• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Κουμπενάς ΕΕΚΦΝ' | 7 Ιουλίου 2025, 15:01

    Άρθρο 36 απαλλαγές από δασμό, ειδικό φόρο κατανάλωσης και φόρο κατανάλωσης ειδών προοριζόμενων για εφοδιασμό πλοίων, στη διαβούλευση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. Επισημαίνουμε τις διορθώσεις που πρέπει απαραίτητα να γίνουν στο κείμενο ούτως ώστε να είναι δυνατόν να εφοδιάζονται τα κρουαζιερόπλοια στα Ελληνικά λιμάνια από Έλληνες προμηθευτές αυξάνοντας την συμβολή του κλάδου στην Εθνική οικονομία. Θα πρέπει να σταματήσει οριστικά η στενή και η αυθαίρετη ερμηνεία των περί εφοδιασμού διατάξεων που καθιερώθηκαν με εγκύκλιες οδηγίες και περιορίζουν δραστικά και συνεχώς το πεδίο πραγματοποίησης εφοδιασμών πλοίων των Ελληνικών & ξένων πλοιοκτητριών εταιρειών από τις Ελληνικές εφοδιαστικές εταιρείες αφού περιορίζει την δασμοφορολογική απαλλαγή μόνο όταν το τιμολόγιο του εφοδιαστή εκδίδεται προς τον πλοιοκτήτη ή στο πρόσωπο που έχει την ολική διαχείριση του πλοίου και όχι προς τον εκμεταλλευτή κάποιου χώρου του πλοίου αγνοώντας: • Την κοινοτική και ισχύουσα εθνική νομοθεσία (αρ.10 ν 438/76 αρ. 32 ν 5144/24 η οποία είναι εναρμονισμένη με τις αντίστοιχες κοινοτικές οδηγίες 262/20 & 112/2006 και τον κανονισμό 1186/2009. • Τη διεθνή πρακτική σύμφωνα με την οποία οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αναθέτουν σε εξειδικευμένες εταιρείες την εκμετάλλευση διάφορων χώρων του πλοίου όπως τα Bars, τα εστιατόριά τα καταστήματα αφορολογήτων κ.α. Κατά συνέπεια οι εταιρείες εκμεταλλεύσεις των πλοίων στρέφονται για την ανάθεση παραγγελιών προς εφοδιαστικές εταιρείες άλλων ΚΜ της ΕΕ ή άλλων όμορων χωρών που εφοδιάζουν τα πλοία ατελώς ακόμη και σε περιπτώσεις που τα πλοία αυτά προσεγγίζουν η και ξεκινούν από Ελληνικά λιμάνια. Το 2024 έγιναν 813 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά με τα περισσότερα από αυτά να εφοδιάζονται με όλων των ειδών τα εφόδια αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων που προέρχονται κυρίως από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και φορτώνονται με συνοπτικές τελωνειακές διαδικασίες. Για να αυξηθούν τα έσοδα της χώρας μας και να υποστηριχθούν οι Ελληνικές εταιρείες παραγωγής και εφοδιασμού Θα πρέπει ο νέος τελωνειακός κώδικάς να ευθυγραμμιστεί με το Ενωσιακό δίκαιο δίνοντας το δικαίωμα απαλλαγής από δασμό, ειδικό φόρο κατανάλωσης και φόρο κατανάλωσης ειδών προοριζόμενων για εφοδιασμό πλοίων και στα κάτωθι μέρη α) Προς τα πρόσωπα (π.χ. πλοιοκτήτης, διαχειριστής, τρίτη συμβεβλημένη εταιρεία κλπ.) που εκμεταλλεύονται διάφορες υπηρεσίες που πραγματοποιούνται επί του πλοίου ή προϊόντα που καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται ή πωλούνται επί του πλοίου κτλ. , εφόσον τα πλοία εκτελούν διεθνείς πλόες. β) προς τα πρόσωπα που χρησιμοποιούν υπηρεσίες και προϊόντα ή αγοράζουν επί του πλοίου (π.χ. επιβάτες, πληρώματα) Ειδικότερα για να υπάρξει εναρμόνιση και ισότιμη εφαρμογή με τα άλλα ΚΜ της ΕΕ και για να σταματήσουν τα μεγάλα προβλήματα περιορισμού των απαλλαγών στο ΦΠΑ, ΕΦΚ κλπ. η παράγραφος 3 του άρθρου 36 ή πρέπει να καταργηθεί ή να τροποποιηθεί δεδομένου ότι το ενωσιακό δίκαιο δεν συσχετίζει τη χορήγηση απαλλαγών στον τομέα του εφοδιασμού πλοίων με το αντίτιμο της αξίας του ταξιδιού. Επισημαίνεται επίσης ότι ποτέ μέχρι σήμερα δεν υπήρξε παρόμοια διάταξη διεθνώς και αν αυτή παραμείνει πέρα από την άνιση μεταχείριση με τα άλλα ΚΜ της ΕΕ θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα πρακτικά προβλήματα εφαρμογής στις πλοιοκτήτριες εταιρίες, στις εταιρίες εκμετάλλευσης, στις εταιρείες εφοδιασμού αλλά και στη Διοίκηση. Ανάλογη τροποποίηση πρέπει να γίνει στο Άρθρο 221 Ειδικές απαλλαγές – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 1 άρθρου 32 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ν 5144/24 προκειμένου να χορηγηθεί δικαίωμα απαλλαγής και από ΦΠΑ για την ίδια κατηγορία πλοίων και ειδών.