Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΙΔΙΚΟΙ ΦΟΡΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ (Άρθρα 49-135)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ & ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ Π.Σ.Ε.Π.Ε. | 7 Ιουλίου 2025, 15:40
ΣΧΟΛΙΑ ΠΣΕΠΕ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 94 Η πρόβλεψη του Ηλεκτρονικού Σύστηματος Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών που προϋπάρχει και στον ισχύοντα τελωνειακό κώδικα αρθ. 93 β του ν 2960/01 είναι σε σωστή κατεύθυνση για την πάταξη του λαθρεμπορίου και της παράνομης διακίνησης αλκοολούχων ποτών, η οποία είναι σε βάρος τόσο της υγείας των πολιτών όσο και των δημοσιονομικών συμφερόντων του κράτους την αμεσότερη πρόσβαση και αποτελεσματικότερο έλεγχο εκ μέρους των υπηρεσιών ελέγχου. Εν τούτοις η διάταξη αυτή δεν είναι ουσιαστικά ενεργή . Η υπουργική απόφαση Α 1263 /23-12-21 η οποία ρύθμιζε το διαδικαστικό πλαίσιο και τις υποχρεώσεις των επιτηδευματιών αλκοολούχων ποτών τέθηκε σε θεωρητική εφαρμογή έπειτα από 2 χρόνια στις 15/06/23 με την Α 1077/23 όμως ουδέποτε εφαρμόστηκε λόγω αναιτιολόγητων και μη τεκμηριωμένων δυσκολιών. Τα μέλη των φορέων τα οποία αρνιόντουσαν την εφαρμογή της, υπέβαλλαν προτάσεις οι οποίες γίνονταν δεκτές τροποποιώντας και δίνοντας συνεχώς παρατάσεις στην Α 1263/21 (Α 1173/23, Α 1011/24, Α 1098/24). Πέραν τις αδικαιολόγητες για μας δοθείσες παρατάσεις επισημαίνουμε ότι όπως έχει σήμερα το δευτερογενές νομικό πλαίσιο Α 1263/21 όπως ισχύει κ ο ν. 4308/14 Ε.Λ.Π. δεν θα επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος στόχος. Λαμβάνοντας υπόψιν και την εξουσιοδοτική διάταξη του αρ. 196 παρ. 44 σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα : 1. Στα παραστατικά διακίνησης των αλκοολούχων ποτών (Δελτίο Αποστολής, Τιμολόγιο) να περιλαμβάνονται, πέραν από τα στοιχεία που αναφέρονται στα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα ν 4308/2014, ο αριθμός ένδειξης παρτίδας (Lot number) και ο Αριθμός Επιτηδευματία Αλκοολούχων Ποτών (ΑΕΑΠ). Α) Ο αριθμός ένδειξης παρτίδας (Lot number) που προβλέπεται στο άρθρο 7 παρ. 2 περ. β) της αριθ. Α 1263/23-12-2021 ΑΥΟ είναι επιβεβλημένο να αναγράφεται στα φορολογικά στοιχεία, αφού με το φορολογικό στοιχείο γίνεται η μεταβίβαση της κυριότητας των προϊόντων από τον πωλητή στον αγοραστή και η ένδειξη παρτίδας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος ταυτοποίησης του αλκοολούχου προϊόντος. Η θεσμοθέτηση μια τέτοιας εθνικής διάταξης πέραν του ότι προβλέπεται σύμφωνα με τον (άρθρο 18 παραγρ. 2 και 3 Καν. Ε.Ε.178/2002 ) για τα τρόφιμα - ποτά είναι και απαραίτητη προς διευκόλυνση αρμοδίων αρχών τόσο κατά τους επιτόπιους όσο και κατά τους εκ των υστέρων ελέγχους που θα διενεργούν με βάση τα στοιχεία που θα αντλούν από το Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών LOTIFY. Επιπλέον θα κατοχυρώνει την ορθότητα των στοιχείων που καταχωρεί ο πωλητής στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών Lotify σε σχέση με τΑ στοιχεία που θα καταχωρεί ο αγοραστής στο Ηλεκτρονικό Συστήμα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών Lotify. Β) Πέραν αυτών θα είναι και μια σημαντική διευκόλυνση προς τους αγοραστές αφού δεν θα αναγκάζονται να εντοπίζουν επι της εξωτερικής συσκευασίας (χ/τια ) ή επι των φιαλών την ένδειξης παρτίδας (Loτ number) των προϊόντων που αγοράζουν και να τις αναγράφουν ιδιοχείρως για να τις καταχωρήσουν κατόπιν στο Ηλεκτρονικό Συστήμα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών Lotify κατά την πώληση. Γι’ αυτό τον λόγο οι αγοραστές ήδη αξιώνουν από τους πωλητές την αναγραφή της ένδειξης παρτίδας (Lot number) των προϊόντων που διαθέτουν στα παραστατικά διακίνησης που εκδίδουν. Γ) Με άλλα λόγια εάν δεν θεσμοθετηθεί η υποχρεωτική αναγραφή της ένδειξης παρτίδας (Lot number) στα φορολογικά στοιχεία ,σε περίπτωση διαπίστωσης ασυμφωνίας από τις αρχές μεταξύ των στοιχείων που καταχώρησε ο πωλητής στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών και αυτών που καταχώρησε ο αγοραστής δεν θα υπάρχει βάση για το ποιο από τα δυο είναι το ορθό. Σε περίπτωση επιτόπιου ελέγχου (π.χ. σε μπαρ ή σε αποθήκη χονδρικής) ο ελεγχόμενος προσκομίζει για να δικαιολογήσει την αγορά στην ελεγκτική υπηρεσία ένα οποιοδήποτε φορολογικό στοιχείο βάση του οποίου προμηθεύτηκε κάποτε το προϊόν στο οποίο αναγράφονται μόνο η περιγραφή, η ποσότητα, η τιμή του προϊόντος, η ελεγκτική υπηρεσία όμως δεν θα είναι σε θέση να εξακριβώσει άμεσα εάν η ένδειξη παρτίδας (Lot number) που αναφέρει η φιάλη που εντόπισε είναι αυτή που πράγματι αγόρασε ο ελεγχόμενος από τον συγκεκριμένο πωλητή (προμηθευτή) με βάση το προσκομιζόμενο φορολογικό στοιχείο, αφού στο φορολογικό στοιχείο δεν αναγράφεται η ένδειξη παρτίδας (Lot number), η δε οποιαδήποτε άντληση πληροφόρησης από το Ηλεκτρονικό Συστήμα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών LOTIFY θα μπορεί να γίνεται μόνο μετά το πέρας 5 εργάσιμων ημέρων από την πώληση αφού τότε σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.2 του άρθρου 7 της Α 1263/21 ενημερώνει ο πωλητής το Ηλεκτρονικό Συστήμα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών LOTIFY με την ένδειξη παρτίδας (Lot number) των προϊόντων που πώλησε. Δ) Σχεδόν όλες οι εταιρείες εισαγωγής και εμπορίας αλκοολούχων ποτών έχουν ήδη καθιερώσει την αναγραφή της ένδειξης παρτίδας (Lot number) των προϊόντων που διαθέτουν στα παραστατικά διακίνησης καθόσον εφαρμόζουν ιχνηλασιμότητα στα πλαίσιο πιστοποίησης τους με ISO 22000(HACCP) και παράλληλα προστατεύουν τη φήμη τους και αποφεύγουν την υποβολή περιττών απολογητικών υπομνημάτων στις κατά τόπους υπηρεσίες του Γ.Χ.Κ. αφού κατά τον έλεγχο διαπιστώνεται επι τόπου από τα προσκομιζόμενα από τον ελεγχόμενο φορολογικά στοιχεία αγοράς εάν οι προς έλεγχο ποσότητες πουλήθηκαν από την συγκεκριμένη επιχείρηση ή όχι. Εάν αυτό συμβαίνει τότε ο πωλητής (προμηθευτής) δεν έχει δυνατότητα αμφισβήτησης των επιβαλλομένων κυρώσεων που θα του επιβληθούν. Έτσι δεν χάνεται χρόνος από τις ελεγχόμενες υπηρεσίες οι οποίες θα οδηγούνται σε τεκμηριωμένα συμπεράσματα. 2. Παρά το γεγονός ότι η παρακάτω πρόταση μας δεν αφορά τον παρόντα νόμο αλλά την ισχύουσα απόφαση Α 1263/21 θεωρούμε σκόπιμο για λόγους πληρότητας να επισημάνουμε τ’ ακόλουθα . Προτείνουμε την μείωση του προβλεπόμενου χρονικού περιθωρίου των πέντε (5) εργάσιμων ημέρων που παρέχει η παρ. 2 του άρθρου 7 της Α 1263/21 για την καταχώριση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα των εξερχομένων έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Όσο αναφορά τις ημερήσιες κινήσεις των εισερχομένων έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών με βάση τις ημερήσιες κινήσεις, υποχρέωση που έχουν μόνο τα πρόσωπα, τα οποία παράγουν/μεταποιούν στο εσωτερικό της χώρας εντός ή εκτός καθεστώτος αναστολής, παραλαμβάνουν από άλλα κ-μ ή εισάγουν από τρίτες χώρες, είναι ικανοποιητικό καθόσον τα προϊόντα θα βρίσκονται στην αποθήκη της εκάστοτε επιχείρησης και ο έλεγχος θα είναι ευχερής . Αντίθετα όμως για την καταχώριση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα των εξερχομένων έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών με βάση τις ημερήσιες κινήσεις, θεωρούμε ότι το χρονικό διάστημα των πέντε (5) εργάσιμων ημέρων είναι εξαιρετικά μεγάλο λαμβάνοντας υπόψιν ότι πρόκειται για καταναλωτικά αγαθά τα οποία μετά την φυσική τους έξοδο από την αποθήκη καταναλώνονται άμεσα. Οπότε ουσιαστικά όταν θα διενεργείτε ο έλεγχος δεν θα υπάρχει όχι μόνο το προϊόν αλλά ούτε η κενή φιάλη, το δε φορολογικό στοιχείο δεν θα αναγράφει ούτε την ένδειξη παρτίδας. Να ληφθεί υπόψιν ότι στην τήρηση ιχνηλασιμότητας καπνικών προϊόντων είτε με ένσημες ταινίες φορολογίας που διατίθενται στο εσωτερικό με καταβολή φορολογικών επιβαρύνσεων είτε με ένσημες ταινίες μηδενικής αξίας που διατίθενται με απαλλαγή ΕΦΚ- ΦΠΑ η ενημέρωση της μηχανογραφικής εφαρμογής ιχνηλασιμότητας για την πώληση πραγματοποιείται πριν την έξοδο των προϊόντων από την αποθήκη οποιουδήποτε εμπόρου καπνικών προϊόντων, διαδικασία που τηρείται απαρέγκλιτα από τον Μάιο 2019 (αρ. 34 παρ.3 ΚΑΝ.574/18) από όλους που συμμετέχουν στη αλυσίδα εμπορίας καπνικών προϊόντων. Δηλαδή ενώ και στις 2 κατηγορίες πρόκειται για προϊόντα που υπόκεινται σε ΕΦΚ για τα αλκοολούχα ποτά υφίστανται μια ευνοϊκότερη εθνική διάταξη σε σχέση με την κοινοτική που ισχύει στα καπνικά προϊόντα.