Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΙΔΙΚΟΙ ΦΟΡΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ (Άρθρα 49-135)Σχόλιο του χρήστη ΣΕΕΠΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΤΜΙΣΜΑΤΟΣ | 8 Ιουλίου 2025, 12:21
ΕΠΙΜΑΧΟ ΑΡΘΡΟ ΠΡΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟ Άρθρο 50 Επιβολή φόρου κατανάλωσης -Βάση υπολογισμού και συντελεστές φόρου -Βεβαίωση και είσπραξη του φόρου 1. Επιβάλλεται φόρος κατανάλωσης στα εισαγόμενα από τρίτες χώρες, προερχόμενα από άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, ως εξής: α) Στα υγρά αναπλήρωσης, τα οποία προορίζονται προς χρήση ή περιέχονται στα ηλεκτρονικά τσιγάρα του κωδικού Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.) 85434000 ή σε ειδικούς περιέκτες επαναπλήρωσης ή φιαλίδια μίας χρήσης που προορίζονται να ενσωματωθούν σε συσκευές ηλεκτρονικού τσιγάρου, τα οποία κατατάσσονται στους κωδικούς Σ.Ο. 24041200 και 240419. Οι συσκευές ηλεκτρονικού τσιγάρου του κωδικού Σ.Ο. 85434000 δεν υπόκεινται σε φόρο κατανάλωσης, εφόσον αποτελούνται μόνο από την εξωτερική συσκευή και δεν περιέχουν υγρά τα οποία καταναλώνονται μέσω αυτής. Φόρος κατανάλωσης επιβάλλεται και στα μείγματα ευωδών ουσιών που κατατάσσονται στον κωδικό Σ.Ο. 2404, εισάγονται ή παραλαμβάνονται αυτούσια από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ή παράγονται εγχωρίως και τα οποία προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ως υγρά αναπλήρωσης που κατατάσσονται στους κωδικούς Σ.Ο. 24041200 και 240419. Απαλλάσσονται από τον φόρο κατανάλωσης τα μείγματα ευωδών ουσιών του προηγούμενου εδαφίου που εισάγονται ή παραλαμβάνονται αυτούσια από το εσωτερικό της χώρας ή από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ή παράγονται εγχωρίως από τα πρόσωπα των περ. γ) και δ) της παρ. 10 και τα οποία προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ως πρώτη ύλη για την παραγωγή υγρών αναπλήρωσης που κατατάσσονται στους κωδικούς Σ.Ο. 24041200 και 240419 σε φορολογική αποθήκη ή στις εγκαταστάσεις των προσώπων που έχουν λάβει την απαιτούμενη άδεια από την τελωνειακή αρχή για παραγωγή εκτός καθεστώτος αναστολής. Η απαλλαγή του προηγούμενου εδαφίου, στην περίπτωση παραλαβής από το εσωτερικό της χώρας χορηγείται με την υποβολή Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και λοιπών φορολογιών (ΔΕΦΚ) από τα πρόσωπα των περ. γ) και δ) της παρ. 10 στην αρμόδια τελωνειακή αρχή κατά την ημερομηνία παραλαβής τους. ΣΕΕΠΑ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΣΤΑ ΜΕΙΓΜΑΤΑ ΕΥΩΔΩΝ ΟΥΣΙΩΝ Πάγια θέση του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Προϊόντων Ατμίσματος είναι πως είναι ενάντια στη λογική και τη Δημόσια Υγεία η φορολόγηση ενός αντικαπνιστικού εργαλείου που σώζει ζωές καπνιστών στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια και πρακτικά έχει οδηγήσει στην εξασφάλιση πόρων αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ετησίως, από τις δαπάνες που ΔΕΝ θα καταβάλει η Πολιτεία για τις συνδεδεμένες ασθένειες με το κάπνισμα σε άτομα που σταμάτησαν τη νοσογόνο συνήθεια με τον ατμό. Ωστόσο, ως διαχρονικοί θεσμικοί συνομιλητές της Πολιτείας με επαγγελματική ευσυνειδησία, συναινέσαμε στην ενίσχυση των Δημοσίων Εσόδων στο βαθμό που μας αναλογεί και συντελέσαμε με τη συνεισφορά μας στη σύνταξη μιας ρεαλιστικής διάταξης. Άρα ως προς τη διάταξη δεν έχουμε παρατήρηση στο κείμενό της. Μας ενδιαφέρει η εφαρμογή της και άρα οι παρατηρήσεις μας αντικατοπτρίζουν την έννοια μας για το πώς η διάταξη θα εφαρμοστεί με τρόπο χρηστό, λειτουργικό και χωρίς να δημιουργηθούν προβλήματα που ζήσαμε στο παρελθόν. Η επιβολή ΝΕΟΥ Φόρου Κατανάλωσης στα μείγματα ευωδών ουσιών που προορίζονται για την ιδιοκατασκευή αναπλήρωσης υγρών ηλεκτρονικού τσιγάρου δημιουργεί νέες συνθήκες στην αγορά ατμιστικών προϊόντων: Α) Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις Ελλήνων παραγωγών και εισαγωγέων που λειτουργούν ως Φορολογικοί Αποθηκευτές από το 2017, οπότε και εφαρμόστηκε Φόρος Κατανάλωσης για τα έτοιμα υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου, θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσουν χωροταξικά τα όρια των Φορολογικών Αποθηκών τους, διαδικασία που συνεπάγεται αυτοψία από το οικείο Τελωνείο. Β) Οι επιχειρήσεις όσων δεν διαχειρίζονταν έτοιμα υγρά αναπλήρωσης και είτε ήταν παραγωγοί, είτε εισαγωγείς, μειγμάτων ευωδών ουσιών που αποτελούσαν πρώτες ύλες για την ιδιοκατασκευή υγρών αναπλήρωσης (D.I.Y. Φτιάξτο μόνος σου, SnV, Mix n Vape, shortfill, longfill) θα αναγκαστούν να εκδώσουν Τελωνειακή Άδεια Φορολογικού Αποθηκευτή (συντριπτικά οι παραγωγοί) ή Εγκεκριμένου Παραλήπτη (μερικώς οι εισαγωγείς), διαδικασία που συνεπάγεται αυτοψία από το οικείο Τελωνείο. Γ) Ο ΝΕΟΣ Φόρος Κατανάλωσης επί ΝΕΑΣ φορολογητέας ύλης, για προϊόντα πολλαπλάσιου όγκου εκείνου των ήδη φορολογουμένων έτοιμων υγρών αναπλήρωσης θα οδηγήσει, αφενός τους ήδη κατέχοντες Τελωνειακές Άδειες σε πολλαπλασιασμό της υφιστάμενης χρηματικής εγγύησης, τους δε νέους λήπτες Τελωνειακών Αδειών (βλέπε Β) σε μεγάλες εγγυήσεις εξαρχής. Δ) Με δεδομένη την ισχύ του Φόρου Κατανάλωσης, 30 ημέρες μετά τη δημοσίευση στο ΦΕΚ βάσει του άρθρου 269, όλες οι διαδικασίες ‘Έκδοσης Νέων Τελωνειακών Αδειών θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα στον Αύγουστο 2025, στο διάστημα που τόσο το προσωπικό στα Τελωνεία, όσο και οι συμμετέχοντες ιδιώτες στα έγγραφα για την υποβολή αιτήματος (μηχανικοί, νομικά τμήματα τραπεζών για εγγυητικές) βρίσκονται με έλλειμμα προσωπικού λόγω αδειών θερινών διακοπών. Ε) Η εφαρμογή του ΝΕΟΥ Φόρου Κατανάλωσης στα μείγματα ευωδών ουσιών που αποτελούν πρώτες ύλες ιδιοκατασκευής υγρών αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου είναι αυτονόητα εφαρμόσιμη με τεκμήρια μέσω των αποδεικτικών παραλαβής μέσω εισαγωγών που έχουν λάβει χώρα ΠΡΙΝ την ημερομηνία εφαρμογής. Ωστόσο, οι Έλληνες παραγωγοί, τα υφιστάμενα αποθέματα έτοιμων προϊόντων που θα έχουν πριν την εφαρμογή του ΝΕΟΥ Φόρου Κατανάλωσης, δε θα μπορούν να τα αποδείξουν σε ενδεχόμενους ελέγχους από τις Ελεγκτικές Υπηρεσίες που θα λάβουν χώρα μετά από λίγο ή περισσότερο καιρό. Ο μόνος εξασφαλισμένος τρόπος απόδειξης είναι η Ετήσια Απογραφή, υποχρεωτική από τα Εθνικά Λογιστικά Πρότυπα που λαμβάνει χώρα την 31η Δεκεμβρίου κάθε ημερολογιακού έτους. ΣΤ) Οι διατάξεις του ΝΕΟΥ Φόρου Κατανάλωσης έχουν συμφωνηθεί από Οκτώβριο 2024. Η θέση μας ήταν και τότε πως η εφαρμογή του ΝΕΟΥ Φόρου θα πρέπει να λάβει χώρα από 1η Γενάρη ώστε να είναι ξεκάθαρα όλα τα δεδομένα από την αγορά (παραγωγούς-εισαγωγείς) και με το κλείσιμο της διαχειριστικής χρήσης του 2025 να τεθεί ο Φόρος Κατανάλωσης σε εφαρμογή. Διότι κανείς δεν επιθυμεί να δημιουργηθεί για άλλη μια φορά μεταχρονολογημένο χάος στην αγορά, επειδή η εφαρμογή -εις βάρος μάλιστα των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ των ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ- θα αφήσει έκθετους τους Έλληνες παραγωγούς για την επιβολή δυσβάστακτων προστίμων, απλά διότι δεν μπορούν να αποδείξουν στις Ελεγκτικές Υπηρεσίες ,τα αποθέματα που διέθεταν στην αποθήκη τους , πριν την εφαρμογή του ΝΕΟΥ Φόρου Κατανάλωσης. Δεν θα πρέπει επομένως να γίνει αθέμιτη εφαρμογή εις βάρος των Ελλήνων Παραγωγών. Ζ) Η συντριπτική πλειοψηφία των παραγωγών και εισαγωγέων των ατμιστικών προϊόντων είναι επιχειρήσεις μικρές και πολύ μικρές και ουδεμία σχέση σε μέγεθος έχουν με τις τεράστιες καπνοβιομηχανίες. Το διοικητικό κόστος των τελωνειακών διατυπώσεων που επωμίζονται από το 2017 δεν είναι ευκαταφρόνητο, καθώς πρόκειται για μη ηλεκτρονικό σύστημα (δεν είναι ενταγμένο στον Εναρμονισμένο ευρωπαϊκό φόρο). Το κόστος αυτό θα πολλαπλασιαστεί καθώς πλην της καθαρής γλυκερίνης και προπυλενογλυκόλης, όλα τα υπόλοιπα προϊόντα θα απαιτούν διακίνηση και άρα έξοδα επιπλέον. Για όλους τους παραπάνω λόγους, προτείνουμε τα εξής που είναι απολύτως λογικά και ευκόλως εφαρμόσιμα: 1) Τη χρονική μετάθεση της ημερομηνίας εφαρμογής του ΝΕΟΥ Φόρου Κατανάλωσης στα μείγματα ευωδών ουσιών για την 1η Ιανουαρίου 2026. Ώστε: α) Να δοθεί ικανός χρόνος σε όλους τους εμπλεκόμενους να συγκεντρώσουν τα χρήματα για την εγγύηση των προϊόντων στις Φορολογικές Αποθήκες, β) Τα Τελωνεία, αφού μελετήσουν την εφαρμοστική Εγκύκλιο που προφανώς θα εκδοθεί και τους απαντηθούν τα ερωτήματα που ευλόγως θα θέσουν, να διεκπεραιώσουν σωστά και ορθά τις αυτοψίες και τον έλεγχο των αιτημάτων για νέες Τελωνειακές Άδειες. γ) Ώστε να είναι κρυστάλλινο το χρονικό σημείο εφαρμογής και επίσημα απογραφέντα τα αφορολόγητα αποθέματα σε Έλληνες παραγωγούς και εισαγωγείς, πρακτική που έλαβε χώρα και στο κρασί όταν άλλαξε το καθεστώς στον ΦΚ του. 2) Τη διατήρηση του 5% του καταβληθέντος κατά το προηγούμενο έτος συνολικού ποσού φόρου κατανάλωσης, για την πάγια εγγύηση Φορολογικής Αποθήκης, που υφίσταται για τα έτοιμα υγρά αναπλήρωσης από το 2017. 3) Στις εξαγωγές εντός ΕΕ ωστόσο, η αποδέσμευση της εγγύησης διακίνησης γίνεται τον επόμενο μήνα με την υποβολή VIES από τον αποστολέα Έλληνα παραγωγό: Αυτό σημαίνει ότι παρά το ότι το φορτίο φτάνει σε 4-5 μέρες οδικώς στον παραλήπτη σε όλη την ΕΕ, υπάρχει χρονοκαθυστέρηση περίπου άλλον έναν μήνα για την αποδέσμευση της εγγύησης, ο δε παραλήπτης μπορεί να έχει παραγγείλει εκ νέου και άλλη παραγγελία μέσα στον ίδιο μήνα, να γίνει εκ νέου αποστολή, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζεται το απαιτούμενο ποσό της εγγύησης. Με το ΝΕΟ Φόρο Κατανάλωσης, η φορολογητέα ύλη πολλαπλασιάζεται και η απαιτούμενη εγγύηση θα εκτιναχτεί σε δυσθεώρητα ύψη, προκαλώντας τρομακτικό πρόβλημα στους ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ που εξάγουν. Θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα ώστε το αποδεικτικό παράδοσης του φορτίου (στον παραλήπτη) που εκδίδεται από τις πολυεθνικές μεταφορικές εταιρείες που το διακινούν (FEDEX, DHL κ.ο.κ.), να αποτελεί δικαιολογητικό αποδέσμευσης της εγγύησης και ακολούθως η δήλωση της συναλλαγής στο VIES να αποτελεί την τυπική επιβεβαίωση του αληθούς της συναλλαγής. Είναι εσφαλμένο να δημιουργούνται ανούσια εμπόδια στις ελληνικές εξαγωγές που γίνονται με πολύ κόπο στην παρούσα χρονική περίοδο.