Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ – ΑΦΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΗΛΩΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ – ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ (Άρθρα 15-48)Σχόλιο του χρήστη Zepos & Yannopoulos | 8 Ιουλίου 2025, 15:43
Προτεινόμενη Τροποποίηση – Άρθρο 38 "Ποινές Ανακριβούς Δήλωσης" Τρέχουσα πρόβλεψη άρθρου 38 (σύνοψη): • Ποινή 15% επί της επιπλέον διαφοράς και 5% επί της έλαττον διαφοράς για ανακριβή δήλωση. • Ποινή 100€ ανά παραστατικό για κάθε άλλη περίπτωση ανακριβών στοιχείων, ανεξαρτήτως επίπτωσης. • Δεν γίνεται διάκριση μεταξύ σκόπιμης, αμελούς ή μη υπαίτιας ανακρίβειας. ________________________________________Προτεινόμενη Νέα Διατύπωση Άρθρου 38: Άρθρο 38 – Ποινές Ανακριβούς Δήλωσης (τροποποιημένο) 1. Όταν η ανακριβής δήλωση οδηγεί σε διαφορά στον υπολογισμό των δασμολογικών ή φορολογικών επιβαρύνσεων, επιβάλλεται διοικητική κύρωση αναλογικά με το ύψος της διαφοράς και τον βαθμό υπαιτιότητας του διασαφιστή: α) Σε περίπτωση δόλου ή βαριάς αμέλειας, επιβάλλεται ποινή έως 15% επί του ποσού της διαφοράς. β) Σε περίπτωση απλής αμέλειας ή μη επαρκούς τεκμηρίωσης, επιβάλλεται ποινή έως 5% επί της διαφοράς. γ) Σε περιπτώσεις προφανούς αβλεψίας ή καλόπιστης δήλωσης, χωρίς ουσιώδη επίπτωση στην τελωνειακή οφειλή, οι τελωνειακές αρχές δύνανται να μην επιβάλλουν ποινή. 2. Σε κάθε άλλη περίπτωση ανακρίβειας στα στοιχεία του τελωνειακού παραστατικού που δεν επηρεάζουν τον υπολογισμό της τελωνειακής οφειλής, δύναται να επιβάλλεται ποινή έως 100 ευρώ, μόνο εφόσον η ανακρίβεια επαναλαμβάνεται συστηματικά ή παρεμποδίζει ουσιωδώς τον έλεγχο. 3. Η διοικητική αρχή υποχρεούται να τεκμηριώνει την επιβολή της ποινής με βάση τα πραγματικά στοιχεία και τη συμπεριφορά του υποβάλλοντος. ________________________________________ Αιτιολόγηση Άρθρο 173 ΕΤΚ (Κανονισμός 952/2013): Παρέχει στον διασαφιστή δικαίωμα να διορθώσει ή ακυρώσει τη διασάφηση, υπό προϋποθέσεις. Η ύπαρξη αυτού του άρθρου δείχνει τη βούληση του νομοθέτη να προάγει την αυτοσυμμόρφωση, χωρίς την αυτόματη επιβολή κυρώσεων. Άρθρο 15 ΕΤΚ: Κατοχυρώνει την αρχή καλόπιστης συνεργασίας μεταξύ διασαφιστών και αρχών. Οι ποινές οφείλουν να σταθμίζουν την πρόθεση ή αμέλεια του προσώπου. Αιτιολογική Σκέψη 5 του ΕΤΚ: Επιβεβαιώνει ότι το τελωνειακό σύστημα της ΕΕ πρέπει να εφαρμόζεται κατά τρόπο αναλογικό και αποτελεσματικό, και να προστατεύει τα δικαιώματα των οικονομικών φορέων. ________________________________________ Άρθρο 39: Ποινή επί μη αποδοχής δηλωθείσας συναλλακτικής αξίας Η ισχύουσα διατύπωση: «…επιβάλλεται ποινή, ποσού ίσου με το 100% της διαφοράς των δασμοφορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων… η οποία δεν δύναται να είναι κατώτερη του ποσού των 1.500 ευρώ ανά τελωνειακό παραστατικό». ________________________________________ 1. Έλλειψη πρόθεσης ή δόλου: o Το άρθρο 140 του Εκτελεστικού Κανονισμού 2015/2447 προβλέπει ότι η τελωνειακή αρχή μπορεί να μην αποδεχθεί τη συναλλακτική αξία εάν δεν θεωρείται αξιόπιστη. Όμως δεν τεκμαίρει αυτόματα υπαιτιότητα του δηλούντος. o Η αυτόματη επιβολή «ποινής» ίσης με το 100% της διαφοράς ισοδυναμεί με ποινή χωρίς αποδεδειγμένη παράβαση, παραβιάζοντας το άρθρο 6 ΕΣΔΑ και την αρχή της αναλογικότητας. o Η πρόβλεψη ελάχιστου προστίμου 1.500 ευρώ ανά παραστατικό, ανεξαρτήτως διαφοράς, δεν λαμβάνει υπόψη τον βαθμό σοβαρότητας της παράβασης. 2. Παραβίαση της αρχής της “καλής πίστης” και του άρθρου 22§6 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (952/2013), που προβλέπει ότι ο δηλών πρέπει να έχει τη δυνατότητα να εξηγήσει τη συναλλαγή, πριν καταλογιστεί οποιαδήποτε κύρωση. ________________________________________Προτεινόμενη τροποποίηση άρθρου 39: Νέα διατύπωση παρ. 1: «1. Εφόσον, κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης της τελωνειακής αρχής σύμφωνα με το άρθρο 140 του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447, δεν γίνει αποδεκτή η δηλωθείσα συναλλακτική αξία, και εφόσον από τα στοιχεία της υπόθεσης προκύπτει πρόθεση ή βαριά αμέλεια, επιβάλλεται διοικητική κύρωση, ισόποση με το 100% της διαφοράς των οφειλόμενων επιβαρύνσεων.» Νέα παρ. 1α: «Η επιβολή ποινής τεκμηριώνεται ειδικά από την τελωνειακή αρχή και δεν εφαρμόζεται όταν ο δηλών προσκόμισε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και ενήργησε καλόπιστα σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχε στη διάθεσή του.» ________________________________________ Αιτιολόγηση: • Εναρμόνιση με τα άρθρα 70-74 του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013, όπου η αξία προσδιορίζεται βάσει αντικειμενικών και επαληθεύσιμων στοιχείων. Δεν τεκμαίρεται υπαιτιότητα από απλή μη αποδοχή. • Αποτροπή δυσανάλογης επιβάρυνσης επιχειρήσεων, που ενεργούν καλόπιστα και πλήρως συνεργαζόμενα με τις αρχές. • Εναρμόνιση με τη νομολογία του ΔΕΕ που καθιστά σαφές ότι οι διοικητικές ποινές πρέπει να βασίζονται σε αποδείξεις δόλιας ή αμελούς συμπεριφοράς, όχι απλώς στη διοικητική αμφισβήτηση της δήλωσης.