Άρθρο 70
Επιδότηση με τη μορφή επιστροφής ποσού ενοικίου
- Από το έτος 2025 και εφεξής παρέχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό σε φυσικά πρόσωπα, μισθωτές κύριας και φοιτητικής κατοικίας, ετήσια οικονομική ενίσχυση, η οποία αντιστοιχεί στο ποσό του ενός δωδέκατου του ετήσιου μισθώματος του προηγούμενου έτους για την κύρια κατοικία και για κάθε κατοικία φοιτητή. Σε περίπτωση περισσότερων της μίας (1) διαδοχικών μισθώσεων, κύριας ή φοιτητικής κατοικίας, εντός του έτους, το ετήσιο μίσθωμα εξευρίσκεται από το άθροισμα των μισθωμάτων που καταβλήθηκαν εντός του έτους.
- Η ενίσχυση καταβάλλεται εφάπαξ έως το τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους στον τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου που έχει γνωστοποιηθεί στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
- α) Για την κύρια κατοικία η ενίσχυση ανέρχεται έως τα οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως, προσαυξανόμενη κατά πενήντα (50) ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του υπόχρεου και της συζύγου σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 11 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167). Σε περίπτωση διακοπής της έγγαμης συμβίωσης, η προσαύξηση εφαρμόζεται για κάθε έναν από τους γονείς. Η παρούσα εφαρμόζεται αναλόγως για τα μέρη συμφώνου συμβίωσης.
β) Για τη φοιτητική κατοικία η ενίσχυση ανέρχεται έως τα οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως για κάθε φοιτητή.
Εάν ο φοιτητής είναι υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και η κατοικία έχει μισθωθεί από αυτόν, ισχύουν τα αναφερόμενα για την κύρια κατοικία.
- Δικαιούχοι της ενίσχυσης που χορηγείται για μίσθωση κύριας κατοικίας είναι όσοι σωρευτικά έχουν:
α) ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων τέκνων, ανεξαρτήτως της πηγής προέλευσης, φορολογούμενο και απαλλασσόμενο, πραγματικό και τεκμαρτό, το οποίο ανέρχεται έως τις είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ για τον άγαμο, έως τις είκοσι οκτώ χιλιάδες (28.000) ευρώ για τον έγγαμο ή μέρος συμφώνου συμβίωσης, προσαυξανόμενο κατά τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για κάθε εξαρτώμενο σύμφωνα με την παρ. 3 τέκνο και έως τις τριάντα μία χιλιάδες (31.000) ευρώ για τις μονογονεϊκές οικογένειες με εξαρτώμενα τέκνα, προσαυξανόμενο κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο, πέραν του πρώτου και
β) συνολική αξία ακίνητης περιουσίας υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων τέκνων που δεν υπερβαίνει, με βάση την πράξη διοικητικού προσδιορισμού Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του έτους καταβολής της ενίσχυσης, τις εκατόν είκοσι χιλιάδες (120.000) ευρώ για τον άγαμο, προσαυξημένη κατά είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ για τον ή την σύζυγο ή μέρος συμφώνου συμβίωσης και κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο.
Δικαιούχοι της ενίσχυσης που χορηγείται για μίσθωση κατοικίας φοιτητή είναι φυσικά πρόσωπα για τα οποία απαιτείται η συνδρομή μόνον της περ. α).
- Ο υπολογισμός της ενίσχυσης διενεργείται χωρίς αίτηση, με βάση τα στοιχεία της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του μισθωτή του εκάστοτε προηγουμένου φορολογικού έτους, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Σεπτεμβρίου του έτους καταβολής σύμφωνα με την παρ. 2.
- Προϋπόθεση για τη χορήγηση της ενίσχυσης είναι:
α) να έχει υποβληθεί στην Α.Α.Δ.Ε., εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, έως τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του Ιουλίου του έτους καταβολής της ενίσχυσης η οικεία δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας και,
β) να έχει δηλωθεί ο αριθμός της δήλωσης της περ. α) στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του προηγουμένου έτους του μισθωτή.
Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος οι δηλώσεις της περ. α) που αφορούν ενεργές μισθώσεις κατά το έτος 2024, εφόσον δεν έχουν υποβληθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, υποβάλλονται χωρίς κυρώσεις έως τις 15 Ιουλίου 2025.
- Εάν διαπιστωθεί ότι τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του μισθωτή, με τα οποία υπολογίστηκε το ποσό της ενίσχυσης κατά την παρ. 6, είναι ανακριβή, με αποτέλεσμα αχρεώστητη καταβολή, εν όλω ή εν μέρει, ποσών ενίσχυσης, πέραν των λοιπών κυρώσεων που προβλέπονται, τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καταλογίζονται εντόκως με το επιτόκιο της παρ. 1 του άρθρου 52 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄58), περί τόκων εκπρόσθεσμης καταβολής, το οποίο υπολογίζεται από την ημερομηνία χορήγησης, και επιπλέον ο δικαιούχος αποκλείεται από κάθε χορήγηση της ενίσχυσης του παρόντος για τα επόμενα τρία (3) έτη.
- Η ενίσχυση του παρόντος είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με χρέη που έχουν βεβαιωθεί στη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή του ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.).
- Για το έτος 2025 η ενίσχυση βαρύνει τις πιστώσεις του Ειδικού Φορέα (Ε.Φ.) 1024-711-0000000 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες» του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και χορηγείται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου αυτού.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., δύναται να καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 71
Παράταση ισχύος της μείωσης του φόρου εισοδήματος για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων του άρθρου 39Β Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος – Τροποποίηση παρ. 14 άρθρου 66 ν. 4646/2019
Στην παρ. 14 του άρθρου 66 του ν. 4646/2019 (Α΄201), περί μεταβατικών διατάξεων και έναρξης εφαρμογής του άρθρου 39 Β του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α΄167), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «το οποίο προστίθεται με το άρθρο 16 του παρόντος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167)», β) οι λέξεις «έως και 31.12.2024». αντικαθίστανται από τις λέξεις «έως και 31.12.2026», και η παρ. 14 διαμορφώνεται ως εξής:
«14. Οι διατάξεις του άρθρου 39Β του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167) εφαρμόζονται για δαπάνες που πραγματοποιούνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1.1.2020 έως και 31.12.2026.».
Άρθρο 72
Ετήσια οικονομική ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
- Από το έτος 2025 και εφεξής θεσπίζεται ετήσια οικονομική ενίσχυση ύψους διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για τους συνταξιούχους του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), στους οποίους καταβλήθηκε κύρια σύνταξη γήρατος ή θανάτου κατά τον μήνα Σεπτέμβριο εκάστου έτους αναφοράς, καθώς και για όσους λαμβάνουν σύνταξη σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85), περί υπαγωγής στον ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης των υπαλλήλων, λειτουργών του Δημοσίου καθώς και των στρατιωτικών, εφόσον πληρούν σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό πέμπτο (65ο) έτος της ηλικίας τους στις 31 Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους από το έτος αναφοράς,
β) το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξαρτήτως της πηγής προέλευσης, φορολογούμενο και απαλλασσόμενο, πραγματικό και τεκμαρτό, δεν υπερβαίνει για το εκάστοτε προηγούμενο φορολογικό έτος το ποσό των δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ για τον άγαμο και των είκοσι έξι χιλιάδων (26.000) ευρώ για τον έγγαμο ή για το μέρος συμφώνου συμβίωσης.
γ) το σύνολο της αξίας της ακίνητης περιουσίας υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων τέκνων δεν υπερβαίνει, με βάση την πράξη διοικητικού προσδιορισμού Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) εκάστου έτους αναφοράς, το ποσό των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ για τον άγαμο και των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ για τον έγγαμο ή για το μέρος συμφώνου συμβίωσης.
- Η οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 καταβάλλεται επίσης:
α) Στους συνταξιούχους του e-Ε.Φ.Κ.Α., στους οποίους καταβλήθηκε κύρια σύνταξη αναπηρίας κατά τον μήνα Σεπτέμβριο εκάστου έτους αναφοράς.
β) Στους δικαιούχους:
βα) σύνταξης ανασφάλιστων υπερηλίκων του ν. 1296/1982 (Α’ 128),
ββ) επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερήλικων του άρθρου 93 του ν. 4387/2016,
βγ) των προνοιακών παροχών σε χρήμα της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4520/2018 (Α’ 30), περί παροχών και υπηρεσιών, οι οποίες χορηγούνται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ο.Π.Ε.Κ.Α.) σε άτομα με αναπηρία,
βδ) του επιδόματος απολύτου αναπηρίας για συνταξιούχους του πρώην Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (πρώην ΟΓΑ) που λαμβάνουν μόνον τη βασική σύνταξη του πρώην ΟΓΑ, αν έχουν εφ’ όρου ζωής ποσοστό αναπηρίας εκατό τοις εκατό (100%), της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 334/1988 (Α’ 154), περί ποσοστού αναπηρίας,
βε) του επιδόματος νόσου και ανικανότητας των συνταξιούχων του Δημοσίου, του άρθρου 54 του π.δ. 169/2007 (Α’ 210),
βστ) του εξωιδρυματικού επιδόματος του άρθρου 42 του ν. 1140/1981 (Α’ 68), τα οποία επιδόματα των υποπερ. Βδ’, βε’ και βστ’ χορηγούνται από τον e-Ε.Φ.Κ.Α., και
βζ) των επιδομάτων των άρθρων 54Α του π.δ. 169/2007 (Α΄210), 100 έως 103 του π.δ. 168/2007 (Α’ 209), τα οποία καταβάλλονται από το Δημόσιο.
γ) Στα άτομα με αναπηρία που κρίνεται ότι δικαιούνται αναδρομικής καταβολής της προνοιακής παροχής σε χρήμα της υποπερ. βγ) της περ. β) για τον μήνα Νοέμβριο εκάστου έτους αναφοράς, μετά την τακτική καταβολή της μηνιαίας προνοιακής παροχής του μήνα αυτού.
δ) Στους ανάδοχους γονείς ατόμων ενταγμένων σε γενικά ή ειδικά αναπηρικά προνοιακά προγράμματα, οι οποίοι λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 12 του ν. 4538/2018 (Α’ 85), περί παροχών και διευκολύνσεων σε ανάδοχους γονείς.
- Η ετήσια οικονομική ενίσχυση:
α) καταβάλλεται μέχρι την 30η Νοεμβρίου κάθε έτους,
β) είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα νομικά τους πρόσωπα, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και
γ) δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή του e-Ε.Φ.Κ.Α..
- Πρόσωπα που εμπίπτουν σε περισσότερες κατηγορίες δικαιούχων των παρ. 1 και 2, λαμβάνουν την ετήσια οικονομική ενίσχυση για τη μία (1) από τις κατηγορίες αυτές.
- Η δαπάνη για την καταβολή της ετήσιας οικονομικής ενίσχυσης βαρύνει τους προϋπολογισμούς του e-Ε.Φ.Κ.Α. και του Ο.Π.Ε.Κ.Α. κατά περίπτωση. Ειδικά για το έτος 2025 η δαπάνη για την καταβολή της ετήσιας οικονομικής ενίσχυσης βαρύνει τους προϋπολογισμούς του e-Ε.Φ.Κ.Α. και του Ο.Π.Ε.Κ.Α κατά περίπτωση και μπορεί να καλυφθεί κατόπιν τροποποίησης των προϋπολογισμών τους, με τη χρήση ταμειακών διαθεσίμων.
- Η καταβολή της ετήσιας οικονομικής ενίσχυσης για όσους λαμβάνουν σύνταξη σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4387/2016, περί υπαγωγής στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης των υπαλλήλων, λειτουργών του Δημοσίου και των στρατιωτικών, και για τους δικαιούχους της υποπερ. βζ) της περ. β) της παρ. 2 πραγματοποιείται απευθείας από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Στο νομοσχέδιο για το ενοίκιο να ληφθεί υπόψη στα εισοδηματικά κριτήρια και να αυξηθούν σε οικογένειες με παιδιά ΑΜΕΑ. Επίσης για τρίτεκνους πολύτεκνους που νοικιάζουν να υπάρχει καλύτερη πρόβλεψη στα εισοδηματικά κριτήρια καθόσον πρέπει να μένουν σε μεγαλύτερα σπίτια με αυξημένο ενοίκιο. Το όριο 40000 για τρίτεκνους είναι πολύ λίγο. Πρέπει τουλάχιστον να πάει στα 50000.
Στο νομοσχέδιο για το ενοίκιο να ληφθεί υπόψη στα εισοδηματικά κριτήρια και να αυξηθούν σε οικογένειες με παιδιά ΑΜΕΑ. Επίσης για τρίτεκνους πολύτεκνους που νοικιάζουν να υπάρχει καλύτερη πρόβλεψη στα εισοδηματικά κριτήρια καθόσον πρέπει να μένουν σε μεγαλύτερα σπίτια με αυξημένο ενοίκιο. Το όριο 40000 για τρίτεκνους είναι πολύ λίγο. Πρέπει τουλάχιστον να πάει στα 50000.
Μόνο οι συνεπείς μισθωτές να λαμβάνουν το επίδομα ενοικίου.
Φαντασθείτε να χρωστούν ενοίκια ,και να παίρνουν και επίδομα.
ΣΧΟΛΙΟ στο ΑΡΘΡΟ 70
Η ακολουθούμενη πολιτική (κάθε είδους επιδομάτων) και στην συγκεκριμένη περίπτωση της επιστροφής ενός ενοικίου, στερείται αναπτυξιακής διάστασης και απλώς θα συμβάλει στα αμέσως επόμενα έτη στην περαιτέρω άνοδο των ενοικίων. Περαιτέρω εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ως κριτήρια τα περιουσιακά, τα οποία αφενός ΔΕΝ αντανακλούν την πραγματική φοροδοτική ικανότητα των ιδιοκτητών (για παράδειγμα η αξία ερειπωμένων κατοικιών σε χωριά σε μη τουριστικές περιοχές, οικόπεδα σε οικισμούς κάτω 2000 κατοίκων που δηλώθηκαν στο Ε9 το 2005, που πλέον ΔΕΝ είναι οικόπεδα αλλά Χωράφια βάσει της αποφασης ΣΤΕ και του πρόσφατου ΠΔ της Κυβέρνησης).
Η οικονομική πολιτική θα πρέπει να είναι ορθολογική και να επικεντρώνεται είτε στην μείωση της φορολογίας των ενοικίων για τους ιδιοκτήτες είτε στην έκπτωση από το εισόδημα των ενοικίων (από τους ενοικιαστές).
ΔΕΝ μπορεί να επιδοτείται {με τους φόρους των εργαζομένων και όσων επένδυσαν σε κατοικίες, στηρίζοντας την οικονομική ανάπτυξη}, η απόκρυψη εισοδημάτων, και η υποκατάσταση της εργασίας από την μαύρη και αδήλωτη εργασία ή και την επιδοτούμενη μη εργασία.
Να συμπεριληφθούν στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 72 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και όσοι λαμβάνουν σύνταξη ως παθόντες σε διατεταγμένη υπηρεσία και ένεκα αυτής του άρθρου 88,του Π.Δ.168/2007,από το Υπουργείο οικονομικών Γ.Λ.Κ.χωρις ηλικιακό όριο καθόσον δεν λαμβάνουν επιδόματα ανικανότητας για λόγους ίσης μεταχείρισης με τους λοιπούς ανάπηρους. Πρόκειται για οπλίτες των Ενόπλων Δυνάμεων που τραυματίστηκαν σε διατεταγμένη υπηρεσία και ένεκα αυτής και υπάγονται στην παρ.3β,του άρθρου 4, τουν.4387/2016.
Το πεδίο 081 του πίνακα 6.9 του φορολογικού εντύπου Ε1 δεν είναι ένα υποχρεωτικό πεδίο. Δεν είναι σωστό ένα μη υποχρεωτικό πεδίο να χρησιμοποιείτε από το υπουργείο ως κριτήριο για να ενισχυθεί ο κάθε δικαιούχος.
Στις προ συμπληρωμένες δηλώσεις που υποβάλλει αυτόματα το σύστημα το πεδίο 081 έχει συμπληρωθεί? Οχι! τι θα γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις? θα υποβληθούν από το σύστημα;
Το πεδίο 081 του πίνακα 6.9 του φορολογικού εντύπου Ε1 δεν είναι ένα υποχρεωτικό πεδίο. Δεν είναι σωστό ένα μη υποχρεωτικό πεδίο να χρησιμοποιείτε από το υπουργείο ως κριτήριο για να ενισχυθεί ο κάθε δικαιούχος.
Στις προ συμπληρωμένες δηλώσεις που υποβάλλει αυτόματα το σύστημα και καυχιέστε ότι είναι αλάνθαστες το πεδίο 081 έχει συμπληρωθεί? Οχι! τι θα γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις? θα υποβάλλετε τροποιητικές εσείς πάλι αυτόματα έως τις 15/07?
Σχετικά με διευκρίνηση επί του άρθρου 71:
Στην ΥΑ Α1197/2024 (ΦΕΚ 7123/27.12.2024), στο άρθρο 1, παρ.2, όπου δίδονται οδηγίες για τον υπολογισμό της έκπτωσης, αναφέρεται ότι «…Οι «επιλέξιμες δαπάνες» αφορούν όλα τα κτίρια ανεξαρτήτως της χρήσης τους, εφόσον δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν εντάσσονται σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων ή άλλα προγράμματα ή δράσεις επιχορήγησης και αναγνωρίζονται για τη μείωση του φόρου…».
Θα πρέπει να διευκρινιστεί ποια ακριβώς είναι τα Προγράμματα Αναβάθμισης κτιρίων ή τα άλλα προγράμματα ή δράσεις επιχορήγησης για τα οποία ΔΕΝ ισχύει η ΜΕΙΏΣΗ ΦΟΡΟΥ διότι υπάρχει σύγχυση και στην ΑΑΔΕ αδυνατούν να απαντήσουν σε τεθέν και ήδη υποβληθέν ερώτημα..
Παράδειγμα, στο πρόγραμμα «Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου» με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δεν δίδεται κάποιο ποσό επιχορήγησης ή επιδότησης στον Δικαιούχο, παρά μόνο άτοκη χρηματοδότηση (άτοκο δάνειο μέσω τραπεζών) για την αγορά και την εκτέλεση των εργασιών ανακαίνισης/αναβάθμισης. Το σύνολο των δαπανών εξοφλούνται από τον δικαιούχο/οφειλέτη του άτοκου δανείου με ηλεκτρονικά μέσα.
Θα πρέπει να διευκρινιστεί αν ο δικαιούχος της άτοκης χρηματοδότησης μέσω του προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου» δικαιούται στην συνέχεια να τύχει της φοροαπαλλαγής για αυτές τις δαπάνες καταχωρώντας της στους αντίστοιχους κωδικούς της δήλωσης Ε1.
Οφείλετε να λάβετε υπόψιν σας τα εξής
1) Το πεδίο 081 του πίνακα 6.9 του φορολογικού εντύπου Ε1 δεν είναι ένα υποχρεωτικό πεδίο. Δεν είναι ηθικό λοιπόν ένα μη υποχρεωτικό πεδίο να χρησιμοποιείτε από το υπουργείο ως επαληθευτικό κριτήριο
2) Οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις για τις οποίες πανηγυρίζει το υπουργείο οικονομικών εδώ και 2 έτη δια στόματος απερχόμενων υπουργών μέχρι υπευθύνων επικοινωνίας που δε δίστασαν ταυτόχρονα να επιτεθούν άκομψα στον λογιστικό κλάδο λέγοντας ότι «χάνουμε πελάτες» , δεν συμπληρώνουν αυτό το πεδίο καν. Τι θα πείτε σε αυτούς τους φορολογούμενους; Συγνώμη το κράτος κατέθεσε λάθος τη φορολογική σας δήλωση ή πηγαίνετε τελικά σε λογιστή να σας κάνει τροποποιητική;
Αν το επιτρέψετε αυτό θα είναι ένα λάθος που θα έρθει να προστεθεί στα ήδη διαπιστωμένα λάθη των προσυμπληρωμένων δηλώσεων που είναι τα εξής 5 ως ώρας
α) Συστέγαση σε οικία. Στον εσωτερικό πίνακα τα ποσοστά συμμετοχής φαίνονται κανονικά(είτε σε περίπτωση ιδιοκτησίας είτε σε περίπτωση ενοικίου) εξωτερικά έρχεται 100% στον κάθε φορολογούμενο με αποτέλεσμα να τους διπλασιάζετε το τεκμήριο του ακινήτου
β) Στους τόκους καταθέσεων κάνει επιμερισμό με βάσει τον αριθμό δικαιούχων χωρίς να λαμβάνει υπόψιν ποιος είναι κύριος δικαιούχος
γ) Φιλοξενία κατά τα περσινά πρότυπα αδιαφορώντας αν έχει αλλάξει το καθεστώς φιλοξενίας ή αν έχει μετατραπεί σε ιδιοκατοίκηση
δ) Στερεί το δικαίωμα επίκλησης ανάλωσης κεφαλαίου από τον φορολογούμενο
ε) Λαμβάνει υπόψιν τις δαπάνες αγορών με κάρτα στον 049 μόνο από λογαριασμούς στους οποίους ο φορολογούμενος είναι κύριος δικαιούχος ενώ μπορεί να έχει δαπανήσει χρήματα και από λογαριασμό που είναι συνδικαιούχος
3) Μοναδική επαληθευτική πηγή οφείλει να είναι η ανάρτηση του ηλεκτρονικού συμφωνητικού μίσθωσης που στην ουσία αποτελεί τη θεώρηση του ιδιωτικού συμφωνητικού μίσθωσης που έχει υπογραφεί από τους συμβαλλόμενους
4) Δημιουργείτε σύγχυση με αυτό τον τρόπο διότι υπάρχουν τα εξής σφάλματα
α) Διπλοπερασμένα συμφωνητικά για την ίδια μίσθωση (εδώ επειδή η ευθύνη είναι του εκμισθωτή οφείλετε να βρείτε λύση για τον μισθωτή. Να μπορεί να παίρνει την επιδότηση με σημείο αναφοράς οποιοδήποτε από τα 2)
β) Συμφωνητικά που ανανεώνονται εντός του φορολογικού έτους και υπάρχουν παραπάνω από 1 αριθμός μίσθωσης (επίσης θα ήταν βοηθητικό να λαμβάνει το επίδομα ανεξαρτήτως αν έχει βάλει το 2ο κατά σειρά της ανανέωσης ή το 1ο το αρχικό)
γ) Συμφωνητικά που μπορεί να έχουν ξεχαστεί να ανανεωθούν και να έχει μετατραπεί η μίσθωση σε αορίστου νομοτελειακά, καθώς και η φορολογική αρχή ορθότατα το ίδιο κάνει όταν κάποιος ξεχάσει να ανανεώσει και υπολογίζει κανονικά τα μισθώματα στο Ε2
Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρώ ότι αν θέλετε να αποφύγετε τις συνθήκες κοινωνικού αυτοματισμού που θα δημιουργηθούν ανάμεσα σε εκμισθωτές-μισθωτές και να καλείται σε ρόλο πυροσβέστη ο κλάδος των λογιστών-φοροτεχνικών, καλό θα ήταν να επανεξετάσετε αυτή τη παράμετρο το γρηγορότερο δυνατό
Στα οικονομικά κριτήρια να είναι 30.000 για όλους ανεξαρτήτου οικογενειακής κατάστασης και η ακίνητη περιουσία να μην υπερβαίνει τις 100.000. Επιπλέον να αποκλείονται όσοι έχουν ιδιόκτητη κατοικία ή κατοικία που ενοικιάζουν σε τρίτους
Για την επιστροφή ενοικίου, στα εισοδηματικά κριτήρια πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψη ο μέσος όρος εισοδήματος των τριών τελευταίων ετών, όπως γίνεται και στο πρόγραμμα Σπίτι μου 2.Υπάρχει περίπτωση μία χρονιά να ξεπερνάει κάποιος το όριο από τη λήψη ενός μικρού έκτακτου ποσού και να χάνει την επιστροφή ενοικίου ενώ το εισόδημά του είναι κάτω από τα όρια.
Να προστεθεί ως προϋπόθεση λήψης της ενίσχυσης η συνέπεια του ενοικιαστή στην καταβολή των μισθωματων ώστε να μην επιβραβεύονται οι ασυνεπείς ενοικιαστές!
Προϋπόθεση για τη χορήγηση της ενίσχυσης είναι:
α) να έχει υποβληθεί στην Α.Α.Δ.Ε., εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, έως τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του Ιουλίου του έτους καταβολής της ενίσχυσης η οικεία δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας και,
β) να έχει δηλωθεί ο αριθμός της δήλωσης της περ. α) στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του προηγουμένου έτους του μισθωτή.
Να γίνει αναφορά στον τρόπο δήλωσης των αριθμών δηλώσεων, σε περίπτωση τροποποιητικής εντός του έτους για μεταβολή του μισθώματος.
Απαράδεκτη και εκτος τόπου η χορήγηση της ενίσχυσης , θα πρέπει να γίνουν τροποποιητικές σε όλες οι δηλώσεις που έχουν υποβληθεί ως σήμερα , τεράστια επιβάρυνση στους φορολογούμενους
Αλλη μια φορά εν μέσω της διαδικασίας της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων γίνονται τροποποιήσεις στην διαδικασία .
Επιεικώς απαράδεκτοι
Στα οικονομικα κριτηρια δεν γινεται για τον αγαμο να ειναι 20.000 και για τους εγγαμους 28.000 ειναι ανιση μεταχειρηση και δεν ενισχυεται η μεση οικογενεια .Δυο αγαμοι που συγκατοικουν λαμβανουν το επιδομα ενοικιου ενω 2 που παντρευτηκαν δεν θα το δικαιουνται.Επισης 2 ζευγαρι αγαμων μπορει να μεινει σε σπιτι μ ενα δωματιο ενω παντρεμενο ζευγαρι με 1 παιδι ακομη και με 2 που απατουνται 2 δωματια και πανω, αρα μεγαλυερο ενοικιο και περισσοτερα εξοδα δεν το δικαιουνται.
Μόνον για συνεπείς ενοικιαστές!!! Αλλιώς το μπόνους,να πηγαίνει στον ιδιοκτήτη για κάλυψη μέρους των οφειλόμενη.
Bravo well done θα μπορούσε με τεχνητή νοημοσύνη και το power bi
Παρακαλώ όπως διαγραφει από το νομοσχέδιο η περίπτωση που υποχρεώνει για την λήψη της ενίσχυσης του ενός ενοικίου το Νοέμβριο , η αναγραφή του αριθμού μισθωτηριου στην δήλωση εισοδήματος ήταν προεραιτικη και όχι υποχρεωτική κανένας δεν τον έβαλε ούτε καν οι ΠΡΟΣΥΜΠΛηρωμενες . Θα πρέπει να γίνουν 3 με 4 εκατομμύρια τροποποιητικές . Αφού διπλοτσεκαρετσι με την δήλωση του ιδιοκτήτη και έχετε το μισθωτηριο στις πλατφόρμες έλεος . Κανένας δεν θα πάρει αυτή την ενίσχυση ρωτήστε ένα λογιστή πρώτα
Η επιδότηση θα πρέπει να δίνεται με την προϋπόθεση ότι ο μισθωτής είναι συνεπής στην καταβολή του ενοικίου.
Θα πρέπει να αφαιρεθεί από το νομοσχέδιο η αναγραφή του αριθμού μισθωτηριου στην δήλωση φορολογίας γιατί δεν ήταν υποχρεωτικό πεδίο και δεν το έβαλε κάνεις οπότε κάνεις δεν θα το πάρει το επίδομα αυτό . Θα πρέπει να γίνουν 3 με 4 εκατομμύρια τροποποιητικές . Και είναι και ανούσιο αφού συμβαδίζει με τον αφμ του ιδιοκτήτη . Έλεος
Η συμπλήρωση του αριθμού των στοιχείων μίσθωσης στην φορολογική δήλωση του προηγούμενου έτους, το οποίο είναι προαιρετικό στοιχείο στη συμπλήρωση της δήλωσης εισοδήματος, δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο λήψης της ενίσχυσης ενοικίου. Την στιγμή που κατατίθεται προς διαβούλευση το Νομοσχέδιο, 740.000 δηλώσεις έχουν υποβληθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ και συνολικά έχουν υποβληθεί πάνω από 4,5 εκατ. φορολογικές δηλώσεις. Η μεγάλη πλειοψηφία των ενοικιαστών έχει ήδη υποβάλλει την φορολογική δήλωση και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχει συμπληρωθεί ο αριθμός των στοιχείων της μίσθωσης. Οι δηλώσεις συμπληρώθηκαν και υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις που ίσχυαν την στιγμή της υποβολής της φορολογικής δήλωσης και δεν μπορεί να αλλάζει ο τρόπος συμπλήρωσης εκ των υστέρων.
Ενοίκιο
Προφανώς ο ιδιοκτήτης μου είπε οτι στο τέλος του έτους που λήγει το συμβόλαιο θα μου κάνει αύξηση αντίστοιχη με το επίδομα
Τι σχέση έχει η ακίνητη περιουσία με το επίδομα. Θέλετε να αγοράσετε τα χωράφια και το σπίτι στο χωριό στις αντικειμενικές αξίες του ΕΜΦΙΑ . Αν ναι παρακαλώ ενημερώστε με
Επιδόματα
Αφού δίνονται παροχές σε χρήμα γιατί επιπλέον επίδομα?
Ποιοι είναι επιτέλους οι ευάλωτοι ? Εκτός απο τους μισθωτούς όλοι οι άλλοι δηλώνουν οτι εισοδήματα θέλουν.
Πως γίνεται κάποιος να είναι ανασφάλιστος?
Οι χαμηλοσυνταξιούχοι των 64 ετών δεν παίρνουν ενίσχυση, ενώ οι υψηλοσυνταξιούχοι των 65 ετων παίρνουν. Είναι άδικο.
Σωστό, και επιβραβεύει τους ειλικρινείς. Νομίζω θα έπρεπε να συμπεριληφθεί και η κατάργηση εισφοράς αλληλεγγυης ανέργων απο τη στιγμή που επεσε η ανεργία σε ποσοστά προ κρισης και ο φετινός Απρίλιος παρουσίασε ρεκόρ προσλήψεων
Για την επιδοτηση ενοικιων ειναι παρα πολυ χρονοβορο και γραφειοκρατικο να βαζουμε ολα τα μισθωτηρια ανα ετος. Υπαρχουν περιπτεωσεις που οι εκμισθωτες ή μισθωτες ειναι πανω απο ενας. Και αν εχουν τροποποιηθει και τα μισθωτηρια μπορει να χρειαστει να γινουν 10 -15 εγγραφες με μισθωτηρια. Πρεπει να βρεθει αλλος τροπος. Αλλωστε τα ποσα που εχουν μπει σαν δαπανες ειναι συγκεκριμενα
Προϋπόθεση για τη χορήγηση της ενίσχυσης είναι:
α) να έχει υποβληθεί στην Α.Α.Δ.Ε., εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, έως τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του Ιουλίου του έτους καταβολής της ενίσχυσης η οικεία δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας και,
β) να έχει δηλωθεί ο αριθμός της δήλωσης της περ. α) στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του προηγουμένου έτους του μισθωτή.
Να γίνει αναφορά στον τρόπο δήλωσης των αριθμών δηλώσεων, σε περίπτωση τροποποιητικής εντός του έτους για μεταβολή του μισθώματος.
Πχ 6 μήνες 300 ευρώ με αριθμό υποβολής ΧΧ1 και 6 μήνες με 350 ευρώ με αριθμό υποβολής ΧΧ2. Πρέπει να αναγράφονται ξεχωριστά ή αρκεί ο αριθμός δήλωσης του τελευταίου μισθωτηρίου;;