ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ (Άρθρα 267-268)

Άρθρο 267

Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος μετά την 1η Ιανουαρίου 2023 σε διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και ένεκα αυτής

  1. Οι γονείς του άγαμου χωρίς τέκνα υπαλλήλου ή στρατιωτικού, ο οποίος έχει διορισθεί για πρώτη φορά στο Δημόσιο ή έχει καταταγεί ως στρατιωτικός, αντιστοίχως, μετά την 1η Ιανουαρίου 1993, χωρίς να έχει ασφαλιστεί σε κανέναν ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης έως την 31 Δεκεμβρίου 1992, εφόσον αυτός αποβιώσει σε διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και ένεκα αυτής, μπορούν, σε περίπτωση που δικαιούνται το εφάπαξ οικονομικό βοήθημα της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 (Α΄ 57), να επιλέξουν αντί αυτού τη σύνταξη της παρ. 2 του παρόντος.
  2. α. Από την επομένη του θανάτου του προσώπου της παρ. 1 του παρόντος, οι γονείς του δικαιούνται μηνιαία σύνταξη από το Δημόσιο, η οποία ανέρχεται στα πέντε δέκατα (5/10) εκείνης που θα έπρεπε να απονεμηθεί βάσει της παρ. 6 του άρθρου 10 του ν. 2084/1992 (Α΄ 165), κατά περίπτωση, σε αυτόν που έχει αποβιώσει.

β. Η σύνταξη της παρ. 2 καταβάλλεται σε ίσα μερίδια μεταξύ των γονέων.

γ. Σε περίπτωση θανάτου του ενός γονέα, το μερίδιό του προσαυξάνει το μερίδιο του εναπομείναντος.

δ. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και καταβάλλεται ανεξαρτήτως της καταβολής κάθε άλλης σύνταξης ή μισθού.

  1. α. Η επιλογή γίνεται με ταυτόχρονη και αμετάκλητη υπεύθυνη δήλωση που κατατίθεται στη Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και στην υπηρεσία στην οποία υπηρετούσε ο θανών.

β. Σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής μεταξύ των δύο γονέων, το ποσό του οικονομικού βοηθήματος καταβάλλεται μειωμένο κατά πενήντα τοις εκατό (50%) και η σύνταξη ανέρχεται στα δυόμισι δέκατα (2,5/10) εκείνης που θα έπρεπε να απονεμηθεί σε αυτόν που έχει αποβιώσει.

  1. Εάν οι γονείς του αποβιώσαντος της παρ. 1 έχουν αποβιώσει, το εφάπαξ οικονομικό βοήθημα της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 καταβάλλεται ισομερώς στα αδέρφια του θανόντος, εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τέταρτο (24ο) έτος της ηλικίας τους.
  2. Εάν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχει ήδη καταβληθεί η αποζημίωση της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 και οι γονείς επιλέξουν την καταβολή της σύνταξης, παρακρατείται το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού αυτής μέχρι την εξόφληση της σχετικής οφειλής.

 

Άρθρο 268

Μη αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών σύνταξης – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 10 ν. 2084/1992

Στη παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 2084/1992 (Α’ 165), περί σύνταξης στρατιωτικών, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

«5. Η σύνταξη, που παρέχεται κατά τις διατάξεις του άρθρου αυτού στους αξιωματικούς και οπλίτες οποιουδήποτε βαθμού, μονίμους και εφέδρους, οι οποίοι εξέρχονται της υπηρεσίας λόγω τραύματος ή νοσήματος, που προήλθε προδήλως και αναμφισβητήτως εξαιτίας της υπηρεσίας τους σε ειρηνική περίοδο, δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το 85% της μηνιαίας σύνταξης, που ανήκει σε ομοίοβαθμο τους στρατιωτικό, που έχει υποστεί την ίδια ανικανότητα εξαιτίας της υπηρεσίας τους σε πόλεμο. Ποσά συντάξεων που καταβλήθηκαν μέχρι τις 31.12.2022 σε ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) κατά παράβαση του προηγούμενου εδαφίου, δεν αναζητούνται.».

  • 8 Ιουλίου 2025, 18:54 | Ευάγγελος Λάππας

    Ζητάμε την αναβίωση της προθεσμίας, έστω για περιορισμένο χρονικό διάστημα πχ 1- 2 έτη για την υποβολή αιτήσεων εξώδικης επίλυσης διαφορών, καθώς και την παράταση του χρόνου εξέτασης των αιτήσεων που έχουν ήδη κατατεθεί και δεν έχουν ακόμα εξεταστεί. Η επιτροπή είχε κάνει πολύ καλό έργο και δημιούργησε αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και ικανοποιούσε τους φορολογούμενους σε μεγάλο βαθμό

  • 8 Ιουλίου 2025, 13:29 | Δημήτρης

    Η διάταξη, όπως έχει διατυπωθεί, καλύπτει μόνο όσους εκτελούν υπηρεσία που η φύση της είναι αυξημένου κινδύνου (ιπτάμενους, ναρκαλιευτές, κατάσβεση πυρκαγιών κλπ) και όχι όσους από πρόθεση, εξαιτίας της εκτέλεσης των καθηκόντων τους ή της ιδιότητάς τους, δολοφονούνται. Έτσι, στους νέους ασφαλισμένους, πλέον εξομοιώνεται η δολοφονία (ακόμα και από τρομοκρατία) με τον θάνατο απο τροχαίο ατύχημα ή καρδιολογικό επεισόδιο σε διατεταγμένη υπηρεσία και ένεκα αυτής, αποκλείοντας την πατρική οικογένεια από το δικαίωμα  επιλογής σύνταξης. Στη συνταξιοδοτική νομοθεσία, είναι πρωτόγνωρος ο διαχωρισμός-αποκλεισμός της πατρικής οικογένειας των δολοφονηθέντων ως προς τις ευεργετικές διατάξεις (εξαίρεση των κριτηρίων χορήγησης σύνταξης, λόγω αυξημένου κινδύνου ή δολοφονίας από άτομο η ομάδα ατόμων οφειλόμενη στην ιδιότητα – καθήκοντα, σχετ. παρ. 2 και 6 άρθρου 32 π.δ. 169/2007 και άρθρο 1 του 1977/1991) με αποτέλεσμα η διάταξη να λειτουργεί ως αντικίνητρο για τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας και εν γένει στο Δημόσιο Τομέα, υποτιμώντας τόσο τα θύματα οσο και τις πατρικές οικογένειες των επόμενων δολοφονηθέντων ενστόλων- υπαλλήλων, νέων ασφαλισμένων.

  • 7 Ιουλίου 2025, 21:32 | Νικόλαος

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά
    αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει
    μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί του άρθρου 267 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη
    διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται
    εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και
    σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση
    των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:
    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου
    και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε
    να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ
    μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν
    έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται
    αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω
    ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί
    δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
     Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
     Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
     Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
     Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω
    των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού
    βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται
    να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για
    τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε
    περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν
    ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
     είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και
    της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
     είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας,
    χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρουΤο άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς
    περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός
    5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού
    δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της
    σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 κινείται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό
    αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί
    βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.
    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται
    και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις
    οικογένειές τους.

  • 7 Ιουλίου 2025, 10:58 | ΣΙΠΚΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά
    αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει
    μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί του άρθρου 267 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη
    διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται
    εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και
    σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση
    των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:
    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου
    και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε
    να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ
    μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν
    έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται
    αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω
    ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί
    δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
     Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
     Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
     Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
     Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω
    των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού
    βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται
    να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για
    τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε
    περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν
    ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
     είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και
    της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
     είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας,
    χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρουΤο άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς
    περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός
    5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού
    δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της
    σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 κινείται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό
    αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί
    βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.
    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται
    και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις
    οικογένειές τους.

  • 7 Ιουλίου 2025, 10:58 | ΕΝΩΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΣΑΜΟΥ

    H Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά
    αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει
    μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί του άρθρου 267 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη
    διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται
    εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και
    σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση
    των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:
    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου
    και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε
    να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ
    μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν
    έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται
    αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω
    ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί
    δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
     Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
     Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
     Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
     Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω
    των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού
    βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται
    να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για
    τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε
    περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν
    ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
     είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και
    της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
     είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας,
    χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρουΤο άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς
    περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός
    5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού
    δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της
    σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 κινείται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό
    αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί
    βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.
    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται
    και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις
    οικογένειές τους.

  • 7 Ιουλίου 2025, 09:45 | Γιάννης

    Σχετικά με τη δυνατότητα αναγνώρισης των 3 πλασματικών ετών υπηρεσίας που προβλέπεται από το άρθρο 22 παρ. 4 του ν. 3865/2010, θεωρώ ότι η ισχύουσα ρύθμιση εισάγει άνιση και αδικαιολόγητη μεταχείριση μεταξύ στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων που υπάγονται στο ίδιο ασφαλιστικό καθεστώς.
    Συγκεκριμένα, το δικαίωμα αυτό παρέχεται μόνο στους καταταγέντες έως 31/12/1995, ενώ αποκλείονται όσοι κατατάχθηκαν από 1/1/1996 έως και το 2010, παρότι όλοι υπαγόμαστε στο ασφαλιστικό καθεστώς του Δημοσίου (ΓΛΚ) και έχουμε ακριβώς ίδιες συνθήκες υπηρεσίας και ίδια ασφαλιστικά/συνταξιοδοτικά χαρακτηριστικά.
    – Πρώτον, δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφοροποίηση στις εργασιακές ή υπηρεσιακές συνθήκες ανάμεσα στους καταταγέντες πριν ή μετά το 1995. Όλοι υπηρέτησαν με το ίδιο πενθήμερο/εξαήμερο καθεστώς, την ίδια επιφυλακή, ασκήσεις, ετοιμότητες και απαιτήσεις. Άρα, το επιχείρημα της “αντιστάθμισης” υπερεργασίας, που αποτέλεσε τη βάση της νομοθετικής πρόβλεψης για τους προ του 1995, ισχύει εξίσου και για τους μετά το 1995.
    – Δεύτερον, οι καταταγέντες από το 1996 έως και το 2010 δεν μπορούν να εξομοιωθούν με όσους κατατάχθηκαν μετά την 1/1/2011, καθώς οι τελευταίοι υπάγονται στο νέο ασφαλιστικό καθεστώς ΕΦΚΑ, με εντελώς διαφορετικό πλαίσιο εισφορών, υπολογισμού συντάξεων και αναγνώρισης χρόνων. Οι προ του 2011 καταταγέντες υπάγονται εξ ολοκλήρου στο προηγούμενο σύστημα του Δημοσίου, και πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ενιαία κατηγορία.
    Συνεπώς, η θέσπιση δικαιώματος εξαγοράς 3 πλασματικών ετών μόνο για τους μέχρι 31/12/1995, και όχι για όλους τους καταταγέντες προ του 2011, αποτελεί αυθαίρετη διάκριση και παραβίαση της αρχής της ισότητας (άρθρο 4 του Συντάγματος), εφόσον:

    – δεν υπάρχει αντικειμενική διαφοροποίηση,
    – δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η εξαίρεση,
    – δημιουργεί διαφορετική ασφαλιστική μεταχείριση για στελέχη με τα ίδια χαρακτηριστικά.

    Ζητώ να προβλεφθεί επέκταση της δυνατότητας εξαγοράς των 3 πλασματικών ετών και για τους καταταγέντες από 1/1/1996 έως 31/12/2010, δηλαδή για όλους όσοι υπάγονται στο παλαιό ασφαλιστικό καθεστώς Δημοσίου, ώστε να αποκατασταθεί η ισονομία και να εφαρμοστεί δίκαια η πρόθεση του νομοθέτη, που ήταν η αντιστάθμιση υπερεργασίας και όχι η ημερολογιακή ευνοιοκρατία.

  • 7 Ιουλίου 2025, 05:33 | Βασίλης

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους

  • 7 Ιουλίου 2025, 05:43 | Δημητρα

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους