• Σχόλιο του χρήστη 'Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA)' | 29 Ιουλίου 2025, 18:19

    Οι κύριες ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου συντείνουν σε μία ανεπίτρεπτη επιδείνωση της ήδη αυθαίρετης πρακτικής της γενικευμένης επιβολής στερητικών της ελευθερίας μέτρων σε βάρος των ανθρώπων που υπόκεινται σε διαδικασίες επιστροφής, χωρίς να κινούνται οι εν λόγω διαδικασίες με τη δέουσα επιμέλεια που απαιτεί το δικαίωμα στην ελευθερία, το οποίο κατοχυρώνεται σε διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος (άρθρο 6 ΧΘΔΕΕ, άρθρο 5 ΕΣΔΑ, άρθρο 9 ΔΣΑΠΔ). Η αύξηση στην παρ. 5 του αρχικού χρονικού ορίου της κράτησης από έξι μήνες στο διπλάσιο χρονικό διάστημα του ενός έτους, σε συνδυασμό μάλιστα με την αύξηση στην παρ. 3 του χρονικού ορίου του αυτεπάγγελτου ελέγχου της κράτησης από τρεις σε έξι μήνες, οδηγεί, επομένως, όχι μόνο σε μία τιμωρητικού χαρακτήρα διεύρυνση της στέρησης ελευθερίας υπό τη μορφή διοικητικής κράτησης, αλλά και σε αποδυνάμωση του – ήδη περιορισμένου – δικαστικού ελέγχου αυτής. Και τούτο μολονότι οι ελληνικές αρχές ήδη προβαίνουν σε υπερβολική και παρατεταμένη χρήση της διοικητικής κράτησης, σύμφωνα με τη σφοδρή και συστηματική κριτική που τους ασκούν οι ενωσιακοί θεσμοί. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τονίζουν ότι «Οι πολίτες τρίτων χωρών υπόκεινται συστηματικά σε μακροχρόνια κράτηση, πολλοί εξ αυτών κρατούνται για το ανώτατο διάστημα των 18 μηνών, ακόμη και όταν υπάρχει περιορισμένη ή δεν υπάρχει προοπτική απομάκρυνσης και επομένως δεν δικαιολογείται η κράτηση. Σε πολλές περιπτώσεις, οι κρατούμενοι είχαν πολύ περιορισμένη επαφή με τις αρχές από την κράτησή τους, κατά τρόπο που υποδεικνύει έλλειψη παρακολούθησης της προετοιμασίας της απομάκρυνσής τους» (Report of the 2024 Revisit of Greece related to the serious deficiencies identified in 2021 in the field of return, C(2025) 4342 final, 03-07-2025, Annex, σελ. 6, Enhancing collaboration for strengthening Returns, Ares(2024)990858, 09-02-2024, σελ. 4). Για τους λόγους αυτούς, οι τροποποιήσεις του υφιστάμενου πλαισίου που εισάγονται με τις παρ. 3 και 5 είναι δυσανάλογες και πρέπει να διαγραφούν. Τέλος, η εισαγωγική διάταξη της παρ. 1, με την οποία αίρεται η εσφαλμένη μεταφορά του άρθρου 15 παρ. 1 της Οδηγίας 2008/115/ΕΚ στο άρθρο 30 παρ. 1 Ν 3907/2011 (Α΄ 7), αποτελεί θετική και επιβεβλημένη εξέλιξη για τη συμμόρφωση των ελληνικών αρχών με τις απαιτήσεις του ενωσιακού δικαίου (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Προειδοποιητική επιστολή INFR(2014)2231, 29-09-2022).