• Σχόλιο του χρήστη 'Zepos & Yannopoulos' | 8 Ιουλίου 2025, 15:03

    ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ/ΣΧΟΛΙΟ (Βάσει του Σχεδίου Νόμου «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» – Ενότητα Ι, Μέρος Α΄, Άρθρα 1-14) ________________________________________ 1. Άρθρο 4 – Ορισμοί Προσθήκη νέου ορισμού για τον Επαγγελματία Τελωνειακό Αντιπρόσωπο Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου ως εξής: «Επαγγελματίας Τελωνειακός Αντιπρόσωπος»: Ο τελωνειακός αντιπρόσωπος που πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 32 του Ν. 4955/2022, έχει πιστοποιηθεί και καταχωριστεί στο Μητρώο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων, ασκώντας κατ’ επάγγελμα τη διεκπεραίωση των τελωνειακών πράξεων και διατυπώσεων για λογαριασμό τρίτων. Αιτιολόγηση: Η προσθήκη αυτού του ορισμού κρίνεται απαραίτητη για την πλήρη εναρμόνιση με τον Ν. 4955/2022 και την αναγνώριση του ρόλου του «Επαγγελματία Τελωνειακού Αντιπροσώπου» στο εθνικό τελωνειακό πλαίσιο. ________________________________________ 2. Άρθρο 6 – Τελωνειακοί έλεγχοι & Πιστοποίηση AEO 1. Επίσπευση διαδικασίας πιστοποίησης AEO Στην παράγραφο όπου προβλέπεται ο έλεγχος και η έγκριση του καθεστώτος Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (AEO), προτείνεται η εισαγωγή ρητής διάταξης για απλοποίηση ή συντόμευση της διαδικασίας, ως εξής: «Η αρμόδια τελωνειακή αρχή μεριμνά για την ταχεία εξέταση του φακέλου πιστοποίησης AEO και την έκδοση σχετικής απόφασης εντός προκαθορισμένης προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τρεις (3) μήνες από την υποβολή πλήρους αίτησης.» Αιτιολόγηση: Με τον τρόπο αυτόν επιτυγχάνεται η ταχύτερη ένταξη επιχειρήσεων στο καθεστώς AEO, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους. 2. Διευκρίνιση καθηκόντων τελωνειακών υπαλλήλων με ειδική ανακριτική αρμοδιότητα Προτείνεται η τροποποίηση της σχετικής παραγράφου του άρθρου 6, ώστε να αναφέρεται ρητά ότι οι ειδικοί ανακριτικοί υπάλληλοι μπορούν να ενεργούν ανακρίσεις για ποινικά αδικήματα λαθρεμπορίας ή συναφείς τελωνειακές παραβάσεις που τιμωρούνται ποινικά, αποφεύγοντας την υπερβολική επέκταση σε απλές διοικητικές παραβάσεις. ________________________________________ 4. Άρθρο 8 – Ελεύθερες Ζώνες και Ψηφιακή Διαχείριση 1. Ψηφιακή εφαρμογή για επικοινωνία με Διαχειριστή Ελεύθερης Ζώνης Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου που ορίζει τη δημιουργία ολοκληρωμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την επικοινωνία Τελωνειακής Υπηρεσίας και Διαχειριστών Ελεύθερων Ζωνών, με δυνατότητα: o Ψηφιακής υποβολής και έγκρισης εγγράφων (π.χ. T2L, T2LF, MRN). o Άμεση διαθεσιμότητα στον εκάστοτε Διαχειριστή στοιχείων για την επαλήθευση κοινοτικού χαρακτήρα φορτίων. 2. Προώθηση βιώσιμης κινητικότητας στις Ελεύθερες Ζώνες Εισαγωγή ρύθμισης για οχήματα μηδενικών ρύπων, προβλέποντας απαλλαγή από ΦΠΑ ήτέλος ταξινόμησης, εφόσον χρησιμοποιούνται αποκλειστικά εντός Ελεύθερης Ζώνης. Αιτιολόγηση: Η μέριμνα για ψηφιακή διαλειτουργικότητα και η προώθηση «πράσινων» λύσεων ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα των Ελεύθερων Ζωνών. ________________________________________ 5. Άρθρο 12 – Τελωνειακά παραστατικά Διάρκεια φύλαξης εγγράφων Προτείνεται η προσθήκη δύο νέων παραγράφων ως εξής: «2. Τα τελωνειακά παραστατικά, τα υποστηρικτικά αυτών και οι πληροφορίες που είναι αναγκαίες για τη διεκπεραίωση των τελωνειακών διατυπώσεων και ελέγχων διαφυλάσσονται, επί τρία (3) έτη, με κάθε τρόπο που είναι προσβάσιμος και αποδεκτός από τις τελωνειακές αρχές, σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα. 3. Σε περίπτωση που ασκηθεί προσφυγή ή κινηθεί δικαστική διαδικασία, τα έγγραφα και οι σχετικές πληροφορίες φυλάσσονται για το χρονικό διάστημα της παρ. 2 ή μέχρι την οριστική περάτωση της διαδικασίας, ανάλογα με το ποιο χρονικό σημείο είναι μεταγενέστερο.» Αιτιολόγηση: Η διάταξη αυτή εναρμονίζει το εθνικό πλαίσιο με τις προβλέψεις του άρθρου 51 του Καν. 952/2013 περί τριετούς φύλαξης. Παρέχει επίσης ασφάλεια δικαίου σε περιπτώσεις ενδίκων μέσων ή παρατεταμένων δικαστικών διαδικασιών. ________________________________________ 6. Διασφάλιση δικαιώματος ακρόασης (σχετικά με το άρθρο 9) Προς αποφυγή παρερμηνειών, προτείνεται ρητή πρόβλεψη ότι όπου επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις για τελωνειακές παραβάσεις, εφαρμόζεται η διαδικασία προηγούμενης ακρόασης, ώστε ο ενδιαφερόμενος να καλείται σε απολογία κι έτσι να διασφαλίζεται το δικαίωμά του σε δίκαιη διαδικασία. ________________________________________ Με τις παραπάνω προτεινόμενες αλλαγές, το σχέδιο νόμου καθίσταται πιο σύγχρονο, λειτουργικό και φιλικό προς τους οικονομικούς φορείς, τηρώντας παράλληλα τις ευρωπαϊκές επιταγές για ψηφιακή εναρμόνιση, περιβαλλοντική υπευθυνότητα και βελτιωμένες διαδικασίες ελέγχου.