• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝ.ΑΠ.Α.Π.Ε.' | 8 Ιουλίου 2025, 16:53

    Σχόλιο επί του αρ. 131: Οι επαχθείς κυρώσεις που προβλέπει η εν λόγω διάταξη, σε περίπτωση «παράβασης των ενωσιακών και εθνικών διατάξεων περί αιθυλικής αλκοόλης, αλκοολούχων ποτών και τροφίμων» είναι κατάφωρα άδικες για τον παραγωγικό κλάδο των αλκοολούχων ποτών καθόσον συνίστανται στην σφράγιση και την διαπόμπευση των επιχειρήσεων του κλάδου δυνητικά από το πρώτο λίτρο αιθυλικής αλκοόλης που μπορεί να υπολείπεται σε μια καταμέτρηση. Πράγματι οι επιχειρήσεις του κλάδου των συστηματικών αποσταγματοποιών και των ποτοποιών εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των εν λόγω διατάξεων στο πλαίσιο της παραγωγικής διαδικασίας. Η διαπίστωση διαφορών κατά την καταμέτρηση αιθυλικής αλκοόλης κατά την παραγωγική διαδικασία είναι αναπόφευκτη όταν παράγονται δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες λίτρα αιθυλικής αλκοόλης κατ’ έτος σε μια επιχείρηση. Αυτές οι διαφορές προκύπτουν τόσο υπό τη μορφή πλεονάσματος, οπότε θεωρείται «κατοχή» αιθυλικής αλκοόλης όσο και ως έλλειμα κατά τις καταμετρήσεις ανά κωδικό οπότε τίθεται ζήτημα «διάθεσης» αιθυλικής αλκοόλης. Και ναι μεν αυτές οι διαπιστώσεις πλεονάσματος ή ελλείματος δεν συνιστούν από μόνες τους «λαθρεμπορία» κατ’ άρθρο 155 του Ν. 2960/2001, ωστόσο είναι συνήθης τακτική των ελεγκτικών αρχών να διαπιστώνουν όχι απλώς τελωνειακή παράβαση αλλά να παραπέμπουν την υπόθεση στα ποινικά δικαστήρια με την κατηγορία της λαθρεμπορίας (πρβλ. ΣτΕ 1890/2016 ως προς την εκτίμηση των ελεγκτικών οργάνων της παράνομης κατοχής οινοπνεύματος ως «λαθρεμπορίας»). Ενώπιον της ποινικής δικαιοσύνης οι ενδιαφερόμενοι απαλλάσσονται, ωστόσο θα έχουν ήδη επιβληθεί βαρύτατες διοικητικές κυρώσεις (σφράγιση της επιχείρησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και δημοσίευση των στοιχείων της). Επίσης, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η πρόβλεψη φυρών τόσο κατά την παραγωγή όσο και κατά την αποθήκευση δεν αίρει των εν λόγω κίνδυνο καθώς οι εν λόγω φύρες είναι αφενός περιορισμένες, αφετέρου αν κατά τη διενέργεια ελέγχου δεν υπολογίζονται επί του συνόλου της αιθυλικής αλκοόλης αλλά μόνο επί συγκεκριμένου κωδικού είναι πολύ εύκολο να ξεπεραστούν. Για τους παραπάνω λόγους, παρακαλούμε όπως τροποποιηθεί η εν λόγω διάταξη και να καταργηθεί το στοιχ. β΄ που αφορά σε απλή «παράβαση των ενωσιακών και εθνικών διατάξεων περί αιθυλικής αλκοόλης, αλκοολούχων ποτών και τροφίμων». Εναλλακτικά, να αναγνωριστεί ρητώς ότι η υπέρβαση των νομίμων φυρών (του άρθρου 148 παρ. 1) κατά τη διενέργεια ελέγχου σε αποσταγματοποιείο / ποτοποιείο συνιστά απλή τελωνειακή παράβαση («παρατυπία») και δεν γεννάται ζήτημα λαθρεμπορίας, εφόσον δεν ξεπερνάται ένα αυξημένο όριο φυρών (της τάξεως π.χ. του 30 % επί των προβλεπομένων φύρων) αλλά τελωνειακή παράβαση του άρθρου 142 του παρόντα Κώδικα. Επιπλέον, θα πρέπει να πραγματοποιείται από τα αρμόδια όργανα έλεγχος όχι δειγματοληπτικός αλλά για το σύνολο της παραγωγής/εγκατάστασης προκειμένου να υπολογιστεί το ύψος των φυρών.