Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΙΣΘΩΣΗ, ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣΆρθρο 4 Δικαιούχοι μισθωτές κοινωνικής κατοικίας – Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 5006/2022Σχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) | 20 Αυγούστου 2025, 12:59




Καταρχάς, η Ε.Σ.Α.μεΑ. εκφράζει την ικανοποίηση του αναπηρικού κινήματος για την υλοποίηση ενός μακροχρόνιου αιτήματος το οποίο πραγματοποιείται με το άρθρο 20 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, των Δομών Βραχείας Φιλοξενίας Ατόμων με Αναπηρία, οι οποίες θα προσφέρουν υπηρεσίες προσωρινής διαμονής, φροντίδας και υποστήριξης, με σκοπό την ενίσχυση της αυτονομίας των ατόμων με αναπηρία, την προώθηση της κοινωνικής τους ένταξης, τη στήριξη του υποστηρικτικού τους περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Επιπρόσθετα, θετική είναι και η ρύθμιση του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου, σύμφωνα με την οποία, στα διαγωνιστικά τεύχη για τις συμβάσεις κοινωνικής αντιπαροχής πρέπει να περιλαμβάνεται ρητή πρόβλεψη, ώστε τα νέα κτίρια που πρόκειται να ανεγερθούν, να ανακαινιστούν ή να επισκευαστούν να πληρούν τις προϋποθέσεις πρόσβασης για τα άτομα με αναπηρία, το οποίο αποτελεί επίσης ένα από τα πάγια αιτήματα μας. Θεωρούμε όμως απολύτως αναγκαίο, να υπάρξει ρητή και διακριτή πρόβλεψη για τη στέγαση των ατόμων με αναπηρία στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο, με σαφή αναφορά της αναπηρίας σε όλα τα προβλεπόμενα μέτρα. Σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat , η Ελλάδα είναι πρώτη στην ΕΕ στην επιβάρυνση των ατόμων με αναπηρία από το κόστος στέγασης, με το 33% των ατόμων με αναπηρία να επωμίζονται κόστος στέγασης, το οποίο ανέρχεται σε περισσότερο από το 40% του συνολικού διαθέσιμου εισοδήματός τους. Στα στοιχεία της Eurostat, επισημαίνεται ότι τα άτομα με αναπηρία ζουν συχνότερα σε υποβαθμισμένες συνθήκες στέγασης και αντιμετωπίζουν προβλήματα που σχετίζονται με την ποιότητα της κατοικίας και του περιβάλλοντος όπου ζουν, σε σύγκριση με τον γενικό πληθυσμό. Επίσης, θεωρούμε πολύ σημαντικό να προβλεφθεί στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, ότι στις κατοικίες που περιλαμβάνονται στην κοινωνική αντιπαροχή και στην κοινωνική μίσθωση του σχεδίου νόμου, ένας ικανοποιητικός αριθμός κατοικιών θα διατίθενται για τη δημιουργία Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ) χωρητικότητας έως 5 ατόμων. Ως εκ τούτου και λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, αλλά και: Α. Τις προβλέψεις του άρθρου 28 «Ανεκτό Βιοτικό Επίπεδο και Κοινωνική Προστασία» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, την οποία η χώρα μας κύρωσε με τον ν.4074/2012, καθιστώντας την μέρος του εθνικού μας πλαισίου, στο οποίο αναφέρεται ότι: «1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες για ένα βιοτικό επίπεδο ανεκτό, για τα ίδια και τις οικογένειές τους, συμπεριλαμβανομένης και της κατάλληλης διατροφής, ένδυσης και κατοικίας, και για συνεχή βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής τους και λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για να προστατεύουν και να προάγουν την εξασφάλιση του δικαιώματος αυτού, χωρίς διακρίσεις βάσει αναπηρίας. 2. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες για κοινωνική προστασία και την απόλαυση αυτού του δικαιώματος χωρίς διακρίσεις βάσει αναπηρίας και λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να προστατεύουν και να προάγουν την εξασφάλιση του δικαιώματος αυτού, συμπεριλαμβανομένων και των ακόλουθων μέτρων: […], δ. Να διασφαλίζουν την πρόσβαση από τα άτομα με αναπηρίες στα προγράμματα δημόσιας στέγασης, […]» Β. Τον ν.4488/2017, όπου στο άρθρο 62 αναφέρεται ότι «1. Τα διοικητικά όργανα και οι αρχές εντάσσουν τη διάσταση της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική, διοικητική διαδικασία, δράση, μέτρο και πρόγραμμα της αρμοδιότητάς τους με στόχο την εξάλειψη, αποκατάσταση και αποτροπή ανισοτήτων μεταξύ ατόμων με και χωρίς αναπηρίες» και στο άρθρο 64 ότι «1. Τα διοικητικά όργανα και οι αρχές στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους μεριμνούν για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των ΑμεΑ στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, τόσο σε συνήθεις συνθήκες όσο και σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.[…]». Γ. Τις προβλέψεις του άρθρου 26 του ν.4067/2012, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται τα εξής: Άρθρο 4 Δικαιούχοι μισθωτές κοινωνικής κατοικίας – Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 5006/2022 Συμπλήρωση της παρ. 1 ως εξής (βλ. έντονη γραμματοσειρά): Στον ν. 5006/2022 (Α’ 239) προστίθεται άρθρο 5Α ως εξής: «Άρθρο 5Α Δικαιούχοι μισθωτές κοινωνικής κατοικίας – Δικαίωμα προαίρεσης για εξαγορά 1. Οι δικαιούχοι μισθωτές σε κοινωνικές κατοικίες επιλέγονται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) με βάση κοινωνικά κριτήρια, στα οποία περιλαμβάνονται, ιδίως, το εισόδημα, η περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση, η ύπαρξη αναπηρίας ή/και χρόνιας πάθησης και η ηλικία των τέκνων των δικαιούχων, καθώς και η αναπηρία ή χρόνια πάθηση αυτών […]». 2. […] »