Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΙΣΘΩΣΗ, ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣΜΕΡΟΣ Β’ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΙΣΘΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ Άρθρο 3 Διεύρυνση του αντικειμένου της σύμβασης κοινωνικής αντιπαροχής – Αντικατάσταση άρθρου 5 ν. 5006/2022Σχόλιο του χρήστη Πανελ.Συλ.Υπ.ΟΑΕΔ-τ.ΟΕΕ-τ.ΟΕΚ | 20 Αυγούστου 2025, 16:56




Κριτική για το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογενείας περί νέας στεγαστικής πολιτικής Το μέγεθος της κρίσης στέγασης στην Ελλάδα απαιτεί την μελέτη και υλοποίηση μιας νέας ολοκληρωμένης στεγαστικής πολιτικής που θα εξασφαλίζει τα νοικοκυριά από την καταβολή υπέρογκων δαπανών. Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο έχει ως στόχο την δημιουργία ενός αποθέματος κοινωνικών κατοικιών χωρίς την επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού. Με το προτεινόμενο σχέδιο Νόμου παρότι γίνεται ένα πρώτο βήμα για νέα στεγαστικά προγράμματα εντούτοις είναι αποσπασματικό, ελλιπές και αμφιβόλου αποτελεσματικότητας. Η θεσμοθέτηση του ελάχιστου ποσοστού επί της οικοδομήσιμης επιφάνειας 30% για κοινωνική κατοικία όχι μόνο δεν θα επιλύσει το πρόβλημα αλλά θα δημιουργήσει πρόσθετη αύξηση των ενοικίων και των τιμών κατοικιών αφού στην ουσία η μεγαλύτερη οικοδομήσιμη επιφάνεια που θα διατίθενται από τους εργολάβους προφανώς και θα είναι σε τιμές αγοράς που ήδη είναι υψηλές τροφοδοτώντας στην ουσία το οικιστικό απόθεμα με επτά κατοικίες με υψηλές τιμές και μόλις τρεις με χαμηλότερες. Ενώ καθιερώνεται την κοινωνική μίσθωση και ανοίγει το δρόμο για ιδιοκτησία (rent-to-own) δεν εξασφαλίζεται η ουσιαστική προσιτότητα και η κοινωνική ανταποδοτικότητα διότι απαιτούνται συγκεκριμένα ποσοτικά στοιχεία όπως η πρόβλεψη για τις ελάχιστες ενεργειακές προδιαγραφές, η χωρική ανάμιξη και το εργολαβικό αντάλλαγμα. Θα πρέπει να οριστεί ρητά η έννοια του «ουσιωδώς χαμηλότερου» κοινωνικού ενοικίου αφού αποτελεί μια εντελώς απροσδιόριστη έννοια π.χ. ως: μικρότερο α) κατά 60–70% του τρέχοντος μέσου εμπορικού μισθώματος ανά ζώνη, και β) κατά 25–30% του ισοδύναμου καθαρού εισοδήματος του νοικοκυριού (με ανώτατο όριο) με παράλληλη ενσωμάτωση αυτόματης αναπροσαρμογής με δείκτη ενοικίων και εισοδήματος. Προκειμένου να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή μείωση του ενοικίου και η αύξηση του αριθμού των κοινωνικών κατοικιών θα πρέπει να ενσωματωθεί στην χρηματοδότηση των υπό κατασκευή/επισκευή/ανακαίνιση κατοικιών η Ευρωπαϊκή/Κρατική επιχορήγηση η υλοποίηση των προγραμμάτων από ένα νέο Δημόσιο Οργανισμό Κρατικής Στέγασης, στα πρότυπα λειτουργίας του ΟΕΚ. Παρότι είναι γνωστό ότι το κόστος ενέργειας αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αιτίες αύξησης του κόστους στέγασης στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο δεν ορίζονται οι ενεργειακές & ποιοτικές προδιαγραφές για τις κοινωνικές κατοικίες. Για παράδειγμα, θα έπρεπε να θεσπίζεται ελάχιστη Ενεργειακή Κλάση Β (στόχος Α όπου είναι εφικτό), υποχρεωτικά μέτρα εξοικονόμησης (θερμομόνωση, Η/Μ αποδοτικότητα, ΑΠΕ στις στέγες όπου τεχνικά δυνατό) και προσβασιμότητα ΑμεΑ κατά ΝΟΚ. Ουσιαστική βελτίωση στο νομοσχέδιο θα επιτυγχάνονταν εάν υπήρχε νομοθετική πρόβλεψη για την ισόρροπη χωρική κατανομή και η θεσμοθέτηση κριτηρίων επιλογής οικοπέδων και κτιρίων π.χ σε κοντινή απόσταση σε ΜΜΜ, σχολεία και δομές υγείας. Όσον αφορά τους δικαιούχους κοινωνικής κατοικίας θα πρέπει να εξειδικευτεί με διαφάνεια το τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει για να αποκτήσει την κοινωνική κατοικία με ανώτατη αύξηση στην τιμή εξαγοράς αλλά και με προστασία από την απώλεια των δικαιωμάτων του εάν υπάρχουν καθυστερήσεις στην αποπληρωμή του κοινωνικού ενοικίου. Η σύσταση μιας νέας Γενικής Διεύθυνσης αποτελεί ένα θετικό βήμα για την υλοποίηση μιας νέας στεγαστικής πολιτικής όμως στην ουσία δεν αρκεί. Χρειάζεται η σύσταση ενός νέου Δημόσιου Οργανισμού Στέγασης δομημένου σε όλη την Επικράτεια ο οποίος θα χρηματοδοτείται από τα κονδύλια μέσω του νέου Ειδικού Ταμείου Προσιτής Στέγασης. Δεν υπάρχει προηγούμενο σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα να υπάγεται η αρμοδιότητα στεγαστικών προγραμμάτων στη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Η περιουσία του Κράτους και των εργαζομένων/ασφαλισμένων θα πρέπει να διαχειρίζεται επ’ ωφελεία όσων έχουν ανάγκη. Δεν πρέπει να αποτελεί κερδοσκοπικό πεδίο ιδιωτικών συμφερόντων. Τα αποθεματικά του ΟΕΚ, ύψους περίπου 1 δις ευρώ που τα διαχειρίζεται η Δ.ΥΠ.Α. πρέπει να κατευθυνθούν για τη στέγαση και η περιουσία των μισθωτών η οποία αποκτήθηκε μέσω της καταβολής του πόρου υπέρ ΟΕΚ, θα πρέπει να επιστρέψει ανταποδοτικά μέσω της διάθεσης νέων κοινωνικών κατοικιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η έκταση συνολικού εμβαδού 17.000 m2 στην περιοχή της Κ.Κηφισιάς. Για την εν λόγω έκταση ο Σύλλογός μας καταθέτει συγκεκριμένη πρόταση κατασκευής 160 νέων βιοκλιματικών κοινωνικών κατοικιών μέσου εμβαδού 87.50 τ.μ οι οποίες μπορούν να παραδοθούν στους δικαιούχους εντός των επόμενων δύο ετών !! Η ανωτέρω κριτική είναι ενσωματωμένη σε ειδική Ερευνητική Εργασία για το Κόστος Στέγασης με συγκεκριμένες προτάσεις νέων στεγαστικών μέτρων στον επίσημο ιστότοπο του Συλλόγου μας, www.pansypo.gr