Αρχική Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 11 Επιστροφή και απομάκρυνση ασυνόδευτων ανηλίκων (Άρθρο 10 της Οδηγίας)Σχόλιο του χρήστη Terre des hommes Hellas | 29 Ιουλίου 2025, 13:56
Το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν σε κάθε στάδιο της διαδικασίας και η αξιολόγηση αυτού να γίνεται εγγράφως και με επαρκή αιτιολόγηση. Το Γενικό Σχόλιο υπ’αρ.6 της Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού αναφορικά με την Μεταχείριση των ασυνόδευτων και των χωρισμένων από την οικογένειά τους παιδιών που βρίσκονται εκτός της χώρας καταγωγής τους αναφέρει ότι για τη λήψη μιας τέτοιας απόφασης πρέπει να συνεκτιμηθούν μεταξύ άλλων: - Η ασφάλεια και οι συνθήκες διαβίωσης, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών που θα αντιμετωπίσει το παιδί όταν επιστρέψει που διαπιστώνονται, όπου είναι εφικτό, με κατ’ οίκον έρευνα που διεξάγεται από δίκτυο κοινωνικών οργανώσεων, - Η διαθεσιμότητα ρυθμίσεων φροντίδας για το συγκεκριμένο παιδί, - Οι απόψεις του παιδιού που εκφράζονται κατά την άσκηση του δικαιώματός του που προβλέπει το άρθρο 12 της Σύμβασης καθώς και οι απόψεις των υπεύθυνων για τη φροντίδα του, - Το επίπεδο ένταξης του παιδιού στη χώρα υποδοχής και η διάρκεια της απουσίας του από τη χώρα καταγωγής, - Το δικαίωμα του παιδιού «να διατηρεί την ταυτότητά του, συμπεριλαμβανομένης της ιθαγένειάς του, του ονόματός του και των οικογενειακών του σχέσεων» - Η «συνέχεια στην εκπαίδευση του παιδιού καθώς και η εθνική, θρησκευτική, πολιτιστική και γλωσσολογική καταγωγή του» Στην διατύπωση του άρθρου απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στο δικαίωμα συμμετοχής του παιδιού στη λήψη αποφάσεων που το αφορούν. Επιπλέον η δεύτερη παράγραφος παρουσιάζει αοριστολογίες καθώς δεν είναι σαφές ποιος αποτελεί ορισθέντα κηδεμόνα και πως εξακριβώνεται αυτό, ούτε και εξειδικεύεται η έννοια των κατάλληλων συνθηκών. Δεδομένου επίσης ότι το μεγαλύτερο ποσοστό δραστών παιδικής κακοποίησης προέρχεται από το στενό οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού σύμφωνα με τα παγκόσμια στατιστικά, θα πρέπει και εδώ να προβλεφθεί η ακρόαση του ανηλίκου. Επομένως προτείνουμε την εξής αναδιατύπωση: «1. Πριν αποφασισθεί η έκδοση απόφασης επιστροφής ασυνόδευτου ανήλικου, και αφού ζητηθεί η γνώμη του ανηλίκου και ληφθεί υπόψιν ανάλογα με την ηλικία και τον βαθμό ωριμότητάς του, διεξάγεται γραπτή και αιτιολογημένη αξιολόγηση του βέλτιστου συμφέροντος από ειδικά καταρτισμένους ως προς αυτό φορείς, άλλους από τις αρχές που διενεργούν την επιστροφή, οι οποίοι μνημονεύονται στα άρθρα 63 έως 66ΛΔ του Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών (ν. 4939/2022, Α’ 111), τα οποία εφαρμόζονται αναλόγως. 2. Πριν απομακρυνθεί ασυνόδευτος ανήλικος από τη χώρα, οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να δώσουν δικαίωμα ακρόασης στον ανήλικο και να λάβουν υπόψιν τη γνώμη του, σύμφωνα με την ηλικία και τον βαθμό ωριμότητας του ανηλίκου. Οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να εξακριβώσουν ότι αυτός θα επιστραφεί σε μέλος της οικογένειάς του εφόσον αυτό δεν αντίκειται στο βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, σε άτομο που έχει την επιμέλεια του παιδιού με βάση το δίκαιο της χώρας επιστροφής ή σε κατάλληλες για παιδιά εγκαταστάσεις υποδοχής στο κράτος επιστροφής.