Αρχική Αναμόρφωση πλαισίου και διαδικασιών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Μετανάστευσης και ΑσύλουΆρθρο 16 Κράτηση (Άρθρο 15 της Οδηγίας)Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ | 31 Ιουλίου 2025, 11:56
- Αύξηση του ανώτατου χρονικού ορίου διοικητικής κράτησης σε συνολικό χρονικό διάστημα 24 μηνών (άρθρο 16 παρ. 5 και παρ. 6 σ/ν). Η πρόταση είναι ευθέως αντίθετη στο άρθρο 15 παρ. 5 και παρ. 6 της Οδηγίας Επιστροφών. Το ΔΕΕ έχει ήδη κρίνει ότι η Οδηγία Επιστροφών δεν επιτρέπει υπέρβαση του ανώτατου χρονικού ορίου κράτησης που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 5 και 6 (συνολικά 6 + 12 μήνες), βλ. ΔΕΕ, C-357/09 PPU, Kadzoev, παρ. 60 και 69 και ΔΕΕ, C‑924/19 PPU και C‑925/19 PPU, παρ. 279. Περαιτέρω, στην ελληνική έννομη τάξη το διάστημα των 18 μηνών αποτελεί το ανώτατο χρονικό διάστημα κράτησης προσώπου χωρίς ποινική καταδίκη (άρθρου 6 παρ. 4 του Συντάγματος). Υπέρβαση του ανωτέρω χρονικού διαστήματος κράτησης, εν προκειμένω όχι μόνο χωρίς ποινική καταδίκη αλλά κατά μείζονα λόγο στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας, εγείρει σοβαρά ζητήματα σεβασμού θεμελιωδών εγγυήσεων και ελέγχεται υπό το πρίσμα της αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 Σ). Υπενθυμίζουμε ότι προηγούμενη απόπειρα των ελληνικών αρχών να υπερβούν το ανώτατο προβλεπόμενο όριο που προβλέπεται από την Οδηγία είχε κριθεί από τα ελληνικά Δικαστήρια μη νόμιμη, και οι ελληνικές Αρχές αναγκάστηκαν να καταβάλλουν αποζημίωση για την περίπτωση υπέρβασης του ανώτατου χρονικού διαστήματος κράτησης, κατόπιν προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΠ, Παράνομη η επ’ αόριστον διοικητική κράτηση αλλοδαπών έκρινε το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, 28-5-2014 & ΕΣΠ, Η Ελλάδα αποζημιώνει αιτούντα άσυλο που προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για την επιβολή του μέτρου της επ’ αόριστον κράτησης, 15-11-2015). Επισημαίνουμε επιπλέον ότι από κανένα εμπειρικό στοιχείο δεν προκύπτει ότι η αύξηση του χρόνου κράτησης και η υποβολή πολιτών τρίτων χωρών σε παρατεταμένη διοικητική κράτηση αυξάνει τον αριθμό των επιστροφών, βλ. συναφώς μεταξύ άλλων Συνήγορος του Πολίτη, Ειδική Έκθεση, Επιστροφές Αλλοδαπών 2022, σελ. 6-7, UN Human Rights Council, Report of the Special Rapporteur on the human rights of migrants, A/HRC/38/41, παρ. 40. Τέλος, σημειώνεται ότι με το άρθρο 16 (4) του σ/ν περιορίζεται περαιτέρω ο δικαστικός έλεγχος της Απόφασης κράτησης, με τον αυτεπάγγελτο δικαστικό έλεγχο όπως αυτός προβλέπεται στην Οδηγία Επιστροφών να λαμβάνει χώρα ανά εξάμηνο και όχι τρίμηνο όπως προβλέπει η σχετική διάταξη του 3907/2011.