Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»Άρθρο 20 Διαδικασία είσπραξης προστίμων από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. – Τροποποίηση άρθρου 107 και παρ. 39 άρθρου 112 του Κ.Ο.Κ.Σχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΘΩΜΑΣ - ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ | 5 Νοεμβρίου 2025, 14:51




Παρατήρηση: Αόριστη κατανομή εσόδων προς ΟΤΑ Πρόβλημα: Η νέα παράγραφος 5 του άρθρου 107 ΚΟΚ (άρθρο 20 παρ. 2 Σ/Ν) ορίζει ότι τα έσοδα από πρόστιμα αποδίδονται στους ΟΤΑ «ανάλογα με το εάν η εγκατάσταση και η συντήρηση των καμερών γίνονται με μέριμνα και δαπάνες τους», αλλά: • Δεν καθορίζει το ποσοστό που θα λάβουν οι ΟΤΑ, • Αναθέτει αυτό σε μελλοντική ΚΥΑ (παρ. 5 περ. γ), • Ορίζει ότι τα έσοδα θα διατεθούν «κυρίως» για χρηματοδότηση έργων οδικής ασφάλειας (όχι γενικά έσοδα). Συνέπειες: • Οικονομική αβεβαιότητα για τους ΟΤΑ που θα επενδύσουν σε κάμερες, • Κίνδυνος μη βιώσιμων έργων αν το ποσοστό απόδοσης είναι χαμηλό, • Αποθάρρυνση των ΟΤΑ να αξιοποιήσουν το άρθρο 8, • Πιθανή ανισότητα στη μεταχείριση ΟΤΑ ανάλογα με το περιεχόμενο της μελλοντικής ΚΥΑ. Πρόταση: Τροποποίηση της νέας παραγράφου 5 του άρθρου 107 ΚΟΚ (άρθρο 20 παρ. 2 Σ/Ν), ώστε να προβλέπεται ρητό ελάχιστο ποσοστό: «α) στους δικαιούχους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών σε ποσοστό τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%) των εισπραττόμενων προστίμων από παραβάσεις που διαπιστώθηκαν μέσω συστημάτων οπτικών αισθητήρων ελέγχου, η εγκατάσταση και η συντήρηση των οποίων έγινε με μέριμνα και δαπάνες τους, για χρηματοδότηση έργων οδικής ασφάλειας και βελτίωσης της οδικής υποδομής εντός των γεωγραφικών τους ορίων». Αιτιολογία: Η πρόβλεψη ελάχιστου ποσοστού διασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα των επενδύσεων των ΟΤΑ και αποτρέπει την αυθαιρεσία στον καθορισμό του ποσοστού με μελλοντική ΚΥΑ. Το 80% αποτελεί δίκαιο ποσοστό που επιτρέπει την απόσβεση του κόστους εγκατάστασης και συντήρησης. Παρατήρηση 2: Ασάφεια ως προς τη διάθεση εσόδων «κυρίως» για έργα οδικής ασφάλειας Πρόβλημα: Η χρήση του όρου «κυρίως» δημιουργεί ασάφεια ως προς το κατά πόσον τα έσοδα που θα λάβουν οι ΟΤΑ μπορούν να διατεθούν ελεύθερα ή περιορίζονται αποκλειστικά σε έργα οδικής ασφάλειας. Πρόταση: Αντικατάσταση του «κυρίως» με σαφέστερη διατύπωση: «...αποδίδονται στους δικαιούχους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης [...] για χρηματοδότηση έργων οδικής ασφάλειας, βελτίωσης της οδικής υποδομής, και λοιπών έργων τοπικής σημασίας». Αιτιολογία: Η διατύπωση παρέχει ευελιξία στους ΟΤΑ να διαθέσουν τα έσοδα σύμφωνα με τις τοπικές ανάγκες, διατηρώντας τη βασική κατεύθυνση προς έργα οδικής ασφάλειας.