Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ – ΑΦΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΗΛΩΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ – ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ (Άρθρα 15-48)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 8 Ιουλίου 2025, 12:22
ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 26 Επειδή από τον νόμο 4955/2022, προβλέπεται η κατάθεση τελωνειακών παραστατικών από έμμεσους τελωνειακούς αντιπροσώπους, δηλ. από πρόσωπα για τα οποία δεν προβλέπεται καμία φερεγγυότητα, χωρίς να ελέγχονται γραμματικές γνώσεις των προσώπων αυτών, επαγγελματική κατάρτιση, πιστοποίηση, ποινικό μητρώο, προηγούμενη τελωνειακή παραβατικότητα, πειθαρχικές κυρώσεις κλπ., σε αντίθεση με τους επαγγελματίες τελωνειακούς αντιπροσώπους, οι οποίοι ενεργούν ως άμεσοι τελωνειακοί αντιπρόσωποι και για τους οποίους, ο παραπάνω νόμος προβλέπει με σαφήνεια πλήθος υποχρεώσεων, αυστηρές πειθαρχικές ευθύνες και κυρώσεις, προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος κλπ. Το άρθρο 26 να αναμορφωθεί όπως παρακάτω: «Για τη διασφάλιση της τελωνειακής οφειλής, οι τελωνειακές αρχές απαιτούν τη σύσταση εγγύησης από τον οφειλέτη ή από κάθε άλλο πρόσωπο που ενδέχεται να καταστεί οφειλέτης. Οι τελωνειακές αρχές δύναται να επιτρέπουν τη σύσταση εγγύησης από τρίτο πρόσωπο, άλλο από εκείνο από το οποίο απαιτείται η εγγύηση σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο. πρόσωπα που καταθέτουν τελωνειακά παραστατικά με την ιδιότητα του έμμεσου τελωνειακού αντιπροσώπου, πριν την έναρξη της επαγγελματικής δραστηριότητας, καταθέτουν πάγια χρηματική εγγύηση στην κατά τόπο αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια, το ύψος της οποίας καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών». ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 38 (ΠΡΩΗΝ 42 – ΠΟΙΝΕΣ ΑΝΑΚΡΙΒΟΥΣ ΔΗΛΩΣΗΣ) Η διατύπωση του νέου άρθρου είναι ίδια με αυτή που ίσχυε προ πολλών δεκαετιών, όταν η συμπλήρωση των τελωνειακών παραστατικών πραγματοποιούνταν με τη χειρόγραφη διαδικασία, όπου συμπληρώνονταν κωδικοποιημένα μόνο η δασμολογική κατάταξη και οι 4-5 κωδικοί εισπράξεων. Με την εξέλιξη του icisnet, οι απαιτήσεις στην συμπλήρωση των τελωνειακών παραστατικών είναι πολλαπλάσιες. Για το λόγο αυτό, οι πιθανότητες λάθους πληκτρολόγησης στοιχείων ή επουσιώδους παράληψης, είναι εξίσου πολλαπλάσιες. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι η θέση 44-1 δέχεται περίπου 1.000 διαφορετικούς κωδικούς, χωρίς να παρέχεται διασφάλιση έγκαιρης διαπίστωσης του λάθους ή της παράλειψης, από το icisnet. Τέλος, χρειάζεται να επισημανθεί ότι ο Κοινοτικός Τελωνειακός Κώδικας ΔΕΝ προβλέπει ποινές, αλλά και οι ποινές που αναγράφονται στους ΕθνικούςΤελωνειακούς Κώδικες των υπόλοιπων κρατών-μελών είναι ελάχιστες κατ’ αναλογία με του Ελληνικού Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. Προτείνουμε: α) Να μην καταλογίζονται ποινές ανακριβούς δήλωσης όταν πρόκειται για εκπαραδρομής σφάλμα η σφάλμα πληκτρολόγησης εκτός αν τεκμηριώνεται βαριάαμέλεια, ή επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά, κατ’ αντιστοιχία σχετικής διάταξηςτου σχετικού κώδικα των Η.Π.Α. ως κάτωθι: U.S. Code Title 19 CHAPTER 4 SUBTITLE III Part V § 1592 19 U.S. Code § 1592 - Penalties for fraud, gross negligence, and negligence U.S. Code Notes Authorities (CFR) (a) Prohibition (1) General rule Without regard to whether the United States is or may be deprived of all or a portion of any lawful duty, tax, or fee thereby, no person, by fraud, gross negligence, or negligence— (A) may enter, introduce, or attempt to enter or introduce any merchandise into the commerce of the United States by means of— (i) any document or electronically transmitted data or information, written or oral statement, or act which is material and false, or (ii) any omission which is material, or (B) may aid or abet any other person to violate subparagraph (A). (2) Exception Clerical errors or mistakes of fact are not violations of paragraph (1) unless they are part of a pattern of negligent conduct. The mere nonintentional repetition by an electronic system of an initial clerical error does not constitute a pattern of negligent conduct. Ορισμός: Clerical Errors These are unintentional mistakes made during the process of recording, copying, or entering information. Examples include: Typographical errors (e.g., typing "100" instead of "1000") Transposing numbers or letters by accident Misfiling documents Simple data entry errors Forgetting to check or double-check information before submission These errors happen without intent to deceive and usually do not show negligence if they are isolated incidents and corrected promptly. Mistakes of Fact These occur when a person acts based on incorrect information or a misunderstanding of the facts, but without intent to defraud. Examples include: Misunderstanding the description or classification of merchandise Using incorrect data provided by a supplier or third party An honest misunderstanding about the quantity or value of goods A mistake of fact is different from fraud or negligence because it’s an honest error made without reckless disregard or deliberate wrongdoing. β) το ποσό της ποινής να επιδέχεται (μεγάλης) έκπτωσης ή και μηδενισμού στις περιπτώσεις οικειοθελούς αυτόβουλης υπόδειξής του από τον εισαγωγέα, τον υπόχρεο ή τον εκπρόσωπο αυτών. Εναλλακτικά να ισχύσει και στην προκειμένη περίπτωση ότι ισχύει και στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων που προβλέπεται σχετική απαλλακτική διάταξη προστίμου, σύμφωνα με την παραγρ. 2 του άρθρου 54 του Ν. 4174/20130, σε εκπρόθεσμες τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, στις περιπτώσεις που το επιπλέον προς καταβολή ποσό, σε σχέση με την αρχική δήλωση, δεν υπερβαίνει τα εκατό (100) ευρώ. (Ε2053/2022 εγκύκλιος ΑΑΔΕ) ή α) το ελάχιστο ποσό της ποινής, από 100 ευρώ να οριστεί στα 50 ή 20 ευρώ β) να προστεθεί παράγραφος, «με Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ή του Διοικητή ΑΑΔΕ ορίζονται οι περιπτώσεις επιβολής ή μη της ποινής ανακριβούς δήλωσης», ώστε να αποφεύγονται οι αυθαιρεσίες και να παρέχεται πλήρης διαφάνεια και δικαιοσύνη. ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 39 (ΝΕΟ – ΠΟΙΝΕΣ ΓΙΑ ΜΗ ΑΠΟΔΟΧΗ ΔΑΣΜΟΛΟΓΗΤΕΑΣ ΑΞΙΑΣ) Με το άρθρο αυτό εισάγεται νέα διάταξη και επιβάλλεται ελάχιστη ποινή από 1.500 ευρώ, «όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν εύλογες αμφιβολίες σχετικά με το αν η δηλωθείσα συναλλακτική αξία αντιπροσωπεύει το συνολικό πληρωθέν ή πληρωτέο ποσό όπως αναφέρεται στο άρθρο 70 παράγραφος 1 του κώδικα, μπορούν να ζητούν από τον διασαφιστή να παράσχει συμπληρωματικές πληροφορίες. Εάν εξακολουθούν να έχουν αμφιβολίες, οι τελωνειακές αρχές δύνανται να αποφασίσουν ότι η αξία των εμπορευμάτων δεν μπορεί να προσδιορισθεί σύμφωνα με το άρθρο 70 παράγραφος 1 του κώδικα». Θεωρούμε απόλυτα βέβαιο ότι η διάταξη αυτή θα προκαλέσει τεράστιες αδικίες και αντεγκλήσεις γιατί κανένας και με κανέναν τρόπο δεν μπορεί να προσδιορίσει την αξία, για παράδειγμα των στοκ εμπορευμάτων και θα καταστρατηγείται ο βασικός κανόνας των διατάξεων της δασμολογητέας αξίας του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα που θεωρεί ως δασμολογητέα αξία «την πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα αξία». Άλλωστε, αν προκύψουν αδιαμφισβήτητα στοιχεία υποτιμολόγησης των εισαγόμενων εμπορευμάτων κατά τον καθορισμό της δασμολογητέας αξίας, εφαρμόζονται οι περί λαθρεμπορίας, διατάξεις.