Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται το Κεφάλαιο Γ’, περί της προσαρμογής της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2008/115/ΕΚ, το Κεφάλαιο Δ’ περί της ρύθμισης θεμάτων επιστροφής, το Κεφάλαιο Ε’ περί λοιπών διατάξεων και το Κεφάλαιο ΣΤ’, περί τελικών διατάξεων του ν. 3907/2011 (Α’ 7).
Αρχική Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 40 Καταργούμενες διατάξεις
Άρθρο 40 Καταργούμενες διατάξεις
- 26 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 3 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ 2008/115/ΕΚ, ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ ΔΙΑΜΕΝΟΝΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΡΙΤΩΝ ΧΩΡΩΝ KAI ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΠΟΙΝΙΚΩΝ ΚΥΡΩΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ 2008/115/ΕΚ Άρθρο 3 Πεδίο εφαρμογής (Άρθρο 2 της Οδηγίας)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 4 Ορισμοί (Άρθρο 3 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 5 Ευνοϊκότερες διατάξεις (Άρθρο 4 της Οδηγίας)Άρθρο 5 Ευνοϊκότερες διατάξεις (Άρθρο 4 της Οδηγίας)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 6 Μη επαναπροώθηση, βέλτιστα συμφέροντα του παιδιού, οικογενειακή ζωή και κατάσταση της υγείας (Άρθρο 5 της Οδηγίας)
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 7 Απόφαση επιστροφής (Άρθρο 6 της Οδηγίας)
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 8 Οικειοθελής αναχώρηση (Άρθρο 7 της Οδηγίας)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 9 Απομάκρυνση (Άρθρο 8 της Οδηγίας)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 10 Αναβολή της απομάκρυνσης (Άρθρο 9 της Οδηγίας)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 11 Επιστροφή και απομάκρυνση ασυνόδευτων ανηλίκων (Άρθρο 10 της Οδηγίας)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Απαγόρευση εισόδου (Άρθρο 11 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 13 Τύπος (Άρθρο 12 της Οδηγίας)Άρθρο 13 Τύπος (Άρθρο 12 της Οδηγίας)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 14 Ένδικα βοηθήματα (Άρθρο 13 της Οδηγίας)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 15 Εγγυήσεις εν όψει της επιστροφής (Άρθρο 14 της Οδηγίας)
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 16 Κράτηση (Άρθρο 15 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Όροι κράτησης (Άρθρο 16 της Οδηγίας)Άρθρο 17 Όροι κράτησης (Άρθρο 16 της Οδηγίας)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 18 Κράτηση ανηλίκων και οικογενειών (Άρθρο 17 της Οδηγίας)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 Καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (Άρθρο 18 της Οδηγίας)Άρθρο 19 Καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (Άρθρο 18 της Οδηγίας)
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΩΝ ΠΑΡΑΝΟΜΩΣ ΔΙΑΜΕΝΟΝΤΩΝ, ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΟΙ ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 20 Επανεισδοχή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 21 Ρύθμιση θεμάτων επιστροφώνΆρθρο 21 Ρύθμιση θεμάτων επιστροφών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 22 Ρύθμιση θεμάτων οικειοθελούς αναχώρησης
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 23 Ρύθμιση θεμάτων απομάκρυνσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 Ρύθμιση θεμάτων απαγόρευσης εισόδουΆρθρο 24 Ρύθμιση θεμάτων απαγόρευσης εισόδου
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 25 Προστασία από την επιστροφή
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 26 Ανεπιθύμητοι αλλοδαποί – Τροποποίηση άρθρου 82 ν. 3386/2005
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 27 Ποινικές κυρώσεις παράνομης εισόδου, εξόδου και παραμονής στη Χώρα – Αντικατάσταση άρθρου 83 ν. 3386/2005
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ Άρθρο 28 Επιστροφή πολιτών κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μελών των οικογενειών τους, καθώς και μελών οικογένειας Έλληνα πολίτηΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ Άρθρο 28 Επιστροφή πολιτών κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μελών των οικογενειών τους, καθώς και μελών οικογένειας Έλληνα πολίτη
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 29 Άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 134 Κώδικα Μετανάστευσης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 30 Αιτήσεις άδειας διαμονής για εργασία σε πολίτες τρίτων χωρών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 31 Χορήγηση βεβαίωσης κατάθεσης αίτησης ανανέωσης άδειας διαμονής δικαιούχων διεθνούς προστασίας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 23 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 32 Δυνατότητα χρήσης συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης από τις αρχές παραλαβής και εξέτασης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους – Τροποποίηση άρθρου 74 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 33 Χρήση πληροφοριακών συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης αντί πρακτικών κατά τη συνέντευξη – Τροποποίηση άρθρου 82 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 34 Μεταγενέστερες αιτήσεις – Τροποποίηση άρθρου 94 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 35 Δικαίωμα άσκησης προσφυγής – Τροποποίηση άρθρου 97 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 36 Δικαίωμα παραμονής – Τροποποίηση άρθρου 110 Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Ρύθμιση θεμάτων προσωπικού της υπό κατάργησης Ελεγχόμενης Δομής Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Βόλου του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 37 Ρύθμιση θεμάτων προσωπικού της υπό κατάργησης Ελεγχόμενης Δομής Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Βόλου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Προσωρινή εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης σε δομές της παρ. 4 του άρθρου 8 και του άρθρου 10 ν. 4375/2016 – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 50 ν. 4487/2017Άρθρο 38 Προσωρινή εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης σε δομές της παρ. 4 του άρθρου 8 και του άρθρου 10 ν. 4375/2016 – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 50 ν. 4487/2017
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ-ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 39 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ-ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 39 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 40 Καταργούμενες διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ Ε’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 41 Έναρξη ισχύοςΜΕΡΟΣ Ε’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 41 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
17 Ιουλίου 2025, 14:30
Ανοικτή σε Σχόλια έως
4 Αυγούστου 2025, 22:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
3 Σχόλια 205 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 1338 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- «ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΤΡΟΠΕΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ"
- Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου
- Κώδικας Μετανάστευσης
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη»
- Δημόσια Ηλεκτρονική Διαβούλευση για την «Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων»
- Αναμόρφωση διαδικασιών απελάσεων και επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών, ζητήματα αδειών διαμονής και διαδικασιών χορήγησης διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις...
- Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις
- τροποποίηση του ν. 4251/2014 (80 Α') για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ΕΕ της 15ης Μαϊου 2014
- Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη
- Αναδιοργάνωση Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, ενσωμάτωση Οδηγίας (ΕΕ) 2016/801 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 στην ελληνική νομοθεσία
Σε συνέχεια της προηγούμενης συνεισφοράς μου, σχετικά με την κατάργηση της διάταξης του άρθρου δέκατου έκτου παρ. 1α του Νόμου 4783/2021, έχω να προσθέσω ότι, σύμφωνα με την παρ. 3 του εν λόγω άρθρου, απαραίτητη προϋπόθεση για την παράταση της προσωρινής απασχόλησης των πολιτών τρίτων χωρών που υπάγονται στην παρ. 1α αποτελεί η μη ύπαρξη λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας στο πρόσωπο των συγκεκριμένων ατόμων. Ωστόσο, αντίστοιχη προϋπόθεση δεν υφίσταται ρητά για την αρχική έγκριση της απασχόλησης των αλλοδαπών που υπάγονται στη διάταξη της παρ. 1α, οι οποίοι ήδη βρίσκονται στη χώρα μας, χωρίς να έχει ρυθμιστεί το καθεστώς της διαμονής τους, και συνεπώς υφίστανται μεγαλύτερες πιθανότητες να συντρέχουν τέτοιοι λόγοι στο πρόσωπό τους. Αντίθετα, οι πολίτες τρίτων χωρών που υπάγονται στη διάταξη της παρ. 1 του προαναφερόμενου άρθρου ελέγχονται για ενδεχόμενη ύπαρξη λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας κατά τη νόμιμη είσοδό τους στη χώρα μας, με συνέπεια να θεωρείται δεδομένη η ανυπαρξία τέτοιων λόγων κατά την αρχική έγκριση της προσωρινής απασχόλησής τους. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει, αν μη τι άλλο, τον εξ αρχής προβληματικό χαρακτήρα της όλης ρύθμισης.
Προτείνεται να καταργηθεί η διάταξη του άρθρου δέκατου έκτου παρ. 1α του Νόμου 4783/2021 και να εξαλειφθεί κάθε αναφορά της εν λόγω παραγράφου στο συγκεκριμένο άρθρο. Με την παραπάνω διάταξη επιτρέπεται η διαμονή και η απασχόληση στην αγροτική οικονομία πολιτών τρίτων χωρών που βρίσκονται στη χώρα μας χωρίς να έχει ρυθμιστεί το καθεστώς της διαμονής τους. Ουσιαστικά η εν λόγω διάταξη επιτρέπει την αξιοποίηση ως εργατικού δυναμικού των πολιτών τρίτων χωρών που είτε έχουν εισέλθει και παραμένουν παράνομα στην Ελλάδα είτε απλώς διαμένουν παράνομα στη χώρα μας.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι προβληματική καθόσον οι έλεγχοι για λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας που διενεργούν οι αστυνομικές αρχές βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στα στοιχεία ταυτότητας που περιέχονται στις συγκεντρωτικές καταστάσεις που αποστέλλονται σ’ αυτές από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στοιχεία που λαμβάνονται από τις τελευταίες ακόμη και από επικυρωμένο αντίγραφο ισχύοντος ταξιδιωτικού εγγράφου ή αντίγραφο μη ισχυρού ταξιδιωτικού εγγράφου. Σε κανένα στάδιο της σχετικής διαδικασίας δεν προβλέπεται σύλληψη του πολίτη τρίτης χώρας, για την παράνομη παραμονή του στη χώρα μας, και την εξ αυτού του λόγου υποχρεωτική υποβολή του σε εγκληματολογική σήμανση, προς διαπίστωση τυχόν καταχώρησής του με άλλα στοιχεία ταυτότητας και ύπαρξης στο πρόσωπό του τόσο λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας όσο και εκκρεμών διωκτικών εγγράφων με τα οποία διατάσσεται η ποινική του σύλληψη.
Επιπλέον, η συγκεκριμένη διάταξη αποτελεί κίνητρο για παράνομη μετανάστευση προς την Ελλάδα αφού δημιουργεί και συντηρεί την προσδοκία των παρανόμως εισερχομένων πολιτών τρίτων χωρών – οικονομικών μεταναστών για εύκολη πρόσβασή τους σε έμμισθη εργασία στη χώρα μας, έστω και για έξι μήνες. Τέλος, η εν λόγω ρύθμιση αναμένεται να καταστεί ανενεργή μετά την προωθούμενη με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ποινικοποίηση της παράνομης παραμονής και την επιβολή γι’ αυτήν ποινής φυλάκισης για την οποία δεν θα υπάρχει δυνατότητα αναστολής ή μετατροπής της σε χρηματική, καθόσον ο πολίτης τρίτης χώρας θα έχει στη διάθεσή του δύο πλέον επιλογές είτε να αποχωρήσει εκουσίως από την Ελλάδα είτε να οδηγηθεί σε σωφρονιστικό κατάστημα για να εκτίσει την ποινή που του επιβλήθηκε.
Το πρόβλημα της εξεύρεσης εργατικού δυναμικού για την κάλυψη των αναγκών της χώρας μας μπορεί και πρέπει να επιλυθεί μόνο μέσω διμερών συμφωνιών με έτερες χώρες της επιλογής μας, οι οποίες θα τηρούν φιλική στάση απέναντί μας και τα ποσοστά συμμέτοχης των πολιτών τους στη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων στη χώρα μας δεν θα είναι ανώτερα από τα αντίστοιχα των ημεδαπών και λοιπών αλλοδαπών που διαβιούν στην Ελλάδα.
Όπως επισημάναμε στις εισαγωγικές παρατηρήσεις μας επί του άρθρου 1 του παρόντος Σχεδίου Νόμου, παρίσταται επιτακτικό να ενοποιηθεί κατά τρόπο σαφή το κατακερματισμένο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη διαδικασία επιστροφής και απέλασης. Για την επίτευξη ασφάλειας δικαίου και ενότητας της νομοθεσίας, είναι απαραίτητο, κατ’ ελάχιστο, να ενσωματωθούν οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου, οι διατάξεις των άρθρων 76 επ. Ν 3386/2005 (Α΄ 212) και η διάταξη του άρθρου 1 Ν 4825/2021 (Α΄ 157) σε ένα ενιαίο νομοθέτημα.
Παράλληλα και παρά την τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Μετανάστευσης (Ν 5038/2023, Α΄ 81) και του Κώδικα Ασύλου (Ν 4939/2022, Α΄ 111), το Σχέδιο Νόμου παραλείπει να ρυθμίσει ζητήματα που χρήζουν επείγουσας νομοθετικής παρέμβασης, με σκοπό την άρση παραβιάσεων συνταγματικών ή/και ενωσιακών εγγυήσεων, ιδίως στον απόηχο πρόσφατων αποφάσεων του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Επικρατείας, ή την εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις του Νέου Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο και ιδίως των Κανονισμών (ΕΕ) 2024/1347, 2024/1348 και 2024/1356 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1346. Απολύτως ενδεικτικά αναφέρουμε τα κάτωθι:
1) Το άρθρο 5 παρ. 7 Ν 4375/2016 (Α΄ 51) πρέπει να τροποποιηθεί, καταργούμενων των διατάξεων που προβλέπουν τη λειτουργία μονομελούς σύνθεσης των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών, οι οποίες έχουν κηρυχθεί αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ Ολ 1150/2025).
2) Η περ. α΄ του άρθρου 40 Ν 4939/2022 (Α΄ 111) πρέπει να τροποποιηθεί, καθόσον δεν επιτρέπεται η γενικευμένη και αυτόματη επιβολή «περιορισμού ελευθερίας» εντός ΚΥΤ ή ΚΕΔ κατά τη διάρκεια των διαδικασιών υποδοχής και ταυτοποίησης, εφόσον το εν λόγω μέτρο ισοδυναμεί με στέρηση ελευθερίας (ΔΠρΑθ ΑΡ539/2025, ΑΡ538/2025, ΑΡ2200/2024, ΔΠρΡοδ ΑΡ48/2025, ΑΡ47/2025, ΑΡ16/2025, ΔΠρΣυρ ΑΡ7/2025, https://rsaegean.org/el/deltio-nomologias-asylou-t-1-2025/). Η ως άνω ρύθμιση αποτελεί αντικείμενο διαδικασίας επί παραβάσει κατά της χώρας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (INFR(2022)2156, 26-01-2023), παραβιάζει επίσης το άρθρο 4 παρ. 1 περ. β΄ και το άρθρο 8 παρ. 7 του επερχόμενου Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1356.
3) Το εδάφιο β΄ της παρ. 2 του άρθρου 102 Ν 4939/2022 πρέπει να καταργηθεί, καθώς παραβιάζει το δικαίωμα σε αποτελεσματική προσφυγή, όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 47 ΧΘΔΕΕ και στο άρθρο 46 της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ, σύμφωνα με πρόσφατη κρίση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ C-610/23 Al Nasiria, 03-07-2025).
4) Το άρθρο 25 Ν 5038/2023 (Α΄ 81) πρέπει να τροποποιηθεί, εφόσον υπερβαίνει τα όρια του Πρωτοκόλλου του ΟΗΕ κατά της λαθραίας διακίνησης μεταναστών αλλά και της Οδηγίας 2002/90/ΕΚ για την υποβοήθηση, οδηγεί, δε, στην άδικη επιβολή ποινικών κυρώσεων σε βάρος ανθρώπων οι οποίοι δρουν με πολιτικά ή κοινωνικά κίνητρα και οι οποίοι δεν αποτελούν αντικείμενο των ρυθμίσεων για τη διακίνηση μεταναστών (https://www.opengov.gr/immigration/?c=1173), όπως ερμηνεύονται αυθεντικά από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ C-460/23 Kinsa, 03-06-2025, σκ. 66).
Έτερες διατάξεις νόμου που χρήζουν εναρμόνισης με την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία έχουν επισημανθεί σε σχόλιά μας επί προηγούμενων νομοσχεδίων του επισπεύδοντος Υπουργείου (https://www.opengov.gr/immigration/?p=1728#comments).