Άρθρο 22 Τελικές διατάξεις

  1. Όπου στις κείμενες διατάξεις γίνεται αναφορά στην Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών (Υ.Ο.Τ. – Η.Δ.Ο.Υ.), τον Διοικητή, τον Υποδιοικητή ή τους υπαλλήλους της, νοούνται πλέον η αυτοτελής υπηρεσία με την επωνυμία ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. της παρ. 1 του άρθρου 15 και ο Διοικητής, ο Υποδιοικητής και οι υπάλληλοί της, κατά περίπτωση.
  2. Η αυτοτελής υπηρεσία με την επωνυμία ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. της παρ. 1 του άρθρου 15 υποκαθίσταται σε κάθε άλλη αρμοδιότητα και λειτουργία της Υπηρεσίας Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών (Υ.Ο.Τ. – Η.Δ.Ο.Υ.), που προβλέπεται στις κείμενες διατάξεις, επιπλέον εκείνων που ρητά αναφέρονται στον παρόντα.
  3. Για την πρώτη εφαρμογή του άρθρου 18, οι μετατάξεις ή αποσπάσεις διενεργούνται κατόπιν αιτήματος της ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. προς την Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας, κατ’ ανάλογη εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4873/2021 (Α΄ 248).
  4. Οι διατάξεις του παρόντος δεν εφαρμόζονται σε παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. που τελέστηκαν πριν από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21 Για τις εν λόγω παραβάσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν πριν από την έκδοση της πράξης του πρώτου εδαφίου.
  • 5 Νοεμβρίου 2025, 14:51 | ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΘΩΜΑΣ – ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ

    Παρατήρηση: Κρίσιμο κενό – Έλλειψη μεταβατικής ρύθμισης για ήδη εγκατεστημένες κάμερες
    Πρόβλημα: Η παράγραφος 4 του άρθρου 22 ορίζει:
    «Οι διατάξεις του παρόντος δεν εφαρμόζονται σε παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. που τελέστηκαν πριν από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21.»
    Αυτό δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα:
    Πολλοί ΟΤΑ έχουν ήδη εγκαταστήσει συστήματα καμερών (σε συνεργασία με αναδόχους, πολλές φορές με την πεποίθηση ότι νομιμοποιούνται από το νέο ΚΟΚ ή με βάση εσφαλμένες νομικές γνωμοδοτήσεις).
    Με την τρέχουσα διατύπωση:
    α) Για τις ήδη εγκατεστημένες κάμερες:
    • Παραμένουν σε καθεστώς παρανομίας μέχρι τη διαπιστωτική πράξη
    • Δεν είναι σαφές αν θα “νομιμοποιηθούν” αναδρομικά ή θα χρειαστεί επανεγκατάσταση/επανέγκριση
    β) Για τα ήδη επιβληθέντα πρόστιμα:
    • Διέπονται από το παλαιό καθεστώς (ν. 3917/2011)
    • Που δεν παρέχει αρμοδιότητα στους ΟΤΑ
    • Άρα υπάρχει υψηλός κίνδυνος ακυρότητας
    γ) Για προμήθειες σε εξέλιξη:
    • Διαγωνισμοί που έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη ενδέχεται να χρειαστούν ακύρωση ή τροποποίηση
    Συνέπειες:
    • Δημοσιονομική σπατάλη: Επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ σε κίνδυνο
    • Νομική αβεβαιότητα για χιλιάδες πολίτες που έχουν λάβει πρόστιμα
    • Υπονόμευση εμπιστοσύνης στο κράτος δικαίου
    • Πιθανή αστική ευθύνη ΟΤΑ για παράνομη επεξεργασία δεδομένων
    Πρόταση:
    Προσθήκη νέας παραγράφου 5 στο άρθρο 22:
    «5. Συστήματα οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών) που έχουν εγκατασταθεί από Περιφέρειες ή Δήμους πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, δύνανται να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, εφόσον:
    α) εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21, η οικεία Περιφέρεια ή ο οικείος Δήμος υποβάλει αίτημα προς την ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8, με πλήρη φάκελο τεχνικών προδιαγραφών των εγκατεστημένων συστημάτων και προσδιορισμό των σημείων εγκατάστασης,
    β) η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ., μετά από σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Αστυνομίας, εγκρίνει την εξακολούθηση λειτουργίας, εφόσον τα εγκατεστημένα συστήματα πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές της ΚΥΑ της παρ. 2 του άρθρου 21, και
    γ) τα συστήματα διασυνδεθούν με το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα του άρθρου 4 εντός της προθεσμίας που θα ορίσει η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. με την απόφασή της.
    Κατά το χρονικό διάστημα από την έναρξη ισχύος του παρόντος μέχρι την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 9 του άρθρου 21, η λειτουργία των ανωτέρω συστημάτων αναστέλλεται.»
    Αιτιολογία: Η μεταβατική ρύθμιση:
    • Προστατεύει τις ήδη πραγματοποιηθείσες επενδύσεις των ΟΤΑ
    • Παρέχει σαφή οδικό χάρτη για τη νομιμοποίηση υφιστάμενων συστημάτων
    • Αποτρέπει τη σπατάλη δημόσιου χρήματος
    Αναστέλλει τη λειτουργία μέχρι το νέο πλαίσιο να είναι πλήρως λειτουργικό, αποτρέποντας παράνομη επεξεργασία.