Αρχική Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 25 Προστασία από την επιστροφήΣχόλιο του χρήστη Terre des hommes Hellas | 29 Ιουλίου 2025, 13:22
Μετανάστευσης και Ασύλου Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η περίπτωση β΄ της παραγράφου είναι προβληματική καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο γονέας εκδηλώνει γνήσιο ενδιαφέρον για το τέκνο και ασκεί τα καθήκοντα γονικής μέριμνας, εντούτοις αδυνατεί να καταβάλλει το ποσό της διατροφής για λόγους που εδράζονται εκτός της υπαιτιότητάς του ,πχ. αδυναμία εξεύρεσης εργασίας ή εξαιρετικά χαμηλό εισόδημα, φαινόμενα συχνά ανάμεσα στους πολίτες τρίτων χωρών. Η επιστροφή ενός γονέα ημεδαπού ανηλίκου που ενδιαφέρεται για το τέκνο του και δεν υπάρχει πρόβλημα στις μεταξύ τους σχέσεις, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχοσύνθεση του ανηλίκου. Άλλωστε η αφαίρεση της επιμέλειας δεν συνεπάγεται την αφαίρεση της γονικής μέριμνας οπότε τυχόν απομάκρυνση του γονέα θα επιφέρει πλείστα διαδικαστικά και γραφειοκρατικά προβλήματα και δη σε συναλλαγές με το δημόσιο ή με το Εθνικό Σύστημα Υγείας, όπως για παράδειγμα στην έκδοση ΑΦΜ και κλειδάριθμου ή στην υποβολή σε σοβαρή χειρουργική επέμβαση. Επομένως προτείνουμε την αναδιατύπωση της περ.β της παραγράφου 1 ως εξής: “β) είναι γονέας ημεδαπού ανηλίκου και έχει την επιμέλεια ή έστω τη γονική μέριμνα ή έχει υποχρέωση διατροφής” Η περίπτωση δ της παραγράφου 1 είναι ελλιπής καθώς απουσιάζουν τα θεραπευτικά μέτρα κατ’ άρθρο 123 ΠΚ και η αναφορά σε μέτρα που έχουν επιβληθεί πριν τη δικάσιμο. Τα θεραπευτικά μέτρα επιβάλλονται σε ανηλίκους που χρήζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης λόγω αυξημένης ευαλωτότητας συνεπώς πρέπει να προστατεύονται από την επιστροφή. Τα αναμορφωτικά και θεραπευτικά μέτρα που επιβάλλονται πριν τη δικάσιμο ή ως μέτρο πρόληψης είναι εξόχως σημαντικά για την πρόληψη, την φροντίδα και την κοινωνική επανένταξη ανηλίκων με παραβατική συμπεριφορά ή σε κίνδυνο εκδήλωσης τέτοιας συμπεριφοράς, καθώς αποβλέπουν όχι στην τιμώρηση, αλλά στη διαπαιδαγώγηση. Η διάρκεια αυτών ορίζεται με βάση την αξιολόγηση του παιδιού, της τυχόν πράξης ή παράλειψης και των λοιπών περιστάσεων ώστε να επιφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα μέχρι και τη δικάσιμο και τυχόν απομάκρυνση του παιδιού πριν την ολοκλήρωση του μέτρου θα καθιστούσε άσκοπη την εξαρχής συμμόρφωση του με αυτό και θα αναιρούσε την πρόοδό του. Επομένως προτείνουμε την αναδιατύπωση της πρότασης ως εξής: «δ) είναι ανήλικος, στον οποίο έχουν επιβληθεί αναμορφωτικά ή θεραπευτικά μέτρα με απόφαση του Δικαστηρίου Ανηλίκων και κάθε άλλου αρμόδιου οργάνου όπως ορίζεται από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος τους». Δεδομένης της αυξημένης ευαλωτότητας των γυναικών σε λοχεία και δη των αυξημένων κινδύνων εμφάνισης σοβαρών προβλημάτων σωματικής και ψυχικής υγείας, καθώς και των αντιστοιχων προβλημάτων που εμφανίζονται σε περίπτωση διακοπής της κύησης (παλινδρόμηση, έκτοπη κύηση κλπ.), προτείνουμε επίσης την αναδιατύπωση ως εξής : «Στην απαγόρευση της επιστροφής περιλαμβάνονται και οι έγκυες γυναίκες κατά τη διάρκεια της κύησης και για εννιά (9) μήνες μετά τον τοκετό ή μετά την για οποιοδήποτε λόγο διακοπή της κύησης”