ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΑΞΙΟΠΛΟΪΑΣ -ΕΣΚΑ 147- ΟΡΓΑΝΙΣΜOI ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

Μεταφορτώστε τον ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΑΞΙΟΠΛΟΪΑΣ -ΕΣΚΑ 147- ΟΡΓΑΝΙΣΜOI ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

Μεταφορτώστε την ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΡΥΘΜΙΣΗΣ

  • 3 Οκτωβρίου 2025, 07:43 | Μανος Σαλεβουράκης

    Με το σχεδιο του ΕΣΚΑ-147 οι συντάκτες ξεχνούν παντελώς τις ΑΣΣΥ και ιδιατέρως τη ΣΜΥΑ.
    Η Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) αποτελεί θεμελιώδη εκπαιδευτικό πυλώνα της Πολεμικής Αεροπορίας, με αποστολή την παροχή υψηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων στους μελλοντικούς υπαξιωματικούς. Το ρυθμιστικό πλαίσιο (ΕΣΚΑ-147 και ΕΣΚΑ-66) εισάγει μοντέλα εκπαίδευσης βασισμένα σε modules επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία, αν και χρήσιμα για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τον ακαδημαϊκό και τριτοβάθμιο χαρακτήρα σπουδών της ΣΜΥΑ.
    • Το ΕΣΚΑ-66 επικεντρώνεται σε επαγγελματικά modules κατάρτισης, περιορισμένου εύρους και διάρκειας, τα οποία στοχεύουν στην πρακτική εξοικείωση με συγκεκριμένες δεξιότητες. Η φιλοσοφία του είναι εργαλειακή και βραχυπρόθεσμη, χωρίς να προσφέρει ακαδημαϊκό υπόβαθρο ή δυνατότητα περαιτέρω εξέλιξης.
    • Η ΣΜΥΑ παρέχει ολοκληρωμένο ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών (βάσει Οδηγού Σπουδών 2025–2026), που συνδυάζει θεωρητικά και εφαρμοσμένα μαθήματα, εκτεταμένη εργαστηριακή εκπαίδευση και γνωστικά πεδία υψηλής δυσκολίας (ανώτερα μαθηματικά, φυσική, μηχανική, τεχνολογίες πληροφορικής), οικοδομώντας στέρεο επιστημονικό και τεχνολογικό υπόβαθρο.
    • Επιπλέον, οι σπουδαστές της ΣΜΥΑ εισάγονται μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ενός εξαιρετικά απαιτητικού και ανταγωνιστικού συστήματος επιλογής, γεγονός που διασφαλίζει ότι το επίπεδο γνώσεων και ικανοτήτων των εισακτέων είναι υψηλότερο σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο πλαίσιο απλής επαγγελματικής κατάρτιση
    Η ΣΜΥΑ επομένως υπερβαίνει κατά πολύ τις απαιτήσεις απλής κατάρτισης, διαμορφώνοντας στελέχη με ικανότητα ανάλυσης, κρίσης και προσαρμογής.
    • Οι υπαξιωματικοί της ΠΑ καλούνται να υπηρετήσουν σε σύνθετα και δυναμικά επιχειρησιακά περιβάλλοντα, που περιλαμβάνουν τη συντήρηση και αξιοπιστία αεροσκαφών, τα συστήματα αεράμυνας, την κυβερνοάμυνα και την ολοκληρωμένη υποστήριξη επιχειρήσεων. Οι απαιτήσεις αυτών των πεδίων υπερβαίνουν τις απλές τεχνικές δεξιότητες και προϋποθέτουν ολιστική επιστημονική κατανόηση.
    • Η κατάρτιση που προβλέπει το ΕΣΚΑ-66, αν και προσφέρει εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, περιορίζεται σε εφαρμοστικό επίπεδο και δεν καλλιεργεί την κρίσιμη ικανότητα στρατηγικής ανάλυσης, σύνθεσης και λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης.
    • Η ακαδημαϊκή εκπαίδευση της ΣΜΥΑ παρέχει στους αποφοίτους την απαιτούμενη θεωρητική βάση και μεθοδολογία, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται σε νέες τεχνολογίες και απειλές, να κατανοούν σε βάθος τη λειτουργία συστημάτων και να επιδεικνύουν επιχειρησιακή ανθεκτικότητα και αυτονομία δράσης.
    • Η ποιότητα του επιπέδου γνώσεων των αποφοίτων τεκμηριώνεται καθημερινά από τη συμβολή τους στη διασφάλιση της ασφάλειας πτήσεων και εδάφους, όπου απαιτείται όχι μόνο τεχνική επάρκεια αλλά και κριτική σκέψη, υπευθυνότητα και ακαδημαϊκή συγκρότηση.
    • Η τεκμηριωμένη επιχειρησιακή συνεισφορά των αποφοίτων ΣΜΥΑ αποτελεί το ισχυρότερο αποδεικτικό στοιχείο ότι η ακαδημαϊκή εκπαίδευση δεν είναι θεωρητική «υπερβολή», αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα και την ανθεκτικότητα της Πολεμικής Αεροπορίας.
    • Σε χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ (π.χ. ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο, Γερμανία), δεν υφίστανται σχολές υπαξιωματικών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πανεπιστημιακό/ακαδημαϊκό χαρακτήρα, ώστε να παράγουν στελέχη υψηλών προδιαγραφών.
    • Η υποβάθμιση της ΣΜΥΑ σε απλή επαγγελματική κατάρτιση θα δημιουργούσε κενό αξιοπιστίας και θα απομάκρυνε την ΠΑ από τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης.
    • Η ΣΜΥΑ παρέχει τίτλο σπουδών με ακαδημαϊκή ισοδυναμία, γεγονός που θωρακίζει θεσμικά τους αποφοίτους και επιτρέπει μελλοντικές σπουδές (π.χ. ανώτατες σχολές, μεταπτυχιακά).
    • Το ΕΣΚΑ-66 οδηγεί μόνο σε επαγγελματικά πιστοποιητικά χωρίς ακαδημαϊκή αναγνώριση, περιορίζοντας τις δυνατότητες εξέλιξης των στελεχών και δημιουργώντας άνιση μεταχείριση.
    • Η εκπαίδευση ΣΜΥΑ επενδύει σε στελέχη που μπορούν να εξελίσσονται, να καταλαμβάνουν επιτελικές θέσεις και να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές γνώσης.
    • Η κατάρτιση ΕΣΚΑ-66 είναι εμπροσθοβαρής με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και οδηγεί σε στελέχη που για να επιτελέσουν το έργο των σημερινών αποφοίτων, θα χρειαστούν επιπρόσθετη εκπαίδευση, με αυξημένο λειτουργικό κόστος για την ΠΑ.
    • Η ΣΜΥΑ παρέχει εκπαίδευση ποιοτικά ανώτερη από αυτήν που απαιτείται από τα κανονιστικά πλαίσια ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147.
    • Η διατήρηση του υψηλού ακαδημαϊκού χαρακτήρα είναι αναγκαία για την ποιότητα των στελεχών, την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τη διεθνή σύγκλιση της ΠΑ.
    • Η υποβάθμιση σε επαγγελματική κατάρτιση θα οδηγούσε σε απώλεια θεσμικού κύρους, μειωμένη αναγνώριση και κίνδυνο δημιουργίας προσωπικού χαμηλότερων δυνατοτήτων.
    Η απλή αντιγραφή του ΕΜΑR-66 στον νέο ΕΣΚΑ ανοίγει τον δρόμο σε ιδιωτικές εταιρείες, οδηγώντας τις ΕΔ σε «outsourcing» κρίσιμων λειτουργιών, με συνέπεια την αλλοίωση της υφής και την αποδυνάμωση της θεσμικής τους αυτοδυναμίας.

  • 3 Οκτωβρίου 2025, 06:15 | Αθανάσιος Ζ. Ντίσιος

    Με την έκδοση των ΕΣΚΑ 66 και 147:

    α. Αναμένεται η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών της εγχώριας αμυντικής αεροναυτικής βιομηχανίας, διότι θεσπίζεται το κανονιστικό – ρυθμιστικό πλαίσιο που απαιτείται βάσει του ν.4609/2019 και του π.δ.85/2020, με την ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών Στρατιωτικών Απαιτήσεων Αξιοπλοΐας (European Military Airworthiness Requirements – EMAR), οι οποίες έχουν γίνει αποδεκτές και εφαρμόζονται από τα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (European Defence Agency – EDA) και είναι διεθνώς αναγνωρίσιμες από κράτη και οικονομικούς φορείς εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    β. Παρέχεται η δυνατότητα αδειοδότησης προσωπικού συντήρησης αεροσκαφών στην ημεδαπή και απόκτησης εγκρίσεων οργανισμών εκπαίδευσης συντήρησης σε οικονομικούς φορείς της χώρας βάσει των EMAR 66 και 147 αντίστοιχα, οπότε αυτό το αδειοδοτημένο προσωπικό και αυτοί οι εγκεκριμένοι οργανισμοί θα αποκτήσουν τα απορρέοντα προνόμια, αμφότερα επ’ ωφελεία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, καθώς και των Ενόπλων Δυνάμεων και οικονομικών φορέων της αλλοδαπής.

    γ. Τυποποιείται ότι το προσωπικό συντήρησης όλων των υποσυστημάτων (ήτοι μηΕΑ, σταθμός ελέγχου, σταθμός ζεύξης δεδομένων κ.ά.) των ΣμηΕΑ πιστοποιημένης κατηγορίας εκμετάλλευσης πρέπει να είναι κάτοχος κατάλληλης Στρατιωτικής Άδειας Συντήρησης Αεροσκάφους (ΣΑΣΑ), ώστε η συντήρηση αυτών των ΣμηΕΑ να συμμορφώνεται με τις EMAR 145, M και CAMO, έως την έκδοση των αντίστοιχων ΕΣΚΑ 145, Σ και ΟΔΑΣ από την ΕΣΑΑ.

    Πέραν των ανωτέρω, εκτιμούμε ότι για την απρόσκοπτη εφαρμογή των ΕΣΚΑ 66 και 147, όπως και όλων των ΕΣΚΑ που θα εκδοθούν από την ΕΣΑΑ, απαιτείται η έκδοση των Αποδεκτών Μέσων Συμμόρφωσης και του Υλικού Καθοδήγησης (ΑΜΣ & ΥΚ) από την ΕΣΑΑ, ταυτόχρονα με τη δημοσίευση του ΕΣΚΑ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Θα είναι δε ιδιαιτέρως επωφελές εάν η ΕΣΑΑ εκδώσει τα ΑΜΣ και ΥΚ εξ αρχής στην Αγγλική (Acceptable Means of Compliance and Guidance Material – AMC & GM), για τη διευκόλυνση της δραστηριότητας και συνεργασίας των Ελληνικών εταιρειών στο διεθνές πεδίο του αεροναυτικού τομέα.

  • 1. Εισαγωγή

    Η Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) αποτελεί θεμελιώδη εκπαιδευτικό πυλώνα της Πολεμικής Αεροπορίας, με αποστολή την παροχή υψηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων στους μελλοντικούς υπαξιωματικούς. Το ρυθμιστικό πλαίσιο (ΕΣΚΑ-147 και ΕΣΚΑ-66) εισάγει μοντέλα εκπαίδευσης βασισμένα σε modules επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία, αν και χρήσιμα για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τον ακαδημαϊκό και τριτοβάθμιο χαρακτήρα σπουδών της ΣΜΥΑ.
    Στόχος της παρούσας εισήγησης είναι να τεκμηριώσει την ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης του υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου της ΣΜΥΑ, το οποίο υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις των κανονιστικών πλαισίων ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147.

    2. Ανάλυση

    2.1. Διαφορά εκπαίδευσης – Ακαδημαϊκή έναντι Επαγγελματικής
    • ΕΣΚΑ-66: Επικεντρώνεται σε επαγγελματικά modules κατάρτισης, περιορισμένου εύρους και χρονικής διάρκειας, τα οποία στοχεύουν στην πρακτική εξοικείωση με συγκεκριμένες δεξιότητες.
    • ΣΜΥΑ: Παρέχει ολοκληρωμένο ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών (βάσει Οδηγού Σπουδών 2025–2026), με μαθήματα θεωρητικά και εφαρμοσμένα, εργαστηριακή εξάσκηση και ανώτερα μαθηματικά/τεχνολογικά πεδία, οικοδομώντας στέρεο επιστημονικό υπόβαθρο.
    Η ΣΜΥΑ επομένως υπερβαίνει κατά πολύ τις απαιτήσεις απλής κατάρτισης, διαμορφώνοντας στελέχη με ικανότητα ανάλυσης, κρίσης και προσαρμογής.

    2.2. Επιχειρησιακή Αξία Στελεχών ΣΜΥΑ
    • Οι υπαξιωματικοί της ΠΑ καλούνται να υπηρετήσουν σε σύνθετα και δυναμικά επιχειρησιακά περιβάλλοντα, που περιλαμβάνουν τη συντήρηση και αξιοπιστία αεροσκαφών, τα συστήματα αεράμυνας, την κυβερνοάμυνα και την ολοκληρωμένη υποστήριξη επιχειρήσεων. Οι απαιτήσεις αυτών των πεδίων υπερβαίνουν τις απλές τεχνικές δεξιότητες και προϋποθέτουν ολιστική επιστημονική κατανόηση.
    • Η κατάρτιση που προβλέπει το ΕΣΚΑ-66, αν και προσφέρει εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, περιορίζεται σε εφαρμοστικό επίπεδο και δεν καλλιεργεί την κρίσιμη ικανότητα στρατηγικής ανάλυσης, σύνθεσης και λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης.
    • Η ακαδημαϊκή εκπαίδευση της ΣΜΥΑ παρέχει στους αποφοίτους την απαιτούμενη θεωρητική βάση και μεθοδολογία, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται σε νέες τεχνολογίες και απειλές, να κατανοούν σε βάθος τη λειτουργία συστημάτων και να επιδεικνύουν επιχειρησιακή ανθεκτικότητα και αυτονομία δράσης.
    • Η ποιότητα του επιπέδου γνώσεων των αποφοίτων τεκμηριώνεται καθημερινά από τη συμβολή τους στη διασφάλιση της ασφάλειας πτήσεων και εδάφους, όπου απαιτείται όχι μόνο τεχνική επάρκεια αλλά και κριτική σκέψη, υπευθυνότητα και ακαδημαϊκή συγκρότηση.

    2.3. Διεθνή Πρότυπα και Συγκριτικά Στοιχεία
    • Σε χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ (π.χ. ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο, Γερμανία), οι σχολές υπαξιωματικών διαθέτουν πανεπιστημιακό/ακαδημαϊκό χαρακτήρα, ώστε να παράγουν στελέχη υψηλών προδιαγραφών.
    • Η υποβάθμιση της ΣΜΥΑ σε απλή επαγγελματική κατάρτιση θα δημιουργούσε κενό αξιοπιστίας και θα απομάκρυνε την ΠΑ από τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης.

    2.4. Θεσμική Αναγνώριση και Εξέλιξη Στελεχών
    • Η ΣΜΥΑ παρέχει τίτλο σπουδών με ακαδημαϊκή ισοδυναμία, γεγονός που θωρακίζει θεσμικά τους αποφοίτους και επιτρέπει μελλοντικές σπουδές (π.χ. ανώτατες σχολές, μεταπτυχιακά).
    • Το ΕΣΚΑ-66 οδηγεί μόνο σε επαγγελματικά πιστοποιητικά χωρίς ακαδημαϊκή αναγνώριση, περιορίζοντας τις δυνατότητες εξέλιξης των στελεχών και δημιουργώντας άνιση μεταχείριση.

    2.5. Μακροχρόνια Επιχειρησιακή Βιωσιμότητα
    • Η εκπαίδευση ΣΜΥΑ επενδύει σε στελέχη που μπορούν να εξελίσσονται, να καταλαμβάνουν επιτελικές θέσεις και να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές γνώσης.
    • Η κατάρτιση ΕΣΚΑ-66 έχει βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και οδηγεί σε στελέχη που χρειάζονται συνεχή εκπαίδευση, με αυξημένο λειτουργικό κόστος και μειωμένη ευελιξία.

    3. Συμπεράσματα

    • Η ΣΜΥΑ παρέχει εκπαίδευση ποιοτικά ανώτερη από αυτήν που απαιτείται από τα κανονιστικά πλαίσια ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147.
    • Η διατήρηση του υψηλού ακαδημαϊκού χαρακτήρα είναι αναγκαία για την ποιότητα των στελεχών, την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τη διεθνή σύγκλιση της ΠΑ.
    • Η υποβάθμιση σε επαγγελματική κατάρτιση θα οδηγούσε σε απώλεια θεσμικού κύρους, μειωμένη αναγνώριση και κίνδυνο δημιουργίας προσωπικού χαμηλότερων δυνατοτήτων.

    4. Προτάσεις

    1. Θεσμική κατοχύρωση του ακαδημαϊκού χαρακτήρα της ΣΜΥΑ ως σχολής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αναγνώριση της υπερκάλυψης των ελαχίστων απαιτήσεων γνώσεων ΕΣΚΑ-66 για λήψη σχετικής ΣΑΣΑ.
    2. Ενσωμάτωση των απαιτήσεων ΕΣΚΑ-66 στο υφιστάμενο πρόγραμμα της ΣΜΥΑ, ως επιμέρους πιστοποιητικά, χωρίς αλλοίωση του βασικού ακαδημαϊκού κορμού.
    3. Συνεχής παρακολούθηση της επικαιροποίησης του Οδηγού Σπουδών της ΣΜΥΑ ώστε να συνάδει με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις επιχειρησιακές ανάγκες.

  • 29 Σεπτεμβρίου 2025, 18:31 | Αντωνίου Αναστάσιος

    «Το παρόν σύστημα συντήρησης μέσων και αεροναυτικών προϊόντων της Πολεμικής Αεροπορίας ακολουθεί τα πρότυπα της Αμερικάνικης ΠΑ. Διακρίνεται για την ποιότητα, την ασφάλεια και την ευελιξία στις επιχειρήσεις. Μέσω αυτού του συστήματος η ΠΑ καταφέρνει να έχει σχεδόν μηδενικούς δείκτες ατυχημάτων, εξειδικευμένο προσωπικό (το οποίο ασχολήθηκε μέχρι και με την αναβάθμιση των F-16 σε Viper) και, το κυριότερο, ΔΕΝ κοστίζει στον Έλληνα φορολογούμενο. Μέσω της φοίτησης των Τεχνικών στις Σχολές ΑΣΣΥ επιτυγχάνεται αυτό το επίπεδο.
    Η αλλαγή αυτού του συστήματος με ένα σύστημα (ΕΣΚΑ) το οποίο θα βασίζεται σε πρακτικές της πολιτικής αεροπορίας (η οποία λειτουργεί με βάση το κέρδος και ΟΧΙ την Άμυνα της χώρας) και σε προσωπικό αντίστοιχο με αποφοίτους Λυκείου (και όχι καταρτισμένους Στρατιωτικούς από Σχολές ΑΣΣΥ) είναι επικίνδυνο και έχει πολλές αρνητικές προεκτάσεις στο ίδιο το Στράτευμα, την Ασφάλεια Πτήσεων και την Άμυνα της Χώρας.
    Η απόσυρσή του είναι μονόδρομος.»

  • 23 Σεπτεμβρίου 2025, 21:39 | Christos

    Για ενημέρωση συναδέλφων (ε.ε. & ε.α):

    Υπόμνημα Σχολίων στη Διαβούλευση ΕΣΚΑ-66 & ΕΣΚΑ-147

    Εισαγωγή

    Ακαδημαϊκή εκπαίδευση (ΣΜΥΑ/ΑΣΣΥ): τριετής ακαδημαϊκότητα, θεωρητική γνώση, ακαδημαϊκά εργαστήρια, επιστημονική μέθοδος, καλλιέργεια γνώσης και ήθους.

    Επαγγελματική εκπαίδευση (ΕΣΚΑ-66/147): modules, εξετάσεις, OJT, type ratings, Στρατιωτική Άδεια Συντήρησης Αεροσκαφών (ΣΑΣΑ).

    Παρατήρηση
    Η τριετής ακαδημαϊκή εκπαίδευση των Σχολών ΑΣΣΥ/ΣΜΥΑ (θεωρητική γνώση, ακαδημαϊκά εργαστήρια, επιστημονική μέθοδος) δεν πρέπει να συγχέεται με την επαγγελματική εκπαίδευση που προβλέπεται στα ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147.
    Τα Προσαρτήματα 1-4 του ΕΣΚΑ-66 (modules, εμπειρία, OJT) και οι απαιτήσεις του ΕΣΚΑ-147 (άρθρα 147.A.100-155 και Άρθρο 1δ για προγράμματα σπουδών MTOs) αφορούν αποκλειστικά επαγγελματική αδειοδότηση ΣΑΣΑ.

    Πρόταση
    Προτείνεται η προσθήκη ρητής διάταξης:
    «Η έγκριση προγραμμάτων σπουδών από την ΕΣΑΑ κατά τα άρθρα ΕΣΚΑ-66/147 αφορούν αποκλειστικά οργανισμούς επαγγελματικής εκπαίδευσης συντήρησης (MTOs) και δεν επεκτείνεται ούτε υποκαθιστά τα ακαδημαϊκά προγράμματα σπουδών των Σχολών ΑΣΣΥ.»

    Διευκρίνηση
    Συμπληρωματικότητα: Τα δύο συστήματα είναι παράλληλα και συνεργατικά· το ένα θεμελιώνει τον Απόφοιτο ΑΣΣΥ/ΣΜΥΑ σε (γνώση – ήθος, τεχνολογική επιστημονική μέθοδος), το άλλο παρέχει την αναγκαία επαγγελματική άδεια υπογραφής, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τις Σχολές ΑΣΕΙ οι οποίες δεν υποχρεούνται σε αναδιάταξη των ακαδημαϊκών τους προγραμμάτων σε επίπεδο πρακτικής αριθμητικής (module Μαθηματικών κατά ΕΣΚΑ) για να έχουν αδειοδότηση υπογραφής συντήρησης αεροπορικού προϊόντος.

    Επίσης να επισημανθεί πως για την Απόκτηση Στρατιωτικής Άδειας Συντήρησης Αεροσκαφών κατηγορίας «C» υποψήφιοι δύνανται να προέρχονται είτε:

    α) από κατόχους αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών (degree) στον τομέα Αεροναυπηγικής «Aeronautical – Aerospace) με την απαιτούμενη εμπειρία, είτε

    β) από κατόχους άδειας κατηγορίας Β1 ή Β2, με τουλάχιστον τριετή εμπειρία σε εργασίες Base Maintenance καλύπτοντας επαρκώς το φάσμα των καθηκόντων. Η διάταξη αυτή διασφαλίζει την ισότιμη πρόσβαση τόσο της ακαδημαικής όσο και της επαγγελματικής διαδρομής σύμφωνα με τα πρότυπα EMAR 66 και EASA PART 66. Και αυτό είναι κανονιστική συμόρφωση και όχι προσωπική άποψη.

  • 23 Σεπτεμβρίου 2025, 21:44 | Μάρκος Κωνσταντίνου

    Εισαγωγή

    Ακαδημαϊκή εκπαίδευση (ΣΜΥΑ/ΑΣΣΥ): τριετής ακαδημαϊκότητα, θεωρητική γνώση, ακαδημαϊκά εργαστήρια, επιστημονική μέθοδος, καλλιέργεια γνώσης και ήθους.

    Επαγγελματική εκπαίδευση (ΕΣΚΑ-66/147): modules, εξετάσεις, OJT, type ratings, Στρατιωτική Άδεια Συντήρησης Αεροσκαφών (ΣΑΣΑ).

    Παρατήρηση
    Η τριετής ακαδημαϊκή εκπαίδευση των Σχολών ΑΣΣΥ/ΣΜΥΑ (θεωρητική γνώση, ακαδημαϊκά εργαστήρια, επιστημονική μέθοδος) δεν πρέπει να συγχέεται με την επαγγελματική εκπαίδευση που προβλέπεται στα ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147.
    Τα Προσαρτήματα 1-4 του ΕΣΚΑ-66 (modules, εμπειρία, OJT) και οι απαιτήσεις του ΕΣΚΑ-147 (άρθρα 147.A.100-155 και Άρθρο 1δ για προγράμματα σπουδών MTOs) αφορούν αποκλειστικά επαγγελματική αδειοδότηση ΣΑΣΑ.

    Πρόταση
    Προτείνεται η προσθήκη ρητής διάταξης:
    «Η έγκριση προγραμμάτων σπουδών από την ΕΣΑΑ κατά τα άρθρα ΕΣΚΑ-66/147 αφορούν αποκλειστικά οργανισμούς επαγγελματικής εκπαίδευσης συντήρησης (MTOs) και δεν επεκτείνεται ούτε υποκαθιστά τα ακαδημαϊκά προγράμματα σπουδών των Σχολών ΑΣΣΥ.»

    Διευκρίνηση
    Συμπληρωματικότητα: Τα δύο συστήματα είναι παράλληλα και συνεργατικά· το ένα θεμελιώνει τον Απόφοιτο ΑΣΣΥ/ΣΜΥΑ σε (γνώση – ήθος, τεχνολογική επιστημονική μέθοδος), το άλλο παρέχει την αναγκαία επαγγελματική άδεια υπογραφής, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τις Σχολές ΑΣΕΙ οι οποίες δεν υποχρεούνται σε αναδιάταξη των ακαδημαϊκών τους προγραμμάτων σε επίπεδο πρακτικής αριθμητικής (module Μαθηματικών κατά ΕΣΚΑ) για να έχουν αδειοδότηση υπογραφής συντήρησης αεροπορικού προϊόντος.

    Επίσης να επισημανθεί πως για την Απόκτηση Στρατιωτικής Άδειας Συντήρησης Αεροσκαφών κατηγορίας «C» υποψήφιοι δύνανται να προέρχονται είτε:
    α) από κατόχους αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών (degree) στον τομέα Αεροναυπηγικής «Aeronautical – Aerospace) με την απαιτούμενη εμπειρία, είτε
    β) από κατόχους άδειας κατηγορίας Β1 ή Β2, με τουλάχιστον τριετή εμπειρία σε εργασίες Base Maintenance καλύπτοντας επαρκώς το φάσμα των καθηκόντων. Η διάταξη αυτή διασφαλίζει την ισότιμη πρόσβαση τόσο της ακαδημαικής όσο και της επαγγελματικής διαδρομής σύμφωνα με τα πρότυπα EMAR 66 και EASA PART 66. Και αυτό είναι κανονιστική συμόρφωση και όχι προσωπική άποψη.

    Ευχαριστώ που λάβατε υπόψην τις ανωτέρω ανησυχίες και ενέργειες σας

    Μάρκος Κωνσταντίνου
    Σ/γος ε.α.
    EASA Auditor

  • 20 Σεπτεμβρίου 2025, 09:55 | Vasilis

    ΣΩΣΤΟ ΓΙΑ ΤΑ DRONES