• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΦΟΔΙΣΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ & ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ Π.Σ.Ε.Π.Ε.' | 6 Ιουλίου 2025, 21:27

    ΣΧΟΛΙΑ ΠΣΕΠΕ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 36 Επισημαίνουμε τις διορθώσεις που πρέπει απαραίτητα να γίνουν στο κείμενο ούτως ώστε να επέλθουν οι ουσιαστικές και σημαντικές ρυθμίσεις που είναι χρόνια αιτήματα του κλάδου μας ώστε να μην εκτρέπονται οι εφοδιασμοί σε εφοδιαστές άλλων ΚΜ της ΕΕ ή άλλων όμορων χωρών που εφοδιάζουν ατελώς ακόμη και σε περιπτώσεις που τα πλοία προσεγγίζουν τα Ελληνικά λιμάνια καθώς αυθαίρετες ερμηνείες κατά παρέκκλιση των κοινοτικών οδηγιών δεν υφίστανται στα αλλά κράτη μέλη. Επισημαίνουμε ότι με τις νέες διατάξεις θα πρέπει να σταματήσει οριστικά η στενή και η αυθαίρετη ερμηνεία των περί εφοδιασμού διατάξεων που καθιερώθηκαν με εγκύκλιες οδηγίες και περιορίζουν δραστικά και συνεχώς το πεδίο πραγματοποίησης εφοδιασμών πλοίων των Ελληνικών & ξένων πλοιοκτητριών εταιρειών από τις Ελληνικές εφοδιαστικές εταιρείες αφού περιορίζει την δασμοφορολογικη απαλλαγή μόνο όταν το τιμολόγιο του εφοδιαστή εκδίδεται προς τον πλοιοκτήτη ή στο πρόσωπο που έχει την ολική διαχείριση του πλοίου και όχι προς τον εκμεταλλευτή κάποιου χώρου του πλοίου αγνοώντας : • Την κοινοτική και ισχύουσα εθνική νομοθεσία (αρ10 ν 438/76 αρ. 32 ν 5144/24 η οποία είναι εναρμονισμένη με τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες 262/20 & 112/2006 κ τον κανονισμό 1186/2009. • Την διεθνή πρακτική σύμφωνα με την οποία οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αναθέτουν σε εξειδικευμένες εταιρείες την εκμετάλλευση διάφορων χώρων του πλοίου(ΒΑR, ΚΟΥΖΙΝΑ DFS). Κατά συνέπεια οι εταιρείες εκμεταλλεύσεις των πλοίων στρέφονται για την ανάθεση παραγγελιών προς εφοδιαστικές εταιρείες άλλων ΚΜ της ΕΕ ή άλλων όμορων χωρών που εφοδιάζουν τα πλοία ατελώς ακόμη και σε περιπτώσεις που τα πλοία αυτά προσεγγίζουν τα Ελληνικά λιμάνια. Είναι καθημερινό φαινόμενο στον Πειραιά containers από την Ολλανδία -Ιταλία -Γερμάνια κ άλλα κράτη με χιλιάδες ΤΡΟΦΟ εφόδια ακόμη και με γιαούρτια, νερά εμφιαλωμένα γερμανικά να παραδίδονται στις εταιρείες εκμετάλλευσης των χώρων κρουαζιερόπλοιων και η χώρα μας αντί να εκμεταλλεύεται την αύξηση των προσεγγίσεων και του homeporting πραγματοποιώντας ουσιαστικά εξαγωγές στην αυλή μας κ βελτιώνοντας έτσι το εμπορικό της ισοζύγιο. Παραβλέπουμε συστηματικά ως χώρα, σε βάρος του κλάδου των εφοδιαστών και της εθνικής μας οικονομίας , ότι το ενωσιακό δίκαιο δεν θέτει φραγμούς στη χορήγηση απαλλαγών για τον εφοδιασμό των πλοίων. α) ως προς τα πρόσωπα (πχ πλοιοκτήτης, διαχειριστής, τρίτη συμβεβλημένη εταιρεία κλπ ) που εκμεταλλεύονται διάφορες υπηρεσίες που πραγματοποιούνται επί του πλοίου ή προϊόντα που καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται ή πωλούνται επί του πλοίου κτλ , β) ως προς τα πρόσωπα που χρησιμοποιούν υπηρεσίες και προϊόντα ή αγοράζουν επί του πλοίου (πχ επιβάτες, πληρώματα ) Η πρακτική ανάθεσης εκμετάλλευσης διάφορων χώρων του πλοίου ενώ παρουσιάζονταν αρχικά στα κρουαζιερόπλοια και στα FERRIES έχει επεκταθεί και στα ποντοπόρα πλοία, καθώς τείνει να καθιερωθεί και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες ποντοπόρων πλοίων να αναθέτουν την σίτιση του πληρώματος σε εξιδεικευμένες εταιρείες οι οποίες αναθέτουν την προμήθεια και την παράδοση επι των πλοίων προϊόντων που απαιτούνται σε εφοδιαστές .Ως εκ τούτου σωρευτικά με τις παρερμηνείες των εγκυκλίων - οδηγιών της τελωνειακής διοίκησης η Ελλάδα έχει σχεδόν αποκλειστεί από τους εφοδιασμούς αφού στην χώρα μας επιτρέπονται μόνο όταν η πώληση αυτών γίνεται άμεσα προς τον πλοιοκτήτη - διαχειριστή και όχι προς τον εκμεταλλευτή, δυνατότητα που παρέχεται στα πρόσωπα με την ιδιότητα αυτή (εκμεταλλευτή) όπως ορθός αναφέρεται στο δ εδάφιο της παρ 1 της ΠΟΛ 1094/2007,την οποία η τελωνειακή διοίκηση συστηματικά αγνοεί κ δεν εφαρμόζει. Ο Κλάδος μας δεν είναι και δεν ήταν ποτέ αντίθετος ούτε σε αυστηρούς μηχανισμούς ελέγχου που πρέπει η τελωνειακή Διοίκηση να καθιερώνει ούτε σε σχολαστικούς κανόνες τελωνειακών διατυπώσεων και διαδικασιών που δεν αφήνουν περιθώρια για παρεκκλίσεις και παρατυπίες. Επιδιώκουμε μόνο την τήρηση της βασικής συνθήκης που αφορά στην απαλλαγή από δασμούς και φόρους για τα προϊόντα που καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται ή πωλούνται επί του πλοίου στις περιπτώσεις του άμεσου εφοδιασμού. Αναλυτικότερα το εν λόγω άρθρο του σχεδίου είναι αναγκαίο και απαραίτητο να διορθωθεί. Επειδή ο κλάδος διεκδικεί την εναρμόνιση και την ισότιμη εφαρμογή με τα άλλα ΚΜ της ΕΕ για να σταματήσουν τα μεγάλα προβλήματα περιορισμού των απαλλαγών στο ΦΠΑ, ΕΦΚ κλπ η παράγραφος 3 του άρθρου 36 ή πρέπει να καταργηθεί ή να τροποποιηθεί δεδομένου ότι το ενωσιακό δίκαιο δεν συσχετίζει τη χορήγηση απαλλαγών στον τομέα του εφοδιασμού πλοίων με το αντίτιμο της αξίας του ταξιδιού. Επισημαίνεται ότι ποτέ μέχρι σήμερα δεν υπήρξε παρόμοια διάταξη και αν παραμείνει πέρα από την άνιση μεταχείριση με τα άλλα ΚΜ της ΕΕ θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα πρακτικά προβλήματα εφαρμογής τόσο στον κλάδο μας, στις πλοιοκτήτριες εταιρίες, στις εταιρίες εκμετάλλευσης όσο και στη Διοίκηση. Α) Επί πλέον θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις απαλλαγές οι περιπτώσεις των : 1) Τακτικών γραμμών (πχ Πάτρα -Ιταλία) και των διεθνών επιβατικών γραμμών (πχ Ελλάδα -Κύπρος). 2) Του εφοδιασμού με είδη που απαιτούν τα πληρώματα των πλοίων για την κάλυψη προσωπικών τους αναγκών (πχ καπνικά προϊόντα , αναλώσιμα είδη προσωπικής υγιεινής, είδη άμεσης κατανάλωσης π.χ. εμφιαλωμένο νερό -αναψυκτικά κλπ) Ισχύει το ίδιο όπως στην παράγραφο 3 του άρθρου 36 η διόρθωση της οποίας θα συμπαρασύρει κατ΄ αναλογία και την διόρθωση της προ τελευταίας παραγράφου του άρθρου 221. Β) Στο σχέδιο του νόμου στο ι εδάφιο αναφέρονται για πρώτη φορά τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Χωρίς όμως να εξειδικεύονται με ποιες κατηγορίες προϊόντων θα εφοδιάζονται με απαλλαγή. Θα εφοδιάζονται χωρίς καμία εξαίρεση ακόμη με ΤΡΟΦΟ εφόδια ????δηλαδή είδη της παρ 1α??? Γ) Στο ε εδάφιο δεν αναφέρονται τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4926/2022 (Α΄ 82) τα οποία όταν ξεκινούν από λιμάνι τρίτης χώρας ,εκτελούν ταξίδια εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και καταλήγουν σε λιμάνια τρίτων χωρών χορηγείται και η απαλλαγή των ειδών της περ α) της παρ.1. Η πρόβλεψη αυτής της διάταξης σε σχέδιο νόμου έγινε αποδεκτή από την πολιτική ηγεσία μετά από χρόνιες διαβουλεύσεις για εναρμόνιση της χώρας μας με τα εφαρμοζόμενα στα άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. διάταξη αυτή ενώ υπήρχε διαγράφηκε για αγνώστους λόγους. Θεωρούμε ότι πρέπει να συμπεριληφθεί όπως ορίζονταν. Διαφορετικά τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής θα συνεχίζουν να εφοδιάζονται από την Τουρκιά ή τα άλλα λιμάνια που προσεγγίζουν ή ακόμα και από εφοδιαστές άλλων κρατών εντός των ελληνικών μαρίνων και εμείς θα λαμβάνουμε στην χώρα μας μόνο τα σκουπίδια αυτών . Δ) Ανάλογη τροποποίηση πρέπει να γίνει στο Άρθρο 221 Ειδικές απαλλαγές – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 1 άρθρου 32 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ν 5144/24 προκειμένου να χορηγηθεί δικαίωμα απαλλαγής και από ΦΠΑ για την ιδιά κατηγορία πλοίων και ειδών. Επιπρόσθετα νέα διάταξη Mητρώου Eφοδιαστικών Eπιχειρήσεων. Επιβάλλεται πρόβλεψη νέας διάταξης στο νομό διάταξη που θα προβλέπει την δημιουργία Mητρώου Eφοδιαστικών Eπιχειρήσεων στο Πληροφορικό Σύστημα Τελωνειακών Ηλεκτρονικών υπηρεσιών ICISnet στο οποίο θα εγγράφονται και θα τηρούνται όλα τα απαραίτητα στοιχεία και δικαιολογητικά των φυσικών και νομικών προσώπων τα οποία ασκούν το επάγγελμα του εφοδιαστή πλοίων για την αδειοδότηση τους από την αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια. Δεν είναι δυνατόν εταιρείες που διαχειρίζονται τις δασμοφορολογικές απαλλαγές να μην είναι εγγεγραμμένες σε μητρώο. Παρά το γεγονός ότι έχει τεθεί σε συσκέψεις πολλές φορές εκ μέρους της ΑΑΔΕ η έλλειψη της δημιουργίας Μητρώου Επιχειρήσεων Εφοδιασμού Πλοίων, στο οποίο θα καταχωρούνται όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που ασκούν το επάγγελμα εφοδιασμού πλοίων και την υποβολή εκ μέρους μας σύμφωνης γνώμης για την πρόβλεψη του με τ αριθ.πρωτ.1246/12-09-2023 & αριθ.πρωτ :1426/03-04-2025 έγγραφα μας εντούτοις διαπιστώνουμε ότι δεν υφίσταται καμμιά διάταξη στο παρόν νομοσχέδιο που να το προβλέπει. Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο μητρώο θα διευκολύνει τον έλεγχο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον εφοδιασμό πλοίων τόσο από τα τελωνεία όσο και από τις τελωνειακές περιφέρειες κατά τη χορήγηση αδειών Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα ή απλουστεύσεων που προβλέπονται από την τελωνειακή νομοθεσία ή που πρόκειται να εφαρμοστούν καθώς έχει ήδη ξεκινήσει η αναμόρφωση της Τ 1940/03 ΑΥΟ περί του διαδικαστικού πλαισίου εφοδιασμών πλοίων. Εξουσιοδοτικές Με απόφαση του διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, ο τρόπος και η διαδικασία για την εγγραφή στο Μητρώο Eφοδιαστικών Eπιχειρήσεων καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια που σχετίζεται με το μητρώο αυτό.