Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Όπως περιγράφεται η λειτουργία του επιδόματος στο παρόν σχέδιο νόμου, δημιουργούνται σοβαρές αθέλητες παρενέργειες που ευνοούν την αύξηση των μισθωμάτων, ακόμα και για νοικοκυριά που δεν ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες. Ειδικά για όσους δεν πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, το μέτρο λειτουργεί αντίστροφα από τον αρχικό σκοπό του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Ένα ζευγάρι χωρίς τέκνα, με κοινή φορολογική δήλωση 35.000 ευρώ, δεν πληροί τα κριτήρια για το επίδομα (όριο: 28.000 ευρώ). Σε περίπτωση λήξης μισθωτηρίου, προκύπτουν δύο εξίσου προβληματικά ενδεχόμενα: Αν αναφέρει κανείς στον εκμισθωτή ότι δεν δικαιούται το επίδομα, ουσιαστικά αποκαλύπτει εισοδηματικά στοιχεία, οδηγώντας τον εκμισθωτή στο συμπέρασμα ότι υπάρχει «περιθώριο αύξησης». Αν δεν αναφέρει τίποτα, ο εκμισθωτής μπορεί να θεωρήσει (εσφαλμένα) ότι ο ενοικιαστής επιδοτείται και έχει επιπλέον οικονομική ενίσχυση, γεγονός που πάλι μπορεί να οδηγήσει σε απαίτηση αύξησης μισθώματος. Με αυτόν τον τρόπο, το επίδομα: ενισχύει τις προσδοκίες αύξησης τιμών, ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν υφίσταται ουσιαστική οικονομική ενίσχυση, και διαρρηγνύει την εμπιστευτικότητα των οικονομικών δεδομένων των πολιτών, αφού η μη επιλεξιμότητα για το επίδομα εκλαμβάνεται ως ένδειξη «υψηλού εισοδήματος». Η πρόβλεψη επιδότησης, χωρίς παράλληλη ρύθμιση στην αναπροσαρμογή των ενοικίων ή διασφάλιση εμπιστευτικότητας, καθιστά την αγορά μισθώσεων ακόμη πιο ευάλωτη σε κερδοσκοπικές πρακτικές. Η όποια κοινωνική στόχευση, ακυρώνεται στην πράξη από τον στρεβλό αντίκτυπο στην αγορά. Προτείνεται η πρόβλεψη ανώτατων ορίων αύξησης μισθώματος, καθώς και σαφών κανόνων εμπιστευτικότητας σχετικά με την επιλεξιμότητα στο επίδομα, ώστε να προστατεύεται ουσιαστικά ο ενοικιαστής.