Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ (Άρθρα 267-268)Σχόλιο του χρήστη ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΩΤΑΣ ΕΠΙΤΙΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΟΜΕΝΣ | 5 Ιουλίου 2025, 21:00
Παρατηρήσεις– Προτάσεις επί του Άρθρου 267 «Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος σε διατεταγμένη υπηρεσία» Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις – προτάσεις επί του άρθρου 267 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος: Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά: Θετικά σημεία: Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος). Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων1.Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο» Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται: ·Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων ·Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων ·Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης ·Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή. 2.Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα με αναπηρία, άνεργοι νέοι).Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας. 3.Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες. Προτείνεται: ·είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο, ·είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση. 4.Αναδρομική ισχύς του μέτρου Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά. Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης. 5.Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα αναπροσαρμόζεται(π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου. Συμπερασματικά: Το άρθρο 267 κινείται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και αποτελεσματικό. Επίσης θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και τα εξής θέματα: 1) ΜΕΙΩΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΘΗΤΕΙΑΣ ΑΠΟ 20% ΣΕ 6,67%.ΣΧΟΛΙΟ Για λόγους ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής ισονομίας μεταξύ ανδρών και γυναικών καθώς οι αρρεν οφείλουν να υπηρετούν την πατρίδα χωρίς συνταξιοδοτικό αντίκρισμα προτείνουμε την μείωση της εξαγοράς της Στρατιωτικής θητείας καθώς το 20% επί του καταλογιστέου μισθού την βάζει σε μια απαγορευτική βάση . 2) ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΤΩΝ 3 ΧΡΟΝΩΝ ΠΡΟΣΑΎΞΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΌΜΟΥ 3865/10ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΑΠΟ 1/7/1990 ΕΩΣ 31/12/1995. ΣΧΟΛΙΟ Τα συγκεκριμένα πλασματικά χρόνια δόθηκαν για την ήπια μετάβαση των ασφαλισμένων στις τότε μεταβατικές ασφαλιστικές διατάξεις που δόθηκαν για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων. Ουδέποτε εκδόθηκε από τα επιτελεία εγκύκλιος εφαρμογής του παραπάνω νόμου ώστε να γνωρίζουν τα στελέχη πως θα γίνει η αναγνώριση ,πως θα γίνει η αποπληρωμή, και ποιοι είχαν ουσιαστικά το δικαίωμα αναγνώρισης .Έτσι μετά το 2017 ήρθε η σταδιακή αύξηση των εισφορών και από το 2020 κατέληξε στο 20% της ακαθάριστης μισθοδοσίας. Προτείνετε η επαναφορά στο 6,67% ως παράταση για ένα χρονικό διάστημα ενός τριμήνου όσον αφορά την εξαγορά ώστε να ενημερωθούν τα στελέχη και να κάνουν χρήση του μέτρου όποιοι το επιθυμούν. 3) ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΕΣ ΟΔΗΓΊΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΈΧΗΤΩΝ ΕΝΌΠΛΩΝ ΔΥΝΆΜΕΩΝ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΚΑΤΑΤΑΧΘΗΚΑΝ ΜΕΤΑ ΤΟ 2011. ΣΧΟΛΙΟ Μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις του υφυπουργού εργασίας κ.Τσακλογλου φέρνει σε δυσχέρεια πολλές ειδικές κατηγορίες Στρατιωτικών που υπηρετούν σε ειδικές δυνάμεις, ναρκαλιευτες, ιπτάμενους και γενικά όσους αναγνωρίζουν εξάμηνα. Η ανακοίνωση ότι μπορούν να αναγνωρίσουν μέχρι 7 χρόνια πλασματικά, δηλαδή 14εξάμηνα ενώ οι συγκεκριμένες κατηγορίες έχουν ήδη πληρώσει και αναγνώριση 20εξάμηνα.Θα επιστραφούν τα χρήματα ?Θα σταματήσει η εξαγορά των εξαμήνων ?Τονίζουμε ότι αυτή η εξαγγελία θα απώθηση τους Έλληνες πολίτες να εισέλθουν στις ειδικές αυτές κατηγορίες με ότι αυτό συνεπάγεται. Να εφαρμοστεί ότι ισχύει και πριν το 2011. 4) ΕΥΝΟΪΚΈΣ ΡΥΘΜΊΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝΣΥΝΤΑΞΙΟΔΌΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΛΟΎΝΤΑΙ ΤΕΚΝΑ ΑΜΕΑ. 5) ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΊΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. 6) Η ΠΡΌΒΛΕΨΗ ΔΥΝΑΤΌΤΗΤΑΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΩΝΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ. 7) ΘΕΣΠΙΣΗ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΜΕ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΝΟΜΙΜΩΝ ΑΠΟΔΟΧΏΝ. 8) ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΣΤΕΊ ΩΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΜΕ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΝΟΜΙΜΩΝΕΙΣΦΟΡΏΝ ΓΙΑ ΟΣΑ ΣΤΕΛΈΧΗ ΑΝΑΓΚΑΣΤΗΚΑΝ ΝΑ ΛΆΒΟΥΝ ΆΔΕΙΑ ΆΝΕΥ ΑΠΟΔΟΧΏΝ ΠΡΙΝ ΤΟ2010 ΛΌΓΩ ΣΥΝΥΠΗΡΈΤΗΣΗΣ ΜΕ ΣΎΖΥΓΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ. 9) ΝΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΙ ΩΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΟΣΑ ΣΤΕΛΈΧΗ ΑΡΝΉΘΗΚΑΝ ΤΟΝ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ COVID19. 10) ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΞΑΓΟΡΑΣ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΚΝΑ ΚΑΙ ΓΙΑΌΣΟΥΣ ΈΧΟΥΝ ΕΙΣΈΛΘΕΙ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΑΠΌ ΤΟ 1/1/1996 ΜΈΧΡΙ ΤΟ31/12/2010 ΚΑΘΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ 2011 ΠΡΟΒΛΈΠΕΤΑΙ ΕΝΩ ΠΡΙΝ ΤΟ 1995 ΥΠΑΡΧΕΙ ΗΠΡΟΒΛΕΨΗ ΤΗΣ ΤΡΙΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 3865/2010. 11) Την επαναφορά του συντελεστή αναπλήρωσης στο 2% από το 40οέως το 45ο έτος ασφάλισης αντί του 0,5% που ισχύει τώρα και δημιουργεί στρατιωτικούς συνταξιούχους με σύνταξη στο 50% του μέσου όρου των συντάξιμων αποδοχών τους. ΑΥΤΟ ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΑΓΗ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΩΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΤΟΥΣ. 12) Η ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΟΥ ΣΤΑΣΤΕΛΕΧΗ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΟΠΩΣ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΌΤΗΤΕΣ ΤΟΥΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ. Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.