Αρχική Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 34 Μεταγενέστερες αιτήσεις – Τροποποίηση άρθρου 94 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπώνΣχόλιο του χρήστη Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA) | 29 Ιουλίου 2025, 18:12
Η παρ. 7 του άρθρου 94 Ν 4939/2022 (Α΄ 111), περί της θέσης μεταγενέστερης αίτησης διεθνούς προστασίας στο αρχείο, παραβιάζει ευθέως τα άρθρα 33 παρ. 2 περ. δ΄ και 40 παρ. 5 της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ και ήδη άρθρα 38 παρ. 2 περ. και 55 παρ. 7 του επερχόμενου Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1348, σύμφωνα με τα οποία αποκλειστική έννομη συνέπεια της κατάθεσης μεταγενέστερης αίτησης διεθνούς προστασίας χωρίς νέα και ουσιώδη στοιχεία είναι η έκδοση απόφασης απαραδέκτου. Η προτεινόμενη τροποποίηση πρέπει επομένως να διαγραφεί. Η παρ. 10 του άρθρου 94 Ν 4939/2022, περί της καταβολής παραβόλου για την υποβολή δεύτερης ή επέκεινα μεταγενέστερης αίτησης, του οποίου μάλιστα το ύψος αυξάνεται από εκατό (100) σε τριακόσια (300) ευρώ, παραβιάζει επίσης το ενωσιακό δίκαιο και πρέπει να καταργηθεί. Κατά πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η «υποβολή» αίτησης διεθνούς προστασίας κατά την έννοια του άρθρου 6 παρ. 1 της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ «δεν μπορεί να υπόκειται σε οποιαδήποτε διοικητική διατύπωση» (ΔΕΕ C-823/21 Επιτροπή κατά Ουγγαρίας, 22-06-2023 σκ. 43, C-72/22 PPU Valstybės sienos apsaugos tarnyba, 30-06-2022, σκ. 57). Αντιθέτως, για την υπηρέτηση του σκοπού της αποτροπής «καταχρηστικών ή προφανώς αστήρικτων αιτήσεων» η Οδηγία 2013/32/ΕΕ καταλείπει διακριτική ευχέρεια στον εθνικό νομοθέτη για τη ρύθμιση διαδικαστικών διατάξεων μόνο κατά το στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης του παραδεκτού της μεταγενέστερης αίτησης σύμφωνα με το άρθρο 40 παρ. 2 αυτής (ΔΕΕ C-18/20 Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl, 09-09-2021, σκ. 48), αφότου δηλαδή έχει υποβληθεί και κατατεθεί η αίτηση διεθνούς προστασίας. Υπενθυμίζουμε ότι και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζει συστηματικά την αντίθεσή της στο παρόν μέτρο (ενδεικτικά, COM(2025) 170 final, σελ. 12, Letter to Minister Dimitrios Kairidis, Ares(2023)4681467, 05-07-2023, Task Force Migration Management Mission Report – Athens/Lesvos – December 2022, Ares(2022)8851878, Task Force Migration Management Mission Report – Greece – Jan/Feb 2022, Ares(2022)1024324, 11-02-2022, Task Force Migration Management Mission Report – Mission to Athens 25-27 October 2021, Ares(2021)6697895, 29-10-2021), εκκρεμεί δε ο έλεγχος της νομιμότητας αυτού ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, κατόπιν της από 14-05-2024 συζήτησης των αιτήσεων ακύρωσης Ε493/2022 και Ε501/2022 κατά της κανονιστικής πράξης που έχει εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της ρύθμισης.