• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ' | 5 Ιουλίου 2025, 19:37

    Άρθρο 27 Συμπληρωματική Βεβαίωση Για την επιβράβευση της ειλικρίνειας και της εντιμότητας του συναλλασσόμενου με την Τελωνειακή Υπηρεσία, την οποία επιδώκουμε και επιθυμούμε, είναι απολύτως αναγκαίο να προβλεφθεί ότι σε περίπτωση που ο διασαφιστής αυτοβούλως και με δική του πρωτοβουλία σε περίπτωση που διαπιστωθεί λάθος ή έλλειψη στην διασάφηση, προβαίνει σε συμπληρωματική ή διορθωτική δήλωση εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την απελευθέρωση των εμπορευμάτων, να μην εκλαμβάνεται ως τελωνειακή παράβαση και να μην καταλογίζεται διοικητικό πρόστιμο. Άρθρο 34 Ελεύθερες Ζώνες και Ελεύθερα Τελωνειακά Συγκροτήματα Επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 246 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα ( UCC) προβλέπεται ότι Τα ενωσιακά εμπορεύματα μπορούν να εισέρχονται, να αποθηκεύονται, να διακινούνται, να χρησιμοποιούνται, να μεταποιούνται ή να καταναλώνονται, όσο βρίσκονται εντός ελεύθερης ζώνης. Κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου οι τελωνειακές αρχές πιστοποιούν τον τελωνειακό χαρακτήρα του ενωσιακού εμπορεύματος σε οποιοδήποτε από τα κατωτέρω εμπορεύματα : α) τα ενωσιακά εμπορεύματα που εισέρχονται σε ελεύθερη ζώνη, β) τα ενωσιακά εμπορεύματα που έχουν υποβληθεί σε εργασίες τελειοποίησης σε ελεύθερη ζώνη και γ) τα εμπορεύματα που έχουν τεθεί σε ελεύθερη κυκλοφορία σε ελεύθερη ζώνη. Συνεπώς προκειμένου να υπάρχει συμφωνία του Νέου Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα με τον ισχύοντα Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα θα πρέπει να προστεθεί η ανωτέρω ρύθμιση. Άρθρο 38 Ποινή ανακριβούς δήλωσης Σε συνέχεια της προτάσεως μας για το άρθρο 27, και λαμβάνοντας υπόψη το διαρκώς μεταβαλλόμενο ηλεκτρονικό περιβάλλον που διέπει τις τελωνειακές διαδικασίες και τις εξειδικευμένες γνώσεις που καλείται κάθε φορά να εφαρμόσει ο τελωνειακός αντιπρόσωπος ώστε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, διασφαλίζοντας την νομιμότητα των ενεργειών του, θα πρέπει οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από τον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, να διέπονται από ευελιξία, σαφήνεια και κυρίως από την αρχή της αναλογικότητας, που αποτελεί την βασική αρχή του δικαίου και του Συντάγματος (άρθρο 15 παρ. 1 του Συντάγματος), γεγονός, που καθημερινά διαπιστώνουμε ότι με τις ισχύουσες διατάξεις, η αρχή αυτή παραβιάζεται σε πολλές περιπτώσεις βάναυσα. Ο κλάδος μας δέχεται καθημερινά μεγάλη πίεση για την γρήγορη παραλαβή των εμπορευμάτων κατά την εισαγωγή, προκειμένου να μειώσουμε το κόστος των εμπορευμάτων, όπως κόμιστρα και αποθηκευτικά στους χώρους των λιμένων, αεροδρομίων και αποθηκών. Αντίστοιχα και στην εξαγωγή τα πράγματα είναι επίσης πιεστικά, όπως παραγγελίες της τελευταίας στιγμής που κυριολεκτικά γίνεται αγώνας δρόμου, προκειμένου να προλάβουμε την φόρτωση στα πλοία ή αεροπλάνα ή σε άλλα μέσα μεταφοράς. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να γίνονται συχνά λάθη όχι από πρόθεση αλλά από την ανάγκη να ολοκληρωθεί η εργασία σε σύντομο χρόνο με το μικρότερο δυνατό κόστος για τον πελάτη εισαγωγέα ή εξαγωγέα. Τα λάθη αυτά συνήθως διαπιστώνονται μετά τον εκτελωνισμό κατά την εισαγωγή ή την εξαγωγή των εμπορευμάτων, όταν πρόκειται να τιμολογήσουμε τον πελάτη μας, οπότε γίνεται ένας επισταμένος επανέλεγχος των εγγράφων. Όταν, λοιπόν, διαπιστώνεται κάποιο λάθος, οι συνάδελφοι μας προστρέχουν άμεσα στο Τελωνείο, προκειμένου να διορθώσουν το λάθος, ώστε η εταιρεία να λάβει τα σωστά έγγραφα και στοιχεία. Σε όσες περιπτώσεις προκύπτει επιπλέον συμπληρωματική χρέωση δασμών και φόρων αυτή καταβάλλεται άμεσα. Και εδώ αρχίζει να εμφανίζεται το πρόβλημα. Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 42 του Τ.Κ. η οποία επαναλαμβάνεται στην παρ. 3 του νέου άρθρου 38, επιβάλλεται ποινή ανακριβούς δήλωσης “κατά τον εκ των υστέρων έλεγχο των τελωνειακών παραστατικών” σύμφωνα με την παράγραφο 1 του ίδιου άρθρου. Όμως η ισχύουσα διάταξη της παρ. 1 υπήρξε αρκετά ασαφής αφού αναφέρει τη λέξη “διαπιστωθεί” χωρίς να αναφέρεται ποιος το διαπιστώνει, η Υπηρεσία ή ο διασαφιστής – τελωνειακός αντιπρόσωπος για αυτό και έχει γίνει δεκτό από κάποιους Διευθυντές Τελωνείων ότι, όταν προσέρχεται αυτοβούλως ο διασαφιστής – τελωνειακός αντιπρόσωπος και κάνει αίτημα διόρθωσης της διασάφησης, δεν επιβάλλεται ουδεμία ποινή, στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης. Η Ομοσπονδία ζητεί την τροποποίηση της προτεινόμενης διάταξης με την προσθήκη μίας επιπλέον παραγράφου, ώστε όταν προσέρχεται οικειοθελώς ο διασαφιστής με αίτηση του ζητώντας την τροποποίηση της διασάφησης μετά την παράδοση των εμπορευμάτων μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία αποδοχής της διασάφησης να μην επιβάλλεται καμιά ποινή στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης. Επιπλέον στις περιπτώσεις που υπάρχει κάποιο λάθος, το οποίο δεν επηρεάζει το οφειλόμενο ποσό, εκτιμούμε ότι δεν θα έπρεπε να καταβάλλεται η ποινή των 100 ευρώ η οποία στην παρούσα οικονομική συγκυρία είναι διπλάσιο ή τριπλάσιο από το ημερομίσθιο του κατώτατου μισθού, και τα οποία λάθη αφορούν και ασκούμενους συναδέλφους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. Επιπλέον θεωρούμε ότι και στην περίπτωση που δεν προκύπτει επιπλέον ποσό, η ποινή των 100 ευρώ της παρ. 2 πρέπει να μηδενισθεί ή στην χειρότερη περίπτωση να μειωθεί στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ. Άλλωστε σημειώνουμε ότι απαλλακτική διάταξη υπάρχει και στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, στις περιπτώσεις που το επιπλέον προς καταβολή ποσό, σε σχέση με την αρχική δήλωση δεν υπερβαίνει τα εκατό (100) ευρώ (Ε2053/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ). Διευκρινίζουμε βέβαια ότι εάν μετά την παράδοση των εμπορευμάτων η Υπηρεσία διενεργήσει εκ των υστέρων έλεγχο και διαπιστώσει οποιοδήποτε λάθος εκούσιο ή ακούσιο, δεν έχουμε αντίρρηση στην επιβολή της ποινή της παρ. 1 ακόμα και εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών. Κατόπιν αυτών προτείνουμε το άρθρο 38 να τροποποιηθεί ως ακολούθως: Άρθρο 38 Ποινή Ανακριβούς Δήλωσης 1. Σε κάθε περίπτωση που υπολογιστούν δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις κατώτερες ή ανώτερες των πράγματι αναλογουσών και διαπιστωθεί ότι αυτό οφείλεται στην ανακρίβεια εγγραφών και δηλωθέντων στοιχείων επί των τελωνειακών παραστατικών, επιβάλλεται, αντίστοιχα, ποινή ανακριβούς δήλωσης υπολογιζόμενη σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί της επιπλέον διαφοράς και σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) επί της έλατον διαφοράς του ποσού από δασμούς, φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις, που οφείλονται για τα εμπορεύματα που τίθενται σε ανάλωση, ελεύθερη κυκλοφορία ή οποιοδήποτε άλλο ανασταλτικό καθεστώς. Το ύψος της ποινής δεν μπορεί να είναι κατώτερο των εκατό (100) ευρώ. 2. Σε κάθε άλλη περίπτωση ανακριβών στοιχείων και εγγραφών επί τελωνειακών παραστατικών, ανεξαρτήτως καθεστώτος, συμπεριλαμβανομένης και της εξαγωγής, που δεν επηρεάζουν τον προσδιορισμό των πράγματι οφειλόμενων επιβαρύνσεων, επιβάλλεται ποινή ανακριβούς δήλωσης ποσού είκοσι (20) ευρώ ανά παραστατικό. 3. Οι ανωτέρω ποινές επιβάλλονται και κατά τον εκ των υστέρων έλεγχο των τελωνειακών παραστατικών. 4. Μετά την απελευθέρωση των εμπορευμάτων και κατόπιν αιτήματος του διασαφιστή, επιτρέπεται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριάντα (30) ημερών, η διόρθωση της σχετικής διασάφησης, χωρίς την καταβολή ποινής ανακριβούς δήλωσης. 5. Οι ποινές ανακριβούς δήλωσης που προβλέπονται κατά τις παρ. 1 έως 3 εισπράττονται έστω και αν τα εμπορεύματα εγκαταλειφθούν ή καταστραφούν. 6. Η επιβολή των παραπάνω ποινών δεν αποκλείει την εφαρμογή των περί λαθρεμπορίας διατάξεων.