Αρχική Ρυθμίσεις για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΔΕΣΜΕΥΣΗ, ΧΡΗΣΗ, ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (άρθρα 1-43)Σχόλιο του χρήστη Thomai Diamanti | 19 Νοεμβρίου 2025, 09:33




Παρατήρηση στα Άρθρα 31–32 – Διαφάνεια και Απόρρητο ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΩΝ «ΟΙΚΟΤΟΠΙΑ ΘΑΣΟΣ» Το Σχέδιο Νόμου, στα άρθρα 31–32, δεν διασφαλίζει την απαραίτητη διαφάνεια για μια τόσο επικίνδυνη δραστηριότητα όπως η γεωλογική αποθήκευση CO₂. Για εμάς, η γεωλογική αποθήκευση CO₂ είναι εγγενώς επικίνδυνη τεχνολογία, ακόμη και σε μεγάλα βάθη ωκεανού, και δεν τη θεωρούμε αποδεκτή λύση κλιματικής πολιτικής. Αν, παρά τις αντιρρήσεις μας, προχωρήσουν έργα CCS, η πλήρης διαφάνεια και η δημόσια πρόσβαση στα δεδομένα δεν είναι διαπραγματεύσιμη «πολυτέλεια», αλλά το ελάχιστο όριο ασφάλειας και δημοκρατικού ελέγχου. Σήμερα: – Το άρθρο 31 προβλέπει γενικά τη διάθεση περιβαλλοντικών πληροφοριών, αλλά στη συνέχεια τις περιορίζει με πολύ ευρείς ρήτρες «εμπορικού απορρήτου» και «εθνικής ασφάλειας». – Το άρθρο 32 δίνει στην Αρχή τη δυνατότητα να κρατά τα περισσότερα γεωλογικά και λειτουργικά δεδομένα υπό καθεστώς εμπιστευτικότητας. – Δεν προβλέπεται ρητά κανένα ανοικτό, δημόσιο Μητρώο CCS με συνεχή δημοσιοποίηση κρίσιμων δεικτών ασφάλειας και περιβάλλοντος. Με αυτή τη διατύπωση, ο πολίτης, η τοπική κοινωνία και οι ανεξάρτητοι επιστήμονες μπορεί να βρεθούν στο σκοτάδι για τα πιο βασικά: τι εγχέεται, σε ποιες πιέσεις, με ποιες ανωμαλίες και με ποιες συνέπειες. Ζητούμε σαφείς, ρητές τροποποιήσεις: Εξαίρεση των κρίσιμων περιβαλλοντικών και ασφαλιστικών δεδομένων από το «εμπορικό απόρρητο» Να προστεθεί διάταξη ότι δημοσιοποιούνται υποχρεωτικά, χωρίς δυνατότητα επίκλησης εμπορικού απορρήτου: – οι ΜΠΕ, ΣΜΠΕ και Ειδικές Οικολογικές Αξιολογήσεις, – τα σχέδια παρακολούθησης και οι εκθέσεις ασφαλείας, – τα αποτελέσματα παρακολούθησης κατά τη λειτουργία (πιέσεις ταμιευτήρα, παροχές έγχυσης, σύνθεση ρεύματος CO₂, μικροσεισμικότητα, συμβάντα σημαντικών ανωμαλιών και διορθωτικά μέτρα), – οι ετήσιες ποσότητες έγχυσης και αποθήκευσης. Η χρήση των δεδομένων αυτών δεν μπορεί να περιορίζεται «μόνο για τους σκοπούς του παρόντος νόμου», αλλά πρέπει να είναι διαθέσιμα στο κοινό και στην επιστημονική κοινότητα. Σαφής περιορισμός της ρήτρας «εθνικής ασφάλειας» Να διευκρινιστεί ρητά ότι η επίκληση εθνικής ασφάλειας δεν καταλαμβάνει λειτουργικά περιβαλλοντικά δεδομένα που είναι απαραίτητα για την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος. Μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις να επιτρέπεται μερική απόκρυψη (π.χ. ακριβείς συντεταγμένες ευαίσθητων υποδομών), με παράλληλη δημοσίευση συγκεντρωτικών/ανωνυμοποιημένων στοιχείων. Δημιουργία δημόσιου «Ανοικτού Μητρώου CCS» Να προβλεφθεί ρητά ότι τηρείται δημόσιο, ανοικτό Μητρώο CCS στην αρμόδια Αρχή, όπου δημοσιεύονται σε πραγματικό (ή σχεδόν πραγματικό) χρόνο: – οι δείκτες ασφάλειας και περιβάλλοντος που αναφέρονται παραπάνω, – το ιστορικό συμβάντων και ανωμαλιών, – οι όροι των αδειών, – βασικά γεωχωρικά στοιχεία των έργων. Τα μη εμπορικώς ευαίσθητα γεωλογικά δεδομένα πρέπει να γίνονται σταδιακά προσβάσιμα, ώστε να επιτρέπεται ανεξάρτητος επιστημονικός έλεγχος. Στοχευμένη προστασία πραγματικών εμπορικών μυστικών Για δεδομένα που είναι πράγματι εμπορικά μυστικά (π.χ. ιδιοκτησιακά μοντέλα, καθαρά οικονομικές παράμετροι), να προβλεφθεί ελεγχόμενη πρόσβαση με ειδικούς όρους (συμφωνίες εμπιστευτικότητας κ.λπ.), χωρίς όμως να θίγεται σε καμία περίπτωση η πλήρης δημοσιότητα των περιβαλλοντικών και ασφαλιστικών δεδομένων. Με βάση τα παραπάνω, ζητούμε την ουσιαστική αναδιατύπωση των άρθρων 31–32, ώστε: – να κατοχυρώνεται ρητά η προτεραιότητα του δημοσίου συμφέροντος στην πρόσβαση σε περιβαλλοντικές πληροφορίες, – να μην μπορεί να αποκρύπτονται κρίσιμα δεδομένα για λόγους «εμπορικού απορρήτου» ή «εθνικής ασφάλειας», – να θεσπιστεί υποχρεωτικό, ανοικτό Μητρώο CCS, προσβάσιμο σε πολίτες, τοπικές κοινωνίες και επιστήμονες. Χωρίς αυτά, η κοινωνία καλείται να αποδεχθεί ένα εγγενώς επικίνδυνο μοντέλο διαχείρισης CO₂ – ιδιαίτερα σε θάλασσες και παράκτιες ζώνες – χωρίς καν τα στοιχειώδη εργαλεία ελέγχου και ενημέρωσης. Αυτό δεν είναι αποδεκτό.