Αρχική Διαβούλευση για το Σχέδιο του Εθνικού Στρατιωτικού Κανονισμού Αξιοπλοΐας (ΕΣΚΑ) 147 «Οργανισμοί Εκπαίδευσης Συντήρησης Αεροσκαφών» της Εθνικής Στρατιωτικής Αρχής Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ)ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΑΞΙΟΠΛΟΪΑΣ -ΕΣΚΑ 147- ΟΡΓΑΝΙΣΜOI ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝΣχόλιο του χρήστη Μανος Σαλεβουράκης | 3 Οκτωβρίου 2025, 07:43
	
			



Με το σχεδιο του ΕΣΚΑ-147 οι συντάκτες ξεχνούν παντελώς τις ΑΣΣΥ και ιδιατέρως τη ΣΜΥΑ. Η Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) αποτελεί θεμελιώδη εκπαιδευτικό πυλώνα της Πολεμικής Αεροπορίας, με αποστολή την παροχή υψηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων στους μελλοντικούς υπαξιωματικούς. Το ρυθμιστικό πλαίσιο (ΕΣΚΑ-147 και ΕΣΚΑ-66) εισάγει μοντέλα εκπαίδευσης βασισμένα σε modules επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία, αν και χρήσιμα για τη συνεχιζόμενη επιμόρφωση, δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τον ακαδημαϊκό και τριτοβάθμιο χαρακτήρα σπουδών της ΣΜΥΑ. • Το ΕΣΚΑ-66 επικεντρώνεται σε επαγγελματικά modules κατάρτισης, περιορισμένου εύρους και διάρκειας, τα οποία στοχεύουν στην πρακτική εξοικείωση με συγκεκριμένες δεξιότητες. Η φιλοσοφία του είναι εργαλειακή και βραχυπρόθεσμη, χωρίς να προσφέρει ακαδημαϊκό υπόβαθρο ή δυνατότητα περαιτέρω εξέλιξης. • Η ΣΜΥΑ παρέχει ολοκληρωμένο ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών (βάσει Οδηγού Σπουδών 2025–2026), που συνδυάζει θεωρητικά και εφαρμοσμένα μαθήματα, εκτεταμένη εργαστηριακή εκπαίδευση και γνωστικά πεδία υψηλής δυσκολίας (ανώτερα μαθηματικά, φυσική, μηχανική, τεχνολογίες πληροφορικής), οικοδομώντας στέρεο επιστημονικό και τεχνολογικό υπόβαθρο. • Επιπλέον, οι σπουδαστές της ΣΜΥΑ εισάγονται μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ενός εξαιρετικά απαιτητικού και ανταγωνιστικού συστήματος επιλογής, γεγονός που διασφαλίζει ότι το επίπεδο γνώσεων και ικανοτήτων των εισακτέων είναι υψηλότερο σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο πλαίσιο απλής επαγγελματικής κατάρτιση Η ΣΜΥΑ επομένως υπερβαίνει κατά πολύ τις απαιτήσεις απλής κατάρτισης, διαμορφώνοντας στελέχη με ικανότητα ανάλυσης, κρίσης και προσαρμογής. • Οι υπαξιωματικοί της ΠΑ καλούνται να υπηρετήσουν σε σύνθετα και δυναμικά επιχειρησιακά περιβάλλοντα, που περιλαμβάνουν τη συντήρηση και αξιοπιστία αεροσκαφών, τα συστήματα αεράμυνας, την κυβερνοάμυνα και την ολοκληρωμένη υποστήριξη επιχειρήσεων. Οι απαιτήσεις αυτών των πεδίων υπερβαίνουν τις απλές τεχνικές δεξιότητες και προϋποθέτουν ολιστική επιστημονική κατανόηση. • Η κατάρτιση που προβλέπει το ΕΣΚΑ-66, αν και προσφέρει εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, περιορίζεται σε εφαρμοστικό επίπεδο και δεν καλλιεργεί την κρίσιμη ικανότητα στρατηγικής ανάλυσης, σύνθεσης και λήψης αποφάσεων υπό συνθήκες πίεσης. • Η ακαδημαϊκή εκπαίδευση της ΣΜΥΑ παρέχει στους αποφοίτους την απαιτούμενη θεωρητική βάση και μεθοδολογία, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται σε νέες τεχνολογίες και απειλές, να κατανοούν σε βάθος τη λειτουργία συστημάτων και να επιδεικνύουν επιχειρησιακή ανθεκτικότητα και αυτονομία δράσης. • Η ποιότητα του επιπέδου γνώσεων των αποφοίτων τεκμηριώνεται καθημερινά από τη συμβολή τους στη διασφάλιση της ασφάλειας πτήσεων και εδάφους, όπου απαιτείται όχι μόνο τεχνική επάρκεια αλλά και κριτική σκέψη, υπευθυνότητα και ακαδημαϊκή συγκρότηση. • Η τεκμηριωμένη επιχειρησιακή συνεισφορά των αποφοίτων ΣΜΥΑ αποτελεί το ισχυρότερο αποδεικτικό στοιχείο ότι η ακαδημαϊκή εκπαίδευση δεν είναι θεωρητική «υπερβολή», αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα και την ανθεκτικότητα της Πολεμικής Αεροπορίας. • Σε χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ (π.χ. ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο, Γερμανία), δεν υφίστανται σχολές υπαξιωματικών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πανεπιστημιακό/ακαδημαϊκό χαρακτήρα, ώστε να παράγουν στελέχη υψηλών προδιαγραφών. • Η υποβάθμιση της ΣΜΥΑ σε απλή επαγγελματική κατάρτιση θα δημιουργούσε κενό αξιοπιστίας και θα απομάκρυνε την ΠΑ από τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης. • Η ΣΜΥΑ παρέχει τίτλο σπουδών με ακαδημαϊκή ισοδυναμία, γεγονός που θωρακίζει θεσμικά τους αποφοίτους και επιτρέπει μελλοντικές σπουδές (π.χ. ανώτατες σχολές, μεταπτυχιακά). • Το ΕΣΚΑ-66 οδηγεί μόνο σε επαγγελματικά πιστοποιητικά χωρίς ακαδημαϊκή αναγνώριση, περιορίζοντας τις δυνατότητες εξέλιξης των στελεχών και δημιουργώντας άνιση μεταχείριση. • Η εκπαίδευση ΣΜΥΑ επενδύει σε στελέχη που μπορούν να εξελίσσονται, να καταλαμβάνουν επιτελικές θέσεις και να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές γνώσης. • Η κατάρτιση ΕΣΚΑ-66 είναι εμπροσθοβαρής με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα και οδηγεί σε στελέχη που για να επιτελέσουν το έργο των σημερινών αποφοίτων, θα χρειαστούν επιπρόσθετη εκπαίδευση, με αυξημένο λειτουργικό κόστος για την ΠΑ. • Η ΣΜΥΑ παρέχει εκπαίδευση ποιοτικά ανώτερη από αυτήν που απαιτείται από τα κανονιστικά πλαίσια ΕΣΚΑ-66 και ΕΣΚΑ-147. • Η διατήρηση του υψηλού ακαδημαϊκού χαρακτήρα είναι αναγκαία για την ποιότητα των στελεχών, την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τη διεθνή σύγκλιση της ΠΑ. • Η υποβάθμιση σε επαγγελματική κατάρτιση θα οδηγούσε σε απώλεια θεσμικού κύρους, μειωμένη αναγνώριση και κίνδυνο δημιουργίας προσωπικού χαμηλότερων δυνατοτήτων. Η απλή αντιγραφή του ΕΜΑR-66 στον νέο ΕΣΚΑ ανοίγει τον δρόμο σε ιδιωτικές εταιρείες, οδηγώντας τις ΕΔ σε «outsourcing» κρίσιμων λειτουργιών, με συνέπεια την αλλοίωση της υφής και την αποδυνάμωση της θεσμικής τους αυτοδυναμίας.