Αρχική Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 11 Επιστροφή και απομάκρυνση ασυνόδευτων ανηλίκων (Άρθρο 10 της Οδηγίας)Σχόλιο του χρήστη Δίκτυο Συνηγορίας για τα Δικαιώματα του Παιδιού (CRAN) | 30 Ιουλίου 2025, 14:08
Το Δίκτυο Συνηγορίας για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Child Rights Advocacy Network – CRAN), και οι οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών που το συναπαρτίζουν έχουν ως στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών και δη των πιο ευάλωτων από αυτά. Για το λόγο αυτό και με σκοπό τη εξυπηρέτηση του βέλτιστου συμφέροντος των παιδιών οι συνυπογράφουσες 13 οργανώσεις 1.Better Days Greece, 2.Changemakers Lab, 3.Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, 4.Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, 5.Human Rights Legal Project, 6.INTERSOS Hellas, 7.International Rescue Committee (IRC) Hellas, 8.Open Cultural Center, 9.Safe Passage International Greece, 10. SolidarityNow, 11.Σχεδία – Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης, 12.Terre des Hommes Hellas, 13.The HOME Project θεωρούμε αναγκαίο να υπομνηστεί ότι σύμφωνα με το Γενικό Σχόλιο υπ’ αριθ. 6 της Επιτροπής του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (UN Committee on the Rights of the Child (CRC), General comment No. 6 (2005): Treatment of Unaccompanied and Separated Children Outside their Country of Origin, CRC/GC/2005/6, 1/9/2005, https://www.refworld.org/legal/general/crc/2005/en/38046 [τελευταία σύνδεση 23/7/2025]) Στις παραγράφους 84-87 αναφέρεται ότι κάθε απόφαση σχετικά με την επιστροφή ενός παιδιού θα πρέπει να δίνει προτεραιότητα στην ευημερία και την ασφάλειά του και οι απόψεις του παιδιού θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αξιολογούνται οι πιθανές επιπτώσεις της επιστροφής στη σωματική και ψυχολογική ευημερία, την ανάπτυξη και τη συνολική ασφάλεια του παιδιού, εξασφαλίζοντας ότι το παιδί συμμετέχει στις αποφάσεις σχετικά με την επιστροφή του, είτε απευθείας είτε μέσω εκπροσώπου. Αντίστοιχες προβλέψεις και με μεγαλύτερη προστασία για τα ασυνόδευτα παιδιά απαριθμούνται στην Εθνική Στρατηγική για την Προστασία των Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Εθνική Στρατηγική Ασυνόδευτων Ανηλίκων | Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου) του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου στις σελίδες 75-77. Όπως γίνεται αντιληπτό με τις προτεινόμενες διατάξεις το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου έρχεται σε αντίθεση με την Εθνική Στρατηγική που έχει εκπονήσει το ίδιο. Εξάλλου, σύμφωνα με την από 11.03.2025 Πρόταση Κανονισμού Επιστροφών COM(2025) που πρόκειται σε λίγους μήνες να αντικαταστήσει την ενσωματούμενη Οδηγία 2008/115/ΕΚ προβλέπεται (αρ. 20 παρ. 3) να «πραγματοποιείται ακρόαση του ασυνόδευτου ανηλίκου, είτε απευθείας είτε μέσω του εκπροσώπου ή του εκπαιδευμένου προσώπου που αναφέρεται στην παράγραφο 2, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο του προσδιορισμού του υπέρτερου συμφέροντος του παιδιού.» Σε κάθε περίπτωση, πριν ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση για τυχόν επιστροφή παιδιών ή οικογενειών με παιδιά θα πρέπει να διαπιστώνεται, βάσει τεκμηριωμένων στοιχείων, ότι υφίστανται ασφαλείς συνθήκες στη χώρα επιστροφής, συμπεριλαμβανομένης της αποτελεσματικής στήριξης επανένταξης και των κατάλληλων μέτρων προστασίας του παιδιού. Κατά τούτο προτείνουμε η διάταξη να αναδιατυπωθεί ως εξής: «1. Πριν αποφασισθεί η έκδοση απόφασης επιστροφής ασυνόδευτου ανήλικου και μετά από την κατάλληλη για την ηλικία και την ωριμότητά του ακρόασή του, λαμβάνει χώρα έγγραφη και αιτιολογημένη εκτίμηση του βέλτιστου συμφέροντός του από κατάλληλα εκπαιδευμένους φορείς, άλλους από τις αρχές που διενεργούν την επιστροφή, οι οποίοι μνημονεύονται στα άρθρα 63 έως 66ΛΔ του Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών (ν. 4939/2022, Α’ 111), τα οποία εφαρμόζονται αναλόγως.»