Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΙΔΙΚΟΙ ΦΟΡΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ (Άρθρα 49-135)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΩΝ & ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΩΝ ΠΟΤΩΝ | 8 Ιουλίου 2025, 17:30
ΣΧΟΛΙΑ ΣΕΑΟΠ επί του Άρθρου 176: Το συγκεκριμένο άρθρο δίνει τη δυνατότητα στους λαθρεμπόρους να καταβάλλουν απλώς τις στο εν λόγω άρθρο χρηματικές ποινές (κόστος πολύ μικρότερο σε σχέση με το κέρδος τους) και να συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους, αφού ουδεμία άλλη επίπτωση υφίστανται, καθώς με την καταβολή τους και αίρεται η τυχόν επιβληθείσα κατάσχεση και αφίσταται η ποινική δίωξη. Η εν λόγω όμως μάλλον ανεπιεικής σε σχέση με την βαρύτητα της πράξης πρόβλεψη του νόμου έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 43 του Καν. (ΕΕ) 2019/787 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019, που προβλέπει ότι τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση προς τον εν λόγω κανονισμό. Είναι, επομένως, υποχρέωση της Ελληνικής Δημοκρατίας να ρυθμίσει έτσι την εσωτερική της έννομη τάξη ώστε να ορίζονται αληθώς αποτρεπτικά μέτρα κατά της λαθρεμπορίας των αλκοολούχων ποτών. Θα πρέπει δε να σημειωθεί ότι το ζήτημα της λαθρεμπορίας των αλκοολούχων ποτών δεν επιφέρει επιπτώσεις μόνο στην εθνική οικονομία αλλά επίσης και κυρίως στη δημόσια υγεία. Η πάταξη επομένως της λαθρεμπορίας των αλκοολούχων ποτών θα πρέπει να αποσκοπεί και στη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, καθόλου τυχαία τόσο η πάγια νομολογία ΔΕΕ αλλά και το άρθρο 139 του Καν. (ΕΕ) 2017/625 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μαρτίου 2017, ορίζουν ότι οι κυρώσεις που εφαρμόζονται σε περίπτωση παραβάσεων που αφορούν στην ασφάλεια των τροφίμων πρέπει να είναι αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές. Προς εναρμόνιση, επομένως, και της εν λόγω ενωσιακής νομοθεσίας, διατηρεί υποχρέωση η ελληνική έννομη τάξη να συμμορφωθεί. Η πρότασή μας είναι: Αλλαγή του άρθρου 176, αυστηροποίηση ποινών και αύξηση ύψους προστίμων, μη άρση της ποινικής δίωξης και των κατασχέσεων των προϊόντων και λοιπών μέσων που έχουν επιβληθεί στους συλληφθέντες σε περίπτωση καταβολής του πολλαπλού τέλους, άμεση δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και περιουσιακών στοιχείων των συλληφθέντων για έλεγχο του πόθεν έσχες. Κατόπιν τούτων, η πρότασή μας συνίσταται στο ότι θα πρέπει να προστεθεί ειδική παράγραφος στο άρθρο 176, η οποία θα πρέπει: 1. να αυστηροποιεί τις ποινές, αυξάνοντας το ύψος των προστίμων 2. να αποσυνδέει την άσκηση της ποινικής δίωξης και την επιβολή κατασχέσεων από την καταβολή του πολλαπλού τέλους. 3. Ειδικότερα, θα πρέπει, να δημεύεται τυχόν όχημα το οποίο ο υπαίτιος έχει στην ιδιοκτησία του και χρησιμοποιείται για τη διακίνηση λαθραίου αποστάγματος. 4. Επίσης, θα πρέπει να δεσμεύονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί και τα περιουσιακά στοιχεία του υπαιτίου ώστε να διενεργηθεί πλήρης έλεγχος πόθεν έσχες. Εξαιρέσεις θα πρέπει να προβλέπονται για : α) παραβάσεις για τις οποίες στο αντικείμενο της λαθρεμπορίας αντιστοιχούντες δασμοί, φόροι και λοιπές επιβαρύνσεις δεν υπερβαίνουν στο σύνολο τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ β) για τις παραβάσεις που προκύπτουν από υπέρβαση φυρών κατά την παραγωγική διαδικασία από αποσταγματοποιό ή ποτοποιό, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το νόμο. Στις παραπάνω περιπτώσεις, θα πρέπει να διατηρηθούν οι ευεργετικές διατάξεις του άρθρου 176 του ν. 2960/2001, για τις παραγωγικές φορολογικές αποθήκες, όπως ισχύει σήμερα (χωρίς να μειωθεί το όριο των 70.000 ευρώ ή ακόμα και να αυξηθεί στις 100.000 ευρώ) με δεδομένο τον μεγάλο όγκο αιθυλικής αλκοόλης και παράγεται και διακινείται μέσω αυτών των φορολογικών αποθηκών αλλά και τον ιδιαίτερα υψηλό ΕΦΚ που επιβάλλεται στην αιθυλική αλκοόλη στην Ελλάδα.