• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΪΛ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ' | 7 Ιουλίου 2025, 22:37

    ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 78: - Στο 78§1 προτείνουμε να προστεθεί δεύτερο εδάφιο ως εξής: "Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται και δεν θεωρούνται πρατήρια καυσίμων, τα ανωτέρω πρόσωπα που έχουν προβεί σε διακοπή φορολογικής και εμπορικής δραστηριότητας πριν την ενημέρωση της περ. α της παρ. 3, καθώς και τα πρόσωπα που δεν έχουν πραγματοποιήσει ακόμη την πρώτη τους συναλλαγή με τα υπόχρεα πρόσωπα ως προς τις παραπάνω δραστηριότητες." Έχει δημιουργηθεί ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα με βάση το εν ισχύ άρθρο 78Α εφόσον η αρμόδια Υπηρεσία της υπ' αριθμ. Α1046/2024 Α.ΑΑΔΕ ζητεί την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας σε πρατήρια στα οποία δεν υπάρχει απολύτως καμία οικονομική/φορολογική δραστηριότητα, επειδή παραμένουν κλειστά για μήνες/χρόνια, είτε λόγω εγκατάλειψης του σημείου από τον εκμεταλλευτή (και άρα αποκλείεται να συγκεντρωθούν τα απαιτούμενα έγγραφα), είτε λόγω αδυναμίας έναρξης για λόγους που δεν ανάγονται στη σφαίρα ευθύνης του εκάστοτε πρατηριούχου που πρόκειται να λειτουργήσει (πχ λόγω καθυστέρησης έκδοσης άδειας λειτουργίας από την αρμόδια Περιφέρεια.) Επισημαίνεται ότι δημιουργείται σε πολλές περιπτώσεις το παράδοξο όπου από τη μία ζητείται η απομάκρυνση των αντλιών σε πρατήριο που δεν έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του, ενώ, για να εκδώσει το πρατήριο την άδεια λειτουργίας είναι απαραίτητο να έχει εγκατεστημένες αντλίες. Θα πρέπει λοιπόν η συγκεκριμένη ατέλεια του άρθρου 78Α σχετικά με τον ορισμό των πρατηρίων καυσίμων να θεραπευτεί, προκειμένου να μη δημιουργούνται νομικά και πραγματικά αδιέξοδα στη λειτουργία της αγοράς. Επομένως η ακριβής οριοθέτηση του ορισμού του πρατηρίου καυσίμων από το άρθρο 78 έχει εξέχουσα και πρωταρχική σημασία για την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας με σκοπό την αποφυγή αντιφάσεων, κατά το δοκούν ερμηνειών της διάταξης (και συνεπώς της διολίσθησης από τον σκοπό του νόμου που είναι η αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας, νοθείας και φοροδιαφυγής-στον οποίο ασφαλώς δεν μπορεί να υπάγονται ανενεργά πρατήρια για τους προαναφερθέντες λόγους), όπως έχει δημιουργήσει σήμερα με τη στρεβλή του διατύπωση το άρθρο 78Α. - Στο 78§3 εδ. 1 προτείνουμε την εξής διατύπωση: "Αν από την τήρηση μέτρων δέουσας επιμέλειας διαπιστωθεί ότι πρατήριο καυσίμων αρνείται να παρέχει στα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 τα στοιχεία και τις πληροφορίες της παρ. 2 ή από αποκλειστικά δική του υπαιτιότητα δεν έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών, όπου αυτό απαιτείται, ή κατέχει, διαθέτει ή διακινεί νοθευμένα ενεργειακά προϊόντα ή ενεργειακά προϊόντα λαθρεμπορίας της παρ. 1, τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 υποχρεούνται σωρευτικά:" Η πλειοψηφία των περιπτώσεων στις οποίες διαπιστώνονται παραβάσεις αφορούν πρατήρια που βρίσκονται σε αντικειμενική αδυναμία συλλογής των απαραίτητων εγγράφων (είτε λόγω νομοθεσίας που επιβάλλει αλλαγές, είτε λόγω καθυστέρησης κάποιας δημόσιας Αρχής ή εγκαταστάτη συστήματος εισροών-εκροών κλπ), επομένως δεν είναι ορθή η αντιμετώπιση κάθε πρατηρίου ως παραβάτη των μέτρων δέουσας επιμέλειας, όταν αποδεδειγμένα έχει προβεί σε κάθε δυνατή ενέργεια. Πρέπει να γίνει ειδική πρόβλεψη για αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν, διότι εν τοις πράγμασι δεν αποτελούν παραβατικά πρατήρια και δεν ανταποκρίνονται στους σκοπούς θέσπισης του άρθρου, που είναι η καταπολέμηση της νοθείας, φοροδιαφυγής κλπ. - Στο άρθρο 78§3 περ. γ' και στο άρθρο 78§5 περ. γ' προτείνουμε την εξής διατύπωση: "γ) εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση, να αποσύρουν ή να καλύψουν πλήρως και με δηλωτικό της παράβασης τρόπο, όλα τα σήματά τους και τις αντλίες τους και, εντός εύλογου χρόνου, όλο τον υπόλοιπο εξοπλισμό τους από το πρατήριο καυσίμων, μέχρι την αποκατάσταση των ανωτέρω και, σε περίπτωση σφράγισης της εγκατάστασης του πρατηρίου καυσίμων, μέχρι τη νόμιμη επαναλειτουργία του. Από τις προθεσμίες αυτές εξαιρούνται οι δεξαμενές του πρατηρίου καυσίμων. Τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 δύνανται να αναζητούν το κόστος των εργασιών της απόσυρσης, επικάλυψης και μεταφοράς του εξοπλισμού τους από τον παραβάτη." Αρχικά η προθεσμία των δέκα (10) εργάσιμων ημερών που προβλέπεται μέχρι και σήμερα είναι ασφυκτικά μικρή για να ανταποκριθούν τα διαθέσιμα συνεργεία σε όλην την Ελλάδα. Επίσης οι δεξαμενές, όταν είναι ιδιοκτησίας της εταιρείας εμπορίας και σε συνδυασμό με τη διατύπωση της περ. γ’ της παρ. 3 «μέχρι την αποκατάσταση», θα πρέπει να εξαιρεθούν της αποξήλωσης λόγω της κοστοβόρας και χρονοβόρας διαδικασίας και της εν συνεχεία επανατοποθέτησης τους όταν αποκατασταθούν τα προβλεπόμενα και να αποξηλωθούν μόνο εν ευθέτω χρόνω και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του πρατηρίου. Στο άρθρο 78Α του ΕΤΚ όπως ισχύει, η διαδικασία για τις δεξαμενές καλύπτεται από τη φράση «εντός εύλογου χρόνου». -Άρθρο 78§7 εδ. 1 περ. α'-ε' Υπάρχει αντισυνταγματική και πλήρης καταστρατήγηση της αρχής της αναλογικότητας του μέσου ως προς τον επιδιωκόμενο σκοπό. Τα πρόστιμα θα πρέπει να μειωθούν από τα ήδη διαμορφωμένα, ιδίως για τα σήματα και τις αντλίες που αποτελούν σημαντικό κόστος και όχι να τριπλασιαστούν. Επιπλέον εξακολουθεί να μην προκύπτει ο τρόπος με τον οποίο διαπιστώνεται και επιβεβαιώνεται η παράβαση της παρ. 3 περ. α’ ώστε να ευθύνεται το υπόχρεο πρόσωπο, δηλαδή ποιες πράξεις ή παραλείψεις συνιστούν παράβαση. -Άρθρο 78§7 εδ. 2 Πλήρως αντισυνταγματική διάταξη και αντίθετη προς την ΕΣΔΑ και κάθε νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Επιβάλλεται ουσιαστικά ως κύρωση η πτώχευση, σε περίπτωση υποτροπής του υπόχρεου προσώπου. -Στο άρθρο 78§7 εδ. 3 προτείνουμε την εξής διατύπωση: "Ως υποτροπή ορίζεται η τέλεση από το ίδιο υπόχρεο πρόσωπο οποιασδήποτε παράβασης, για την οποία προβλέπεται πρόστιμο σύμφωνα με την παρούσα, εντός έξι (6) μηνών από την κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης σε αυτό. Ως ημερομηνία έναρξης υπολογισμού της υποτροπής λογίζεται η ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος και δεν υπολογίζονται για την υποτροπή παραβάσεις για τις οποίες έχει ήδη διενεργηθεί έλεγχος ή έχει ήδη επιβληθεί καταλογιστική πράξη για τις παραβάσεις αυτές πριν από την δημοσίευση του παρόντος." Υπάρχει απόλυτη παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας. Με την αυστηρότητα των μέτρων και τις δεκάδες διαφορετικές περιπτώσεις που προκύπτουν (οι περισσότερες εκ των οποίων αφορούν τυπικές ελλείψεις εγγράφων, για τις οποίες δεν υπάρχει καμία ειδικότερη πρόβλεψη-ούτε και θα έπρεπε να συγκαταλέγονται στο άρθρο 78), εάν η εφαρμογή του μέτρου λάβει χώρα με τη γραμματική ερμηνεία όλες οι εταιρείες θα υποπέσουν εκ των πραγμάτων σε υποτροπή. Επιπλέον, δεν μπορεί να ισχύσει υποτροπή στην περίπτωση όπου έχει διεξαχθεί έλεγχος ή έχει καταλογιστεί πράξη με την ισχύ του άρθρο 78Α, στο οποίο ουδεμία πρόβλεψη υπήρχε για υποτροπή του υπόχρεου προσώπου. - Στο άρθρο 78§8 προτείνουμε την εξής διατύπωση: Η Α.Α.Δ.Ε. προβαίνει σε δημοσιοποίηση των κυρώσεων που επιβάλλει στα υπόχρεα νομικά πρόσωπα τήρησης μέτρων δέουσας επιμέλειας. Η δημοσιοποίηση διενεργείται εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της κύρωσης της παρ. 7. Περαιτέρω, στην περίπτωση μη συμμόρφωσης προς τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διακοπή διάθεσης και διακίνησης καυσίμων, την απάντληση καυσίμων ή την απόσυρση ή κάλυψη των σημάτων και λοιπού εξοπλισμού από τα παραβατικά πρατήρια καυσίμων, κατά τον χρόνο της δημοσιοποίησης των στοιχείων των πρατηρίων καυσίμων δημοσιοποιούνται και τα στοιχεία των συνεργαζόμενων με αυτά, νομικών προσώπων, τα οποία είναι υπόχρεα στην τήρηση των μέτρων δέουσας επιμέλειας.