Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»Άρθρο 22 Τελικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΘΩΜΑΣ - ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ | 5 Νοεμβρίου 2025, 14:51




Παρατήρηση: Κρίσιμο κενό - Έλλειψη μεταβατικής ρύθμισης για ήδη εγκατεστημένες κάμερες Πρόβλημα: Η παράγραφος 4 του άρθρου 22 ορίζει: «Οι διατάξεις του παρόντος δεν εφαρμόζονται σε παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. που τελέστηκαν πριν από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21.» Αυτό δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα: Πολλοί ΟΤΑ έχουν ήδη εγκαταστήσει συστήματα καμερών (σε συνεργασία με αναδόχους, πολλές φορές με την πεποίθηση ότι νομιμοποιούνται από το νέο ΚΟΚ ή με βάση εσφαλμένες νομικές γνωμοδοτήσεις). Με την τρέχουσα διατύπωση: α) Για τις ήδη εγκατεστημένες κάμερες: • Παραμένουν σε καθεστώς παρανομίας μέχρι τη διαπιστωτική πράξη • Δεν είναι σαφές αν θα “νομιμοποιηθούν” αναδρομικά ή θα χρειαστεί επανεγκατάσταση/επανέγκριση β) Για τα ήδη επιβληθέντα πρόστιμα: • Διέπονται από το παλαιό καθεστώς (ν. 3917/2011) • Που δεν παρέχει αρμοδιότητα στους ΟΤΑ • Άρα υπάρχει υψηλός κίνδυνος ακυρότητας γ) Για προμήθειες σε εξέλιξη: • Διαγωνισμοί που έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη ενδέχεται να χρειαστούν ακύρωση ή τροποποίηση Συνέπειες: • Δημοσιονομική σπατάλη: Επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ σε κίνδυνο • Νομική αβεβαιότητα για χιλιάδες πολίτες που έχουν λάβει πρόστιμα • Υπονόμευση εμπιστοσύνης στο κράτος δικαίου • Πιθανή αστική ευθύνη ΟΤΑ για παράνομη επεξεργασία δεδομένων Πρόταση: Προσθήκη νέας παραγράφου 5 στο άρθρο 22: «5. Συστήματα οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών) που έχουν εγκατασταθεί από Περιφέρειες ή Δήμους πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, δύνανται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, εφόσον: α) εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21, η οικεία Περιφέρεια ή ο οικείος Δήμος υποβάλει αίτημα προς την ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8, με πλήρη φάκελο τεχνικών προδιαγραφών των εγκατεστημένων συστημάτων και προσδιορισμό των σημείων εγκατάστασης, β) η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ., μετά από σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Αστυνομίας, εγκρίνει την εξακολούθηση λειτουργίας, εφόσον τα εγκατεστημένα συστήματα πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές της ΚΥΑ της παρ. 2 του άρθρου 21, και γ) τα συστήματα διασυνδεθούν με το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα του άρθρου 4 εντός της προθεσμίας που θα ορίσει η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. με την απόφασή της. Κατά το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του παρόντος μέχρι την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21, η λειτουργία των ανωτέρω συστημάτων αναστέλλεται.» Αιτιολογία: Η μεταβατική ρύθμιση: • Προστατεύει τις ήδη πραγματοποιηθείσες επενδύσεις των ΟΤΑ • Παρέχει σαφή οδικό χάρτη για τη νομιμοποίηση υφιστάμενων συστημάτων • Αποτρέπει τη σπατάλη δημόσιου χρήματος Αναστέλλει τη λειτουργία μέχρι το νέο πλαίσιο να είναι πλήρως λειτουργικό, αποτρέποντας παράνομη επεξεργασία.