθωση παροραμάτων στον ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρων 24 και 26 ν. 5160/2024Άρθρο 29 Διόρθωση παροραμάτων στον ν. 5160/2024 – Τροποποίηση άρθρων 24 και 26 ν. 5160/2024
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 30 Υποβολή ψηφιακού αντιγράφου του δελτίου ταυτότητας σε φορείς του ιδιωτικού τομέα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 31 Μέτρα προστασίας για τις ηλεκτρομαγνητικές συχνότητες – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 35 ν. 4635/2019
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Διορθώσεις παροραμάτων ν. 4727/2020 – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 214 ν. 4727/2020Άρθρο 32 Διορθώσεις παροραμάτων ν. 4727/2020 – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 214 ν. 4727/2020
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 33 Μη αναζήτηση καταβληθεισών αποζημιώσεων εργαζομένων «Ελληνικού Κτηματολογίου»
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 34 Χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους – Τροποποίηση άρθρου 14 ν. 3917/2011
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 Διόρθωση κτηματολογικής εγγραφής σε περιπτώσεις δασικών χαρτών – Τροποποίηση περ. β) παρ. 5 άρθρου 19 ν. 2664/1998
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 36 Μεταφορά δηλώσεων άρθρου 2 ν. 2308/1995 στους τελικούς κτηματολογικούς πίνακες – Προσθήκη περ. δ και ε στο άρθρο 11Α του ν. 2308/1995
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Β΄Άρθρο 37 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Β΄
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’Άρθρο 38 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 39 Έναρξη ισχύοςΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 39 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Οκτωβρίου 2025, 19:15
Ανοικτή σε Σχόλια έως
6 Νοεμβρίου 2025, 09:00
Εργαλεία
ΕκτύπωσηΣτατιστικά
20 Σχόλια 167 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 3478 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ίδρυση Ελληνικού Εργοστασίου Τεχνητής Νοημοσύνης – Συνεποπτεία της Η.Δ.Υ.Κ.Α. Μ.Α.Ε. από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υγείας»
- Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργ...
- Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»
- Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 (πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων)- Ορισμός αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903...
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με...
- Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022
- Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
- Οδηγός Προσβασιμότητας-Ιστότοποι και εφαρμογές για φορητές συσκευές οργανισμών Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης
- Πέμπτο Εθνικό Σχέδιο Δράσης OGP




O Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων χαιρετίζει το σχέδιο Νόμου το οποίο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, αποτελεί ένα ακόμα ιδιαίτερα θετικό βήμα της Πολιτείας για την αύξηση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας και ως προς το γενικό του πλαίσιο ενσωματώνει πάγιες προτάσεις του ΣΕΣ. Ωστόσο υπάρχουν διατάξεις που χρήζουν τροποποιήσεων / συμπληρώσεων τις οποίες τις επισημαίνουμε στην παρούσα διαβούλευση. Εφόσον το σχέδιο νόμου εφαρμοστεί ορθά και συστηματικά θα αντιμετωπίσει διαχρονικές παθογένειες που εμποδίζουν την λήψη μέτρων για την οδική ασφάλεια και την βιώσιμη κινητικότητα και θα έχει πολύ σημαντικό όφελος για την κοινωνία.
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» χαιρετίζει την πρωτοβουλία του Υπουργείου για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πλαισίου λειτουργίας και εποπτείας συστημάτων αυτόματης καταγραφής παραβάσεων, στο πλαίσιο της ψηφιακής ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της πρόληψης και του ελέγχου παραβατικότητας μέσω σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων, ωστόσο απαιτούνται ορισμένες σημαντικές βελτιώσεις για την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και την κοινωνική αποδοχή του μέτρου:
1. Αξιοποίηση δεδομένων σε περιπτώσεις βανδαλισμού ή φθοράς εξοπλισμού
Προτείνεται η προσθήκη ρητής πρόβλεψης ότι τα δεδομένα των συστημάτων μπορούν να αξιοποιούνται σε περιπτώσεις βανδαλισμού ή καταστροφής καμερών ή συναφούς εξοπλισμού, προκειμένου να ταυτοποιούνται οι δράστες και να αποτρέπονται μελλοντικές φθορές. Η ρύθμιση αυτή προστατεύει τη δημόσια περιουσία και ενισχύει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων.
2. Διαδικασία επιβεβαίωσης ηλεκτρονικών παραβάσεων και διαχείριση δεδομένων
Προτείνεται η εξειδίκευση του φορέα που θα επιβεβαιώνει τις παραβάσεις, με ποια πρωτόκολλα ελέγχου ακρίβειας, και με ποιον τρόπο θα εξασφαλιστεί η αποδοτική διαχείριση του μεγάλου όγκου δεδομένων που θα παράγεται, ώστε να διασφαλίζεται η εγκυρότητα κάθε πράξης βεβαίωσης.
3. Διάρκεια διατήρησης και διαγραφής δεδομένων
Προτείνεται ο καθορισμός με σαφήνεια του μέγιστου χρονικού διαστήματος διατήρησης δεδομένων: Για παραβάσεις, έως την τελεσιδικία ή εκκαθάριση της υπόθεσης. Για μη παραβάσεις (λήψεις χωρίς ευθύνη), αυτόματη διαγραφή εντός 72 ωρών. Έτσι διασφαλίζεται η προστασία προσωπικών δεδομένων (GDPR) και η εμπιστοσύνη των πολιτών.
4. Χρονικό όριο αποστολής κλήσης
Να προβλεφθεί συγκεκριμένο ανώτατο χρονικό όριο (π.χ. 15 ημερών) για την κοινοποίηση της κλήσης στον παραβάτη, ώστε η ποινή να έχει παιδευτικό και αποτρεπτικό χαρακτήρα, όχι απλώς τιμωρητικό.
5. Διάθεση εσόδων – υποχρέωση διαφάνειας και στοχοθεσίας
Όπως συμβαίνει στη Γαλλία, όπου το 2023 τα έσοδα από τα αυτόματα ραντάρ (965 εκατ. ευρώ) διανεμήθηκαν διαφανώς μέσω ειδικού λογαριασμού:
– 35% στη Διεύθυνση Οδικής Ασφάλειας για λειτουργία και εκπαίδευση,
– 22% σε έργα υποδομών (AFIT France) για βελτίωση οδικού δικτύου,
– 19% σε Τοπικές Αρχές για δράσεις οδικής ασφάλειας,
– και 2,5% σε Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς Οδικής Ασφάλειας,
προτείνεται και στην Ελλάδα:
– Να δημιουργηθεί ειδικός λογαριασμός διαφάνειας εσόδων από αυτόματες καταγραφές, με δημόσιο απολογισμό ανά έτος.
– Οι ΟΤΑ να υποχρεούνται να δημοσιοποιούν ετήσια αναφορά των έργων ή δράσεων που χρηματοδοτούνται από τα πρόστιμα.
– Οι δράσεις να είναι υποχρεωτικά συναφείς με τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, της εκπαίδευσης και της βιώσιμης κινητικότητας.
– Να προβλεφθεί ότι ποσοστό των εσόδων θα κατευθύνεται στη χρηματοδότηση δράσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021–2030.
6. Πιστοποίηση εξοπλισμού και διαφάνεια λειτουργίας
Ο εξοπλισμός αυτόματης επιτήρησης να είναι πιστοποιημένος από ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα και να υπόκειται σε περιοδικούς ελέγχους αξιοπιστίας. Προτείνεται η δημιουργία δημόσιου μητρώου συστημάτων (με τοποθεσία, τύπο, ημερομηνία τελευταίας συντήρησης και φορέα ευθύνης).
7. Διασύνδεση με το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας
Το Εθνικό Παρατηρητήριο να έχει πρόσβαση στα δεδομένα του συστήματος και να εκδίδει ετήσιες αναλύσεις τάσεων (είδη παραβάσεων, γεωγραφική κατανομή, επικίνδυνα σημεία). Η αξιοποίηση των δεδομένων αυτών θα ενισχύσει τη στοχοθετημένη χάραξη πολιτικής.
Συνολική πρόταση:
Το Ι.Ο.ΑΣ. προτείνει το ελληνικό μοντέλο να ακολουθήσει τις αρχές του γαλλικού συστήματος “Compte d’Affectation Spéciale – Contrôle automatisé”, με σαφή λογοδοσία, διαφανή χρηματορροή προς δράσεις ασφάλειας και ετήσιες δημόσιες εκθέσεις, ώστε να διασφαλίζεται ότι κάθε ευρώ από τα πρόστιμα επανεπενδύεται στην ασφάλεια των πολιτών.
Με εκτίμηση,εκ μέρους του Δ.Σ.,
η Πρόεδρος
Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά
Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης περιορίζει ευθέως το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των Δήμων. Η μεταφορά της διαχείρισης και είσπραξης των κλήσεων της Δημοτικής Αστυνομίας σε κεντρικό σύστημα στερεί από τους ΟΤΑ κρίσιμους ίδιους πόρους και δημιουργεί άμεσο κίνδυνο για τη λειτουργική και οικονομική τους βιωσιμότητα.
Ο Δήμος καλεί το Υπουργείο να επανεξετάσει τις ρυθμίσεις, ώστε να διασφαλιστεί ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη διαχείριση των εσόδων και στην αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων της και παρακαλούμε να λάβετε σοβαρά υπόψιν τα σχόλια που καταθέτουμε στην παρούσα διαβούλευση.
Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από το πρώτο έως το τελευταίο άρθρο, συνιστά ευθεία παραβίαση του συνταγματικά κατοχυρωμένου αυτοδιοίκητου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η πρόβλεψη ότι οι κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας θα διαχειρίζονται και θα εισπράττονται μέσω του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος, με μέρος αυτών να αποδίδεται στους Δήμους υπό προϋποθέσεις, στερεί από τους ΟΤΑ την αυτονομία τους στη διαχείριση ίδιων πόρων και εσόδων.
Ταυτόχρονα, η μεταφορά του συνόλου των βεβαιωμένων κλήσεων της ΕΛ.ΑΣ. (παραβάσεις για κόκκινο σηματοδότη, υπέρβαση ταχύτητας κ.λπ.) στο σύστημα ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. αφαιρεί κάθε δυνατότητα των Δήμων να αξιοποιούν τα εργαλεία που ήδη διαθέτουν για την εύρυθμη λειτουργία της κυκλοφορίας και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στις πόλεις τους.
Εάν το σχέδιο νόμου υιοθετηθεί ως έχει, θα προκληθεί άμεσο πρόβλημα ρευστότητας στους Δήμους. Δεν πρόκειται απλώς για απώλεια εσόδων· πρόκειται για στέρηση κρίσιμων χρηματορροών, μέσω των οποίων καλύπτονται σε εβδομαδιαία βάση λειτουργικές δαπάνες, μισθοδοσίες, και υποχρεώσεις προς τρίτους. Η αποστέρηση αυτής της δυνατότητας θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στη λειτουργικότητα των δημοτικών υπηρεσιών, ιδίως σε μια περίοδο που οι Δήμοι επιφορτίζονται με ολοένα περισσότερες αρμοδιότητες χωρίς ανάλογη αύξηση πόρων.
Για τον λόγο αυτό προτείνεται η ακόλουθη τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του ν. 3917/2011:
“2. Η εγκατάσταση και λειτουργία των συστημάτων επιτήρησης σε δημόσιους χώρους γίνεται μόνο από κρατικές αρχές και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης που διαθέτουν Δημοτική Αστυνομία, με τήρηση της αρχής της αναλογικότητας. Η Δημοτική Αστυνομία, ως αρμόδιο όργανο ελέγχου με αρμοδιότητα τη διαχείριση της κυκλοφορίας, δύναται να εγκαθιστά και να λειτουργεί συστήματα επιτήρησης για τους σκοπούς που προβλέπονται στην περίπτωση ε) της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου.”
Αναγκαιότητα και Τεκμηρίωση της Τροποποίησης
1. Θεσμική αρμοδιότητα και επιχειρησιακή επάρκεια
Η Δημοτική Αστυνομία είναι θεσμοθετημένο όργανο ελέγχου, με ρητές και σαφείς αρμοδιότητες στη διαχείριση της κυκλοφορίας, όπως προβλέπεται τόσο από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο όσο και από το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Η αφαίρεση αυτής της δυνατότητας υπονομεύει το ίδιο το έργο που το κράτος της έχει αναθέσει.
2. Νόμιμος σκοπός και λειτουργική αναγκαιότητα
Η διαχείριση της κυκλοφορίας αποτελεί αναγνωρισμένο και νόμιμο σκοπό εγκατάστασης και λειτουργίας συστημάτων επιτήρησης, σύμφωνα με την περίπτωση ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του ν. 3917/2011. Η συμμετοχή των ΟΤΑ στη λειτουργία αυτών των συστημάτων διασφαλίζει ότι τα μέτρα ελέγχου εφαρμόζονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής, και όχι με οριζόντιες, κεντρικές αποφάσεις.
3. Διατήρηση δημοτικών εσόδων – Οικονομική βιωσιμότητα των Δήμων
Οι κλήσεις της Δημοτικής Αστυνομίας αποτελούν ίδιο πόρο των ΟΤΑ, απολύτως συνδεδεμένο με τοπικές δράσεις οδικής ασφάλειας, ρύθμισης κυκλοφορίας και ποιότητας ζωής. Η μεταφορά της διαχείρισής τους στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα θα οδηγήσει σε απώλεια της ευελιξίας των Δήμων να χρηματοδοτούν κρίσιμες τοπικές ανάγκες και παρεμβάσεις. Επί της ουσίας, θα πρόκειται για αφαίρεση ίδιου πόρου χωρίς αντιστάθμιση, κάτι που παραβιάζει τη δημοσιονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 102 του Συντάγματος.
4. Αποκέντρωση και αποτελεσματικότητα
Η τοπική διαχείριση των συστημάτων επιτήρησης από τη Δημοτική Αστυνομία διασφαλίζει άμεση επέμβαση, προσαρμοσμένη εποπτεία και γρηγορότερη απόκριση στα κυκλοφοριακά ζητήματα. Η συγκέντρωση της αρμοδιότητας στο κεντρικό κράτος θα επιφέρει γραφειοκρατία, καθυστερήσεις και απομάκρυνση των υπηρεσιών από τις τοπικές ανάγκες.
Συμπερασματικά
Η προτεινόμενη τροποποίηση δεν αποτελεί απλώς τεχνική βελτίωση· είναι θεσμικά και λειτουργικά αναγκαία για τη διασφάλιση:
• του αυτοδιοίκητου των ΟΤΑ,
• της οικονομικής τους αυτοτέλειας,
• της αποτελεσματικής διαχείρισης της κυκλοφορίας και της οδικής ασφάλειας,
• και της αξιοποίησης των ήδη υπαρχουσών δομών και πόρων (όπως η Δημοτική Αστυνομία).
Επιπλέον, προτείνεται να περιληφθεί ρητά στον σκοπό και η δυνατότητα ελέγχου γενικώς δημοσίων χώρων, πέραν των χώρων δημόσιας κυκλοφορίας, ώστε να καλύπτονται πλήρως οι επιχειρησιακές ανάγκες των Δήμων και να μην δημιουργούνται ερμηνευτικά κενά.
Α-Η προτεινόμενη ρύθμιση, εισάγει σύγχρονη τεχνολογία και αυστηροποίηση στη διαδικασία εφαρμογής του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, η οποία πρέπει να κατατείνει αποκλειστικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Για να είναι αποτελεσματική πρέπει να συνοδεύεται με αντίστοιχες καινοτομίες στη διαδικασία εφαρμογής και στελέχωση των αρμόδιων Υπηρεσιών και οργάνων εφαρμογής.
-στελέχωση των αρμόδιων Υπηρεσιών ,τεχνογνωσία και εκπαίδευση
-νέα τεχνολογία καταχώρισης παραβάσεων με χρήση ηλεκτρονικών μέσων στον παρόντα χρόνο της διαπίστωσης και καταχώρισης ,με χρήση ΜΠΑΡΚΟΟΥΤ ,κ.λ.π..
Β- Η κατανομή του άρθρου 20 :
– προσπαθεί να λύσει το ζήτημα της αδυναμίας είσπραξης , παραγραφής και διαγραφής των προστίμων,(πρέπει όμως να βρεθεί αντισταθμιστικός πόρος για τους ΟΤΑ)
– με την απόδοση μέρους των εισπραττόμενων προστίμων στους Τομείς Πρόνοιας του ΤΑ.Π.Α.Σ.Α. και στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού εφαρμόζει ένα ήδη θεσμοθετημένο μέτρο ,με το άρθρο 45 του ν. 4256/2014 (ΦΕΚ Α’ 92/14-4-2014), πλην όμως δεν εφαρμόσθηκε μέχρι σήμερα.
Καθαρά εισπρακτικά μέτρα μαζί με τον νέο ΚΟΚ.
Δεν έχω πρόβλημα με τις κάμερες να γράφουν μεγάλη υπέρβαση ορίου ταχύτητας, κινητό (οδηγώ και βλέπω ΙΧ να ψαρεύει-δεν ξέρει που πάει, κοιτάω και κρατάει κινητό), ΛΕΑ αν υπάρχουν πάνω από 2 λωρίδες, ερυθρό σηματοδότη, απόκρυψη πινακίδων, κράνος και ζώνη οκ (αυτοκτονικό αν δεν τα κάνεις, αλλά είναι προσωπική επιλογή αν δεν επιβαρύνεται το σύστημα υγείας, δεν επηρεάζει τους άλλους χρήστες της οδού).
Αρχικά για το εν λόγω νομοσχέδιο, δεν βλέπω ΠΟΥΘΕΝΑ κάτι για πιστοποίηση και διαπίστευση καμερών, δηλαδή ότι μπορούν να μετρούν σωστά την ταχύτητα ή τις παραβάσεις που ευαγγελίζονται ότι καταγράφουν.. Όλα τα όργανα διαπιστεύονται ετησίως. Που είναι η διαπίστευση? Να στέλνουν ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ μαζί με την κλήση Serial Number κάμερας και την ΔΙΑΠΙΣΤΕΥΣΗ, αλλιώς για ποια δικαιοσύνη μιλάμε? Γράφουν με τα ραντάρ χειρός και έχεις βίντεο στο αμάξι ότι πήγαινες με 70, και σου λένε οι τροχαίοι πήγαινες με 85 και φέρε το δίπλωμα! Εξοπλισμός της πλάκας.
Επίσης μαζί με τον νέο ΚΟΚ, που το μόνο που άλλαξε είναι το κείμενο νόμου, υπάρχει τεράστια εισπρακτική διάθεση χωρίς καμία πρόνοια για μείωση ατυχημάτων, παρά μόνο με τον φόβο.
Τα όρια ταχύτητας, το πιο μεγάλο παραμύθι στην Ελλάδα. Παντού όρια αστεία (πχ παραλιακή πριν το Λαιμό Βουλιαγμένης 50!, Βουλιαγμένης βούτα 70!) σε ευθείες και στο τέλος σε περιμένει η τροχαία επειδή πέρασες σε ΣΤΕΓΝΟ οδόστρωμα καλοκαίρι το αστείο αυτό όριο με ένα σύγχρονο ΙΧ/μοτο! Στην ΕΟ βρήκαν το σθένος να βάλουν διπλά όρια βρεγμένου/στεγνού, η υπόλοιπη χώρα όμως δεν είναι έτσι. Σε γράφουν ακόμα και για λίγα χλμ και μετά ο ΚΟΚ σου λέει για υπότροπος στην 5ετία!! Είμαστε σοβαροί? Πάνω από 20χλμ σου παίρνουν το δίπλωμα 20 μέρες και την 2η φορά στην 5ετία 6 μήνες! Και ήταν στον παλιό ΚΟΚ πάνω από 30χαω να σου παίρνουν το διπλωμα χωρίς να υπάρχει αυτό με το υπότροπος. ΚΑΘΑΡΑ ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΑ μέτρα λοιπόν χωρίς επαφή με την πραγματικότητα. Να εξαφανίσουν το αυτοκίνητο. Μέχρι 30 χαω θα έπρεπε να υπάρχει μόνο κλήση χωρίς υποτροπή. Ναι γράψε και βάλε υποτροπή αν πηγαίνει ο άλλος με 50χαω πάνω από το όριο, αφού δεν βάζεις παράμετρο τις καιρικές συνθήκες.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ λοιπόν όλων των αστείων και πεπαλαιωμένων ορίων ταχύτητας σύμφωνα με τα νέα δεδομένα-σύγχρονα αυτοκίνητα, και όχι κολλημένα στα ΙΧ προ 50 ετών, και ανασύνταξη του ΚΟΚ να μη σε γράφουν για πλάκα τα ΑΙ μη διαπιστευμένα συστήματα για 1 χαω υπέρβαση στο στεγνό οδόστρωμα. Αυτό θα γίνεται, τα ΑΙ εξετάζουν την εξίσωση ταχύτητα.οχήματος>όριο (βρεγμένου)=κλήση. Και αυτοί που συμφωνείτε θα κλαίτε. Άλλωστε μην ξεχνάμε τα όρια ταχύτητας, οι μηχανικοί στους νέους δρόμους τα βάζουν με την ταχύτητα V85, μέση ταχύτητα που πηγαίνει το 85% των οδηγών στη χάραξη-γεωμετρία οδού στις χειρότερες συνθήκες οδοστρώματος, βρεγμένο. Το όριο ταχύτητας δηλαδή είναι μέση ταχύτητα του 85% των οδηγών βάση βρεγμένου οδοστρώματος! Και το κάναμε όριο, υπέρβαση και πρόστιμο-αφαίρεση διπλώματος. Στις πόλεις δε, είναι τυχαία τοποθετημένο με σύμφωνη γνώμη της τροχαίας, στα ταμεία της οποίας καταλήγουν οι εισπράξεις!
Ακινητοποίηση κακοσυντηρημένων οχημάτων και άσχετων οδηγών. Από τροχαία, από ΔΙΑΣ από κάποιον. ΠΧ σου λένε για κινητό και παιδικό κάθισμα, και υπάρχουν φορτηγάκια χρέπια με παιδιά σε πατάρι στην καρότσα, αυτοκίνητα που κοντεύουν να πέσουν κομμάτια!
ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΚΛΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ! Αρ. 12 και 13. Είμαστε σοβαροί? Το παίρνει το ΙΧ ο γιος και έρχεται η κλήση στον πατέρα αυτόματα, στη ΘΥΡΙΔΑ μόνο κι αν το δεις! και να κάνεις ένσταση σε 7 ημέρες με δικαιολογητικά (ποια?τι μπορείς να δώσεις?) κι αν σου τη δεχτούν? Και αν θέλεις ραντεβού κι αν βρεις? Και μετά στην ΔΟΥ? Ούτε στα ολοκληρωτικά καθεστώτα αυτά. Θα πρέπει να κρατάμε αρχείο μετακινήσεων? Να σταλεί ειδοποίηση στον ιδιοκτήτη με προθεσμία 1 μήνα να δηλώσει οδηγό, και μετά να κόβεται η κλήση.
Τέλος δημόσια ΠΙΣΤΑ στην Αττική κοντά στην Αττική Οδό (για τη Θεσσαλονίκη ας μιλήσουν άλλοι, ίσως καλύπτεται και από τις Σέρρες), ώστε να πηγαίνουν οι νέοι να τρέχουν με ασφάλεια και να μην τους κυνηγάτε σε παραλιακή, Βουλιαγμένης, Συγγρού Κηφισίας και Αττική Οδό τσάμπα. Φτιάξτε πίστα κοντά προσιτή οικονομικά, και μετά πάτε και γράφετε ότι τρέχουν στην πόλη. Αυτό είναι πρόληψη ατυχημάτων λόγω επίδειξης ικανοτήτων και ταχύτητας, όχι γράφω ασύστολα και εισπράττω αυτόματα, ρωτήστε και τους συμβούλους σας συγκοινωνιολόγους.
Εξαιρετικό νομοσχέδιο κι πρωτοβουλία!
Έπρεπε να γίνει και αυτό κάποια στιγμή!
Άμεση είσπραξη τον προστίμων όπως σε όλη την Ευρώπη, από τον αστυνομικό που βεβαίωσε την παράβαση.
Μόνο 2 από τους 1000 αλλοδαπούς παραβάτες (στατιστικά) πλήρωσαν την βεβαίωση της παράβασης στην Ελλάδα. Γελάνε μαζί μας όλοι οι αλλοδαποί.
Στην γειτονική Βουλγαρία τα περιπολικά έχουνε μέχρι και POS, και πληρώνονται απευθείας.(αν δεν έχεις πας μέσα, μέχρι να βρεις χρήματα να πληρώσεις)
Αυτό θα δημιουργήσει ψυχολογική ηρεμία στην οδήγηση, όταν ξέρεις ότι αν κάνεις παράβαση θα αδειάσει επιτόπου το πορτοφόλι σου.
Όλα τα πρόστιμα του ΚΟΚ να πάνε σε ενιαίο ταμείο ανά νομό, για συντήρηση, δημιουργία και βελτίωση του οδικού δικτύου, αλλαγή πινακίδων σήμανσης κτλ.
Όσον αφορά τις πινακίδες σήμανσης, οι συγκοινωνιολόγοι που τις ορίζουν, πρέπει να μην οδηγήσανε ποτέ, ή να μην έχουν δίπλωμα οδήγησης. Χρειάζονται άμεση αναθεώρηση όλες οι πινακίδες σε όλη την Ελλάδα.
Η πρόταση για την εγκατάσταση καμερών σε κρίσιμα σημεία και στις εισόδους και εξόδους των πόλεων αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα για την πραγματική προστασία των πολιτών.
Η ορατή παρουσία καμερών λειτουργεί αποτρεπτικά για όσους επιχειρούν παράνομες ενέργειες και παρέχει πολύτιμα στοιχεία σε περίπτωση ατυχημάτων ή εγκληματικών πράξεων, δίνοντας στους Δήμους την ευκαιρία να ενεργούν άμεσα και αποτελεσματικά.
Η ενσωμάτωση της Δημοτικής Αστυνομίας με δυνατότητα ψηφιακής καταγραφής και έκδοσης πράξεων βεβαίωσης εξασφαλίζει γρήγορη, διαφανή και νόμιμη αντιμετώπιση παραβάσεων, ενώ η ηλεκτρονική υποβολή ενστάσεων διατηρεί τη δίκαιη συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία.
Ταυτόχρονα, η διαχείριση και αξιοποίηση των πόρων από τα πρόστιμα, αποκλειστικά για έργα οδικής ασφάλειας, επιτρέπει στους Δήμους να βελτιώνουν άμεσα το οδικό περιβάλλον με φωτεινή σηματοδότηση, διαγραμμίσεις, τεχνικές παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία και καμπάνιες ενημέρωσης.
Η συγκεκριμένη πρόταση υπερβαίνει τον απλό έλεγχο της κυκλοφορίας.
Είναι ένα πρακτικό και αποτελεσματικό εργαλείο για την καθημερινή ασφάλεια, την πρόληψη ατυχημάτων και την προστασία της περιουσίας και της ζωής των πολιτών.
Με την εφαρμογή της, οι Δήμοι αποκτούν τη δυνατότητα να διασφαλίζουν ένα πιο ασφαλές, οργανωμένο και προστατευμένο περιβάλλον, ενισχύοντας ουσιαστικά το αίσθημα ασφάλειας σε κάθε γειτονιά και κοινότητα.
Η άποψη μου ως υπαλλήλου σε Δήμο:
Η αλήθεια είναι ότι τα ταμεία των Δήμων έχουν γεμίσει από τα χρήματα των προστίμων διότι τα ποσά που εισπράττονται από τα ανταποδοτικά τέλη (Δ.Τ., Δ.Φ. και Τ.Α.Π.) είναι μηδαμινά. Σκεφτείτε ότι κάποτε δεν μπορούσαν να πληρωθούν μισθοί και ότι όσοι Δήμοι τοποθέτησαν κάμερες ανάσαναν κυρίως όσον αφορούσε την καταβολή των μισθών.
Το ζητούμενο είναι τί έργο παράγουν και προσφέρουν οι Δήμοι. Και η απάντηση είναι ότι το κυριότερο βάρος των χρημάτων δαπανάται σε εκδηλώσεις. Τα έργα, τις περισσότερες φορές, είναι χλευασμός προς τον κοινό νου (π.χ. μπάζωμα πλατείας Ομονοίας τη μια χρονιά, σιντριβάνι την επόμενη). Μόνο στο δήμο όπου υπηρετώ, ο Δήμαρχος παραδέχτηκε τη σύσταση 20 νέων συλλόγων το φετινό καλοκαίρι! Πραγματικά, αν αναζητήσετε στη Διαύγεια τα ποσά και τον αριθμό των χορηγούμενων από το Δήμο εκδηλώσεων θα στεναχωρηθείτε αναλογιζόμενοι ότι δαπανώνται σε σουβλάκια, ποτά και ενοικιαζόμενα τραπεζοκαθίσματα.
Αυτό, όμως που θέλω να επισημάνω είναι ότι ο νόμος αφήνει ανοιχτό το περιθώριο Δήμοι οι οποίοι οι ίδιοι τοποθέτησαν τη διακρίβωση των καμερών να αφαιρείται μέρος ή και καθόλου ποσό από τα πρόστιμα. Αυτό θα είναι ένα μεγάλο λάθος διότι η ασυδοσία και η διασπάθιση του δημοσίου χρήματος όχι μόνο θα συνεχίσει αλλά θα επαυξηθεί, αφού π.χ. τα πρόστιμα ορίων ταχύτητας αυξάνονται από 175€ σε 350€. Οπότε φανταστείτε τη χαρά του Δημάρχου μας εφόσον όχι μόνο το νομοσχέδιο δεν μας αγγίζει αλλά διπλασιάζονται κιόλας τα ποσά των προστίμων!!
Πραγματικά, ο θεσμός του φορέα ως Δήμου δεν έχει πλέον την ουσιαστική έννοια που είχε κάποτε με αποστολή την καλύτερη ποιότητα ζωής των δημοτών. Τώρα, πλέον, έχει περιοριστεί στην εξυπηρέτηση μεμονωμένων εξυπηρετήσεων επιχειρηματιών. Κάποια στιγμή, ίσως θα έπρεπε η ανάληψη έργων να περάσει εξολοκλήρου στην Τεχνική Υπηρεσία των Περιφερειών και όχι να μαλώνουν οι Τεχνικές Υπηρεσίες Δήμων και Περιφερειών για το πού είναι κάθε μιας τα γεωγραφικά όρια προκειμένου να συντηρήσουν τα οδικό δίκτυο ή να αναλάβουν την κοπή δέντρων.
Πέρα από τα κατασταλτικά μέτρα με τον παρόντα Νόμο παρακαλώ όπως περιλάβετε και τα εξής πολύ σημαντικά μέτρα για την Οδική ασφάλεια :
1. Τα Δελτία ΔΟΤΑ εκτός από την διαβίβαση τους στην ΕΛΣΤΑΤ να κοινοποιούνται (χωρίς τα προσωπικά δεδομένα) απαραίτητα και στις αρμόδιες για την Συντήρηση των Οδών Υπηρεσίες, για να λαμβάνουν τυχόν αναγκαία μέτρα στις οδούς ,για την αποφυγή ατυχημάτων.
2. Τα σταθερά εμπόδια ( ιστοί, δένδρα, μάντρες, κλπ) παρά την οδό , σε πάρα πολλούς δρόμους δεν τηρούν τις απαιτούμενες αποστάσεις ασφαλείας από το ενεργό οδόστρωμα (όπως οι ΟΜΟΕ – ΔΜΕΟ ορίζουν ανάλογα με την κατηγορία της οδού) , με αποτέλεσμα να έχουμε συνεχώς πάρα πολλά θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα !!!
Θα πρέπει να προστεθεί στον παρόντα νόμο και άρθρο , ώστε οι αρμόδιες Υπηρεσίες για την συντήρηση των οδών να ελέγξουν με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το βασικό οδικό δίκτυο με προτεραιότητα το Επαρχιακό, για την ορθή (εντός των Προδιαγραφών) τοποθέτηση όλων των σταθερών εμποδίων παρα την οδό. Όπου είναι εφικτό θα απομακρύνονται ή θα τοποθετούνται σε ασφαλή απόσταση από το ενεργό οδόστρωμα και όπου δεν είναι εφικτό θα ασφαλίζονται ( με κατάλληλα στηθαία ασφαλείας ). . .
3. Επίσης θα πρέπει να θεσμοθετηθεί η πιστοποίηση των Μηχανικών που απασχολούνται με την συντήρηση και μελέτη για το οδικό δίκτυο ( ιδιαίτερα στην Περιφέρεια της Χώρας που οι Τεχν. Υπηρεσίες είναι υποστελεχομένες ).
ΟΙ ΚΑΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΟΥΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΎΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ . ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΑΦΩΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΝΤΑ ΝΟΜΟ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥΣ ΑΠΙ ΒΑΝΔΑΛΙΣΜΟΥΣ !!! Αφηστε το μικροπολιτικο κοστος και παρτε μετρα για την κοινωνια και αυτος ο νομος ΝΑΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΘΕΤΙΚΟ ΒΗΜΑ ΠΡΟΟΔΟΥ!! ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΨΗΦΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΟ ΤΑΧΥΤΕΡΟ
Ενα μετρο που επρεπε να εχει γινει χρονια τωρα , αν θελουμε να ειμαστε μια συνεπης κοινωνια και κρατος ΠΡΟΧΩΡΗΣΤΕ ΣΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟ Η ΧΩΡΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΤΕΤΟΙΑ ΜΕΤΡΑ
Ντροπή! Τα μέτρα 100% εισπρακτικά που μοναδικό στόχο έχουν να αντλήσουν χρήματα για να φαγωθούν ως συνήθως. Εάν τους ενδιέφερε να μειώσουν τα θύματα και τους τραυματισμούς από τα τροχαία θα έπρεπε να ξεκινήσουν από την παιδεία, εφαρμόζοντας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μαθήματα σχετικά με την οδηγική διαπαιδαγώγηση. Έπειτα θα έπρεπε οι εξετάσεις να είναι πραγματικές και όχι να υπάρχουν τα γνωστά λαδώματα με τα οποία μπορεί να πάρει δίπλωμα ο οποιοσδήποτε, οι σχολές οδηγών να μαθαίνουν όντως στον μελλοντικό οδηγό να οδηγάει και όχι να τον βλέπουνε σαν ευκαιρία για να βγάλουν χρήματα με τον γνωστό και μη εξαιρετέο τρόπο, τα ΚΤΕΟ να κάνουν πραγματικά τι δουλειά τους και οι δρόμοι, ο φωτισμός και η σηματοδότηση να είναι σωστή και όχι στα χάλια που είναι σήμερα. Φυσικά όλα αυτά τα γνωρίζουν οι αρμόδιο οι οποίοι εξαγγέλλουν όλες αυτές τις αλλαγές στους νόμους , αλλά όπως είπα και παραπάνω το μοναδικό τους ενδιαφέρον είναι η εφαρπαγη των χρημάτων των πολιτών για να τα ΦΑΝΕ.
Λυπάμαι πραγματικά για την κατάντια του πολιτικού προσωπικού της χώρας!
Δεν πρόκειται τίποτα να αλλάξει..
Απαράδεκτα και εισπρακτικά μετρα . Βαζεται την τροχαία ,χωρις να εχει γνώσεις τεχνικού ελέγχου ,να ελέγχουν τεχνικά ζητήματα και να επιβάλλουν πρόστιμα και αφαίρεση αδειας και στοιχείων κατα το δοκούν . Επιβάλετε υπέρογκα προστιμα σε επαγγελματίες ,και αφαιρείτε διπλώματα χωρις καν να σκέφτεστε οτι η μεταφορα ειναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας .Βλέπετε οτι υπαρχει τρομερη έλλειψη οδηγων ,και εσεις τους κυνηγάτε με λυσσαλέο τροπο. Αμφιβάλω αν καποιος απο εσας εχει ανεβει σε ενα επαγγελματικο όχημα για να καταλάβει τι πρεπει να νομοθετήσει μετα . Αλλάξατε τα ορια των φορτηγών σε μικρότερα απο της Ευρώπης ,χωρις να υπολογίζεται οτι ενα φορτηγο για να αναπτηξει την ταχυτητα που εχασε θα περασει μεγαλο χρονικο διαστημα με αποτελεσμα το μποτιλιάρισμα . Απαγορέψατε το παλιο οδικο δίκτυο ,χωρις να σκεφτείτε οτι ολος αυτος ο ογκος της μεταφορας θα περασει πλεον στα δυο μεγαλα οδικα δικτυα με τα τρελα μποτιλιαρίσματα .Φτιαχνετε κομβους που περνανε μονο Ι.Χ. χωρις να σκεφτειτε οτι πρεπει να γινει εφοδιασμος της πολης με φορτηγα .Βαζεται απαγορευτικα σε ημερες και ωρες που δεν εχουν νοημα ,και οι οδηγοι (σαν ζωα ) περιμενουν την ληξη της τιμωρίας τους.Βγαλανε οι προηγούμενοι λανθασμενα απαγορευτικα επικινδύνων εντος Αττικης Οδου ,οπου απαγορευτικα ειναι για τουνελ ,και κανενας δεν ειδε η δεν διαπίστωσε τοσα χρονια οτι δεν ειναι τουνελ η Δημοκρατιας και η Πεντελης ,αλλα γεφυρες ,μπας και τα ακυρώσετε . Δυστηχως ,αποτυχια .Παρτε μερικους επαγγελματιες να σας πανε μερικα δρομολογια ,και ισως να καταλαβετε πριν νομοθετήσετε .
Είναι ένα Φαραωνικό έργο, όσον αφορά και τις λειτουργίες και τις υποδομές. Πρέπει να συνταχθούν λειτουργικά , πέραν των Αστυνομικών οργάνων και όλα τα Λιμεναρχεία και υπηρεσίες Ακτοφυλακής καθώς και οι 150 περίπου Δημοτικές Αστυνομίες . Η τοποθέτηση καμερών από τον ΟΔΥΣΕΑ καθώς και από περιφέρειες και Δήμους απαιτεί ισχυρό συντονισμό που η προτεινόμενη δομή δεν διαφαίνεται πως είναι σε θέση να καλύψει . Λαμβάνοντας δε υπόψη και το αντίστοιχο έργο της τοποθέτησης καμερών που βρίσκεται σε διαβούλευση έχοντας ως προϋπολογισμό άνω των 120 εκ προδιαθέτουν πως ο ΟΔΥΣΕΑΣ θα συνθλιβεί στις συμπληγάδες πέτρες της διαφθοράς και της αναποτελεσματικότητας !!!
Ίσως με ένα πιο πιλοτικό έργο θα αποτρέπονταν μια προδιαγεγραμμένη…οδύσσεια !!!
Μπράβο σας για το εξαιρετικό Νομοσχέδιο. Πρέπει να μπουν κάμερες και να έρχονται τα πρόστιμα στη θυρίδα πολίτη στο gov.gr
Καθαρά εισπρακτικά μέτρα.
Οι κάμερες πρέπει να υπάρχουν , όχι έτσι όμως.
Ο ΚΟΚ είναι προβληματικός και δεν ρυθμίζει ορθολογικά τα ζητήματα, θέλει ρύθμιση δηλαδή όλο το πλαίσιο καλύτερη. Θέματα : κίνηση κυκλικών κόμβων , διαβάσεις πεζών (είναι γελοίο να έχουν μονίμως προτεραιότητα, πρέπει να υπάρχει συνευθύνη μεγαλύτερη και διαχωρισμός χρωματικά διαβάσεων όπου σε λίγα σημεία θα σταματούν τα αυτοκίνητα – μόνο σε λίγες περιοχές μικρής κυκλοφορίας, στις μεγάλες πόλεις ΔΕΝ γίνεται – και άλλων όπου θα μπορούν να περνούν προσέχοντας όμως οι ίδιοι, πολλά κρούσματα ηλικιωμένων κυρίως που περνάνε από ταχείας κυκλοφορίας δρόμους με διάσχιση εκτός σημείων με σηματοδότη κλπ), σημεία αναστροφών επίσημα ή λογικά, λογικότερα όρια ταχύτητας . Γενικά ένα μπάχαλο παντού.
Μέγα θέμα πριν την επιβολή ποινών και προστίμων η ψυχική υγεία των οδηγών : πολλοί που δεν θα έπρεπε να πιάνουν τιμόνι θα έπρεπε να βλέπουν ειδικό. Πολλές ναρκισσιστικές συμπεριφορές είναι επικίνδυνες και στον δρόμο. Αυτές οι προβληματικές συμπεριφορές πρέπει με τις κάμερες να εντοπίζονται και να ακολουθείται άλλη παρέμβαση : δέσμευση αυτοκινήτου, υποχρεωτικές συνεδρίες σε ψυχίατρο και δυστυχώς -γιατί δεν υπάρχει- παρακολούθηση από ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ (δεν χρειάζονται ψυχολογοι στα σχολεία, αλλά οργανωμένες υπηρεσίες για όλες τις ηλικίες, όπου θα παραπέμπουν ΟΛΟΙ, σχολεία, αστυνομία, δικαστήρια κλπ). Ενδεικτικά : είναι γνωστό σε μικρότερες κοινωνίες ποιος είναι αλκοολικός και δεν πρέπει να πιάνει αμάξι κ.α παρόμοια ! Αν δεν αξιολογούνται από ψυχίατρο πολλές περιπτώσεις , δεν έχει νόημα (λίγοι παρανομούμε κατά περίπτωση και όχι επικίνδυνα).
Επικίνδυνη συμπεριφορά δεν είναι σε δρόμο χωρίς πολλούς πεζούς στην άκρη (ταχείας κυκλοφορίας) να περνάς με πορτοκάλι γκαζώνοντας , αλλά είναι όταν το κάνεις παντού και σε κατοικημένη περιοχή, όπου περιμένουν στην άκρη οι πεζοί στο φανάρι. Αυτά πρέπει να τα κρίνει η κάμερα. Πρέπει να υπάρχει μια αυτορρύθμιση.
Επικίνδυνη συμπεριφορά δεν είναι η αυτοδιάθεση (ζώνη, κράνος – οι αυτοκτονούντες τιμωρούνται; ) , αλλά το να γκαζώνεις πάνω από 160 και να παίζεις τα φώτα σε όσους ούτως ή άλλως τρέχουν πάνω από το όριο των 130 στην εθνική. Αυτή η συμπεριφορά πρέπει να τιμωρείται (μια χαρά μπορεί αλλιώς να προσπεράσει και από δεξιά , αν νομίζει κάποιος ότι θέλει να πάει πιο γρήγορα). Επίσης, το να τρέχει κανείς αλλά να μην μπορεί να ελέγξει την ταχύτητά του πατώντας τη διαχωριστική γραμμή (ειδικά όταν φοβάται μέσα σε τούνελ ! Να πηγαίνει πιο αργά , το να πατά τη διαχωριστική φαίνεται μικρό , αλλά είναι μεγάλο θέμα εγωισμού). Οι σφήνες δεν είναι πρόβλημα , όταν δεν είναι επικίνδυνες, είναι προβληματική η μαγκιά και η κακεντρέχεια. Θα φανεί στις κάμερες , αλλά θέλει έξυπνους (και όχι όπως περιγράφεται στον άθλιο νέο ΚΟΚ) και με οξεία αντίληψη επεξεργαστές (άτομα με κριτική σκέψη). Είναι σημαντικό εργαλείο να εντοπιστούν οι πραγματικά προβληματικές συμπεριφορές και όχι να τσουβαλιάζονται όλοι. Εξάλλου όσοι έχουν αυτοκινητάρες σε ένα μήνα όλοι πρέπει να έχουν ακινητοποιημένα αμάξια ! Δεν θα γίνει αυτό. Από την άλλη σε άδειο δρόμο (εθνική οδό) δεν έχει νόημα το όριο , αν δεν ενοχλεί άλλους οδηγούς που είναι σύννομοι κάποιος «παραβάτης».
Να τιμωρούνται όσοι πετάνε (είναι πολλοί , ντόπιοι και αλλοδαποί) σκουπίδια από το αμάξι.
Τα πρόστιμα πρέπει να είναι όχι οριζόντια , αλλά με διαφοροποίηση ανάλογα το οικονομικό επίπεδο του παραβάτη – στο ελλάντα δεν γίνεται με την έλλειψη διαλειτουργικότητας και τη φοροδιαφυγή, οπότε καλύτερα να αλλάζουν με βάση το πολυτελές του αυτοκινήτου : όσοι έχουν αυτοκινητάρες (με δυνατότητα ναρκισσιστικών ακροτήτων ) θα πληρώνουν ανάλογα ! Ο εγωισμός κτήσης δυνατού αυτοκινήτου είναι ολέθριος στο δρόμο.
Μάζεμα ανηλίκων ή νεαρών ενηλίκων (τους δίνουν αυτοκινητάρες οι γονείς δήθεν για ασφάλεια) με τον νόμο (περιορισμός ίσως ίππων , κυβικών κλπ ανά ηλικία , ίσως και τύπων αυτοκινήτων), μάζεμα ρομά, μάζεμα προβληματικών αυτοκινήτων και μερικών ηλικιωμένων. Τέλος , οι κάμερες να έχουν μια «ευασθησία» (και ανάλογα μέτρα ριζοσπαστικά) σε πινακίδες αλλοδαπών που έχουν μια άθλια συμπεριφορά : σε όλη τη βόρεια ελλάδα χαμός με βουλγάρικες , σκοπιανές και αλβανικές πινακίδες που έχουν ένα θράσος απύθμενο. Αυτό κι αν θέλει ρύθμιση. Τι προβλέπεται εν προκειμένω;
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ!