• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΣΤΥΑ' | 3 Οκτωβρίου 2025, 00:16

    1. Εισαγωγή Η Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) αποτελεί θεμελιώδη εκπαιδευτικό πυλώνα της Πολεμικής Αεροπορίας, με αποστολή την παροχή υψηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων στους μελλοντικούς υπαξιωματικούς. Το ρυθμιστικό πλαίσιο (ΕΣΚΑ-147 και ΕΣΚΑ-66) εισάγει μοντέλα εκπαίδευσης βασισμένα σε modules επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία, αν και χρήσιμα για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τον ακαδημαϊκό και τριτοβάθμιο χαρακτήρα σπουδών της ΣΜΥΑ. Στόχος της παρούσας εισήγησης είναι να τεκμηριώσει την ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης του υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου της ΣΜΥΑ, το οποίο υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις των κανονιστικών πλαισίων ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147. 2. Ανάλυση 2.1. Διαφορά εκπαίδευσης – Ακαδημαϊκή έναντι Επαγγελματικής • ΕΣΚΑ-66: Επικεντρώνεται σε επαγγελματικά modules κατάρτισης, περιορισμένου εύρους και χρονικής διάρκειας, τα οποία στοχεύουν στην πρακτική εξοικείωση με συγκεκριμένες δεξιότητες. • ΣΜΥΑ: Παρέχει ολοκληρωμένο ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών (βάσει Οδηγού Σπουδών 2025–2026), με μαθήματα θεωρητικά και εφαρμοσμένα, εργαστηριακή εξάσκηση και ανώτερα μαθηματικά/τεχνολογικά πεδία, οικοδομώντας στέρεο επιστημονικό υπόβαθρο. Η ΣΜΥΑ επομένως υπερβαίνει κατά πολύ τις απαιτήσεις απλής κατάρτισης, διαμορφώνοντας στελέχη με ικανότητα ανάλυσης, κρίσης και προσαρμογής. 2.2. Επιχειρησιακή Αξία Στελεχών ΣΜΥΑ • Οι υπαξιωματικοί της ΠΑ καλούνται να υπηρετήσουν σε σύνθετα και δυναμικά επιχειρησιακά περιβάλλοντα, που περιλαμβάνουν τη συντήρηση και αξιοπιστία αεροσκαφών, τα συστήματα αεράμυνας, την κυβερνοάμυνα και την ολοκληρωμένη υποστήριξη επιχειρήσεων. Οι απαιτήσεις αυτών των πεδίων υπερβαίνουν τις απλές τεχνικές δεξιότητες και προϋποθέτουν ολιστική επιστημονική κατανόηση. • Η κατάρτιση που προβλέπει το ΕΣΚΑ-66, αν και προσφέρει εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, περιορίζεται σε εφαρμοστικό επίπεδο και δεν καλλιεργεί την κρίσιμη ικανότητα στρατηγικής ανάλυσης, σύνθεσης και λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης. • Η ακαδημαϊκή εκπαίδευση της ΣΜΥΑ παρέχει στους αποφοίτους την απαιτούμενη θεωρητική βάση και μεθοδολογία, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται σε νέες τεχνολογίες και απειλές, να κατανοούν σε βάθος τη λειτουργία συστημάτων και να επιδεικνύουν επιχειρησιακή ανθεκτικότητα και αυτονομία δράσης. • Η ποιότητα του επιπέδου γνώσεων των αποφοίτων τεκμηριώνεται καθημερινά από τη συμβολή τους στη διασφάλιση της ασφάλειας πτήσεων και εδάφους, όπου απαιτείται όχι μόνο τεχνική επάρκεια αλλά και κριτική σκέψη, υπευθυνότητα και ακαδημαϊκή συγκρότηση. 2.3. Διεθνή Πρότυπα και Συγκριτικά Στοιχεία • Σε χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ (π.χ. ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο, Γερμανία), οι σχολές υπαξιωματικών διαθέτουν πανεπιστημιακό/ακαδημαϊκό χαρακτήρα, ώστε να παράγουν στελέχη υψηλών προδιαγραφών. • Η υποβάθμιση της ΣΜΥΑ σε απλή επαγγελματική κατάρτιση θα δημιουργούσε κενό αξιοπιστίας και θα απομάκρυνε την ΠΑ από τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης. 2.4. Θεσμική Αναγνώριση και Εξέλιξη Στελεχών • Η ΣΜΥΑ παρέχει τίτλο σπουδών με ακαδημαϊκή ισοδυναμία, γεγονός που θωρακίζει θεσμικά τους αποφοίτους και επιτρέπει μελλοντικές σπουδές (π.χ. ανώτατες σχολές, μεταπτυχιακά). • Το ΕΣΚΑ-66 οδηγεί μόνο σε επαγγελματικά πιστοποιητικά χωρίς ακαδημαϊκή αναγνώριση, περιορίζοντας τις δυνατότητες εξέλιξης των στελεχών και δημιουργώντας άνιση μεταχείριση. 2.5. Μακροχρόνια Επιχειρησιακή Βιωσιμότητα • Η εκπαίδευση ΣΜΥΑ επενδύει σε στελέχη που μπορούν να εξελίσσονται, να καταλαμβάνουν επιτελικές θέσεις και να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές γνώσης. • Η κατάρτιση ΕΣΚΑ-66 έχει βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και οδηγεί σε στελέχη που χρειάζονται συνεχή εκπαίδευση, με αυξημένο λειτουργικό κόστος και μειωμένη ευελιξία. 3. Συμπεράσματα • Η ΣΜΥΑ παρέχει εκπαίδευση ποιοτικά ανώτερη από αυτήν που απαιτείται από τα κανονιστικά πλαίσια ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147. • Η διατήρηση του υψηλού ακαδημαϊκού χαρακτήρα είναι αναγκαία για την ποιότητα των στελεχών, την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τη διεθνή σύγκλιση της ΠΑ. • Η υποβάθμιση σε επαγγελματική κατάρτιση θα οδηγούσε σε απώλεια θεσμικού κύρους, μειωμένη αναγνώριση και κίνδυνο δημιουργίας προσωπικού χαμηλότερων δυνατοτήτων. 4. Προτάσεις 1. Θεσμική κατοχύρωση του ακαδημαϊκού χαρακτήρα της ΣΜΥΑ ως σχολής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αναγνώριση της υπερκάλυψης των ελαχίστων απαιτήσεων γνώσεων ΕΣΚΑ-66 για λήψη σχετικής ΣΑΣΑ. 2. Ενσωμάτωση των απαιτήσεων ΕΣΚΑ-66 στο υφιστάμενο πρόγραμμα της ΣΜΥΑ, ως επιμέρους πιστοποιητικά, χωρίς αλλοίωση του βασικού ακαδημαϊκού κορμού. 3. Συνεχής παρακολούθηση της επικαιροποίησης του Οδηγού Σπουδών της ΣΜΥΑ ώστε να συνάδει με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις επιχειρησιακές ανάγκες.