• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΟΜΕΝΣ' | 17 Ιουλίου 2025, 14:14

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), μετά από ενδελεχή μελέτη του Σχεδίου Νόμου για την οργάνωση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, διαπιστώνει σειρά κρίσιμων νομοθετικών και λειτουργικών αδυναμιών, οι οποίες εφόσον δεν αντιμετωπιστούν, ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για τη διαχείριση στρατιωτικής περιουσίας, την εξυπηρέτηση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών και τις διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων. Οι βασικές διαπιστωμένες αδυναμίες του νομοσχεδίου συνοψίζονται ως εξής: 1. Έλλειψη σαφούς ορισμού των “επιχειρησιακά αναγκαίων” ακινήτων Το Σχέδιο Νόμου δεν προβλέπει λειτουργικό και νομικά δεσμευτικό ορισμό των “επιχειρησιακά αναγκαίων” ακινήτων, ούτε περιγράφει τα κριτήρια χαρακτηρισμού τους (άρθρα 2, 13 και 33 παρ. 7). Το κενό αυτό δημιουργεί κίνδυνο "αυθαίρετης" υπαγωγής κρίσιμων στρατιωτικών υποδομών στον Φ.Α.Α.Ε.Δ. για εμπορική αξιοποίηση, χωρίς στρατιωτική αξιολόγηση. Γενική Πρόταση της ΠΟΜΕΝΣ: Εισαγωγή ρητού ορισμού στο άρθρο 2 και λειτουργικής εξαίρεσης στο άρθρο 13, με τελική κρίση από το ΣΑΓΕ. 2. Θεσμική απουσία εκπροσώπησης του στρατιωτικού προσωπικού και των Επιτελείων στα όργανα διοίκησης Ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας του Τ.Α.Εθ.Α. (άρθρα 3, 8 και 9) αποκλείει ουσιαστικά τη θεσμική συμμετοχή στελεχών των ΕΔ και της Ομοσπονδίας - Πρωτοβάθμιων Ενώσεών τους, παρά το γεγονός ότι διαχειρίζεται στρατιωτική περιουσία που προορίζεται και για τη στήριξη του προσωπικού. Απουσιάζει επίσης η τεχνοκρατική ενίσχυση της Διοικούσας Επιτροπής με οικονομικούς και νομικούς εμπειρογνώμονες. Γενική Πρόταση της ΠΟΜΕΝΣ: Διεύρυνση της σύνθεσης της Διοικούσας Επιτροπής και πρόβλεψη θεσμικής συμμετοχής εκπροσώπων των στρατιωτικών Ενώσεων. 3. Ανεπαρκές πλαίσιο ελέγχου στη διαχείριση και χρηματοδότηση του Τ.Α.Εθ.Α. και του Φ.Α.Α.Ε.Δ. Το άρθρο 7 επιτρέπει επιχορηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα Επιτελεία χωρίς επαρκή μηχανισμό εποπτείας, ενώ παράλληλα οι αρμοδιότητες του Διευθυντή (άρθρο 9) παραμένουν ασαφείς ως προς την ευθύνη και λογοδοσία. Ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. δύναται να προχωρά σε δανειοληπτικές ενέργειες και σύσταση εταιρειών ειδικού σκοπού (άρθρο 14) χωρίς πρόβλεψη για εποπτεία από τα Επιτελεία ή τον Α/ΓΕΕΘΑ. Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Θεσμοθέτηση μηχανισμού ελέγχου δαπανών – εσόδων, καθώς και έγκρισης κάθε δανειοληπτικής ή επενδυτικής πρωτοβουλίας από την Στρατιωτική Ηγεσία και τη Βουλή. 4. Δυνητική εκχώρηση στρατιωτικών οικημάτων σε τρίτους, πριν καλυφθούν οι ανάγκες του προσωπικού Το άρθρο 28 παρ. 2 και 5 επιτρέπει την παραχώρηση οικημάτων σε υπαλλήλους άλλων Υπουργείων, με αντάλλαγμα χρηματοδότηση, ακόμα και όταν δεν έχει προηγηθεί πλήρης κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στρατιωτικών. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για ρήτρα αποκλειστικής προτεραιότητας του στρατιωτικού προσωπικού. Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Ρητή πρόβλεψη προτεραιότητας στέγασης των στελεχών των ΕΔ. Κάθε παραχώρηση προς τρίτους να επιτρέπεται μόνο μετά την πλήρη κάλυψη των αναγκών του στρατιωτικού προσωπικού σε τοπικό επίπεδο. 5. Απουσία πρόβλεψης για προσβάσιμη πληροφόρηση Δεν υφίσταται ρητή υποχρέωση δημοσιοποίησης των παραχωρήσεων, εκθέσεων προόδου, προγραμματικών συμβάσεων ή χρηματοδοτήσεων (άρθρα 5, 7 και 25). Το ΟΠΣ Ακινήτων (άρθρο 11) μπορεί να εξελιχθεί σε κλειστή εσωτερική πλατφόρμα, αν δεν υπάρξει πρόβλεψη ανοικτής πληροφόρησης. Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Υποχρεωτική ανάρτηση όλων των κρίσιμων πράξεων, συμβάσεων και εκθέσεων στο διαδίκτυο. Το ΟΠΣ να διασφαλίζει δημόσια προσβασιμότητα. 6. Μεταβατικές διατάξεις με κενά εποπτείας και πιθανή δημιουργία τετελεσμένων Στο άρθρο 34, οι μεταβατικοί Διευθυντές αποκτούν εκτεταμένες εξουσίες εκπροσώπησης, υπογραφής και ανάληψης νομικών πράξεων, χωρίς πρόβλεψη για προληπτικό έλεγχο ή έγκριση από Πολιτική Στρατιωτική ηγεσία. Ελλοχεύει ο κίνδυνος δημιουργίας δεσμευτικών τετελεσμένων πριν ακόμα συσταθούν πλήρως τα νέα όργανα διοίκησης. Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Να προβλεφθεί υποχρέωση έγκρισης των ενεργειών των μεταβατικών οργάνων από τη Διοικούσα Επιτροπή ή το ΥΠΕΘΑ. Συμπέρασμα της ΠΟΜΕΝΣ Το Σχέδιο Νόμου αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα προς την οργανωμένη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων. Ωστόσο, χωρίς τις αναγκαίες θεσμικές εγγυήσεις, τη ρητή προτεραιότητα στο προσωπικό των ΕΔ, την παρουσία θεσμικής εκπροσώπησης, ελλοχεύει ο κίνδυνος η νομοθετική πρόθεση να μετατραπεί σε ένα πλαίσιο αδυναμίας διαχείρισης δημόσιας περιουσίας, υποβάθμισης της θεσμικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων και παραμέλησης των αναγκών του ανθρώπινου δυναμικού τους. Η ΠΟΜΕΝΣ ζητά την ενσωμάτωση των παρατηρήσεών της και δηλώνει παρούσα σε θεσμικό διάλογο για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, δίκαιου και αξιόπιστου πλαισίου αξιοποίησης της περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων. Για την Εκτελεστική Γραμματεία Πρόεδρος Ηλίας Κολλύρης Γενικός Γραμματέας Γιώργος Κυριακάκης