• Σχόλιο του χρήστη 'Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA)' | 29 Ιουλίου 2025, 18:36

    Όπως επισημάναμε στις εισαγωγικές παρατηρήσεις μας επί του άρθρου 1 του παρόντος Σχεδίου Νόμου, παρίσταται επιτακτικό να ενοποιηθεί κατά τρόπο σαφή το κατακερματισμένο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη διαδικασία επιστροφής και απέλασης. Για την επίτευξη ασφάλειας δικαίου και ενότητας της νομοθεσίας, είναι απαραίτητο, κατ’ ελάχιστο, να ενσωματωθούν οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου, οι διατάξεις των άρθρων 76 επ. Ν 3386/2005 (Α΄ 212) και η διάταξη του άρθρου 1 Ν 4825/2021 (Α΄ 157) σε ένα ενιαίο νομοθέτημα. Παράλληλα και παρά την τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Μετανάστευσης (Ν 5038/2023, Α΄ 81) και του Κώδικα Ασύλου (Ν 4939/2022, Α΄ 111), το Σχέδιο Νόμου παραλείπει να ρυθμίσει ζητήματα που χρήζουν επείγουσας νομοθετικής παρέμβασης, με σκοπό την άρση παραβιάσεων συνταγματικών ή/και ενωσιακών εγγυήσεων, ιδίως στον απόηχο πρόσφατων αποφάσεων του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Επικρατείας, ή την εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις του Νέου Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο και ιδίως των Κανονισμών (ΕΕ) 2024/1347, 2024/1348 και 2024/1356 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1346. Απολύτως ενδεικτικά αναφέρουμε τα κάτωθι: 1) Το άρθρο 5 παρ. 7 Ν 4375/2016 (Α΄ 51) πρέπει να τροποποιηθεί, καταργούμενων των διατάξεων που προβλέπουν τη λειτουργία μονομελούς σύνθεσης των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών, οι οποίες έχουν κηρυχθεί αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ Ολ 1150/2025). 2) Η περ. α΄ του άρθρου 40 Ν 4939/2022 (Α΄ 111) πρέπει να τροποποιηθεί, καθόσον δεν επιτρέπεται η γενικευμένη και αυτόματη επιβολή «περιορισμού ελευθερίας» εντός ΚΥΤ ή ΚΕΔ κατά τη διάρκεια των διαδικασιών υποδοχής και ταυτοποίησης, εφόσον το εν λόγω μέτρο ισοδυναμεί με στέρηση ελευθερίας (ΔΠρΑθ ΑΡ539/2025, ΑΡ538/2025, ΑΡ2200/2024, ΔΠρΡοδ ΑΡ48/2025, ΑΡ47/2025, ΑΡ16/2025, ΔΠρΣυρ ΑΡ7/2025, https://rsaegean.org/el/deltio-nomologias-asylou-t-1-2025/). Η ως άνω ρύθμιση αποτελεί αντικείμενο διαδικασίας επί παραβάσει κατά της χώρας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (INFR(2022)2156, 26-01-2023), παραβιάζει επίσης το άρθρο 4 παρ. 1 περ. β΄ και το άρθρο 8 παρ. 7 του επερχόμενου Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1356. 3) Το εδάφιο β΄ της παρ. 2 του άρθρου 102 Ν 4939/2022 πρέπει να καταργηθεί, καθώς παραβιάζει το δικαίωμα σε αποτελεσματική προσφυγή, όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 47 ΧΘΔΕΕ και στο άρθρο 46 της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ, σύμφωνα με πρόσφατη κρίση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ C-610/23 Al Nasiria, 03-07-2025). 4) Το άρθρο 25 Ν 5038/2023 (Α΄ 81) πρέπει να τροποποιηθεί, εφόσον υπερβαίνει τα όρια του Πρωτοκόλλου του ΟΗΕ κατά της λαθραίας διακίνησης μεταναστών αλλά και της Οδηγίας 2002/90/ΕΚ για την υποβοήθηση, οδηγεί, δε, στην άδικη επιβολή ποινικών κυρώσεων σε βάρος ανθρώπων οι οποίοι δρουν με πολιτικά ή κοινωνικά κίνητρα και οι οποίοι δεν αποτελούν αντικείμενο των ρυθμίσεων για τη διακίνηση μεταναστών (https://www.opengov.gr/immigration/?c=1173), όπως ερμηνεύονται αυθεντικά από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ C-460/23 Kinsa, 03-06-2025, σκ. 66). Έτερες διατάξεις νόμου που χρήζουν εναρμόνισης με την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία έχουν επισημανθεί σε σχόλιά μας επί προηγούμενων νομοσχεδίων του επισπεύδοντος Υπουργείου (https://www.opengov.gr/immigration/?p=1728#comments).