Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Α’ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ- ΕΝΙΑΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΚΤYΟ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ Κ.Ο.Κ. –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΜΕΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) "Πάνος Μυλωνάς" | 6 Νοεμβρίου 2025, 00:37




Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» χαιρετίζει την πρωτοβουλία του Υπουργείου για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πλαισίου λειτουργίας και εποπτείας συστημάτων αυτόματης καταγραφής παραβάσεων, στο πλαίσιο της ψηφιακής ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της πρόληψης και του ελέγχου παραβατικότητας μέσω σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων, ωστόσο απαιτούνται ορισμένες σημαντικές βελτιώσεις για την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και την κοινωνική αποδοχή του μέτρου: 1. Αξιοποίηση δεδομένων σε περιπτώσεις βανδαλισμού ή φθοράς εξοπλισμού Προτείνεται η προσθήκη ρητής πρόβλεψης ότι τα δεδομένα των συστημάτων μπορούν να αξιοποιούνται σε περιπτώσεις βανδαλισμού ή καταστροφής καμερών ή συναφούς εξοπλισμού, προκειμένου να ταυτοποιούνται οι δράστες και να αποτρέπονται μελλοντικές φθορές. Η ρύθμιση αυτή προστατεύει τη δημόσια περιουσία και ενισχύει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων. 2. Διαδικασία επιβεβαίωσης ηλεκτρονικών παραβάσεων και διαχείριση δεδομένων Προτείνεται η εξειδίκευση του φορέα που θα επιβεβαιώνει τις παραβάσεις, με ποια πρωτόκολλα ελέγχου ακρίβειας, και με ποιον τρόπο θα εξασφαλιστεί η αποδοτική διαχείριση του μεγάλου όγκου δεδομένων που θα παράγεται, ώστε να διασφαλίζεται η εγκυρότητα κάθε πράξης βεβαίωσης. 3. Διάρκεια διατήρησης και διαγραφής δεδομένων Προτείνεται ο καθορισμός με σαφήνεια του μέγιστου χρονικού διαστήματος διατήρησης δεδομένων: Για παραβάσεις, έως την τελεσιδικία ή εκκαθάριση της υπόθεσης. Για μη παραβάσεις (λήψεις χωρίς ευθύνη), αυτόματη διαγραφή εντός 72 ωρών. Έτσι διασφαλίζεται η προστασία προσωπικών δεδομένων (GDPR) και η εμπιστοσύνη των πολιτών. 4. Χρονικό όριο αποστολής κλήσης Να προβλεφθεί συγκεκριμένο ανώτατο χρονικό όριο (π.χ. 15 ημερών) για την κοινοποίηση της κλήσης στον παραβάτη, ώστε η ποινή να έχει παιδευτικό και αποτρεπτικό χαρακτήρα, όχι απλώς τιμωρητικό. 5. Διάθεση εσόδων – υποχρέωση διαφάνειας και στοχοθεσίας Όπως συμβαίνει στη Γαλλία, όπου το 2023 τα έσοδα από τα αυτόματα ραντάρ (965 εκατ. ευρώ) διανεμήθηκαν διαφανώς μέσω ειδικού λογαριασμού: - 35% στη Διεύθυνση Οδικής Ασφάλειας για λειτουργία και εκπαίδευση, - 22% σε έργα υποδομών (AFIT France) για βελτίωση οδικού δικτύου, - 19% σε Τοπικές Αρχές για δράσεις οδικής ασφάλειας, - και 2,5% σε Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς Οδικής Ασφάλειας, προτείνεται και στην Ελλάδα: - Να δημιουργηθεί ειδικός λογαριασμός διαφάνειας εσόδων από αυτόματες καταγραφές, με δημόσιο απολογισμό ανά έτος. - Οι ΟΤΑ να υποχρεούνται να δημοσιοποιούν ετήσια αναφορά των έργων ή δράσεων που χρηματοδοτούνται από τα πρόστιμα. - Οι δράσεις να είναι υποχρεωτικά συναφείς με τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, της εκπαίδευσης και της βιώσιμης κινητικότητας. - Να προβλεφθεί ότι ποσοστό των εσόδων θα κατευθύνεται στη χρηματοδότηση δράσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021–2030. 6. Πιστοποίηση εξοπλισμού και διαφάνεια λειτουργίας Ο εξοπλισμός αυτόματης επιτήρησης να είναι πιστοποιημένος από ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα και να υπόκειται σε περιοδικούς ελέγχους αξιοπιστίας. Προτείνεται η δημιουργία δημόσιου μητρώου συστημάτων (με τοποθεσία, τύπο, ημερομηνία τελευταίας συντήρησης και φορέα ευθύνης). 7. Διασύνδεση με το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας Το Εθνικό Παρατηρητήριο να έχει πρόσβαση στα δεδομένα του συστήματος και να εκδίδει ετήσιες αναλύσεις τάσεων (είδη παραβάσεων, γεωγραφική κατανομή, επικίνδυνα σημεία). Η αξιοποίηση των δεδομένων αυτών θα ενισχύσει τη στοχοθετημένη χάραξη πολιτικής. Συνολική πρόταση: Το Ι.Ο.ΑΣ. προτείνει το ελληνικό μοντέλο να ακολουθήσει τις αρχές του γαλλικού συστήματος “Compte d’Affectation Spéciale – Contrôle automatisé”, με σαφή λογοδοσία, διαφανή χρηματορροή προς δράσεις ασφάλειας και ετήσιες δημόσιες εκθέσεις, ώστε να διασφαλίζεται ότι κάθε ευρώ από τα πρόστιμα επανεπενδύεται στην ασφάλεια των πολιτών. Με εκτίμηση,εκ μέρους του Δ.Σ., η Πρόεδρος Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά