• Σχόλιο του χρήστη 'Βαρβέρης Χριστόφορος' | 3 Ιουλίου 2025, 17:49

    Η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 164, αντίκειται στο ενωσιακό δίκαιο και ως εκ τούτου χρήζει τροποποίησης προκειμένου να εναρμονιστεί, για τους ακόλουθους λόγους: α) Παρότι τα κριτήρια για τη χορήγηση της άδειας απλουστευμένων διαδικασιών εξαγωγής είναι εκείνα που ορίζονται στο άρθρο 39α του Κανονισμού 952/2013 (Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας) και στο άρθρο 24 του εφαρμοστικού Κανονισμού 2447/2015, τα οποία, μεταξύ των άλλων, περιέχουν την πρόβλεψη ότι η αρμόδια για τη λήψη της απόφασης ανάκλησης της άδειας απλουστευμένων διαδικασιών τελωνειακή αρχή, πρέπει να εξετάσει αν η παράβαση είναι ήσσονος σημασίας σε σχέση με τον αριθμό ή τον όγκο των σχετικών πράξεων, αφενός και αφετέρου, αν διατηρεί αμφιβολίες ως προς την καλή πίστη του αιτούντος, η εθνική διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 164, δεσμεύει την αρμόδια τελωνειακή αρχή προκειμένου να προχωρήσει άμεσα στην ανάκληση της άδειας, ακόμα και αν δεν διατηρεί αμφιβολίες ως προς την καλή πίστη του αιτούντος και χωρίς να έχει τη δυνατότητα να εξετάσει αν η παράβαση είναι ήσσονος σημασίας σε σχέση με τον αριθμό ή τον όγκο των σχετικών πράξεων. β) Παρότι από τις ενωσιακές διατάξεις δεν προβλέπεται χρονική περίοδος στέρησης υπαγωγής στις απλουστευμένες διαδικασίες εξαγωγής, η εθνική διάταξη προβλέπει τέτοια χρονική περίοδο, από ένα μέχρι τρία χρόνια. Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι η εφαρμογή της εθνικής διάταξης, πέραν του ότι αντίκειται στο ενωσιακό δίκαιο, δημιουργεί και σημαντικά προβλήματα στη χρήση των απλουστευμένων διαδικασιών από τις εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας μας, αφού αφενός κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να απωλέσουν την άδεια εξαιτίας μιας ήσσονος σημασίας παράβασης και αφετέρου χρήζουν δυσμενέστερης αντιμετώπισης από τις τελωνειακές αρχές, σε σχέση με τις ανταγωνίστριες εταιρείες των άλλων κρατών μελών, με ότι αρνητικό αυτό συνεπάγεται για το εξαγωγικό εμπόριο και την εθνική οικονομία.