• Η θέση του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας για το νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση με τίτλο: «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή (σταδιοδρομία και εξέλιξη αξιωματικών, μονίμων υπαξιωματικών και Επαγγελματιών Οπλιτών των Ενόπλων Δυνάμεων, μισθολογικές ρυθμίσεις για το στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αναδιοργάνωση ακαδημαϊκής εκπαίδευσης των Ενόπλων Δυνάμεων, στρατολογία των Ελλήνων, εθελοντική στράτευση γυναικών και άλλες διατάξεις)». ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας είναι αντίθετο με την κατάθεση στη βουλή και με τις προτάσεις του νομοσχεδίου καθώς, όπως εκτιμούμε, υποβαθμίζει και απαξιώνει τους σημερινούς υπαξιωματικούς και αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι ίδιοι οι στρατιωτικοί το χαρακτηρίζουν ως ένα κακό νομοσχέδιο, που απαξιώνει κυρίως τους υπαξιωματικούς και την προσφορά τους. Το χαρακτηρίζουν συγκεκριμένα, ταφόπλακα, λαιμητόμο και απαράδεκτο. Από μόνος του ο τίτλος του απαντά στο γιατί έρχεται τώρα αυτό το νομοσχέδιο. Στοχεύει στους εν ενεργεία και εν αποστρατεία υπαξιωματικούς και αξιωματικούς, καθώς και στις οικογένειές τους. «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή», που προτείνει το νομοσχέδιο. Η νέα εποχή που επικαλείται ο τίτλος δεν είναι κάτι άλλο από την πολεμική προετοιμασία του ΝΑΤΟ και της ΕΕ και η πολεμική τους ετοιμότητα έως το 2030 (Ατζέντα 2030). Η ολοένα και αυξανόμενη αντιπαράθεση του ενός ιμπεριαλιστικού στρατοπέδου (ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και ΕΕ), με το αντίπαλο (Κίνα, Ρωσία), φέρνει στο προσκήνιο την επίσπευση ενεργειών για ισχυρότερες, ικανότερες και φονικότερες σε βάρος των λαών ευρωΝΑΤΟϊκές ένοπλες δυνάμεις. Οι όποιες αλλαγές γίνουν συντείνουν στη δυνατότητα εκτέλεσης επιχειρήσεων (επεμβάσεων) όπου διατάσσονται σε κάθε σημείο του πλανήτη, με βάση τους πολεμικούς ευρωΝΑΤΟϊκούς σχεδιασμούς, για εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ιμπεριαλιστών. Η κυβέρνηση πρωτοστατεί με τη συνδρομή των πολιτικών κομμάτων του ευρωατλαντισμού. Αυτό καλύπτει τις ανάγκες των λυκοσυμμαχιών με τη δημιουργία ευέλικτων και ταχυκίνητων ενόπλων δυνάμεων, κάτι που ισχύει σε όλα τα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ. Σε αυτές τις αλλαγές αντιδρούν οι μόνιμοι στρατιωτικοί. Ένας ικανός αριθμός αξιωματικών (ιδίως γιατρών κλπ σωμάτων, αλλά και όπλων) παραιτήθηκε, όπως παραιτήθηκαν και υπαξιωματικοί. Μεγάλος αριθμός παραιτήθηκε και το 2024. Παραιτήθηκαν σπουδαστές παραγωγικών σχολών ακόμη και από το τελευταίο έτος σπουδών. Το ίδιο εικάζεται ότι θα συμβεί και τα επόμενα χρόνια, καθώς στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα προστίθενται οι κίνδυνοι από τη διαφαινόμενη γενίκευση του πολέμου και οι προβλέψεις του νομοσχεδίου. Σε όλα αυτά προστίθεται και ο μεγάλος αριθμός αποστρατειών αξιωματικών (Συνταγματαρχών, Πλοιάρχων και Σμηνάρχων), που υλοποίησε η κυβέρνηση ήδη από το 2025, κατά τις ετήσιες τακτικές κρίσεις. Δεν μπορεί να θεωρηθεί ασύνδετη η πρόταση για στράτευση των γυναικών μόνο στον Στρατό Ξηράς με κίνητρο τα προνόμια και τη σταδιοδρομία τους ως ΕΠΟΠ, που εξαγγέλλεται με το νομοσχέδιο. Το νομοσχέδιο μιλά για “εθελοντική” στράτευση γυναικών, 12μηνης θητείας, αλλά όσο η πολεμική προετοιμασία εντείνεται, η “εθελοντική” θα γίνει υποχρεωτική. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται για πρώτη φορά στη χώρα το «μηχανογραφικό αρχείο θηλέων», το οποίο παρουσιάζεται προς το παρόν ως αρχείο καταγραφής γυναικών που κατατάσσονται στις ΕΔ. Μέχρι και για δόκιμες έφεδρους αξιωματικούς γυναίκες αναφέρει το νομοσχέδιο, κατά τα πρότυπα του άνδρα δόκιμου έφεδρου αξιωματικού, προκειμένου να υπηρετήσουν ακόμη και σε προγράμματα ανάπτυξης οπλικών συστημάτων. Το νομοσχέδιο προβλέπει χαμηλούς βαθμούς για να βγάζουν τη «λάντζα». Θα κάνουν όλες τις χειρωνακτικές εργασίες στα “στρατόπεδα” (συντήρηση, επισκευή υλικού πρώτου βαθμού, ενώ οι λοιποί βαθμοί συντήρησης αντί να γίνουν στα στρατιωτικά εργοστάσια θα περάσουν σε ιδιώτες επιχειρηματίες ). Αυτοί είναι που θα κληθούν να βγουν στην πρώτη γραμμή σε μια πολεμική επιχείρηση, ως «μαχητές της πρώτης γραμμής». Θα αντιμετωπίζονται ως αναλώσιμοι να χάσουν τη ζωή τους και να γυρίσουν σε φέρετρα με σημαία κατά τα λεγόμενα του υπουργού εθνικής άμυνας. Με το νομοσχέδιο επιχειρείται η “αναδιοργάνωση” των ενόπλων δυνάμεων και η προσαρμογή τους στα παραπάνω. Το νομοσχέδιο προτείνει λίγους αξιωματικούς και πολλούς υπαξιωματικούς. Ο υπουργός εθνικής άμυνας, με έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο, προχωρά στην αναδιοργάνωση των ενόπλων δυνάμεων και δένει το όλο εγχείρημα σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΝΑΤΟ. Η προσπάθεια για τη δημιουργία «Σώματος Υπαξιωματικών» έγινε και στο πρόσφατο παρελθόν αλλά σταμάτησε επειδή και τότε υπήρξαν έντονες αντιδράσεις. ΘΕΜΑΤΑ που αφορούν στους αξιωματικούς και υπαξιωματικούς: Μια γενική παραδοχή από τα ισχύοντα στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις είναι ότι τα καθήκοντα, προνόμια, υποχρεώσεις και δικαιώματα απορρέουν από τον βαθμό. Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου καταργούν την ανέλιξη στους βαθμούς, άρα και την ελπίδα για καλύτερες μέρες, αφήνοντας στους χαμηλούς βαθμούς και τα αντίστοιχα δυσβάσταχτα καθήκοντα. Το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από τους ίδιους τους στρατιωτικούς ως «ταξικό», σε βάρος των υπαξιωματικών. Και σήμερα μεταξύ των αξιωματικών και των υπαξιωματικών υπάρχουν άδικες διακρίσεις. Αυτά συζητούνται μεταξύ των στελεχών. Με το νομοσχέδιο ισχυροποιούνται οι διακρίσεις, ακόμη και από τα πρώτα βήματα καριέρας των στρατιωτικών, από τις παραγωγικές σχολές των ΕΔ. Το νομοσχέδιο περιέχει έωλες προβλέψεις όσον αφορά την υλοποίησή τους. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι λεπτομέρειες θα καθορισθούν με προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις. Κάποια προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις στα οποία παραπέμπει το νομοσχέδιο θα εκδοθούν με fast track διαδικασίες και κάποια άλλα με καθυστέρηση. Με fast truck διαδικασίες θα εκδοθούν αυτά που έχουν να κάνουν με υλοποίηση όλων των αντιδραστικών σημείων του νομοσχεδίου και αυτών που είναι σε βάρος των στρατιωτικών (όπως η απαξίωση των υπαξιωματικών, το βαθμολόγιο, τα σχετικά με τις παραγωγικές σχολές των ΕΔ και την εμπλοκή τους σε «πολεμικά» προγράμματα κλπ). Αυτά δηλαδή που θα «ξεζουμίσουν» τους στρατιωτικούς. Τα ελάχιστα που είναι υπέρ των στρατιωτικών, εφόσον ψηφιστεί το νομοσχέδιο με τη μορφή που ανέβηκε στη διαβούλευση, θα ακολουθήσουν την τακτική της καθυστέρησης. Για παράδειγμα, όλο το άρθρο 88 του νομοσχεδίου αφορά σε τέτοιου είδους προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις. Ο κατεχόμενος βαθμός του στρατιωτικού ρυθμίζει και το ύψος του μερίσματος που θα πάρει με την αποστρατεία του από το μετοχικό του ταμείο, όπως και το ύψος του βοηθήματος οικονομικής και επαγγελματικής αυτοτέλειας (ΒΟΕΑ) των παιδιών του. Αυτά τα οικονομικής φύσεως θέματα που επηρεάζουν και τις οικογένειες των στρατιωτικών, ιδιαίτερα σήμερα με την ακρίβεια, την ανεργία και την φοροαφαίμαξη που υφίστανται, παραπέμπονται σε προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις που οφείλονται να εκδοθούν. Επίσης, δεν είδαμε καμία μελέτη που να εξηγεί εάν θα κερδίσει ή θα χάσει το προσωπικό από τις νέες διατάξεις. Οι στρατιωτικοί μέχρι σήμερα έχουν κακή εμπειρία από προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις. Για παράδειγμα, αν και νόμος από το 2017 προέβλεψε την αποζημίωση για τη νυκτερινή εργασία των στρατιωτικών, η υπουργική απόφαση που θα καθόριζε τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης της αποζημίωσης αυτής καθυστέρησε να εκδοθεί 6 χρόνια. Η επίκληση των κυβερνήσεων (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ) για την καθυστέρηση ήταν τα στενά δημοσιονομικά όρια. Κάθε μισθολογική ρύθμιση πήγαινε στις καλένδες. Αυτό θα συμβεί και τώρα. Για πρώτη φορά εισάγεται ως προϋπόθεση προαγωγής στον επόμενο βαθμό η ύπαρξης κενής οργανικής θέσης. Οι οργανικές θέσεις είναι αυτές που θα καθορίζουν εφεξής, μεταξύ άλλων αλλά πρωτίστως, την εξέλιξη των στρατιωτικών ανά έτος, κατά κατηγορία και βαθμό. Οι διατάξεις αυτές πλήττουν ιδιαίτερα τους Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠΟΠ) για τους οποίους, σε σχέση με τους αξιωματικούς και τους μόνιμους υπαξιωματικούς, αναφέρεται ρητά στο νομοσχέδιο: «Οι ΕΠΟΠ προάγονται αποκλειστικά για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ανώτερων βαθμών”. Αυτό πρακτικά σημαίνει καθήλωση σε βαθμούς. Στην πράξη οι οργανικές θέσεις θα αυξομειώνονται με απόφαση της κυβέρνησης ανάλογα με τις ανάγκες της πολεμικής προετοιμασίας και των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών στους οποίους συμμετέχει η Ελλάδα. Η δημιουργία του Σώματος των Μονίμων Υπαξιωματικών κατά την άποψη των αποφοίτων των Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) δημιουργεί την προϋπόθεση ύπαρξης πολλών υπαξιωματικών, οι οποίοι δεν θα γίνονται πλέον αξιωματικοί μέσα από τις προβλέψεις: α. Οι απόφοιτοι Ανωτάτων Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών (ΑΣΜΥ) θα φτάνουν μέχρι τον βαθμό του Ανθυπασπιστή και σε αυτόν μόνο ελάχιστοι και κατ΄ επιλογή από τα ελεγχόμενα από την κυβέρνηση συμβούλια κρίσεων. Οι ΕΠΟΠ θα φτάνουν μέχρι τον βαθμό του Επιλοχία. Σήμερα φτάνουν μέχρι και τον βαθμό του Αρχιλοχία. β. Δεν θα προάγονται πλέον αυτεπαγγέλτως σε αξιωματικούς όπου με το ισχύον σύστημα θα στερεί: 1) από τους αποφοίτους ΑΣΜΥ τους 5 ή 6 βαθμούς Αξιωματικού που έχουν σήμερα, δηλαδή δεν θα γίνονται αυτεπαγγέλτως Ανθυπολοχαγοί, Υπολοχαγοί, Λοχαγοί, Ταγματάρχες, Αντισυνταγματάρχες και Συνταγματάρχες (όσοι έχουν πτυχίο ΑΕΙ) και 2) από τους ΕΜΘ τους 3 βαθμούς που έχουν σήμερα, δηλαδή δεν θα γίνονται αυτεπαγγέλτως Ανθυπασπιστές, Ανθυπολοχαγοί και Υπολοχαγοί. γ. Η μη προαγωγή τους στους βαθμούς αξιωματικών θα έχει ως συνέπεια: 1) εργασιακή επιβάρυνση με τα ίδια δυσμενή καθήκοντα σε όλο το εργασιακό τους βίο, αφού στις ελληνικές ΕΔ τα καθήκοντα απορρέουν από τον βαθμό, όπως προαναφέρθηκε, 2) μείωση του ποσού του μερίσματος που λαμβάνουν από τα μετοχικά τους ταμεία και 3) μείωση του ποσού του βοηθήματος οικονομικής και επαγγελματικής αυτοτέλειας (ΒΟΕΑ) που λαμβάνουν για τα παιδιά τους, καθότι και τα δύο αυτά έχουν συνάρτηση με τον βαθμό που φέρει το κάθε στέλεχος. 4) τη μειωμένη μοριοδότηση για τη στέγαση, τον παραθερισμό και τη νοσηλεία στα στρατιωτκά νοσοκομεία. δ. Όλα τα παραπάνω εκτιμούμε ότι θα οδηγήσουν τις ΑΣΜΥ σε κλείσιμο και άρα εξοικονόμηση πόρων για την ενίσχυση της πολεμικής οικονομίας της χώρας και της ΕΕ. Οι ΑΣΜΥ δεν πρέπει να κλείσουν. ε. Η ανωτατοποίηση των ΑΣΜΥ δείχνει να είναι προσχηματική, ικανοποιώντας χωρίς αντίκρυσμα ένα πάγιο αίτημα των μονίμων υπαξιωματικών, καθότι, ενώ οι ΑΣΜΥ φέρεται να αποδίδουν πτυχία ισοδύναμα με τα πτυχία των ΑΕΙ, ωστόσο εάν κάποιος απόφοιτος ΑΣΜΥ επιθυμεί να μεταταχθεί στο Σώμα των Αξιωματικών θα πρέπει να κατέχει πτυχίο άλλου ΑΕΙ. Μία προκλητική πρόβλεψη του κατατεθέντος στη διαβούλευση νομοσχεδίου (άρθρο 106) είναι η απαγόρευση για κάθε στρατιωτικό η συμμετοχή τους σε νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων οι οποίες ασκούν κριτική σε θέματα διοίκησης, οργάνωσης και λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων, με εξαίρεση τις ενώσεις του άρθρου 30Γ του ν. 1264/1982 (Α΄79), ή που εμπλέκονται σε ζητήματα χάραξης της γενικής πολιτικής της Χώρας. Εντάσσεται στο γενικό σιωπητήριο που προσπαθεί να επιβάλλει η κυβέρνηση προκειμένου να ανακόψει τις αντιδράσεις των στελεχών αλλά και τη συλλογική τους διεκδίκησης απέναντι στην εγκληματική πολιτική που υλοποιεί και ιδίως ενάντια στην εμπλοκή της χώρας στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους. Σαφώς επιχειρείται η τρομοκράτηση των εν ενεργεία στρατιωτικών, ιδιαίτερα μετά τις δυναμικές και μαζικές κινητοποιήσεις που πραγματοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα, όπου πρωτοστάτησαν οι σύλλογοι αποφοίτων ΑΣΣΥ, στους οποίους συμμετέχουν και εν ενεργεία στρατιωτικοί. Όσον αφορά το μισθολόγιο (άρθρα 72-87). α. Η κυβέρνηση εμφανίζει αυξήσεις, προκειμένου να περάσει τη βαθμολογική υποβάθμιση των υπαξιωματικών, αλλά στην ουσία οι μισθοί παραμένουν καθηλωμένοι. Κρίνεται ως ένα μισθολόγιο που αφενός δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των νοικοκυριών των στρατιωτικών και αφετέρου δεν αποκαθιστά τις μισθολογικές απώλειες από τις πρώτες μνημονιακές περικοπές του 2012 (13ος και 14ος μισθός, 13η και 14η σύνταξη). Κυριολεκτικά χαμένοι από το νέο μισθολόγιο θα είναι οι ΕΠΟΠ που θα δουν από μηδενικές έως μικρές αυξήσεις στις μικτές αποδοχές τους. β. Θα εξακολουθούν να μην λαμβάνουν το επίδομα παραμεθόριων περιοχών όλοι όσοι υπηρετούν σε παραμεθόριες – απομακρυσμένες περιοχές. γ. Θα εξακολουθούν να μην λαμβάνουν του επίδομα Eurocontrol οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. δ. Συνεχίζεται το πλαφόν στην αποζημίωση των εφημεριών των στρατιωτικών γιατρών (2.800.000,00 ευρώ ετησίως, συμπεριλαμβανομένων και των γιατρών των σωμάτων ασφαλείας που υπηρετούν στα στρατιωτικά νοσοκομεία). Αυτό σημαίνει ότι οι γιατροί που μετά βεβαιότητας θα εργάζονται υπερωριακά, πέραν από αυτό το πλαφόν δεν θα αποζημιώνονται, αφού δεν προβλέπεται προσαύξησή του. ε. Συνεχίζεται το πλαφόν στην αποζημίωση του προσωπικού που εκτελεί ειδικές αποστολές (16.000.000,00 ευρώ ετησίως). Το ποσό αυτό μπορεί να προσαυξάνεται στις περιπτώσεις αποστολών στο εξωτερικό στο πλαίσιο ευρωΝΑΤΟϊκών υποχρεώσεων της Χώρας. Με την πρόβλεψη αυτή καθίσταται σαφές πως, σε ό,τι έχει να κάνει με την εμπλοκή της χώρας στους ευρωΝΑΤΟϊκους σχεδιασμούς δημοσιονομικά όρια δεν υπάρχουν. στ. Ο μισθός των μαθητών των παραγωγικών σχολών παραμένει δυσανάλογος. Ενώ ο μισθός των μαθητών των ΑΣΕΙ τετραπλασιάστηκε με προγενέστερο νόμο, ο μισθός των μαθητών των ΑΣΜΥ παραμένει στο διπλάσιο. Το παρων νομοσχεδιο διατηρεί αυτή την ανισότητα. ζ. Με το άρθρο 85 καθιερώνεται η προσωπική διαφορά όπου η κυβέρνηση διατείνεται και διαφημίζει ότι οι μισθοί των στρατιωτικών θα είναι αυξημένοι κατά πολύ με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα. Το ερώτημα όμως που μπαίνει είναι: εφόσον όλοι θα δουν αυξήσεις στους μισθούς τους, γιατί μπήκε αυτή η διάταξη; Οι εργαζόμενοι και ιδίως οι συνταξιούχοι έχουν κακή πείρα από την εφαρμογή της προσωπικής διαφοράς όπως του νόμου Κατρούγκαλου, που οι επιπτώσεις του διατηρούνται μέχρι σήμερα και από την κυβέρνηση της ΝΔ. η. Με τις προβλέψεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου υπάρχει κίνδυνος για όλες τις κατηγορίες προσωπικού να χαθούν επιδόματα (θέρμανσης, παιδιού, voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς κλπ), λόγω έστω και της όποιας μικρής αύξησης τους εισοδήματος, χωρίς να παίρνονται μέτρα αποφυγής αυτής της απώλειας. θ. Με το νέο βαθμολόγιο των Υπαξιωματικών, που πλέον δεν θα γίνονται κατώτεροι (νέοι όπως θα ονομάζονται πλέον με το νομοσχέδιο) και ανώτεροι αξιωματικοί, οι υπαξιωματικοί χάνουν το επίδομα θέσης ευθύνης και το επίδομα διοίκησης. Το ΚΚΕ στηρίζει τα αιτήματα των 13 φορέων που συμμετέχουν στο συντονιστικό που δημιούργησαν αγωνιζόμενοι, διεκδικώντας με το ψήφισμα της κινητοποίησης της 11.10.2025: 1. Απόσυρση του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΕΘΑ που αφορά την αλλαγή του βαθμολογικού/σταδιοδρομικού πλαισίου των ΕΔ που επηρεάζει αρνητικά όλες τις προελεύσεις στρατιωτικών και συνδέεται με νέο μισθολόγιο-βαθμολόγιο διάλυσης των Ενόπλων Δυνάμεων. 2. Εγκατάλειψη κάθε σκέψης για θέσπιση του «Σώματος Υπαξιωματικών» καθώς και την περαιτέρω βαθμολογική υποβάθμιση Αξιωματικών, Ανθυπασπιστών και Υπαξιωματικών αποφοίτων των Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ). 3. Πραγματική και όχι ψευδεπίγραφη ανωτατοποίηση των ΑΣΣΥ με πλήρη εξασφάλιση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων, τόσο για τους αποφοίτους των ΑΣΕΙ, όσο και των ΑΣΣΥ. 4. Να σταματήσει η «ιδιωτικοποίηση» της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ταμείων των ΕΔ και των Μετοχικών Ταμείων και να ακυρωθεί ο κατάπτυστος ν.5223/2025 που, ουσιαστικά, ξεκινάει τη διάλυσή τους. Να διασφαλιστεί η ορθή διαχείριση της περιουσίας των Μετοχικών Ταμείων με απόλυτη διαφάνεια και εξυγίανση, όπου αυτή απαιτείται. 5. Να σταματήσει κάθε προσπάθεια εμπορευματοποίησης της δημόσιας Υγείας και ιδιωτικοποίησης των Στρατιωτικών Νοσοκομείων. Ο ιδιαίτερα κακός ν.5195/2025 υποβαθμίζει δραματικά τα δικαιώματα των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικών και των οικογενειών τους, με αποτέλεσμα να συρρικνώνονται τα δικαιώματά τους. Ο ν.5195/2025 οφείλει να αντικατασταθεί άμεσα. 6. Να θεσπιστεί ένα δίκαιο και ρεαλιστικό νέο ειδικό μισθολόγιο, που να είναι εναρμονισμένο με τις ιδιαιτερότητες του στρατιωτικού επαγγέλματος και να εξασφαλίζει την αξιοπρεπή διαβίωση των στρατιωτικών και των οικογενειών τους. 7. Να επιλυθεί άμεσα και με ουσιαστικό τρόπο το μείζον στεγαστικό πρόβλημα για τους στρατιωτικούς. Να αποσυνδεθούν τα περιουσιακά στοιχεία των ΕΔ από τη σφαίρα ενεργειών άλλων Υπουργείων που ουσιαστικά δημιουργεί συνθήκες υφαρπαγής της περιουσίας των ΕΔ εις βάρος των στρατιωτικών. 8. Να επανέλθουν πλήρως ο 13ος και 14ος μισθός για τους ε.ε. και, ομοίως, η 13η και 14η σύνταξη για τους ε.α. (δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και του επιδόματος αδείας). Να επανασυνδεθούν οι συντάξεις των αποστράτων με το μισθολόγιο των εν ενεργεία στελεχών και να διευθετηθούν οι χρόνιες μισθολογικές και συνταξιοδοτικές εκκρεμότητες και αδικίες στο σύνολό τους. 9. Να υπάρξει εξορθολογισμός της ανταποδοτικότητας των κρατήσεων για τους ε.ε. και ε.α. στρατιωτικούς, όπως για παράδειγμα να καταργηθεί η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) και η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης 2% υπέρ ανέργων (από τους ε.ε στρατιωτικούς) κλπ και 10. Να υπάρχει πραγματική αναγνώριση των ιδιαιτεροτήτων της εργασίας των στρατιωτικών με πλήρη ασφαλιστική αναγνώριση, ανταποδοτικότητα και κλιμακωτή διαβάθμιση με βάση τις πραγματικές συνθήκες εργασίας. Το ΚΚΕ έχει καταθέσει 100άδες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις και επίκαιρες ερωτήσεις προς τα υπουργεία, που αφορούν τη συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων των αξιωματικών, υπαξιωματικών και φαντάρων. Το ΚΚΕ απαιτεί εδώ και ώρα τη μη κατάθεση στη βουλή του νομοσχεδίου που βρίσκεται στη διαβούλευση. Καλούμε τον λαό να στηρίξει τα δίκαια αιτήματα και τους αγώνες των αξιωματικών και υπαξιωματικών. 25 Νοέμβρη 2025 Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας