Σκοπός του νόμου είναι η αποτελεσματική προστασία, η ορθολογική διαχείριση και η βέλτιστη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, για την ενίσχυση της αμυντικής οχύρωσης της χώρας και τη χρηματοδότηση σκοπών εθνικής άμυνας, καθώς και η αποτελεσματική αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Αρχική Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων - Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας...ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 7 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 24 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β’ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ – ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ Άρθρο 3 Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 4 Αποστολή του Τ.Α.Εθ.Α.
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 5 Αρμοδιότητες του Τ.Α.Εθ.Α.
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 6 Περιουσία του Τ.Α.Εθ.Α.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 7 Πόροι του Τ.Α.Εθ.Α.
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 8 Διοίκηση του Τ.Α.Εθ.Α.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 9 Διευθυντής του Τ.Α.Εθ.Α.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 10 Προσωπικό του Τ.Α.Εθ.Α.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 11 Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΑκινήτωνΆρθρο 11 Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ακινήτων
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΑΣΗ ΦΟΡΕΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ Άρθρο 12 Σύσταση Φορέα Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 13 Σκοπός του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 14 Αρμοδιότητες του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 15 Πόροι του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 16 Οικονομική διαχείριση του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 17 Διοίκηση του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 18 Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 19 Προσωπικό του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 20 Ειδικότερες υποχρεώσεις του διοικητικού συμβουλίου και του προσωπικού του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 21 Οργανισμός του Φ.Α.Α.Ε.Δ.Άρθρο 21 Οργανισμός του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 23 Αξιοποίηση ακινήτων από τον Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 24 Ετήσια έκθεση
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 25 Στρατηγικό Σχέδιο Αξιοποίησης Ακινήτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Αξιοποίηση ακινήτων τρίτων φορέων
- 13 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ Άρθρο 27 Σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 28 Προγραμματικές συμβάσεις – Γενικός Κανονισμός Διαχείρισης Στρατιωτικών Οικημάτων
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ Τ.Α.ΕΘ.Α. ΚΑΙ Φ.Α.Α.Ε.Δ – ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ Άρθρο 29 Εσωτερικός έλεγχος και οικονομική επιθεώρηση του Τ.Α.Εθ.Α. και του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Φορολογικές ρυθμίσειςΆρθρο 30 Φορολογικές ρυθμίσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31 Ακίνητα σε παραμεθόριες περιοχές Άρθρο 31 Ακίνητα σε παραμεθόριες περιοχές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Ματαίωση διαδικασίας αξιοποίησης Άρθρο 32 Ματαίωση διαδικασίας αξιοποίησης
- 454 Σχόλια ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 33 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 34 Μεταβατικές διατάξειςΆρθρο 34 Μεταβατικές διατάξεις
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 35 Καταργούμενες διατάξεις
- 36 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ ΄ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 36 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
3 Ιουλίου 2025, 23:45
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Ιουλίου 2025, 09:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
7 Σχόλια 668 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 26708 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις
- Διαβούλευση για το σχέδιο Εθνικού Στρατιωτικού Κανονισμού Αξιοπλοΐας 21 - ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ, ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
- Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων - Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας...
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»
- Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων...
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 47 ΝΗΟΛΟΓΙΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
- Ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
- Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις
- Δημόσιες συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και έργων στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας
- Ρυθμίσεις περί σταδιοδρομίας και εξέλιξης στελεχών και οικονομικής μέριμνας και λογιστικού των Ενόπλων Δυνάμεων
- Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
- Μεταθέσεις οπλιτών
- Φάροι - Στρατολογία
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (ΠΟΣ), αφού έλαβε υπόψη τη σχετική εισήγηση της Νομικής Συμβούλου της, Γεωργίας Κουκέας, παραθέτει τις παρακάτω απόψεις:
Με το παρόν υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, στην ουσία καταργείται το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Τ.Ε.Θ.Α.), το οποίο συστάθηκε με νόμο το έτος 1904 ως «Ταμείο Εθνικής Αμύνης» και είχε ως σκοπό την συμπλήρωση των αναγκών του Στρατού Ξηράς με προμήθεια υλικού πολέμου και κατασκευή ή ανακαίνιση στρατιωτικών κτηρίων. Το 1929, με τον νόμο 4407/1929, πραγματοποιήθηκε η ανασύσταση του Ταμείου Εθνικής Αμύνης (ΤΕΘΑ), με κύριο σκοπό την ενίσχυση της κατά ξηράν Άμυνας της Χώρας, με διάθεση οικονομικών πόρων α) για τις ανάγκες οχύρωσης της Χώρας β) για την κατασκευή, συντήρηση, ανακαίνιση στρατιωτικών εγκαταστάσεων και γ) για την προμήθεια επιστρατευτικού υλικού. Με το εν λόγω νομοσχέδιο καταργείται επίσης και το Ταμείο Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ), αυτοτελής υπηρεσία, αποστολή της οποίας είναι η συμπλήρωση των ναυτικών δυνάμεων του Κράτους με την διάθεση της περιουσίας της. Ήδη το έτος 1866 συστήθηκε για πρώτη φορά η «Εταιρεία για σχηματισμό Εθνικού Στόλου» με σκοπό την απόκτηση κεφαλαίων για την ναυπήγηση πολεμικών μονάδων και το 1900 ιδρύεται το Ταμείο Εθνικού Στόλου, με την σημερινή του μορφή, υπηρετώντας συνεχώς την ενίσχυση του Εθνικού Στόλου. Ομοίως, καταργείται και το Ταμείο Αεροπορικής Αμύνης, το οποίο έχει ως αποστολή την αντιμετώπιση των αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η ως άνω ιστορική προσέγγιση, καταδεικνύει πως ο μόνος σκοπός και αποστολή του υπό σύσταση νομικού προσώπου θα πρέπει να είναι η Άμυνα της Χώρας και δεν καταλείπεται περιθώριο να εξυπηρετούνται φιλανθρωπικοί, κοινωφελείς, εκπαιδευτικοί ή πολιτιστικοί σκοποί, για τους οποίους έχουν θεσμοθετηθεί και λειτουργούν άλλοι φορείς. Διαφορετικά η περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων θα διασπαθισθεί και θα εξανεμισθεί για αλλότριους σκοπούς πλην της Άμυνας της Χώρας.
Για το ΔΣ/ΠΟΣ
Βασίλειος Νικολόπουλος
Ταξίαρχος εα-Πρόεδρος
Προκαλεί εύλογες απορίες το γεγονός ότι ένα νομοσχέδιο που καταργεί όλα τα ΝΠΔΔ που διαχειρίζονται την περιουσία κάθε κλάδου (ΤΕΘΑ, ΤΕΣ, ΤΑΑ) και φέρνει μείζονες αλλαγές με μεγάλες επιπτώσεις, έρχεται για διαβούλευση στην καρδιά του καλοκαιριού, εν μέσω υλοποίησης μεταθέσεων που δυσχεραίνουν τη δυνατότητα σχολιασμού από τυχόν ενδιαφερόμενα στελέχη των ΕΔ, και δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι δεν θα δρομολογηθεί για ψήφιση στο θερινό τμήμα της Βουλής.
Επίσης, πρόσθετες απορίες εγείρονται από το έτερο γεγονός ότι δημοσιεύθηκε στη διαβούλευση 15 λεπτά πριν την αλλαγή της μέρας (3 προς 4 Ιουλίου) και παραμένει σε διαβούλευση έως 18/7, πρωινές ώρες, στερώντας ουσιαστικά 2 μέρες από τη φαινομενική χρονική διάρκεια. Η ΑΣΥΡ για μια ακόμα φορά δεν δημοσιεύθηκε με την ανάρτηση του σχεδίου νόμου αλλά και που δημοσιεύθηκε δεν εμπεριέχει καμία ουσιαστική πληροφορία ως προς τη βούληση του νομοθέτη. Η ΑΣΥΡ ακολουθεί τη συνηθισμένη τακτική να αναμασά το κείμενο του σχεδίου νόμου παρουσιάζοντάς το ως δήθεν αιτιολογική έκθεση. Ενδεικτικά, δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο η όποια ζημία προκληθεί, ενώ δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη έκθεσης του ΓΛΚ ή του αρμοδίου γραφείου της Βουλής.
Να συμπεριληφθεί με κοινωνική μέριμνα για τα εν αποστρατεία στελέχη, κυρίως με υγειονομική φροντίδα και βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.
ΑΡΘΡΟ 1
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Στρατιωτικών (ΠΟΣ), αφού έλαβε υπόψη τη σχετική εισήγηση της Νομικής Συμβούλου της, Γεωργίας Κουκέας, παραθέτει τις παρακάτω απόψεις:
Με το παρόν υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, στην ουσία καταργείται το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Τ.Ε.Θ.Α.), το οποίο συστάθηκε με νόμο το έτος 1904 ως «Ταμείο Εθνικής Αμύνης» και είχε ως σκοπό την συμπλήρωση των αναγκών του Στρατού Ξηράς με προμήθεια υλικού πολέμου και κατασκευή ή ανακαίνιση στρατιωτικών κτηρίων. Το 1929, με τον νόμο 4407/1929, πραγματοποιήθηκε η ανασύσταση του Ταμείου Εθνικής Αμύνης (ΤΕΘΑ), με κύριο σκοπό την ενίσχυση της κατά ξηράν Άμυνας της Χώρας, με διάθεση οικονομικών πόρων α) για τις ανάγκες οχύρωσης της Χώρας β) για την κατασκευή, συντήρηση, ανακαίνιση στρατιωτικών εγκαταστάσεων και γ) για την προμήθεια επιστρατευτικού υλικού. Με το εν λόγω νομοσχέδιο καταργείται επίσης και το Ταμείο Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ), αυτοτελής υπηρεσία, αποστολή της οποίας είναι η συμπλήρωση των ναυτικών δυνάμεων του Κράτους με την διάθεση της περιουσίας της. Ήδη το έτος 1866 συστήθηκε για πρώτη φορά η «Εταιρεία για σχηματισμό Εθνικού Στόλου» με σκοπό την απόκτηση κεφαλαίων για την ναυπήγηση πολεμικών μονάδων και το 1900 ιδρύεται το Ταμείο Εθνικού Στόλου, με την σημερινή του μορφή, υπηρετώντας συνεχώς την ενίσχυση του Εθνικού Στόλου. Ομοίως, καταργείται και το Ταμείο Αεροπορικής Αμύνης, το οποίο έχει ως αποστολή την αντιμετώπιση των αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η ως άνω ιστορική προσέγγιση, καταδεικνύει πως ο μόνος σκοπός και αποστολή του υπό σύσταση νομικού προσώπου θα πρέπει να είναι η Άμυνα της Χώρας και δεν καταλείπεται περιθώριο να εξυπηρετούνται φιλανθρωπικοί, κοινωφελείς, εκπαιδευτικοί ή πολιτιστικοί σκοποί, για τους οποίους έχουν θεσμοθετηθεί και λειτουργούν άλλοι φορείς. Διαφορετικά η περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων θα διασπαθισθεί και θα εξανεμισθεί για αλλότριους σκοπούς πλην της Άμυνας της Χώρας.
Για το ΔΣ/ΠΟΣ
Βασίλειος Νικολόπουλος
Ταξίαρχος εα-Πρόεδρος
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), μετά από ενδελεχή μελέτη του Σχεδίου Νόμου για την οργάνωση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, διαπιστώνει σειρά κρίσιμων νομοθετικών και λειτουργικών αδυναμιών, οι οποίες εφόσον δεν αντιμετωπιστούν, ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για τη διαχείριση στρατιωτικής περιουσίας, την εξυπηρέτηση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών και τις διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων.
Οι βασικές διαπιστωμένες αδυναμίες του νομοσχεδίου συνοψίζονται ως εξής:
1. Έλλειψη σαφούς ορισμού των “επιχειρησιακά αναγκαίων” ακινήτων
Το Σχέδιο Νόμου δεν προβλέπει λειτουργικό και νομικά δεσμευτικό ορισμό των “επιχειρησιακά αναγκαίων” ακινήτων, ούτε περιγράφει τα κριτήρια χαρακτηρισμού τους (άρθρα 2, 13 και 33 παρ. 7).
Το κενό αυτό δημιουργεί κίνδυνο «αυθαίρετης» υπαγωγής κρίσιμων στρατιωτικών υποδομών στον Φ.Α.Α.Ε.Δ. για εμπορική αξιοποίηση, χωρίς στρατιωτική αξιολόγηση.
Γενική Πρόταση της ΠΟΜΕΝΣ: Εισαγωγή ρητού ορισμού στο άρθρο 2 και λειτουργικής εξαίρεσης στο άρθρο 13, με τελική κρίση από το ΣΑΓΕ.
2. Θεσμική απουσία εκπροσώπησης του στρατιωτικού προσωπικού και των Επιτελείων στα όργανα διοίκησης
Ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας του Τ.Α.Εθ.Α. (άρθρα 3, 8 και 9) αποκλείει ουσιαστικά τη θεσμική συμμετοχή στελεχών των ΕΔ και της Ομοσπονδίας – Πρωτοβάθμιων Ενώσεών τους, παρά το γεγονός ότι διαχειρίζεται στρατιωτική περιουσία που προορίζεται και για τη στήριξη του προσωπικού.
Απουσιάζει επίσης η τεχνοκρατική ενίσχυση της Διοικούσας Επιτροπής με οικονομικούς και νομικούς εμπειρογνώμονες.
Γενική Πρόταση της ΠΟΜΕΝΣ: Διεύρυνση της σύνθεσης της Διοικούσας Επιτροπής και πρόβλεψη θεσμικής συμμετοχής εκπροσώπων των στρατιωτικών Ενώσεων.
3. Ανεπαρκές πλαίσιο ελέγχου στη διαχείριση και χρηματοδότηση του Τ.Α.Εθ.Α. και του Φ.Α.Α.Ε.Δ.
Το άρθρο 7 επιτρέπει επιχορηγήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα Επιτελεία χωρίς επαρκή μηχανισμό εποπτείας, ενώ παράλληλα οι αρμοδιότητες του Διευθυντή (άρθρο 9) παραμένουν ασαφείς ως προς την ευθύνη και λογοδοσία.
Ο Φ.Α.Α.Ε.Δ. δύναται να προχωρά σε δανειοληπτικές ενέργειες και σύσταση εταιρειών ειδικού σκοπού (άρθρο 14) χωρίς πρόβλεψη για εποπτεία από τα Επιτελεία ή τον Α/ΓΕΕΘΑ.
Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Θεσμοθέτηση μηχανισμού ελέγχου δαπανών – εσόδων, καθώς και έγκρισης κάθε δανειοληπτικής ή επενδυτικής πρωτοβουλίας από την Στρατιωτική Ηγεσία και τη Βουλή.
4. Δυνητική εκχώρηση στρατιωτικών οικημάτων σε τρίτους, πριν καλυφθούν οι ανάγκες του προσωπικού
Το άρθρο 28 παρ. 2 και 5 επιτρέπει την παραχώρηση οικημάτων σε υπαλλήλους άλλων Υπουργείων, με αντάλλαγμα χρηματοδότηση, ακόμα και όταν δεν έχει προηγηθεί πλήρης κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των στρατιωτικών.
Δεν υπάρχει πρόβλεψη για ρήτρα αποκλειστικής προτεραιότητας του στρατιωτικού προσωπικού.
Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Ρητή πρόβλεψη προτεραιότητας στέγασης των στελεχών των ΕΔ. Κάθε παραχώρηση προς τρίτους να επιτρέπεται μόνο μετά την πλήρη κάλυψη των αναγκών του στρατιωτικού προσωπικού σε τοπικό επίπεδο.
5. Απουσία πρόβλεψης για προσβάσιμη πληροφόρηση
Δεν υφίσταται ρητή υποχρέωση δημοσιοποίησης των παραχωρήσεων, εκθέσεων προόδου, προγραμματικών συμβάσεων ή χρηματοδοτήσεων (άρθρα 5, 7 και 25).
Το ΟΠΣ Ακινήτων (άρθρο 11) μπορεί να εξελιχθεί σε κλειστή εσωτερική πλατφόρμα, αν δεν υπάρξει πρόβλεψη ανοικτής πληροφόρησης.
Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Υποχρεωτική ανάρτηση όλων των κρίσιμων πράξεων, συμβάσεων και εκθέσεων στο διαδίκτυο. Το ΟΠΣ να διασφαλίζει δημόσια προσβασιμότητα.
6. Μεταβατικές διατάξεις με κενά εποπτείας και πιθανή δημιουργία τετελεσμένων
Στο άρθρο 34, οι μεταβατικοί Διευθυντές αποκτούν εκτεταμένες εξουσίες εκπροσώπησης, υπογραφής και ανάληψης νομικών πράξεων, χωρίς πρόβλεψη για προληπτικό έλεγχο ή έγκριση από Πολιτική Στρατιωτική ηγεσία.
Ελλοχεύει ο κίνδυνος δημιουργίας δεσμευτικών τετελεσμένων πριν ακόμα συσταθούν πλήρως τα νέα όργανα διοίκησης.
Γενική Πρόταση ΠΟΜΕΝΣ: Να προβλεφθεί υποχρέωση έγκρισης των ενεργειών των μεταβατικών οργάνων από τη Διοικούσα Επιτροπή ή το ΥΠΕΘΑ.
Συμπέρασμα της ΠΟΜΕΝΣ
Το Σχέδιο Νόμου αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα προς την οργανωμένη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.
Ωστόσο, χωρίς τις αναγκαίες θεσμικές εγγυήσεις, τη ρητή προτεραιότητα στο προσωπικό των ΕΔ, την παρουσία θεσμικής εκπροσώπησης, ελλοχεύει ο κίνδυνος η νομοθετική πρόθεση να μετατραπεί σε ένα πλαίσιο αδυναμίας διαχείρισης δημόσιας περιουσίας, υποβάθμισης της θεσμικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων και παραμέλησης των αναγκών του ανθρώπινου δυναμικού τους.
Η ΠΟΜΕΝΣ ζητά την ενσωμάτωση των παρατηρήσεών της και δηλώνει παρούσα σε θεσμικό διάλογο για τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, δίκαιου και αξιόπιστου πλαισίου αξιοποίησης της περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.
Για την Εκτελεστική Γραμματεία
Πρόεδρος Ηλίας Κολλύρης
Γενικός Γραμματέας Γιώργος Κυριακάκης
Να προστεθεί παράγραφος γ.που να προβλέπει την ποσοστιαία οικονομική ενίσχυση των αντίστοιχων ΕΚΟΕΜ.
Ο σκοπός του υπό ίδρυση Ταμείου (Τ.Α.ΕΘ.Α.) δεν έχει σχέση με τον ειδικό σκοπό του Ταμείου Εθνικού Στόλου φορέας που καταργείται με το υπόψη νομοσχέδιο. Ποιος φορέας πλέον θα έχει ως σκοπό την ενίσχυση του Στόλου;